Is het mogelijk de timing van de adaptieve cruise control aan te passen?
En dan bedoel ik anders dan de 5 streepjes die je op je stuur instelt.
Ik vind dat mijn 2009 XC60 te snel in de remmen schiet.
Rij je met 120 op de snelweg een vrachtwagen achterop dan gaat op 300 meter afstand het gas er al af en als je niet oppast gaat de rem erop. Consequentie is dat je eigenlijk veel te vaak links rijdt om dat te voorkomen.
De ACC staat bij mij op 1 streepje maar er zou best nog wat af mogen.
Kan dat?
Bij "treintje rijden op de linker baan bij inhalen" vind ik de afstand ook te groot. Zelfs bij 100 is de ruimte tot de voorganger zo groot dat er makkelijk 3 autos tussen kunnen. Dan doen ze dan ook en de autos achter je denken "waar rijdt die klojo niet door".
adaptieve cruise control aanpassen
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
er is een relatie met een remweg bij die snelheid die jou duidelijk ontgaat
https://www.veiligverkeernederland.nl/w ... _de_remweg
die is volgens die gegevens bij 100km/uur +/- 76 meter....
https://www.veiligverkeernederland.nl/w ... _de_remweg
die is volgens die gegevens bij 100km/uur +/- 76 meter....
Volvo for life
- diesel01
- Geartronic member
Ik denk als ik iemand in mijn spiegel zie die 3 auto's ruimte houdt "goh het kan dus wel gewoon op een normale manier volgen.
Ik ga wederom met bart mee.
Volvo heeft deze afstand bedoeld om marge te houden, in de ogen van 90% van de automobilisten rijdt je niet door terwijl het de normale afstand zou moeten zijn..
Ik ga wederom met bart mee.
Volvo heeft deze afstand bedoeld om marge te houden, in de ogen van 90% van de automobilisten rijdt je niet door terwijl het de normale afstand zou moeten zijn..
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
korter op je voorganger heet kleven en is kostbaar
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
3 auto's van 5 meter met een tussenafstand van 10 meter onderling (wat menigeen als een prima afstand ziet) en 10 meter tussen de laatste en jou is royaal minder dan die 76 meter, je raakt ze met 100km/uur bij een noodstop naar 0 dan alle 3.
Wilde alleen aangeven dat als jij denkt dat de afstand veel te groot is dat je zelf (nog) niet helemaal goed inschat wat je feitelijke stopafstand is.
Wilde alleen aangeven dat als jij denkt dat de afstand veel te groot is dat je zelf (nog) niet helemaal goed inschat wat je feitelijke stopafstand is.
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
IK geef een serieus antwoord, dat je niets geraakt hebt door de jaren kan gewoon dom geluk zijn.
Anders afstellen kan iig niet
Anders afstellen kan iig niet
Volvo for life
- renezzzz
- 2nd Gear member
Ik vermoed dat dit hard in de software/firmware gecodeerd is. Het systeem is inderdaad niet perfect. Ik ben erzelf wel tevreden mee, toen ik de auto kreeg had ik niet verwacht dat het zo goed zou zijn. Het handigste is mijns inziens om de situaties te herkennen wat de ACC gaat doen en dan gas houden/bij geven. Ik had graag gezien dat het automatische gedeelte uitschakelbaar kon zijn (van ACC naar CC, van 4 streepjes naar off). Je kunt dan in sommige situaties die abrupte remacties voorkomen. Bv. vrachtwagens die op een uitvoegstrook in een bocht rijden, kan het systeem nogal heftig afremmen om niets.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
-
- 1st Gear member
Dank Renezzzz,
Jij begrijpt het!
Helemaal eens met je suggestie van uit kunnen zetten van de A van ACC.
In sommige situaties werk dat gewoon prettiger.
Gas bij geven doe ik ook maar daarmee gaat het idee van ACC wel een beetje verloren.
Omdat de chiptuners zo'n beetje alles in het motormanagement aan kunnen passen was mijn gedachte dat ze hier mogelijk ook wat mee zouden kunnen doen.
Jij begrijpt het!
Helemaal eens met je suggestie van uit kunnen zetten van de A van ACC.
In sommige situaties werk dat gewoon prettiger.
Gas bij geven doe ik ook maar daarmee gaat het idee van ACC wel een beetje verloren.
Omdat de chiptuners zo'n beetje alles in het motormanagement aan kunnen passen was mijn gedachte dat ze hier mogelijk ook wat mee zouden kunnen doen.
- renezzzz
- 2nd Gear member
Dat is een optie, maar waarom niet beide? Het is puur software. Bij b.v. BMW kan dit wel. Het wordt waarschijnlijk door Volvo gezien als veiligheids issue. Hoe dan ook, ik heb er persoonlijk geen spijt van hoor dat ik ACC gekozen heb.lint schreef:ACC is onderdeel van een optioneel pakket, je kan het ook niet aanvinken op de optielijst en genoegen nemen met de standaard CC.
Bij CC heb je het nadeel dat je af en toe op de rem moet.
Bij ACC moet je gasgeven.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Bart je sommetje klopt niet, je gaat er van uit dat de 3 auto's voor je geen stopafstand hebben. Uiteraard moet je voldoende afstand houden en ik probeer dat ook toe maar ik erger me mateloos aan de semi wetenschappelijke foute voorstelling van zaken zoals je die op tv ook vaak ziet. Feitenlijk is alleen de reactietijd en het verschil in remvertraging van belangbart simpson schreef:3 auto's van 5 meter met een tussenafstand van 10 meter onderling (wat menigeen als een prima afstand ziet) en 10 meter tussen de laatste en jou is royaal minder dan die 76 meter, je raakt ze met 100km/uur bij een noodstop naar 0 dan alle 3.
- renezzzz
- 2nd Gear member
De twee seconden regel is wat dat betreft het makkelijkste. Afstanden kun je niet/nauwelijks inschatten. Dat doet de ACC dan dus voor je. Meestal bij hoge snelheid is die 2 seconden dus best wel een grote afstand. In het drukke verkeer in Nederland rijden veel mensen bumper op bumper. Ik sta er altijd weer van te kijken als ik weer eens in Nederland ben.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si