Gister was ik bij vomd in dordrecht om wat onderdelen te halen voor een andere volvo maar die beate man vertelde mij dat er absoluut geen 10w40 in een 960 mag.
Nu had ik gewoon in het boekje gekeken en daar staat 10w40 als normaal gebruik aangegeven.
Wat doen jullie er in? En dan graag enkel wat voor olie en niet een hele discussie over merken... Want dan kunnnen wel nog wel even door gaan haha.
Ik heb nu al 2x10w40 er in gedaan en ben binnenkort weer toe aan nieuwe olie.
olie in 960 /x90
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Kroon Emperol 10W40, eventueel 5W40. Die tip kreeg ik heel lang geleden van een lid van de 700-vereniging.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Jij hebt nu dus 10W40 er in zitten? Geen problemen mee? Volgens de beste man van VOMD dus uit dan boze en zeer slecht voor het blok... Vooral voor de klepstoters.
Ik rij er ondertussen al 20.000 km mee (wel ondertussen ververst met weer 10W40 natuurlijk)
Ik houd verversing interval van 15.000 km aan.
Ik rij er ondertussen al 20.000 km mee (wel ondertussen ververst met weer 10W40 natuurlijk)
Ik houd verversing interval van 15.000 km aan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Welkem problemen kan ik verwachten met Emperol? Daar ben ik wel benieuwd naar. Vooral hoe VOMD dat be-argumenteerd heeft.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Niet met Emperol. Dat is gewoon een merk. Het ging volgens hem over 10W40 olie.
Volgens hem konden de zuigers daar niet goed tegen en gingen ze tikken/zingen.
Nu heb ik daar totaal geen last van.
Hij adviseerde 5W40 of 5W30. Maar daar zit nogal een prijs verschil in...
Volgens hem konden de zuigers daar niet goed tegen en gingen ze tikken/zingen.
Nu heb ik daar totaal geen last van.
Hij adviseerde 5W40 of 5W30. Maar daar zit nogal een prijs verschil in...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Zingen? Net als Pavarotti of meer als André Lazerus?
Want ik hoor soms geluiden die niet helemaal lijken op zingen of trompetteren maar het is wel iets wat ik niet wil horen. Als je gelijk hebt Arjan, dan komt er volgende keer (en dat kon wel eens snel zijn) andere olie in.
Als iemand extra info heeft hoor ik dat graag.
Want ik hoor soms geluiden die niet helemaal lijken op zingen of trompetteren maar het is wel iets wat ik niet wil horen. Als je gelijk hebt Arjan, dan komt er volgende keer (en dat kon wel eens snel zijn) andere olie in.
Als iemand extra info heeft hoor ik dat graag.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Wat een broodje aap verhaal, zeg. Goeie manier om mensen je dure olie aan te smeren. :(
Ik rijd al 10 jaar S90 3.0 en dat met die slechte 10W40 olie. Ook nog eens van het franse merk Total. Mijn ervaring al vele jaren een keurig lopende motor, geen tikkende kleppen en een olieverbruik van nog geen halve liter per 15000 km.
Maar goed, iedereen moet maar geloven wat ie wil. Ik ga lekker door met mijn slechte olie. Dus als je een rokende tikkende en piepende S90 tegenkomt..................... dan ben ik het hoogstwaarschijnlijk. :twisted:
Ik rijd al 10 jaar S90 3.0 en dat met die slechte 10W40 olie. Ook nog eens van het franse merk Total. Mijn ervaring al vele jaren een keurig lopende motor, geen tikkende kleppen en een olieverbruik van nog geen halve liter per 15000 km.
Maar goed, iedereen moet maar geloven wat ie wil. Ik ga lekker door met mijn slechte olie. Dus als je een rokende tikkende en piepende S90 tegenkomt..................... dan ben ik het hoogstwaarschijnlijk. :twisted:
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je maakt wat mee hier op het forum,zingende zuigers,is weer is wat anders dan de zingende zusters!
En dan te bedenken dat er mensen intuinen in die onzinpraatjes.
En dan te bedenken dat er mensen intuinen in die onzinpraatjes.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Daarom check ik het ook eerst 
Ik kan me wel in denken dat met te dikke olie de kleppen te weinig olie krijgen en gaan tikken maar daar heb ik dus absoluut geen last van en anderen op dit forum ook niet merk ik.
Dan ga ik er de volgende keer ook gewoon weer 10W40 olie in doen. Met dunnere olie ben ik weer bang dat hij juist gaat verbruiken.
Met 10W40 verbruikt hij niks enkel een beetje lekken bij de krukas maar nieuwe keerring heb ik al liggen en vervang ik zodra de distributie er aan toe is.

Ik kan me wel in denken dat met te dikke olie de kleppen te weinig olie krijgen en gaan tikken maar daar heb ik dus absoluut geen last van en anderen op dit forum ook niet merk ik.
Dan ga ik er de volgende keer ook gewoon weer 10W40 olie in doen. Met dunnere olie ben ik weer bang dat hij juist gaat verbruiken.
Met 10W40 verbruikt hij niks enkel een beetje lekken bij de krukas maar nieuwe keerring heb ik al liggen en vervang ik zodra de distributie er aan toe is.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Heb je wel al gekeken onder de kap of er niet per ongeluk een poesje verstopt zit dan?
mijn uitlaat heeft een klein lekje dus kan het niet echt beoordelen nu maar blok loopt heerlijk.
mijn uitlaat heeft een klein lekje dus kan het niet echt beoordelen nu maar blok loopt heerlijk.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24662
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Destijds kiepte elke dealer er gewoon 10W40 in. Pas een paar jaar geleden is men overgestapt op volsyntheet 5W
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Haha!.arjan_de_jong schreef:Heb je wel al gekeken onder de kap of er niet per ongeluk een poesje verstopt zit dan?
mijn uitlaat heeft een klein lekje dus kan het niet echt beoordelen nu maar blok loopt heerlijk.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ook voor de 960?Walter schreef:Destijds kiepte elke dealer er gewoon 10W40 in. Pas een paar jaar geleden is men overgestapt op volsyntheet 5W
Weet je ook met welke reden dit is?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Toch niet die zingende zusters; Hepie en Hepie ????Je maakt wat mee hier op het forum,zingende zuigers,is weer is wat anders dan de zingende zusters!
Als ik dat bij mijn 965 hoor, duw ik hem direct de sloot in hier voor!
Katte-gejank.....en een ander hoort een poesje spinnen.....

Tsja.....waar hebben we het over.
Overigens: VIDA, en mijn instructieboekje (een PDF file van het net, blz 8:2) praat over 10W30 of bij zware conditie (veel hoge snelheid en belasting) over 15W40......maar ik heb er ook 10W40 ingekieperd, maar meer omdat ik dat toevallig had liggen van een andere auto.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Poesje spinnen is misschien niet helemaal de juiste benaming maar de 6-in-lijn draait zijdezacht!
Wat is nu dan de beste olie voor een 960/S90/V90?
Wat is nu dan de beste olie voor een 960/S90/V90?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
arjan_de_jong schreef:Ook voor de 960?Walter schreef:Destijds kiepte elke dealer er gewoon 10W40 in. Pas een paar jaar geleden is men overgestapt op volsyntheet 5W
Weet je ook met welke reden dit is?
Omdat er voor een aantal jaren terug niets anders te koop was,de dealers kopen de goedkoopste olie in,elke dealer gebruikt weer een ander merk olie,er zijn er maar weinig die hetzelfde gebruiken.
Je hebt tegenwoordig ook de low-budget olie van 3 euro de liter inkoop,die gaan over de toonbank voor 15 euro de liter,zo werkt het.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ik betaal zelfs minder per liter bij mij op het werk. En dan is het niet eens een heel slecht merk (Esso)
Maar verder was er geen andere reden dat volvo naar 5w ging? En over wat voor olie hebben we het dan? 5W40 of 5W30??
Maar verder was er geen andere reden dat volvo naar 5w ging? En over wat voor olie hebben we het dan? 5W40 of 5W30??
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
0w30
5w30
5w40
Olie van 40 euro de liter voor de nieuwere D5 met roetfilter enz enz.Over olie gaan de meest wilde en onzin verhalen namelijk.
Belangrijk is om de juiste voorgeschreven olie te gebruiken en niet van alles door elkaar gooien.
Zowel voor de motor als de bak is dat het geval!
Ik gebruik zelf al jaren Valvoline in meerdere auto,s,zowel diesel als benzine of lpg,zonder een enkel probleem.
En van een beetje olie gebruik hoef je niet wakker te liggen,turbo,s gebruiken altijd wat olie,dat vindt je terug in het inlaat traject,zoals velen al ervaren hebben.
Niks mis mee,dat hoort nu eenmaal bij een turbomotor,alle merken kennen dat euvel.
Een verbruik van ongeveer een liter op de 5000km is niets verontrustend en maakt ook voor de werking en de staat van de motor opzich niets uit.
Volvo hanteerde vroeger een verbruik van een liter op de 1500km als acceptabel.
5w30
5w40
Olie van 40 euro de liter voor de nieuwere D5 met roetfilter enz enz.Over olie gaan de meest wilde en onzin verhalen namelijk.
Belangrijk is om de juiste voorgeschreven olie te gebruiken en niet van alles door elkaar gooien.
Zowel voor de motor als de bak is dat het geval!
Ik gebruik zelf al jaren Valvoline in meerdere auto,s,zowel diesel als benzine of lpg,zonder een enkel probleem.
En van een beetje olie gebruik hoef je niet wakker te liggen,turbo,s gebruiken altijd wat olie,dat vindt je terug in het inlaat traject,zoals velen al ervaren hebben.
Niks mis mee,dat hoort nu eenmaal bij een turbomotor,alle merken kennen dat euvel.
Een verbruik van ongeveer een liter op de 5000km is niets verontrustend en maakt ook voor de werking en de staat van de motor opzich niets uit.
Volvo hanteerde vroeger een verbruik van een liter op de 1500km als acceptabel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 19.12.2011 - 09:33
Volvo kan dat wel normaal vinden, ik dus niet (en met mij vele andere). 1 liter per 10.000 km zou ik nog prima mee kunnen leven. Met een verbruik van 1 liter per 1.500 km, ben je om de 2/3 weken 1 liter olie aan het bijvullen.Een verbruik van ongeveer een liter op de 5000km is niets verontrustend en maakt ook voor de werking en de staat van de motor opzich niets uit.
Volvo hanteerde vroeger een verbruik van een liter op de 1500km als acceptabel.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)