Pagina 2 van 2

Geplaatst: 09.10.2012 - 13:52
door edraket
Is misschien wel waar deze opmerking, maar de topic starter (of wie dan ook) schiet hier niet zoveel mee op. Heb je dan ook een suggestie wat het zou kunnen zijn. Daar hebben we meer aan denk ik.

Geplaatst: 09.10.2012 - 14:22
door Ramon&Ramon
Op afstand is dat niet te beoordelen natuurlijk,maar dat had je zelf al begrepen denk ik?

Geplaatst: 09.10.2012 - 19:44
door sambalbij?
Er moest 30 gram lood extra bij 1 velg, trillen op hoge snelheid zal hem daar dan in zitten.

Als het goed is alles nu opgelost op het trillen bij 1500 toeren na, dat is toch een grote fout in de D5 aangezien 1500 toeren deellast is en je dit bij 50 en 80 rijdt... volgens de monteur was het euvel al eens bij Volvo Nederland onderzocht maar kon er niets gevonden worden... moet er maar mee leven :(

Geplaatst: 09.10.2012 - 19:49
door V70/2.4D/2003
WIJ noemen dat "produkteigenschap" en kunnen er goed mee leven. Het is tenslotte een dieseltje :?

Geplaatst: 10.10.2012 - 08:01
door Quota
Ik heb vroeger geleerd dat als een aandrijflijn bij kruissnelheden teveel trilt, dat het dan zo kan zijn dat je te laag in de toeren rijdt, ik heb er zelf dus ook voor gekozen om exact 80 op de teller in zijn vijf te doen, of om de auto in zijn 6 te zetten en de CC te fixeren op 90 km afgelezen.

Rijden met gevoel voor techniek noemde mijn rijinstructeur dat destijds.

Geplaatst: 10.10.2012 - 08:09
door EVV
Ik denk eerder dat dit komt omdat het een 5 cilinder is, die zijn nu eenmaal van nature niet volledig trillingsvrij te krijgen door het oneven aantal cilinders.

Geplaatst: 10.10.2012 - 12:16
door sambalbij?
Quota schreef:Ik heb vroeger geleerd dat als een aandrijflijn bij kruissnelheden teveel trilt, dat het dan zo kan zijn dat je te laag in de toeren rijdt, ik heb er zelf dus ook voor gekozen om exact 80 op de teller in zijn vijf te doen, of om de auto in zijn 6 te zetten en de CC te fixeren op 90 km afgelezen.

Rijden met gevoel voor techniek noemde mijn rijinstructeur dat destijds.
80km/h staat hij nog in z'n 5, pas bij 83 gaat de automaat schakelen naar z'n 6. Trilling is vooral bij 50/60. Van mij mag hij bij 70km/h al naar z'n 6 voor een gunstiger verbruik.

Voor de duidelijkheid, het trillen is niet de brom die je hoort omdat er te weinig toeren gemaakt worden, dit probleem ken ik en heeft met emissie eisen te maken (volgens de monteur)

Geplaatst: 10.10.2012 - 12:32
door MarioC70
Onder z,n toeren rijden is ook niet echt een aanrader!
Het zogenaamde nieuwe rijden is dat,onder z,n toeren rijden veroorzaakt meer schade en vervuiling dan je lief is.

Geplaatst: 10.10.2012 - 13:00
door Quota
MarioC70 schreef:Onder z,n toeren rijden is ook niet echt een aanrader!
Het zogenaamde nieuwe rijden is dat,onder z,n toeren rijden veroorzaakt meer schade en vervuiling dan je lief is.
Mario, kun jij dan op basis van je technische ervaring met deze motorblokken aangeven wat een goed/verantwoord minimaal toerental is voor een continue belasting?

Geplaatst: 10.10.2012 - 14:02
door MarioC70
Bij een handgeschakelde bak is dat makkelijker,dan heb je dat zelf in de hand,zo rond de 2000 schakelen,bij een automaat is dat weer een ander verhaal.
Is meer een gevoelskwestie denk ik!

Geplaatst: 10.10.2012 - 14:10
door edraket
EVV schreef:Ik denk eerder dat dit komt omdat het een 5 cilinder is, die zijn nu eenmaal van nature niet volledig trillingsvrij te krijgen door het oneven aantal cilinders.
Dat heeft helemaal niets met het oneven aantal cilinders te maken. De primaire en secundaire balans van een verbrandingsmotor ligt iets complexer dan dat.

Geplaatst: 11.10.2012 - 21:33
door Gouwe
Je schrijft stationair / 1500 toeren?
De mijne draait stationair maar 700.

Even een andere invalshoek: Torque converter shudder
Is een fenomeen gerelateerd aan je automaat.

Google maar eens.

Geplaatst: 14.10.2012 - 13:35
door sambalbij?
Probleem is nog niet weg.

Dealer heeft roetfilter een generatie laten uitvoeren, die startte steeds een nieuwe cyclus.
Verbruik is nog steeds slecht, bij 120km/h op cruise control is het verbruik 9.0l/100 dat was voorheen zo'n 7-7.5l/100km. Aan de pomp is het ook te merken, met 22l precies 240km kunnen rijden.

Schudden/resonantie is tevens aanwezig zowel in het stuur als in de auto.

Ik heb nu ook op de automaat gelet en heb wel iets vreemds ontdekt: Als je 62km/h rijdt, in z'n 5 en je zet de auto op cruise control dan schakelt hij terug naar z'n 4. Als je de auto op manual zet dan blijft hij in z'n 5 maar maakt 200 toeren meer, alsof de automaat slipt en een hoger toerental aanhoudt. De automaat doet dit ook bij 80km/h. Kan het zijn dat de koppelomvormer vreemd doet?

Het schudden in z'n vrij bij 1500 toeren is normaal, een andere D5 die er stond (taxi) had het nog velen malen erger maar die startte al moeilijk en kwam nooit voor onderhoudt, aldus de dealer.

Maandag maar weer bellen en verder zoeken.

Geplaatst: 07.12.2012 - 23:29
door sambalbij?
Kleine update, probleem is nog aanwezig maar ik weet meer. Motorisch is de auto prima, automaat ook. Laatstgenoemde is opnieuw gekalibreerd en schakelt weer heerlijk soepel.

Verbruik vandaag bij 90km/h was opvallen 5.5l/100km en dat zijn normale waardes, weliswaar meewind maar toch beter dan de 7l/100km.

Bij 120 is het verbruik 8.3l/100km
bij 140 10l/100km

Als ik bij 120 de 5e versnelling pak dan verbruikt hij maar ietsjes meer, zo'n 0,4l dat verschil zou aanzienlijk meer moeten zijn, of het verbruik in z'n 5 is normaal en in z'n 6 niet (overdrive??)

Of krijgt de turbo te weinig tegendruk of te veel omdat hij in z'n 6 natuurlijk minder toeren maakt. Roetfilter misschien verstopt?

Re: D5 v70 2008 schudt bij 1500 toeren en slurpt als een stier!

Geplaatst: 08.11.2014 - 09:41
door PaulV70d5summum!
Ik weet dat het bijna onmogelijk is bij de D5 maar kan het zijn dat de distributieriem een tand versprongen is?
Verder, is de opbrengst van de hoge-drukpomp al gemeten?
Onderstaande zou ik zelf iig al gedaan hebben.
EGR dichtzetten en roetfilter verwijderen en uit programmeren.