gedoenkedoenk onder het rijden.....

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
veeeseventy
2nd Gear member

JeroenSpock schreef:Valt mee, ik ben al een tijdje de mijne aan het voor bereiden. Of onderdelen bij elkaar sprokkelen eigenlijk.
Lagers zijn 200 euro bij de dealer, IPD schotels/rubbers van 100 euro, en 2 schokbrekers samen 230 euro.
Op elk lager drukt een gewicht van minstens 500 kg, hoe kan zo'n ding dan gaan rammelen terwijl het gewicht van de auto er bovenop leunt?
De rammel lijkt juist van een paar stangen of twee metalen delen die ergens tegen elkaar aan klapperen af te komen.
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
veeeseventy
2nd Gear member

Ga vandaag met forumlid BartV70 even een crosscheck doen omdat we exact dezelfde auto rijden en toevallig beiden een getunede motor rond 200 pk hebben, benieuwd of ik in zijn auto en andersom dit geluid ook waarneem. Ben zover dat ik zelfs een ZOOM geluidsrecorder onder de motorkap ga bevestigen om te kijken of het geluid ook in het motorcompartiment te horen is.

Vraag: zit de stabilisatorstang die bijde wielen met elkaar verbindt nog ergens aan vast ergens in het midden? Lijkt me niet logisch maar zo kunnen betekenen dat er daar een rubber oid niet meer in orde is. I denk dat ik hier nog wel een ton mee kan rijden voordat er iets verandert maar het begint wel héél erg intrigerend te worden!
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ga vandaag met forumlid BartV70 even een crosscheck doen omdat we exact dezelfde auto rijden en toevallig beiden een getunede motor rond 200 pk hebben
Toch altijd weer mooi, hoe forummers elkaar helpen!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
veeeseventy
2nd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:
Ga vandaag met forumlid BartV70 even een crosscheck doen omdat we exact dezelfde auto rijden en toevallig beiden een getunede motor rond 200 pk hebben
Toch altijd weer mooi, hoe forummers elkaar helpen!
Inderdaad! :D , helemaal mijn insteek, we zijn tenslotte (of we het nu willen of niet) ineens lid van een grote loving caring hugging.....eeehhhhh, ga ik nu te ver?? :twisted:
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

veeeseventy schreef:Op elk lager drukt een gewicht van minstens 500 kg, hoe kan zo'n ding dan gaan rammelen terwijl het gewicht van de auto er bovenop leunt?
Alles kan kapot ;)
Die stangen verdenk ik ook wel eens, omdat het geluid ook een beetje van achter lijkt te komen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
ovlov058
4th Gear member

Ook op de autosnelweg gedonder, dat kan toch niet door vering of stabi's zijn, kan wel een combi zijn. Het moet haast wel in de aandrijving zijn zitten.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
veeeseventy
2nd Gear member

Geluid blijft aanhouden, ook als ik met ingetrapte koppeling en stationair toerental 40 of 140 rijd. Als dit aandrijving gerelateerd zou zijn dan zou als enige de homokineet of een lageras hiervan de oorzaak kunnen zijn maar ik hoor geen frequentieverschil met veranderende snelheden dus moet het wel iets zijn dat met ophanging-vering te maken heeft.
Weet jij misschien of de stabilisatorstang zwevend is opgehangen aan de twee kleine stabilisatorstangetjes of dat er ergens in het midden nog een bevestiging(srubber) zit?, dat zou de zaak wel wat eenvoudiger maken....
bartv70
5th Gear member

Ik, BartV70, hoorde dus niets aan de auto van Veeeseventy, terwijl hij bij mij het zelfde hoorde als bij hem.
Wel aan het licht gekomen dat er bij mij iets niet 100% is, want de auto ging 2x in noodloop.
Mijn voet is wat minder zwaar waardoor dit niet aan het licht komt, maar goed is het niet.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Thijs
7th Gear member

Uitlezen? Wellicht geeft dat een indicatie bartv70,
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
bartv70
5th Gear member

Thijs schreef:Uitlezen? Wellicht geeft dat een indicatie bartv70,
Nee, 1 maand geleden ook gehad, nog geen tijd voor afspraak.
Vanavond weer een ritje van zo'n 50km, tig keer geprobeerd de auto
in storing te krijgen, niet gelukt, trekken als een beer zonder hikje.
Op korte termijn toch voor een beurt weg, laat dan uitlezen
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
ovlov058
4th Gear member

veeeseventy schreef: Weet jij misschien of de stabilisatorstang zwevend is opgehangen aan de twee kleine stabilisatorstangetjes of dat er ergens in het midden nog een bevestiging(srubber) zit?, dat zou de zaak wel wat eenvoudiger maken....
Normaal is de stabilisatorbaar met twee beugels, en rubberen bussen tussen, bevestigd aan het subframe.
855 2.0 20V 93
Afbeelding
veeeseventy
2nd Gear member

ovlov058 schreef:
veeeseventy schreef: Weet jij misschien of de stabilisatorstang zwevend is opgehangen aan de twee kleine stabilisatorstangetjes of dat er ergens in het midden nog een bevestiging(srubber) zit?, dat zou de zaak wel wat eenvoudiger maken....
Normaal is de stabilisatorbaar met twee beugels, en rubberen bussen tussen, bevestigd aan het subframe.
Met de rubbers na bijna 7 jaar versleten zou dit wel eens een mogelijkheid kunnen zijn omdat het geluid van onder de auto komt!Op een zoab wegdek is het geluid plotsklaps maar de helft en zodra ik weer op versleten asfalt rijd is het weer volop aanwezig. Heb met een Zoom geluidsrecorder vastgemaakt met een bindertje het geluid op twee plekken in de motorruimte opgenomen maar hoorde niets wat op een rammel leek. Was trouwens wel een mooie opname van een heerlijke symfonie van een diep roffelende diesel aangevuld met het hese gesis/gefluit van de turbo :love4:
Heb je hier wellicht een plaatje van?, ga uiteraard zelf meteen googelen hierop!
bartv70
5th Gear member

veeeseventy schreef: Maar hoorde niets wat op een rammel leek.

Verbaast me niets, doe iets aan je oren, niet aan je auto :lol: :lol:
ovlov058
4th Gear member

Verdenk toch eerder de bovenste veerpootrubber, deze veroorzaakte bij mij ook zacht gerammel op licht oneven baan. Bij verder verslijten kan deze misschien ook die trilling/rammel geven i.c.m "gebruikte" vering.
855 2.0 20V 93
Afbeelding
veeeseventy
2nd Gear member

Heb komende woensdag met een auto-trouble shooter afgesproken die er even naar kijkt. Kost wel een kleine 75 euro voor een uur kijken maar is een mooie onafhankeleijke bron van info, die rammel moet er gewoon uit om uit te sluiten dat ik straks een kostbare reparatie buiten garantie heb.
veeeseventy
2nd Gear member

sbv schreef:Veerpoot rubber/lager /
Rubber ring om de veer.

Had je het niet bij de zomerbanden ?
Wat zou dat kosten?
break
1st Gear member

Ik roep maar wat. Minder kwaliteit nieuwe onbekend merk banden? Verkeerde conus wielbouten voor de velgen. Met zomerbanden hoorde ik niets maar met winterbanden is het net over er wiellagers kapot zijn. Snel naar warmer weer en dan mijn zomerbanden er weer op dan is dit ook weer opgelost.
Toonbinneveld
Starter

Lastig probleem, veel mogelijke oplossingen:

Bonken en gerammel op oneffenheden is bijna altijd het veerpootlager of de stabilisatorstangrubbers/verbinders. Of natuurlijk simpelweg een ralle demper, fuseekogel of draagarm.

Resonanties synchroon met toerental zijn motorsteunen en snelheid de wiellagers of niet goed met auto combinerend profiel (meestal icm. met slechte uitlijning). In zeldzaam geval een stuurhuis met speling waardoor wielsporing slecht is.

Trillingen tijdens rijden zijn wielbalans, kromme remschijven of vastzittende remklauwen.

En in sommige gevallen zit er niets anders op dan een andere auto te kopen omdat de waarnemer gewoon te hoge eisen stelt of meer voelt dan de gemiddelde persoon.
veeeseventy
2nd Gear member

Inmiddels ben ik een jaartje verder en heeft mijn veeetje me weer een dikke 45000 km veilig en zonder morren of hoge kosten van a naar b gebracht :love:
Heb hem bijna moeten verkopen omdat een iets te zeker van zichzelf zijnde neuroloog van het rijnstate ziekenhuis in arnhem met veroordeelde tot de status "epilepsie patient", hetgeen gelukkig onwaar bleek te zijn. Soms moet je voor je gezondheid te verdedigen net zo volhardend zijn als in het oplossen van storingen aan je trouwe viervoeter eeeehhhh wieler.

Inmiddels weet ik dat het ook niet aan de lagerbouten ligt waarmee de kardanas in het gareel wordt gehouden (hopelijk geen bargoens) die met 35 Nm en 1/4 draai na aangetrokken moesten worden.

Omdat de rallel ietsjes luider is geworden en spontaan harder wordt als ik een heuveltje afrijd ben ik er zo goed als zeker van dat het toch écht het veerpootlager is aan de linkerkant.

Als de dealer mijn schijven vervangt mag hij deze meteen meenemen en laat ik het jullie weten :-)
veeeseventy
2nd Gear member

Vandaag bij een niet-Volvo dealer geweest en samen gekeken naar mogelijke oorzaken.
Even het stabilisatorblok van het draagframe gedemonteerd om te kijken of hiermee de rammel weg was maar helaas niet.
Toen per abuis gestoot op de plastic buis van luchtfilter naar turbo en wat zien ik?: een heuse gebroken verbinding waar deze buis mee aan het frame vast hoorde te zitten.
Meteen naar de garage door waar ik nog steeds tevreden mee ben, ook al horen ze niet wat ik hoor.
Het onderdeel besteld samen met twee schijven vóór die ook aan vervanging toe zijn na bijna 200.000 km en afgesproken om alles dinsdag te verhelpen.
Wellicht heb ik na meer dan 50.000 storingsvrije kilometers EINDELIJK d oplossing van deze irri geluidspuzzel te pakken en kan ik voortaan breeduit glimlachend verder genieten van mijn Veetje :love:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”