Geplaatst: 09.12.2012 - 14:18
Als je (in België) op het linker rijvak 75 meter tussen laat bij het inhalen van een vrachtwagen, waarbij je voorligger naast de vrachtwagen zit en jij nog niet, komt iedereen je doodleuk langs rechts voorbij en voegt dan tussen. Dus uiteindelijk moet jij dan trager dan de vrachtwagen gaan rijden om alle rechtsinhalers tussen te laten.
Dus sorry, maar ik laat -bij normale zichtbaarheid en normale toestand van de weg- ook maar een 10-tal meter tussen mijn voorligger en mijzelf tijdens een inhaalmaneuver. Je kan dit kleven noemen (voor mij is kleven maar 3 meter tussen laten), maar je hebt gewoon geen keuze. Of je moet rechts blijven tegen 90 tussen de vrachtwagens.
In de 26 jaar dat ik auto rij met 45.000 km/jaar ben ik nog maar 1 keer achteraan tegen een andere wagen gereden, en dat was in druk stadsverkeer tegen 20 km/u tijdens het invoegen, en zonder noemenswaardige schade. Dus ik denk wel dat ik mag stellen dat mijn rijstijl niet zo slecht is (even hout vasthouden).
Een omschakeling van ACC naar CC lijkt me heel gevaarlijk. Je zou kunnen vergeten dat de A afstaat en vervolgens niet tijdig ingrijpen bij het naderen van een trager voertuig. De optie geven om de afstand nog meer in te korten dan het huidige 1 streepje lijkt me ook beter.
In de praktijk rij ik dus altijd op ACC en als er omstandigheden zijn dat ik de tussenafstand wil verkorten geef ik gewoon wat gas bij. Als de situatie voorbij is laat ik het gaspedaal weer los en rij gewoon verder op ACC.
Dus sorry, maar ik laat -bij normale zichtbaarheid en normale toestand van de weg- ook maar een 10-tal meter tussen mijn voorligger en mijzelf tijdens een inhaalmaneuver. Je kan dit kleven noemen (voor mij is kleven maar 3 meter tussen laten), maar je hebt gewoon geen keuze. Of je moet rechts blijven tegen 90 tussen de vrachtwagens.
In de 26 jaar dat ik auto rij met 45.000 km/jaar ben ik nog maar 1 keer achteraan tegen een andere wagen gereden, en dat was in druk stadsverkeer tegen 20 km/u tijdens het invoegen, en zonder noemenswaardige schade. Dus ik denk wel dat ik mag stellen dat mijn rijstijl niet zo slecht is (even hout vasthouden).
Een omschakeling van ACC naar CC lijkt me heel gevaarlijk. Je zou kunnen vergeten dat de A afstaat en vervolgens niet tijdig ingrijpen bij het naderen van een trager voertuig. De optie geven om de afstand nog meer in te korten dan het huidige 1 streepje lijkt me ook beter.
In de praktijk rij ik dus altijd op ACC en als er omstandigheden zijn dat ik de tussenafstand wil verkorten geef ik gewoon wat gas bij. Als de situatie voorbij is laat ik het gaspedaal weer los en rij gewoon verder op ACC.