distibutiesnaar gebroken 940 hoe blok weer op tijd?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
wladimir2
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.10.2008 - 00:21

goedenmiddag,
mag ik mij even voorstellen.
ik ben wladimir verhagen en ben in het bezit van een 940 estate uit jan.1992.
na vele kilometers trouwe dienst is nu toch de ditributiesnaar gebroken.
nu heb ik alles uit elkaar gehaald en gecontroleerd op compressie.
naar mijn mening is het blok nog in orde alleen weet ik niet hoe ik alles op tijd gezet moet worden.
wie wel?
ik hoop snel op een reactie want rijden in een polo wil ik eigenlijk niet al te lang meer.
m.vr.gr. Wladimir
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ik heb geen ervaring met deze motoren, maar weet wel dat er op www.k-jet.org bijna alle 'greenbooks' (garage handleidingen) van volvo gedownload kunnen worden. misschien zit hier wat voor je tussen.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Deze afbeelding komt uit auto data:

Geld voor 940 2.3 (turbo) uit 1992.

Wel raar dat hij zomaar geknapt is. Ik neem toch aan als je hem al jaren rijd dat je de riem op tijd vervangen hebt?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Hoe kun je nu de compressie controleren als de riem er niet op zit?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
EV
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 09.02.2006 - 21:12

Inderdaad, reken er maar op dat er motorschade is, klep(pen) krom of iets dergelijks.
Heeeeeel soms heb je geluk en hoeft er alleen maar een nieuwe distributieriem om.
Neem gelijk een compleet setje mee met waterpomp? dan heb je alles in een keer goed.

Succes!
Volvo 940 GL Estate 1992
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een aantal B230 blokken zijn vrijlopers, de kleppen raken nooit de zuigers, al staat deze op het bovenste punt. In ieder geval de B230FT (die in mijn 945 zat). En de B230F is geen vrijloper.


De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
wladimir2
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.10.2008 - 00:21

wim de jong schreef:Een aantal B230 blokken zijn vrijlopers, de kleppen raken nooit de zuigers, al staat deze op het bovenste punt. In ieder geval de B230FT (die in mijn 945 zat). En de B230F is geen vrijloper.


De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.

hoi wim,
op de afdekkap van de snaar b230fb
ik heb het idee dat dit ook een vrijloper is.
als ik de krukas rond draai met dop 24 voel ik wel degelijk compressie.
daarna de nokkenas verdraait met dop 13 en daarna weer de krukas verdraait met hetzelfde compressieweerstand als de eerste keer.
ik heb gewoon een snaar gekocht voor een paar tientjes en we zullen wel zien wat er gerbeurd bij het starten.
het in in ieder geval makkelijker dan de kop eraf te moeten sleutelen.
alleen nu nog weten hoe op tijd?
bedankt voor de reactie,
wladimir
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Afbeelding
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Vervang iig wel de spanner mee!! en laat een compressie meting doen voor de zekerheid.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

wladimir2 schreef:
wim de jong schreef:Een aantal B230 blokken zijn vrijlopers, de kleppen raken nooit de zuigers, al staat deze op het bovenste punt. In ieder geval de B230FT (die in mijn 945 zat). En de B230F is geen vrijloper.


De waterpomp hoeft niet mee te vervangen te worden.....goed is goed.
Deze wordt niet met de distributieriem, maar met een aparte V snaar aangedreven, en kan altijd als deze defect raakt, heel makkelijk vervangen worden.

hoi wim,
op de afdekkap van de snaar b230fb
ik heb het idee dat dit ook een vrijloper is.
als ik de krukas rond draai met dop 24 voel ik wel degelijk compressie.
daarna de nokkenas verdraait met dop 13 en daarna weer de krukas verdraait met hetzelfde compressieweerstand als de eerste keer.
En de derde en vierde keer, toen ook compressie?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Riem erom en starten die handel (moet wel op tijd staan natuurlijk)
Als er schade is dan merk je dat vanzelf, en dan is die schade er toch,
ik weet niet hoeveel dat blok gelopen heeft, maar dat zal niet weinig zijn vermoed ik
als er geen schade is (vrijloop) dan moet je even een gat in de lucht springen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Een redblock B230FB is een vrijloper.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Plaatje van Arjan is mooi! Ik heb hier ook mee zitten worstelen.
Ik dacht eerst dat alle merktekens op een geven moment overeen zouden moeten komen, maar dat is niet het geval.

Zie de foto's op mijn blog: Opnieuw uitlijnen distributie B23E
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

De plaatjes op http://www.volvoclub.org.uk zijn anders ook zeer duidelijk hoor!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Die positie van de aux (is oliepomp) komt niet zo precies.......als hij maar ronddraait.

Verder als de krukaspoulie vlot los komt, is eea in een uurtje gepiept.
Vaak genoeg gedaan, de dealer vraagt er ook maar iets van € 175 voor oid. incl materiaal.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Gezien de prijs in veel gevallen nauwelijks de moeite waard om het zelf te doen, zeker als je eerst nog eens speciaal gereedschap 999 5284 (of alternatief) moet gaan aanschaffen. TS zit echter met het probleem dat de auto niet meer rijden kan ....
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik vind dat zeker de moeite om zelf te doen! Scheelt je een hoop geld elke keer. Kan je leuke andere dingen van doen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Je kan het al laten doen bij enkele Volvo-specialisten (b.v. VOMD) voor 130 euro inclusief BTW. Zet daar tegenover de kosten van een distributieset + 2 uur zelfsleutelgarage + krukastegenhouder.

De winst is mager.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ja kan dit nog wel voor de deur doen hoor. Of in je eigen garage. En krukas tegenhouder is ook nergens voor nodig.

Riem + spanner kost ongeveer 40 euro. Dus dat snel verdiend maar breng je hem liever weg dan kan dat ook natuurlijk.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”