brandstofpanne (diesel)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

mmmm Ben wel benieuwd naar dat opnieuw kalibreren. Is dat alleen bij de dealer te doen, want ik ben geen vriendjes met de dealer...

De mijne geeft ook aan "nog 100km" en dan gaat er toch makkelijk 73 liter in de tank.
Zou het wel makkelijker vinden dat het klopt, want nu is het zo dat als het reservelampje gaat branden de tank eigenlijk al leeg is en zeker geen 10 liter bevat (lampje gaat aan bij ongeveer "nog 120km" Eigenlijk wil ie zeggen LEEG !
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het kan zo simpel zijn,als je meter een kwart aangeeft,gooi je hem weer vol,dan sta je ook nooit stil!
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

Klopt

Maar soms komt dat er ff niet van (zeker als je erg veel rijdt zoals ik) En op vakantie...
En daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
Zelfs de Panda van m'n vrouw en de Polo hebben een 10x beter werkende boardcomputer dan mijn Volvo.
Sterker; zelfs mijn 30 jaar oude Mercedes heeft een nauwkeuriger werkend systeem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Waarom rij je dan Volvo?
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
Misschien ben ik dan wel de enige, maar de info van de computer is meer "leuk voor erbij" dan echt zinnig. En als je lampje brand dat je tank leeg is, en je toch doorrijd omdat de BC zegt dat het nog kan, tja.... Dan moet je ook niet zeuren dat je met een lege tank stilstaat.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

Als mijn lampje gaat branden kan ik nog max 30km
Dus daar heb ik ook niet veel aan.

En als Volvo besluit een boardcomputer in te bouwen verwacht ik gewoon dat deze wat zinnigs aangeeft en niet allerlei onzin. Had hem dan weggelaten en vrolijk dansende poppetjes op het schermpje weergegeven :multi:

Maar de vraag blijft: kan alleen de dealer dit opnieuw kalibreren of kan iedereen die handig is en Vida oid heeft dit ook?
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Afgezien van het feit dat het lampje in het dashboard wel erg zwak is ben ik erg tevreden over de boardcomputer. Jammer dat de olietemperatuur niet wordt aangegeven maar dat is vrijwel nooit.
Er zijn echt wel veel mindere boardcomputers dan de onze.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

Ramon&Ramon schreef:Waarom rij je dan Volvo?
Misschien is een goed werkende boordcomputer geen issue bij de aankoop van een verder fijne auto. Dat is niet zo zwaar wegend dat ik hem laat staan :?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ja,een goeie boordcomputer aanschaffen met een auto er omheen zou te gek worden. :)
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Thijs schreef:Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.
Daar vertrouw ik niet op. Mijn naald begint pas met verschuiven als ik minimaal 100km heb gereden. En de laatste helft gaat beduidend sneller leeg dan de eerste helft. Met dezelfde rijstijl! :P

Zou een calibratie hier ook iets aan veranderen?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

jpwg001 schreef:
Thijs schreef:Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.
Daar vertrouw ik niet op. Mijn naald begint pas met verschuiven als ik minimaal 100km heb gereden. En de laatste helft gaat beduidend sneller leeg dan de eerste helft. Met dezelfde rijstijl! :P

Zou een calibratie hier ook iets aan veranderen?

Ik heb precies hetzelfde, maar als het lampje begint te branden kijk ik altijd even op het klokje dat de nog te rijden km's aangeeft (zo'n 200) en dan kan ik er nog makkelijk 100 meer rijden (bij dezelfde rijstijl).

Ik ben ook niet bang voor de ---. Als dat gebeurt kan ik nog makkelijk een tankstation bereiken.
Ik ben veel op pad (snelweg), heb daarmee een constante rijstijl en vind de voorspelling van de BC prima (met een beetje interpretatie). Bij mijn V40 was het niet anders. Reed van de week 1150 km op één tank zonder ook maar enigszins truttig te hebben gereden. Tis een beetje een sport :)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Och laat ons vrolijk wezen.
Sinds vandaag krijgt mijn kar terug haar vroegere streken. Genoeg diesel maar zomaar stilvallen.
Zie ook naar dit topic voor alle uitleg.
De ergernis bouwt zich langzaam maar zeker terug op. Dit is geen kwaliteit meer, dit is doodgewoon brol.
Ga morgen bij de sloper een 'nieuwe' fusebox zoeken. Hopelijk heeft Volvo zijn legendarische kwaliteitscontrole daar niet op laten schijnen.
Beu, beu, beu...
Op naar Mercedes???
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Charly, dat is heel irritant. Overweeg je niet om hem in te ruilen op een andere Volvo? Ze hebben er niet allemaal last van, immers (hoop ik).
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Forum,

Hier het vervolg van de stilval-saga. Eindelijk is de panne - hopelijk - vastgesteld. Intensief speurwerk gaf te kennen dat de opvoerpomp in de tank de grote boosdoener is. Defect en krijgt zelfs geen stroom! De oorzaak is te zoeken in een gedeeltelijk naar de filistijnen zijn van de CEM. Remedie: nieuwe CEM (ca. € 1000) en een nieuwe pomp (ca. € 600) en nog wat bijhorigheden; dus BTW in en werkuren ca. € 2000. Wordt niet meer gedaan (zie km-stand en leeftijd). Een alternatief (door Volvo zelf voorgesteld!) een aparte schakelaar na het contactslot en een 2de-handspomp. Belangrijk voor de Vlaamse gebruikers: CS-parts in Beernem (bij Brugge) is gespecialiseerd in afbraakonderdelen voor Volvo. € 100 voor een pomp. Wordt per post toegestuurd. Monteren en een schakelaartje en dan heb ik weerom voldoende diesel bij de HD-pomp. Nu val ik elke 2 km stil. lang leve de fiets en de schoenen. Zou het nu eindelijk een einde kennen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is het niet een defecte draad of connector op de CEM? Lijkt me niet zo voor de hand liggend dat de CEM zelf gedeeltelijk stuk is.
Wellicht kun je het signaal ergens anders vandaan pakken (sigaretten aansteker bijvoorbeeld!). Deze krijgt ook alleen spanning met het contact aan. Zo stuur ik mijn ipod adapter ook aan. Om nu te zorgen dat de aansteker aansluiting niet overbelast wordt moet er wel een of zelfs twee relais tussen om de stroom te beperken.
Wel goed speurwerk!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Het speurwerk is wel gedaan door een officiële volvo-dealer met al de tools die nodig zijn om elektrische fouten op te sporen (Amp-meter, Volvo-spanningstesters, computer, ...) en dit gedurende 1,5 uur. Zowel de pomp, de stekkers, de leidingen, de fuseboxen, de CEM en de relais passeerden de revue. Deze panne zou dus wel eens de '200 km tot lege tank' en het zonder brandstof vallen kunnen verklaren: het hevelsysteem werkte niet en de linkerhelft bleeft met zijn resterende 13 - 15 liter over, terwijl de rechter helft leeg was en dus geen brandstof meer kon doorgeven. Ergens tast ik nog in het duister met 1 probleem: als ik de pomp met een schakelaar in werking zet, is het dan verkeerd dat die pomp tijdens de ganse duur van de rit blijft draaien. Niet dat de toevoer belangrijk is aangezien er een retour voorzien is. Maar ik denk maar aan de pomp zelf: kan die een ononderbroken werking aan (de koeling zou volgens mijn info gebeuren door de doorstromende brandstof?). Misschien nog iets voor daarna: zou het kunnen dat door dat ellendig lang gesukkel (met veelvuldige 'low fuel pressure' detecties) de HD-pomp een noodlottige slijtage heeft gekend? CS-parts kan die eveneens aan € 250 leveren. En dan rest er misschien nog steeds de mogelijkheid van een slechte soudure in de hoofdfusebox? De vervanging die ik trachtte te doen door een hoofdfusebox van een S80 bleek niet te kunnen. Alles paste perfect op een 60A zekering (koelsysteem) op de onderkant na.
Wie leeft zal zien? Anders toch nog vuilbak?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”