adaptieve cruise control aanpassen

De eerste generatie XC60
cdn
1st Gear member

Is het mogelijk de timing van de adaptieve cruise control aan te passen?
En dan bedoel ik anders dan de 5 streepjes die je op je stuur instelt.

Ik vind dat mijn 2009 XC60 te snel in de remmen schiet.
Rij je met 120 op de snelweg een vrachtwagen achterop dan gaat op 300 meter afstand het gas er al af en als je niet oppast gaat de rem erop. Consequentie is dat je eigenlijk veel te vaak links rijdt om dat te voorkomen.

De ACC staat bij mij op 1 streepje maar er zou best nog wat af mogen.

Kan dat?

Bij "treintje rijden op de linker baan bij inhalen" vind ik de afstand ook te groot. Zelfs bij 100 is de ruimte tot de voorganger zo groot dat er makkelijk 3 autos tussen kunnen. Dan doen ze dan ook en de autos achter je denken "waar rijdt die klojo niet door".
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

er is een relatie met een remweg bij die snelheid die jou duidelijk ontgaat

https://www.veiligverkeernederland.nl/w ... _de_remweg

die is volgens die gegevens bij 100km/uur +/- 76 meter....
Volvo for life
diesel01
Geartronic member

Ik denk als ik iemand in mijn spiegel zie die 3 auto's ruimte houdt "goh het kan dus wel gewoon op een normale manier volgen.
Ik ga wederom met bart mee.
Volvo heeft deze afstand bedoeld om marge te houden, in de ogen van 90% van de automobilisten rijdt je niet door terwijl het de normale afstand zou moeten zijn..
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

korter op je voorganger heet kleven en is kostbaar
Volvo for life
cdn
1st Gear member

Ik ben geen klever en met 3 autos ertussen bedoel ik 3 autos met normale tussenafstand.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

3 auto's van 5 meter met een tussenafstand van 10 meter onderling (wat menigeen als een prima afstand ziet) en 10 meter tussen de laatste en jou is royaal minder dan die 76 meter, je raakt ze met 100km/uur bij een noodstop naar 0 dan alle 3.
Wilde alleen aangeven dat als jij denkt dat de afstand veel te groot is dat je zelf (nog) niet helemaal goed inschat wat je feitelijke stopafstand is.
Volvo for life
cdn
1st Gear member

Ik stel een serieuze vraag!
En met 35 schadevrije jaren met 50000 kilometer per jaar hoef ik geen belerend antwoord!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

IK geef een serieus antwoord, dat je niets geraakt hebt door de jaren kan gewoon dom geluk zijn.
Anders afstellen kan iig niet
Volvo for life
cdn
1st Gear member

Wat mij betreft had je je beantwoording gelaten bij het antwoord in de laatste regel.
Voor dat antwoord dank.
renezzzz
2nd Gear member

Ik vermoed dat dit hard in de software/firmware gecodeerd is. Het systeem is inderdaad niet perfect. Ik ben erzelf wel tevreden mee, toen ik de auto kreeg had ik niet verwacht dat het zo goed zou zijn. Het handigste is mijns inziens om de situaties te herkennen wat de ACC gaat doen en dan gas houden/bij geven. Ik had graag gezien dat het automatische gedeelte uitschakelbaar kon zijn (van ACC naar CC, van 4 streepjes naar off). Je kunt dan in sommige situaties die abrupte remacties voorkomen. Bv. vrachtwagens die op een uitvoegstrook in een bocht rijden, kan het systeem nogal heftig afremmen om niets.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
cdn
1st Gear member

Dank Renezzzz,

Jij begrijpt het!
Helemaal eens met je suggestie van uit kunnen zetten van de A van ACC.
In sommige situaties werk dat gewoon prettiger.
Gas bij geven doe ik ook maar daarmee gaat het idee van ACC wel een beetje verloren.
Omdat de chiptuners zo'n beetje alles in het motormanagement aan kunnen passen was mijn gedachte dat ze hier mogelijk ook wat mee zouden kunnen doen.
lint
Geartronic member

ACC is onderdeel van een optioneel pakket, je kan het ook niet aanvinken op de optielijst en genoegen nemen met de standaard CC.
OGA244
8th Gear member

Bij de V40 kun je de A van de ACC wel overrulen.
Als het sneeuwt en er vormt zich een plak op de raderafdekking doet het hele systeem het helaas niet meer, mocht dat al meermalen ervaren
renezzzz
2nd Gear member

Dat is dan duidelijk de oplossing: alufolie voor de radar ::lol:
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
OGA244
8th Gear member

Daarmee werkt dan zowel je ACC als je collisionwarning helemaal niet meer
renezzzz
2nd Gear member

lint schreef:ACC is onderdeel van een optioneel pakket, je kan het ook niet aanvinken op de optielijst en genoegen nemen met de standaard CC.
Dat is een optie, maar waarom niet beide? Het is puur software. Bij b.v. BMW kan dit wel. Het wordt waarschijnlijk door Volvo gezien als veiligheids issue. Hoe dan ook, ik heb er persoonlijk geen spijt van hoor dat ik ACC gekozen heb.

Bij CC heb je het nadeel dat je af en toe op de rem moet.
Bij ACC moet je gasgeven.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
NielsPHEV
7th Gear member

bart simpson schreef:3 auto's van 5 meter met een tussenafstand van 10 meter onderling (wat menigeen als een prima afstand ziet) en 10 meter tussen de laatste en jou is royaal minder dan die 76 meter, je raakt ze met 100km/uur bij een noodstop naar 0 dan alle 3.
Wilde alleen aangeven dat als jij denkt dat de afstand veel te groot is dat je zelf (nog) niet helemaal goed inschat wat je feitelijke stopafstand is.
Bart je sommetje klopt niet, je gaat er van uit dat de 3 auto's voor je geen stopafstand hebben. Uiteraard moet je voldoende afstand houden en ik probeer dat ook toe maar ik erger me mateloos aan de semi wetenschappelijke foute voorstelling van zaken zoals je die op tv ook vaak ziet. Feitenlijk is alleen de reactietijd en het verschil in remvertraging van belang
OGA244
8th Gear member

Zat dat tabelletje net even te bekijken, daar neemt men bij die 100km/uur wel een reactietijd van 28 meter mee.
renezzzz
2nd Gear member

De twee seconden regel is wat dat betreft het makkelijkste. Afstanden kun je niet/nauwelijks inschatten. Dat doet de ACC dan dus voor je. Meestal bij hoge snelheid is die 2 seconden dus best wel een grote afstand. In het drukke verkeer in Nederland rijden veel mensen bumper op bumper. Ik sta er altijd weer van te kijken als ik weer eens in Nederland ben.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
OGA244
8th Gear member

dat is ook zomaar 55 meter als ik me niet vergis
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”