Pagina 2 van 2
Geplaatst: 31.08.2012 - 16:46
door Dutch Volvo
er zat er geen 1 schakelaar in maar nu heb ik de plastic verwijderd zodat ik hem kan inschakelen en dat werkt want ook in het instrumenten paneel zie je dan dat er een Zogenaamde mistlamp aan staat. (ook al heb ik geen mistlampen voor)
Geplaatst: 08.10.2012 - 16:52
door mike5501
Ik heb het in de grille gemonteerd. Grille voor 5 euro op de sloop gehaald en passend gemaakt.

Geplaatst: 08.10.2012 - 17:23
door Dutch Volvo
oh,
dat staat ook al mooi.
hoe heb jij dat gemaakt en werkt het?
Geplaatst: 10.10.2012 - 15:24
door Dutch Volvo
hallo,
Vandaag even gekeken naar de relais box (heb nooit geweten dat dat bestond, lang leven zoek functie

).
inderdaad mis ik de mistlamp relais.
dan mijn vragen:
Waar kan ik die relais vinden?
Is het dan een kwestie van de relais insteken in de plaats waar die moet?
En waar zou ik die verstalers ooit op aansluiten? en kan die dan werken met de relais van de mistlampen?
MVG,
Deniz
Geplaatst: 10.10.2012 - 17:25
door Auk
Relais kun je vinden bij een auto die wel mistlampen heeft op de sloop, op eBay, op Marktplaats.nl of bij de dealer of... of... of... schakelaar voor de mistlampen idem.
De stralers kun je het beste aansluiten op je grootlicht. Maar raadpleeg Google anders Deniz, hier is zooooooveel over te vinden op het internet. Op dit forum zul je het niet zoveel tegen komen want in Nederland heb je er niet zoveel aan
Andere vraag, kun je met elektronica overweg? Doormeten, draden zoeken etc? Kun je schema lezen voor de juiste kleuren van de bedrading? Kun je solderen?
Geplaatst: 10.10.2012 - 17:32
door Dutch Volvo
Ik kan solderen behalve gisteren dan toen heb ik mijn vinger half verbrand

En doormeten bedoel je met een multimeter want dat kan ik wel (met een multimeter) En met draden zoeken ben ik al bezig, namelijk voor de Centrale vergendeling.(Als je dat bedoelt)
En in Nederland heb je wel wat aan verstralers, Mensen irriteren.
grapje hoor
Geplaatst: 15.10.2012 - 00:51
door Schilder
Ergens staat vermeld dat je verstralers kunt aansluiten direct op een schakelaar..zonder relais, de schakelaar(niet volvo standaard mistlamp schakelaar) kan hoge ampere verwerken, en meen 2 x 55 watt halogeen makkelijk aan kan.
Zelf bedrading trekken en zekeren.
Schilder
Geplaatst: 15.10.2012 - 08:03
door Dutch Volvo
Oke,
bedankt voor jullie hulp.
nu weet ik wel hoe dat nou moet.
Even kijken waar ik een schakelaar kan vinden
Geplaatst: 15.10.2012 - 12:17
door volvov70r
Toevallig heb ik laatst mistlampen gemonteerd op mijn 760, daar zat de hele bedrading al in, maar die heb ik eens even goed bekeken en op zich is het redelijk eenvoudig.
Bij mij zat het relais er al in, eerlijk gezegd lijkt het me een redelijk standaard onderdeel waar je vrij eenvoudig aan moet kunnen komen.
Even 5 seconden googelend vond ik bijv. al deze set:
http://www.coopernet.nl/mini-cooper-ver ... 77-34.html
Misschien kan je dit gebruiken, of iets langer doorzoeken naar specifiek dit voor volvo of universeel. Zal vast wel bestaan.
Ik zou als ik jou was niet zelf gaan zitten prutsen maar gewoon zo'n complete set kopen waar ongetwijfeld een redelijk dummyproof handleiding bij zit. Zoals je ziet is zo'n setje de kosten niet.
Geplaatst: 15.10.2012 - 13:27
door diesel01
Bij Volvo is een set beschikbaar..althans voor mijn V70.
Hij is dan beveiligd tot 240w daar zat een relais, bedrading, zekering en een knop voor op het dashboard bij.
Voordeel is dat het bij de auto past en als ik mijn grootlicht inschakel kan kiezen tussen std grootlicht en grootlicht+extra licht.
Indien alles brand is er geen verschil met binnenverlichting die minder vel gaat branden oid.
Geplaatst: 15.10.2012 - 13:45
door Iroll
Bedrading even opzoeken achter de grille, als het goed is ligt die er al. Daarna relais in de relaisbox plaatsen en de zaak gaat aan. En maakt geen ene moer uit of je er verstralers of mistlampen op aan sluit.
En als antwoord op Schilder: ga alsjeblieft geen lampen aansluiten zonder relais ertussen en wel hierom:
A) door de te dunne en het te lange traject v.d. bedrading verlies je veel stroom door weerstand als je direct via een schakelaar op het dashboard schakelt. Een schakeling met relais ertussen zorgt ervoor dat je lampen op hun felst kunnen branden omdat de stroom door dikkere bedrading loopt en het traject veel korter is. De weerstand is daardoor veel minder en geeft dus veel minder stroom verlies
B) gevaar voor kortsluiting of doorbranden van bedrading of schakelaar door te hoge overgangsweerstand. Het is geen pretje als je auto affikt en daar helpt geen zekering tegen, een relais wel!
Geplaatst: 15.10.2012 - 13:50
door Dutch Volvo
alleen in welke aansluiting moet je de relais van de verstraler aansluiten?
en weet iemand wat voor kabel dat is?
Geplaatst: 15.10.2012 - 14:36
door volvov70r
(correct me if i am wrong) Geen een.
De verstralerset die ik heb gekocht heeft 4 uitgaande draden:
- 1 naar je lampen
- 1 naar je accu
- 1 naar je schakelaar
- 1 naar je aarding
Ik ga er even vanuit dat al dit soort sets in grote lijnen op deze manier werken.
Het loopt dus volgens mij (of ik moet me vergissen) buiten je normale zekeringskast om.
Geplaatst: 15.10.2012 - 14:38
door Dutch Volvo
is de kabel naar aarding naar je massa kabel? - op je accu?
Geplaatst: 15.10.2012 - 14:42
door volvov70r
Geplaatst: 15.10.2012 - 16:16
door diesel01
Toz van Volvo houdt je €184 in de pocket.
Geplaatst: 15.10.2012 - 17:25
door Dutch Volvo
Hallo,
Nu ik een relais heb gevonden op conrad vraag ik me af of die ook bij de relaisbox kan voor de mistlampen. en ook voor de verstralers wel ieder apart dus wil ik 2 relaisjes bestellen hier de link:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5041 ... 0&ref=list
Geplaatst: 15.10.2012 - 19:27
door Iroll
Zit erin aansluiting 4 een relais? Zo niet dan is het die. Als er wel een relais inzit dan is die van de achter mistlamp. Trek die er in dat geval even uit en kijk of de achtermistlamp brand. De bedrading voor de voorste mistlampen zit achter de grille. Kijk even links en rechts naar bedrading met dezelfde kleur, die zit getaped, met stekker, aan de kabelboom van de verlichting. Aan de ene kant een bruin+grijze draad en aan de andere kant een bruin+zwarte draad als ik het goed heb. Steek je handen eens uit de mouwen en ga op zoek! Voor de B16F/B18EP en B20F moet de bedrading er liggen volgens mijn gegevens.
Geplaatst: 15.10.2012 - 20:55
door Dutch Volvo
Ik heb 2 exact dezelfde stekkers gevonden die vast zit achter de koplamp. even kijken wat voor kleur draad die heeft.
Geplaatst: 15.10.2012 - 23:32
door Schilder
Iroll schreef:En als antwoord op Schilder: ga alsjeblieft geen lampen aansluiten zonder relais ertussen en wel hierom:
A) door de te dunne en het te lange traject v.d. bedrading verlies je veel stroom door weerstand als je direct via een schakelaar op het dashboard schakelt. Een schakeling met relais ertussen zorgt ervoor dat je lampen op hun felst kunnen branden omdat de stroom door dikkere bedrading loopt en het traject veel korter is. De weerstand is daardoor veel minder en geeft dus veel minder stroom verlies
B) gevaar voor kortsluiting of doorbranden van bedrading of schakelaar door te hoge overgangsweerstand. Het is geen pretje als je auto affikt en daar helpt geen zekering tegen, een relais wel!
Ik begrijp dat allemaal wel, dit zou de te dunne bedrading kunnen smelten vanwege hoge ampere, in tegenstelling de amperage van de zekering.
Edit: wat als er geen orginele bedrading in zit of relais, en je trekt te dunne draden vanaf relais-naar-lampen?, lijkt mij dezelfde situatie.
Ik beschrijf ook geen ² v/d kabel, maar de schakelaars zijn beschikbaar buiten de relais om.
Schilder