Pagina 2 van 3

Geplaatst: 29.08.2012 - 09:55
door wim de jong
inderdaad.......is goed te doen, maar moet wel droog weer zijn, en de krukaspoulie moet wel makkelijk los komen.......meestal zit deze muurvast.
Niet voor niets is er een officieel stukje gereedschap, de tegenhouder voor.

ik deed het zo de eerste keer:
Zet de auto goed op de handrem (deze moet het echt doen!), de versnelling in zijn vijf, dan de dop en ratel erop. Lukt het dan nog niet, verleng eventueel de ratel met een stevig stuk pijp. Zo kwam hij bij mij los de eerste keer. Daarna licht insmeren met kopervet, en dan is het de volgende keer een eitje.

Nooit lopen kloten met een schroevendraaier ergens tussen frutsen...

Geplaatst: 29.08.2012 - 16:34
door oudevolvo
DawnBlueED schreef:De plaatjes op http://www.volvoclub.org.uk zijn anders ook zeer duidelijk hoor!
Inderdaad zeg! Die had ik nog niet bekeken. Ook mooie plaatjes.

Geplaatst: 29.08.2012 - 18:52
door DawnBlueED
arjan_de_jong schreef:Ja kan dit nog wel voor de deur doen hoor. Of in je eigen garage. En krukas tegenhouder is ook nergens voor nodig.

Riem + spanner kost ongeveer 40 euro. Dus dat snel verdiend maar breng je hem liever weg dan kan dat ook natuurlijk.
Het doel van een krukaspolietegenhouder is behalve het heel houden van de vibratiedemper ook het ontlasten van de krukas. Als je hem niet gebruikt bestaat de mogelijkheid dat de krukas tordeerd.

Geplaatst: 29.08.2012 - 21:18
door Iroll
Een 5x gelagerde krukas handmatig laten torderen lijkt me wat overdreven. Dat ding is een blok massief gehard staal ontworpen om niet te torderen. Die gebeurt niet eens onder de enorme lasten als de motor loopt laat staan als je de krukas poelie handmatig losdraait.
Zo'n tegenhouder kost je trouwens de kop niet, die kosten rond de €35 nieuw en zijn ook wel ergens te lenen bijv. bij de VKV of de dealer. Die doet daar vaak ook niet moeilijk over als je het vriendelijk vraagt en als ze je kennen.

Geplaatst: 29.08.2012 - 21:53
door wim de jong
maar als ze je kennen alleen iemand die komt om gereedschap te lenen, of technische vragen stelt in de trend van: "wat is de beste manier om...", of "hoe moet dit of dat los?" houd het ook een keertje op, denk ik..

Geplaatst: 29.08.2012 - 23:33
door arjan_de_jong
Tja dan kan je het idd nog eens aanschaffen zeker als je van plan bent die auto lang te rijden. Verdient zich zelf terug dan.

Maar niet heel perse nodig dus want ik geloof ook niet echt dat je een krukas krom kan draaien...

Ik kom zelf enkel bij de dealer voor onderdeeltjes en idd soms een vraag en batterijen voor mijn AB (goedkoopste adresje die ik gevonden heb) Maar ze zijn me altijd erg behulpzaam.

Geplaatst: 18.10.2012 - 17:26
door Wielewagen
welke kant draait de bout van de krukaspoulie rond om los te komen?
di. rechts of links draad?

Geplaatst: 18.10.2012 - 22:51
door MarioC70
linksom..

Geplaatst: 19.10.2012 - 07:56
door Wauter
wim de jong schreef: verleng eventueel de ratel met een stevig stuk pijp.
Zo help je je ratel aan een vroegtijdig overlijden, zeker als het een bouwmarktset betreft. Er zit meestal ook een wringijzer in de set (aandrijfvierkant met een staaf erdoor), daar kan je rustig een pijp op zetten en mocht ie sneuvelen heb je altijd je ratel nog ;)

Geplaatst: 19.10.2012 - 09:54
door Wielewagen
Linksom losdraaien - dankjewel
Volvo zegt dat het er vanaf hangt...
B230 blokken hebben toch allemaal dezelfde draad?

Geplaatst: 19.10.2012 - 11:12
door Ramon&Ramon
Wielewagen schreef:Linksom losdraaien - dankjewel
Volvo zegt dat het er vanaf hangt...
B230 blokken hebben toch allemaal dezelfde draad?
Volvo geeft dus de verkeerde info...
Het is linksom los.

Geplaatst: 19.10.2012 - 23:26
door arjan_de_jong
Wij hebben hier een vast gelaste oude ratel die het al eens begeven had. Lange pijp er op en wedden dat het los komt!! ook ideaal voor centrale wiel moeren. 1 persoon houd rem pedaal heel hard ingetrapt en de ander met vastgelaste ratel en verleng pijp... Maar vaak wil het ook wel met de lucht sleutel.

Geplaatst: 20.10.2012 - 00:25
door Ramon&Ramon
arjan_de_jong schreef:Wij hebben hier een vast gelaste oude ratel die het al eens begeven had. Lange pijp er op en wedden dat het los komt!! ook ideaal voor centrale wiel moeren. 1 persoon houd rem pedaal heel hard ingetrapt en de ander met vastgelaste ratel en verleng pijp... Maar vaak wil het ook wel met de lucht sleutel.
Bij een automaat bijv gaat die truk niet lukken.Alleen bij een handgeschakelde dus wel,maar kan ook schade veroorzaken!
Zet je de auto in een verkeerde versnelling is de kans groot dat er een tand uit een tandwiel breekt.
Niet vervelend bedoeld,maar als je al niet weet hoe de poelie los te krijgen,liet ik het over aan iemand met ervaring en goed gereedschap.

Geplaatst: 20.10.2012 - 01:12
door wim de jong
Met een automaat zal het wat lastiger zijn, maar je hebt er een tegenhouder voor, speciaal Volvo stukje gereedschap.

Maar met de 945 deed ik het ook met een pijpje om de dopsleutel, en de versnelling in z'n 5, op de handrem.......los kwam hij wel, hoor!

Geplaatst: 20.10.2012 - 11:04
door Tombo
Ramon&Ramon schreef:
arjan_de_jong schreef:Wij hebben hier een vast gelaste oude ratel die het al eens begeven had. Lange pijp er op en wedden dat het los komt!! ook ideaal voor centrale wiel moeren. 1 persoon houd rem pedaal heel hard ingetrapt en de ander met vastgelaste ratel en verleng pijp... Maar vaak wil het ook wel met de lucht sleutel.
Bij een automaat bijv gaat die truk niet lukken.Alleen bij een handgeschakelde dus wel,maar kan ook schade veroorzaken!
Zet je de auto in een verkeerde versnelling is de kans groot dat er een tand uit een tandwiel breekt.
Niet vervelend bedoeld,maar als je al niet weet hoe de poelie los te krijgen,liet ik het over aan iemand met ervaring en goed gereedschap.
Zo heb ik eens met een maat van me heel lang lopen kloten om de krukaspoelie van een 360 los te krijgen, die moer zat ook abnormaal vast. Luchtsleutel hielp niet, een wringijzer met een pijp van ruim een meter ook niet.
Toen maar de 'beun' manier gedaan, wringijzer net boven de draagarm laten rusten, en dan de motor even kort starten. 2x gedaan en toen schrikte de moer los

Geplaatst: 20.10.2012 - 11:56
door wim de jong
Tsja, die manier heb ik ook gehoord......totdat iemand mij vertelde dat toen de sleutel los schoot, en dwars door de radiator ging.....twee keer met je ogen knipperen en al je koelvloeistof op de grond.
Daar word je ook niet vrolijk van, en verpest je dag behoorlijk!

Geplaatst: 20.10.2012 - 12:31
door Iroll
Tsja, die manier heb ik ook gehoord......totdat iemand mij vertelde dat toen de sleutel los schoot, en dwars door de radiator ging.....twee keer met je ogen knipperen en al je koelvloeistof op de grond.
Als je de sleutel afdekt met een deken of vastbind met een touw/spanband kan die niet wegschieten. Bij dit soort paardenmiddelen altijd voorzorgsmaatregelen nemen.

Geplaatst: 20.10.2012 - 12:31
door arjan_de_jong
Het is ons ook meerdere keren geluk door de start krans met een stevige platte schroeven draaier tegen te houden en dan de ander met de vast gelaste ratel de moer los halen. Je met daarvoor dus wel de startmotor weg halen.

Geplaatst: 20.10.2012 - 15:51
door DawnBlueED
man, man, man en dat allemaal om een tegenhouder van een paar tientjes uit te sparen. Als het weer in elkaar zit loopt de motor niet meer lekker omdat de krukas een 'zetje' heeft gekregen...

Geplaatst: 20.10.2012 - 21:37
door arjan_de_jong
Als je alles netjes op tijd weer in elkaar zet dan loopt het toch gewoon goed?

Ik heb nog nooit zulk speciaal gereedschap nodig gehad en nooit problemen gehad.