goedenmiddag,
mag ik mij even voorstellen.
ik ben wladimir verhagen en ben in het bezit van een 940 estate uit jan.1992.
na vele kilometers trouwe dienst is nu toch de ditributiesnaar gebroken.
nu heb ik alles uit elkaar gehaald en gecontroleerd op compressie.
naar mijn mening is het blok nog in orde alleen weet ik niet hoe ik alles op tijd gezet moet worden.
wie wel?
ik hoop snel op een reactie want rijden in een polo wil ik eigenlijk niet al te lang meer.
m.vr.gr. Wladimir
distibutiesnaar gebroken 940 hoe blok weer op tijd?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Ik heb geen ervaring met deze motoren, maar weet wel dat er op www.k-jet.org bijna alle 'greenbooks' (garage handleidingen) van volvo gedownload kunnen worden. misschien zit hier wat voor je tussen.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Deze afbeelding komt uit auto data:
Geld voor 940 2.3 (turbo) uit 1992.
Wel raar dat hij zomaar geknapt is. Ik neem toch aan als je hem al jaren rijd dat je de riem op tijd vervangen hebt?
Geld voor 940 2.3 (turbo) uit 1992.
Wel raar dat hij zomaar geknapt is. Ik neem toch aan als je hem al jaren rijd dat je de riem op tijd vervangen hebt?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- EV
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09.02.2006 - 21:12
Inderdaad, reken er maar op dat er motorschade is, klep(pen) krom of iets dergelijks.
Heeeeeel soms heb je geluk en hoeft er alleen maar een nieuwe distributieriem om.
Neem gelijk een compleet setje mee met waterpomp? dan heb je alles in een keer goed.
Succes!
Heeeeeel soms heb je geluk en hoeft er alleen maar een nieuwe distributieriem om.
Neem gelijk een compleet setje mee met waterpomp? dan heb je alles in een keer goed.
Succes!
Volvo 940 GL Estate 1992
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Een aantal B230 blokken zijn vrijlopers, de kleppen raken nooit de zuigers, al staat deze op het bovenste punt. In ieder geval de B230FT (die in mijn 945 zat). En de B230F is geen vrijloper.
De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.
De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 00:21
wim de jong schreef:Een aantal B230 blokken zijn vrijlopers, de kleppen raken nooit de zuigers, al staat deze op het bovenste punt. In ieder geval de B230FT (die in mijn 945 zat). En de B230F is geen vrijloper.
De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.
hoi wim,
op de afdekkap van de snaar b230fb
ik heb het idee dat dit ook een vrijloper is.
als ik de krukas rond draai met dop 24 voel ik wel degelijk compressie.
daarna de nokkenas verdraait met dop 13 en daarna weer de krukas verdraait met hetzelfde compressieweerstand als de eerste keer.
ik heb gewoon een snaar gekocht voor een paar tientjes en we zullen wel zien wat er gerbeurd bij het starten.
het in in ieder geval makkelijker dan de kop eraf te moeten sleutelen.
alleen nu nog weten hoe op tijd?
bedankt voor de reactie,
wladimir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Vervang iig wel de spanner mee!! en laat een compressie meting doen voor de zekerheid.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1440
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
En de derde en vierde keer, toen ook compressie?wladimir2 schreef:wim de jong schreef:Een aantal B230 blokken zijn vrijlopers, de kleppen raken nooit de zuigers, al staat deze op het bovenste punt. In ieder geval de B230FT (die in mijn 945 zat). En de B230F is geen vrijloper.
De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.
hoi wim,
op de afdekkap van de snaar b230fb
ik heb het idee dat dit ook een vrijloper is.
als ik de krukas rond draai met dop 24 voel ik wel degelijk compressie.
daarna de nokkenas verdraait met dop 13 en daarna weer de krukas verdraait met hetzelfde compressieweerstand als de eerste keer.
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Riem erom en starten die handel (moet wel op tijd staan natuurlijk)
Als er schade is dan merk je dat vanzelf, en dan is die schade er toch,
ik weet niet hoeveel dat blok gelopen heeft, maar dat zal niet weinig zijn vermoed ik
als er geen schade is (vrijloop) dan moet je even een gat in de lucht springen
Als er schade is dan merk je dat vanzelf, en dan is die schade er toch,
ik weet niet hoeveel dat blok gelopen heeft, maar dat zal niet weinig zijn vermoed ik
als er geen schade is (vrijloop) dan moet je even een gat in de lucht springen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Een redblock B230FB is een vrijloper.
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Plaatje van Arjan is mooi! Ik heb hier ook mee zitten worstelen.
Ik dacht eerst dat alle merktekens op een geven moment overeen zouden moeten komen, maar dat is niet het geval.
Zie de foto's op mijn blog: Opnieuw uitlijnen distributie B23E
Ik dacht eerst dat alle merktekens op een geven moment overeen zouden moeten komen, maar dat is niet het geval.
Zie de foto's op mijn blog: Opnieuw uitlijnen distributie B23E
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
De plaatjes op http://www.volvoclub.org.uk zijn anders ook zeer duidelijk hoor!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Die positie van de aux (is oliepomp) komt niet zo precies.......als hij maar ronddraait.
Verder als de krukaspoulie vlot los komt, is eea in een uurtje gepiept.
Vaak genoeg gedaan, de dealer vraagt er ook maar iets van € 175 voor oid. incl materiaal.
Verder als de krukaspoulie vlot los komt, is eea in een uurtje gepiept.
Vaak genoeg gedaan, de dealer vraagt er ook maar iets van € 175 voor oid. incl materiaal.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Gezien de prijs in veel gevallen nauwelijks de moeite waard om het zelf te doen, zeker als je eerst nog eens speciaal gereedschap 999 5284 (of alternatief) moet gaan aanschaffen. TS zit echter met het probleem dat de auto niet meer rijden kan ....
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ik vind dat zeker de moeite om zelf te doen! Scheelt je een hoop geld elke keer. Kan je leuke andere dingen van doen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Je kan het al laten doen bij enkele Volvo-specialisten (b.v. VOMD) voor 130 euro inclusief BTW. Zet daar tegenover de kosten van een distributieset + 2 uur zelfsleutelgarage + krukastegenhouder.
De winst is mager.
De winst is mager.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ja kan dit nog wel voor de deur doen hoor. Of in je eigen garage. En krukas tegenhouder is ook nergens voor nodig.
Riem + spanner kost ongeveer 40 euro. Dus dat snel verdiend maar breng je hem liever weg dan kan dat ook natuurlijk.
Riem + spanner kost ongeveer 40 euro. Dus dat snel verdiend maar breng je hem liever weg dan kan dat ook natuurlijk.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D