Het aanhaalmoment is hier niet het probleem lijkt me.
Mijn wielen zitten met 100nm vast en bij ts loopt alleen linksvoor eraf.
Na 100km natrekken zou eigenlijk niet hoeven maar doe ik zelf ook altijd.
Ik zou de volgende keer na het leggen een keer natrekken en dan kijken. Het lijkt erop dat het slechts eenmalig is na een beurt en niet steeds terugkomt als het wiel eenmaal is nagetrokken.
2de maal loslopen linker voorwiel na beurt
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
De reden hiervoor is simpel:fra-ha schreef: Voor staal:
Voor Lichtmetaal:
De bouten met losse conische ring worden vaak gebruikt op lichtmetaal omdat, met het aandraaien van de bout, de bout niet vreet/schuurt over het lichtmetaal. De losse conische ring zet zich in conische boutgat en de boutkop schuift dan over de vlakke kant van de conische ring. Op die manier vreet het hardere metaal van de bout niet in het zachtere metaal van de velg.
Verder is er geen verschil of nut voor, beide bouttypen zijn te gebruiken op zowel staal als lichtmetaal.
Ik heb 2 sets (40 stuks) van die bouten met losse conische ring; de nette set gebruik ik zomers op m'n zomersetje wielen/banden (=lichtmetaal), de minder nette set bouten gebruik ik op het stalen setje winterwielen/banden. Gaat al jaaaaren goed; netjes aandraaien 140Nm zonder vet, na 50km nog een keer natrekken op 140Nm. Altijd goed.
Bijkomend voordeel van die bouten met losse conische ring: die ring heeft misschien 0,1~0,2mm speling op de bout. De ring kan/zal zich dus mooier zetten in het conische boutgat dus heb je een mooier aansluitend drukvlak voor je boutkop en dus je aanhaalmoment.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Klopt helemaal. Je kan aan metaal trekken en dan is/blijft het elastich (tot op zekere hoogte) en zal het weer in z'n oorspronkelijke vorm terugkeren. Trek je over de maximale trekspanning heen dan zal het materiaal gaan vloeien en komt het niet meer in de orginele vorm terug. Denk aan het zegen (opknikken) van liggers om doorbuiging op te heffen. De maximale treksterkte zal dan nog wel iets hoger worden maar daarna snel afnemen en scheuren/breken.Ramon&Ramon schreef:Nieuwe bouten monteren,die zijn teveel opgerekt,het komt vaker voor inderdaad..
Dat is meteen de reden van een maximaal opgegeven moment. Als er staat 140Nm dan kan je alles wel aantrekken met 180Nm (en zit de draad er misschien nog op) maar dan kan je wel al in de vloeigrens zitten :oops:
Denk maar eens aan het buigen van een theelepeltje: de eerste buiging gaat met een bepaalde kracht. Het lepeltje is krom blijvend vervormd (is door de vloeigrens heen gegaan). Buig je het weer recht dan heb je meer kracht nodig (toegenome trekspanning). Iedere buiging daarna gaat steeds makkelijker, uiteindelijk breekt het theelepeltje.
Toegepaste mechanica, al sinds '88 mijn vak (jaja, ik ben een ouwe sok

A: proportionaliteitsgrens. Boven dit punt is de rek niet meer lineair afhankelijk van de spanning, zie Wet van Hooke.
B: elasticiteitsgrens, bovenste vloeigrens, boven deze grens vervormt het materiaal plastisch.
C: (onderste) vloeigrens. Hier start het materiaal met vloeien.
Praktisch gezien vallen de punten A, B en C samen: enkel de bovenste vloeigrens wordt gegeven.
D: start verstevigen,
E: treksterkte (σUTS: Ultimate Tensile Strength),
F: breuk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29720
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is een goede en heel duidelijke uitleg over het mechanisme van teveel opgerekte bouten.
Als ik het goed begrijp merk je dat de bouten slecht zijn door loslopen na het aandraaien of zelfs breuk van de bout. Of is er een andere minder heftig eerste signaal zoals het niet meer zuiver zijn van de draad en zo meer moeite met bevestigen van de beschadigde bout.
Als ik het goed begrijp merk je dat de bouten slecht zijn door loslopen na het aandraaien of zelfs breuk van de bout. Of is er een andere minder heftig eerste signaal zoals het niet meer zuiver zijn van de draad en zo meer moeite met bevestigen van de beschadigde bout.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
A: proportionaliteitsgrens. Boven dit punt is de rek niet meer lineair afhankelijk van de spanning, zie Wet van Hooke.
B: elasticiteitsgrens, bovenste vloeigrens, boven deze grens vervormt het materiaal plastisch.
C: (onderste) vloeigrens. Hier start het materiaal met vloeien.
Praktisch gezien vallen de punten A, B en C samen: enkel de bovenste vloeigrens wordt gegeven.
D: start verstevigen,
E: treksterkte (σUTS: Ultimate Tensile Strength),
F: breuk.
Basiscursusje werktuigbouw. we kunnen elkaar een hand geven qua vakgebied.
B: elasticiteitsgrens, bovenste vloeigrens, boven deze grens vervormt het materiaal plastisch.
C: (onderste) vloeigrens. Hier start het materiaal met vloeien.
Praktisch gezien vallen de punten A, B en C samen: enkel de bovenste vloeigrens wordt gegeven.
D: start verstevigen,
E: treksterkte (σUTS: Ultimate Tensile Strength),
F: breuk.
Basiscursusje werktuigbouw. we kunnen elkaar een hand geven qua vakgebied.

V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Plus dat het afkoel en warmte proces een rol speelt,bouten worden namelijk behoorlijk heet!
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ja, nou, iedereen heeft wel eens een bout of moer gezien waarvan de draad is afgedraaid; da's dan een duidelijk verhaal. Echter, het kan ook zo zijn dat door trek, het materiaal gaat "insnoeren" (= dunner worden in doorsnede, uiteindelijk afbreken/afscheuren tot gevolg). Het materiaal wordt langer (rekt op) en de doorsnede wordt daardoor kleiner. Dat is een moeilijker verhaal om te zien. Vaak vindt bij een bout de insnoering plaats daar waar de draad overgaat in de steel van de bout, of net onder de kop als je een bout met volle draad hebt.lint schreef:Dat is een goede en heel duidelijke uitleg over het mechanisme van teveel opgerekte bouten.
Als ik het goed begrijp merk je dat de bouten slecht zijn door loslopen na het aandraaien of zelfs breuk van de bout. Of is er een andere minder heftig eerste signaal zoals het niet meer zuiver zijn van de draad en zo meer moeite met bevestigen van de beschadigde bout.
Wie kent niet de afgebroken koppen en de steel/schacht van de bout nog in het gat.
Een bout van bv. M8 is aan de buitenkant wel 8,0mm uitwendig, maar da's de buitendiameter van de draad. Het gedeelte waar de draad opzit is maar 6,2mm volle doorsnede. Wil je een M8 tapgat, dan moet je ook 6,2mm boren en M.8 (8mm) draad snijden.
Als je een draad snijdt op een staaf 8mm, dan snijdt je dus materiaal weg. Daar waar je snijdt kan dan ook nog eens kerfwerking ontstaan (wegsnijden maakt scherpe snijranden, daar gaat onder belasting het materiaal scheuren; daarom worden bouten altijd gerold, tussen een wals wordt draad op een staaf gerold. Geen weggesneden materiaal = geen scherpe hoeken = geen kerfwerking).
Uuuh, wordt een lastig technisch verhaal. Conclusie is echter dat visueel lastig of niet is vast te stellen of een bout de vloeigrens heeft overschreden. Draad beschadigd/stuk, duidelijk verhaal = weggooien; onverklaarbare (bij herhaling) loslopende bouten = twijfelachtig = i.m.h.o ook weggooien.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ja, lachen. Vond het moeilijke stof in mijn schooltijd, uiteindelijk is het mijn vak geworden (en het is zo'n logische, nuttige materie); consructeur bij een staalbouwer.Rippie V70 schreef: Basiscursusje werktuigbouw. we kunnen elkaar een hand geven qua vakgebied.
@Ramon&Ramon: idd, ook warmte/afkoeling zorgt voor spanningswisselingen in het materiaal.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Alle oudere modellen (S60/V70N/S80) hebben wielbouten uit 1 geheel, de latere hebben ze uit 2 delen, ik weet niet presies waar de overgang zit. Wel zijn er veel mensen (incl ikzelf) die de oude type wielbouten vervangen hebben voor het nieuwe type.Johan s60 schreef:Er zijn ook wielbouten voor LMV die net als de stalen uitvoering uit een stuk zijn dus geen losse conische ring, die zitten vaak op de oudere modellen.
Maar die hebben wel weer een mooie bolle kop, dus denk niet te snel dat je verkeerde hebt.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Heel vroeger deze bouten verkocht: http://www.rotabolt.co.uk/
Was leuke materie over nut en noodzaak van de juiste boutspanning en invloeden van temperatuur en drukschommelingen. Komt weer wat oude kennis naar boven
Was leuke materie over nut en noodzaak van de juiste boutspanning en invloeden van temperatuur en drukschommelingen. Komt weer wat oude kennis naar boven

- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Hoe zit dat nu precies dan?fra-ha schreef:Ik kwam er bij mijn V70 achter (dankzij de winterwielen wissel) dat men wielbouten gebruikte voor stalen velgen terwijl ik er alleen lichtmetaal op heb. Deze kwamen bij mij ook vanzelf los (overigens bij alle 4 de wielen en ik had het gelukkig op tijd door...).
Bij de dealer een nieuw setje wielbouten gehaald voor lichtmetaal en probleem is niet meer terug gekomen.
De vraag is dus even of jouw combinatie van wielen en bouten klopt.
Bouten voor staal zijn conisch, bouten voor lichtmetaal hebben een conische ring (vrijdraaiende) ring.
Voor staal:
Voor Lichtmetaal:
Ik heb ook twee sets bouten. Bij aanschaf van de Thor velgen heb ik afgelopen voorjaar ook nieuwe bouten gekocht, met de losse ring.
Op m'n Mimas velgen die ik voor de winterbanden gebruik, gebruik ik de "oude" bouten die op de auto zaten bij aanschaf (ook met Mimas velgen), en deze hebben geen ring. Maar ze zien er ook niet uit zoals op de bovenste foto? Bij mij zit er i.i.g. geen "gat" in de bout, maar is ie heel iets licht gebold, net niet vlak.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Ik heb het verhaal vluchtig door gelezen, en er valt mij een ding op en dat is dat de wielen niet op 140nm vastzaten!
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik denk toch niet dat daar de oorzaak ligt. in die 140Nm zit altijd een stuk marge. 120Nm is echt ook al behoorlijk. Dan zou de rest ook los moeten lopen.Ik heb het verhaal vluchtig door gelezen, en er valt mij een ding op en dat is dat de wielen niet op 140nm vastzaten!
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wordt een lang verhaal voor een paar simpele bouten,als je nieuwe monteerd en vastzet op 120nm,dan is je probleem opgelost!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Laat ons dan maar bidden dat:
* TS een diepte-investering gaat doen en nieuwe bouten gaat kopen
* TS die nieuwe bouten met 120 Nm vast zal (laten) zetten
* TS nadien zo af en toe even checkt of het zaakje dan wel vast blijf zitten
Amen
* TS een diepte-investering gaat doen en nieuwe bouten gaat kopen
* TS die nieuwe bouten met 120 Nm vast zal (laten) zetten
* TS nadien zo af en toe even checkt of het zaakje dan wel vast blijf zitten
Amen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik trap altijd na bij het vastdraaien, vertrouw die specificaties nooit. En heb je wel de goeie bouten. al zo vaak gezien met verkeerde bouten dat ze losdraaien. Of nieuw gespoten velgen bij oldtimers. Dan gaat de lak barsten en trillen ze los. Die moet je vasttrappen tot de lak barst en dan weer los en nog een keer vast.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bouten vasttrappen... :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Jahaa, we krijgen steeds meer goede adviezen....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja is ook een goede. Volpurren nog een idee?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95