Na het aanschaffen van nieuwe winterbanden en velgen blijf ik een continue doenkededoenkededoenk horen gelijk met voor mijn gevoel het stuiteren van de banden op het wegdek.
Soms zeer duidelijk regaerend op klinkertjeswegen maar altijd continue op de autosnelweg waar ik nogal vaak op zit met mijn Veetje.
Ik heb vandaag de stabilisatorstangetjes voor laten vervangen maar helaas hielp dit niets :-x
Ook heeft de multi-garage waarvan ik de V70 betrokken heb onder garantie de onderste kleine motorsteun en de bovenste motorsteun vervangen. Dit was broodnodig want de bovenste was helemaal gaar. OOk dit heeft niets geholpen en nu rij ik nog steeds rond met een metalig dreunend geluid links onder de auto (voorzover mijn gehoor me niet bedriegt).
Als ik door kuilen of hobbels heen rij hoor ik niets en ook de kraak van een van jullie heb ik niet waargenomen.
Zouden dit wellicht versleten schokdempers kunnen zijn? Deze zijn bij de euromaster meer dan 85-90% getest.
Graag jullie reactie want ook al is dit geluid niet hard, het is zeer irritant om niet te weten waar dit vandaan komt.
gedoenkedoenk onder het rijden.....
- veeeseventy
- 2nd Gear member
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
- sbv
- 6th Gear member
Veerpoot rubber/lager /
Rubber ring om de veer.
Had je het niet bij de zomerbanden ?
Rubber ring om de veer.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 4th Gear member
Dit moet hem wel in de banden/velgen zitten.
Zit er een centreerring in de velg?
Zijn de banden ovaal? [hoogte slag]
Je kan als test domweg het hele gebeuren weer gaan wisselen met je zomer wielen, dan weet je wat.
En hoe zijn je wiellagers.
Je kan als test domweg het hele gebeuren weer gaan wisselen met je zomer wielen, dan weet je wat.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- veeeseventy
- 2nd Gear member
Correct, bij de zomerbanden zeer goed merkbaar maar ook bij 15" velgen met zomerbanden en nu bij 16"nieuwe banden/velgen/uitgebalanceerd.sbv schreef:Veerpoot rubber/lager /
Rubber ring om de veer.
Denk erover om ook de achterste stabilisatorstangetjes te vervangen, spijtig alleen dat ik geen brug heb....., wordt wéér garagewerk terwijl ik het nu zelf kan na toekijken hoe de voorste twee zijn vervangen :x
Zou een lager gedender geven?, kan me wel voorstellen dat een lager zo'n irri ronronron geluid geft dat met hoge toeren erger wordt, heb dit eens gehad met een franse auto waarvan het achterlager gaar was, wat een takkeherrie!!
Omdat het geluid zowel bij hoge (140 km/h) als lage (40 km/h) snelheid hetzelfde is en het samenloopt met hindernissen/hobbels in het wegdek en het geluid bijna klinkt als een uitlaat die ergens tegenaan resoneert denk ik dat het niet uit een lager kan komen.
- veeeseventy
- 2nd Gear member
Was het maar zo, beiden zijn hagelnieuww.stif schreef:Dit moet hem wel in de banden/velgen zitten.
- veeeseventy
- 2nd Gear member
@toppertjeJosW schreef:Dus na het aanschaffen van de nieuwe winterbanden en velgen? Daarvoor niet?
Dan is er een causaal verband met deze nieuwe aanschaf: "vierkante band", kromme velg, etc.
@josW
helaas nieuwe velgen en banden en het geluid is al vanaf het begin met de originele banden.
Harde pirelli's op 17 inch velgen maken het er daarboven ook niet beter op helaas maar ook met 16" velgen op winterbanden (warm op 2,5 bar) die nu nog redelijk zachter zijn dan de zomerbandjes blijft de hinder aanhouden.
- veeeseventy
- 2nd Gear member
Eens, wellicht nog een keertje uitbalanceren maar omdat ik het inmiddels bij 3 sets banden/velgen heb begint het wel héél verdacht te worden...toppertje schreef:nieuwe velgen en banden zijn geen garantie...
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Als je schrijft dat het op de originele 17 inch banden, de 15 inch zomerbanden én de 16 inch winterbanden (als ik het goed begrijp) voorkomt, kun je gerust stellen dat het niet in de banden/velgen zit. Die kun je dus uitsluiten.
Ook de achterste stabilisatorstangetjes zijn het niet, want die geven nooit een constant geluid. Tevens neem je het geluid van versleten stab.stangetjes waar als een rammel.
Zoals ook al genoemd denk ik eerder aan een wiellager, is het geluid meer of minder bij een bocht naar links of rechts, is het geluid meer of minder bij accelereren of uitrollen?
Ook de achterste stabilisatorstangetjes zijn het niet, want die geven nooit een constant geluid. Tevens neem je het geluid van versleten stab.stangetjes waar als een rammel.
Zoals ook al genoemd denk ik eerder aan een wiellager, is het geluid meer of minder bij een bocht naar links of rechts, is het geluid meer of minder bij accelereren of uitrollen?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- veeeseventy
- 2nd Gear member
In mijn titel van het topic geef ik met doenkededoenkededoenk een rammel/dender aan en geen ronronron wat bij een versleten lager het geval is. Ik vermoed overigens dat ik met een kleine 10-20d km wel toe ben aan een nieuw lager maar dit staat daar los van.Doeke Dobma schreef:Als je schrijft dat het op de originele 17 inch banden, de 15 inch zomerbanden én de 16 inch winterbanden (als ik het goed begrijp) voorkomt, kun je gerust stellen dat het niet in de banden/velgen zit. Die kun je dus uitsluiten.
Ik heb momenteel geen plaatje hoe het veersysteem voor is opgebouwd vwb de veerpoot / schotel / lager(??) Heb je daar wat info voor me (anders googel ik wel.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Zoiets? Dit is het deel boven de veerzitting. Het onderdeel onder die met de pijl is het veerpootlager, het deel daaronder is de bovenste veerschotel...

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 3rd Gear member
Ik heb ooit mijn banden dynamisch laten balanceren op een Hunter bank (of zoiets) in Numansdorp. De hoogte verschillen in de band worden gemeten en verschoven t.o.v. de velg zodat alle hoogteverschillen geminimaliseerd worden. Maakte zeer aanzienlijk verschil ! Doe ik voortaan bij alle bandenwissels.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD Edition sport 2007
- veeeseventy
- 2nd Gear member
Neen, meer met de oneffenheden in het wegdek.toppertje schreef:neemt het geluid synchroon toe met de snelheid.
zal toch geen steunlager vd rechter aandrijfas zijn?
Zowel bij 40 als 140 hoor ik het gedender....
- veeeseventy
- 2nd Gear member
Dankjewel voor het plaatje, duur om te vervangen?Doeke Dobma schreef:Zoiets? Dit is het deel boven de veerzitting. Het onderdeel onder die met de pijl is het veerpootlager, het deel daaronder is de bovenste veerschotel...
Komt er dan ergens een veer voorbij als ik in een onbezonnen bui e.e.a. zou gaan losdraaien? :twisted:
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Valt mee, ik ben al een tijdje de mijne aan het voor bereiden. Of onderdelen bij elkaar sprokkelen eigenlijk.
Lagers zijn 200 euro bij de dealer, IPD schotels/rubbers van 100 euro, en 2 schokbrekers samen 230 euro.
Lagers zijn 200 euro bij de dealer, IPD schotels/rubbers van 100 euro, en 2 schokbrekers samen 230 euro.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi