Pagina 2 van 3
Geplaatst: 17.11.2012 - 11:13
door veeeseventy
JeroenSpock schreef:Valt mee, ik ben al een tijdje de mijne aan het voor bereiden. Of onderdelen bij elkaar sprokkelen eigenlijk.
Lagers zijn 200 euro bij de dealer, IPD schotels/rubbers van 100 euro, en 2 schokbrekers samen 230 euro.
Op elk lager drukt een gewicht van minstens 500 kg, hoe kan zo'n ding dan gaan rammelen terwijl het gewicht van de auto er bovenop leunt?
De rammel lijkt juist van een paar stangen of twee metalen delen die ergens tegen elkaar aan klapperen af te komen.
Geplaatst: 17.11.2012 - 11:19
door veeeseventy
Ga vandaag met forumlid BartV70 even een crosscheck doen omdat we exact dezelfde auto rijden en toevallig beiden een getunede motor rond 200 pk hebben, benieuwd of ik in zijn auto en andersom dit geluid ook waarneem. Ben zover dat ik zelfs een ZOOM geluidsrecorder onder de motorkap ga bevestigen om te kijken of het geluid ook in het motorcompartiment te horen is.
Vraag: zit de stabilisatorstang die bijde wielen met elkaar verbindt nog ergens aan vast ergens in het midden? Lijkt me niet logisch maar zo kunnen betekenen dat er daar een rubber oid niet meer in orde is. I denk dat ik hier nog wel een ton mee kan rijden voordat er iets verandert maar het begint wel héél erg intrigerend te worden!
Geplaatst: 17.11.2012 - 11:28
door V70/2.4D/2003
Ga vandaag met forumlid BartV70 even een crosscheck doen omdat we exact dezelfde auto rijden en toevallig beiden een getunede motor rond 200 pk hebben
Toch altijd weer mooi, hoe forummers elkaar helpen!
Geplaatst: 17.11.2012 - 11:35
door veeeseventy
V70/2.4D/2003 schreef:Ga vandaag met forumlid BartV70 even een crosscheck doen omdat we exact dezelfde auto rijden en toevallig beiden een getunede motor rond 200 pk hebben
Toch altijd weer mooi, hoe forummers elkaar helpen!
Inderdaad!

, helemaal mijn insteek, we zijn tenslotte (of we het nu willen of niet) ineens lid van een grote loving caring hugging.....eeehhhhh, ga ik nu te ver?? :twisted:
Geplaatst: 17.11.2012 - 11:49
door JeroenSpock
veeeseventy schreef:Op elk lager drukt een gewicht van minstens 500 kg, hoe kan zo'n ding dan gaan rammelen terwijl het gewicht van de auto er bovenop leunt?
Alles kan kapot
Die stangen verdenk ik ook wel eens, omdat het geluid ook een beetje van achter lijkt te komen.
Geplaatst: 17.11.2012 - 12:24
door ovlov058
Ook op de autosnelweg gedonder, dat kan toch niet door vering of stabi's zijn, kan wel een combi zijn. Het moet haast wel in de aandrijving zijn zitten.
Geplaatst: 17.11.2012 - 12:32
door veeeseventy
Geluid blijft aanhouden, ook als ik met ingetrapte koppeling en stationair toerental 40 of 140 rijd. Als dit aandrijving gerelateerd zou zijn dan zou als enige de homokineet of een lageras hiervan de oorzaak kunnen zijn maar ik hoor geen frequentieverschil met veranderende snelheden dus moet het wel iets zijn dat met ophanging-vering te maken heeft.
Weet jij misschien of de stabilisatorstang zwevend is opgehangen aan de twee kleine stabilisatorstangetjes of dat er ergens in het midden nog een bevestiging(srubber) zit?, dat zou de zaak wel wat eenvoudiger maken....
Geplaatst: 17.11.2012 - 15:41
door bartv70
Ik, BartV70, hoorde dus niets aan de auto van Veeeseventy, terwijl hij bij mij het zelfde hoorde als bij hem.
Wel aan het licht gekomen dat er bij mij iets niet 100% is, want de auto ging 2x in noodloop.
Mijn voet is wat minder zwaar waardoor dit niet aan het licht komt, maar goed is het niet.
Geplaatst: 17.11.2012 - 17:00
door Thijs
Uitlezen? Wellicht geeft dat een indicatie bartv70,
Geplaatst: 18.11.2012 - 00:38
door bartv70
Thijs schreef:Uitlezen? Wellicht geeft dat een indicatie bartv70,
Nee, 1 maand geleden ook gehad, nog geen tijd voor afspraak.
Vanavond weer een ritje van zo'n 50km, tig keer geprobeerd de auto
in storing te krijgen, niet gelukt, trekken als een beer zonder hikje.
Op korte termijn toch voor een beurt weg, laat dan uitlezen
Geplaatst: 18.11.2012 - 13:30
door ovlov058
veeeseventy schreef:
Weet jij misschien of de stabilisatorstang zwevend is opgehangen aan de twee kleine stabilisatorstangetjes of dat er ergens in het midden nog een bevestiging(srubber) zit?, dat zou de zaak wel wat eenvoudiger maken....
Normaal is de stabilisatorbaar met twee beugels, en rubberen bussen tussen, bevestigd aan het subframe.
Geplaatst: 18.11.2012 - 23:27
door veeeseventy
ovlov058 schreef:veeeseventy schreef:
Weet jij misschien of de stabilisatorstang zwevend is opgehangen aan de twee kleine stabilisatorstangetjes of dat er ergens in het midden nog een bevestiging(srubber) zit?, dat zou de zaak wel wat eenvoudiger maken....
Normaal is de stabilisatorbaar met twee beugels, en rubberen bussen tussen, bevestigd aan het subframe.
Met de rubbers na bijna 7 jaar versleten zou dit wel eens een mogelijkheid kunnen zijn omdat het geluid van onder de auto komt!Op een zoab wegdek is het geluid plotsklaps maar de helft en zodra ik weer op versleten asfalt rijd is het weer volop aanwezig. Heb met een Zoom geluidsrecorder vastgemaakt met een bindertje het geluid op twee plekken in de motorruimte opgenomen maar hoorde niets wat op een rammel leek. Was trouwens wel een mooie opname van een heerlijke symfonie van een diep roffelende diesel aangevuld met het hese gesis/gefluit van de turbo :love4:
Heb je hier wellicht een plaatje van?, ga uiteraard zelf meteen googelen hierop!
Geplaatst: 19.11.2012 - 12:17
door bartv70
veeeseventy schreef:
Maar hoorde niets wat op een rammel leek.
Verbaast me niets, doe iets aan je oren, niet aan je auto

Geplaatst: 19.11.2012 - 12:54
door ovlov058
Verdenk toch eerder de bovenste veerpootrubber, deze veroorzaakte bij mij ook zacht gerammel op licht oneven baan. Bij verder verslijten kan deze misschien ook die trilling/rammel geven i.c.m "gebruikte" vering.
Geplaatst: 19.11.2012 - 19:50
door veeeseventy
Heb komende woensdag met een auto-trouble shooter afgesproken die er even naar kijkt. Kost wel een kleine 75 euro voor een uur kijken maar is een mooie onafhankeleijke bron van info, die rammel moet er gewoon uit om uit te sluiten dat ik straks een kostbare reparatie buiten garantie heb.
Geplaatst: 10.01.2013 - 12:55
door veeeseventy
sbv schreef:Veerpoot rubber/lager /
Rubber ring om de veer.
Had je het niet bij de zomerbanden ?
Wat zou dat kosten?
Geplaatst: 16.01.2013 - 14:07
door break
Ik roep maar wat. Minder kwaliteit nieuwe onbekend merk banden? Verkeerde conus wielbouten voor de velgen. Met zomerbanden hoorde ik niets maar met winterbanden is het net over er wiellagers kapot zijn. Snel naar warmer weer en dan mijn zomerbanden er weer op dan is dit ook weer opgelost.
Geplaatst: 17.01.2013 - 09:55
door Toonbinneveld
Lastig probleem, veel mogelijke oplossingen:
Bonken en gerammel op oneffenheden is bijna altijd het veerpootlager of de stabilisatorstangrubbers/verbinders. Of natuurlijk simpelweg een ralle demper, fuseekogel of draagarm.
Resonanties synchroon met toerental zijn motorsteunen en snelheid de wiellagers of niet goed met auto combinerend profiel (meestal icm. met slechte uitlijning). In zeldzaam geval een stuurhuis met speling waardoor wielsporing slecht is.
Trillingen tijdens rijden zijn wielbalans, kromme remschijven of vastzittende remklauwen.
En in sommige gevallen zit er niets anders op dan een andere auto te kopen omdat de waarnemer gewoon te hoge eisen stelt of meer voelt dan de gemiddelde persoon.
lek bijna boven
Geplaatst: 30.01.2014 - 22:23
door veeeseventy
Inmiddels ben ik een jaartje verder en heeft mijn veeetje me weer een dikke 45000 km veilig en zonder morren of hoge kosten van a naar b gebracht
Heb hem bijna moeten verkopen omdat een iets te zeker van zichzelf zijnde neuroloog van het rijnstate ziekenhuis in arnhem met veroordeelde tot de status "epilepsie patient", hetgeen gelukkig onwaar bleek te zijn. Soms moet je voor je gezondheid te verdedigen net zo volhardend zijn als in het oplossen van storingen aan je trouwe viervoeter eeeehhhh wieler.
Inmiddels weet ik dat het ook niet aan de lagerbouten ligt waarmee de kardanas in het gareel wordt gehouden (hopelijk geen bargoens) die met 35 Nm en 1/4 draai na aangetrokken moesten worden.
Omdat de rallel ietsjes luider is geworden en spontaan harder wordt als ik een heuveltje afrijd ben ik er zo goed als zeker van dat het toch écht het veerpootlager is aan de linkerkant.
Als de dealer mijn schijven vervangt mag hij deze meteen meenemen en laat ik het jullie weten

almost there!!
Geplaatst: 15.02.2014 - 21:00
door veeeseventy
Vandaag bij een niet-Volvo dealer geweest en samen gekeken naar mogelijke oorzaken.
Even het stabilisatorblok van het draagframe gedemonteerd om te kijken of hiermee de rammel weg was maar helaas niet.
Toen per abuis gestoot op de plastic buis van luchtfilter naar turbo en wat zien ik?: een heuse gebroken verbinding waar deze buis mee aan het frame vast hoorde te zitten.
Meteen naar de garage door waar ik nog steeds tevreden mee ben, ook al horen ze niet wat ik hoor.
Het onderdeel besteld samen met twee schijven vóór die ook aan vervanging toe zijn na bijna 200.000 km en afgesproken om alles dinsdag te verhelpen.
Wellicht heb ik na meer dan 50.000 storingsvrije kilometers EINDELIJK d oplossing van deze irri geluidspuzzel te pakken en kan ik voortaan breeduit glimlachend verder genieten van mijn Veetje
