2de maal loslopen linker voorwiel na beurt

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
mijn speeltje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:39

Collega volvo rijder

Graag leg ik je voor of onderstaande een incident is of dat het vaker voorkomt. Ik heb de garage voorgesteld de vraag voor te leggen aan het Volvo forum. Ook zij zijn erg geïnteresseerd in mogelijke reacties.

In juni 2012 na een beurt bij de garage is mijn L-voorwiel losgelopen en hetzelfde gebeurde gisteren weer met het L-voorwiel. Navraag leert dat de garage alle wielen altijd natrekt met een momentsleutel met de instelling 120kg/12nm.

Het betreft een D5-2003, aluminium velgen, 360k op de teller.

Ben reuze benieuwd naar reacties over het fenomeen loslopen van het L-wiel.

gr. Kurt-Karel
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Voor mij geheel onbekend. Ik ken dergelijke gevallen wel maar dan is er sprake van:
1: Nalatigheid (niet natrekken, onvoldoende Nm etc)
2: Opzet

In het geval dat punt 2 van toepassing zou kunnen zijn zou ik, persoonlijk, daar een paar maatregelen voor treffen, camera, aangifte bij de politie, dat soort zaken.

Maar, om eerst maar eens laag in te zetten: Hoe zit het met de draad van de bouten en de bevestiging? Daar mogelijk iets mis mee?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
mijn speeltje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:39

Opzet kan ik uitsluiten. Professionele garage en tevens goede vriend.
gr. Kurt-Karel
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik neem aan dat die 12Nm die je beschrijft een tikfout is?
Volgens opgave Volvo moet dat 140Nm (= ruim 1400kg/cm) zijn. Als de bouten inderdaad met maar 12Nm vastzitten dan heb je mogelijk de oorzaak van je probleem.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Volgens het V70 instructieboekje moet het op 140nm.
Het lijkt mij sterk dat die 20nm verschil dit zouden veroorzaken, want waarom dan alleen linksvoor.

Andere optie is dat het wél uitmaakt en dat alleen linksvoor het is omdat de linkerwielen linksom draaien (dus als het ware bij te weinig druk op de bout, opendraaien) en dat dat dan alleen linksvoor gebeurt omdat dat wiel ook stuurkrachten te verwerken krijgt en dat die stuurkrachten misschien net dát beetje extra frictie veroorzaken waardoor de bouten los gaan draaien?

Nog een optie is dat de momentsleutel brak is, maar dan zou je denken dat het bij alle wielen moet gebeuren, tenzij het nét weer genoeg frictie geeft dat alleen linksvoor etc. zie boven.

Laatste optie is en dat is ons overkomen bij onze V40, ook bij het linker voorwiel trouwens, dat de bouten überhaupt niet nagelopen zijn met de momentsleutel dankzij een gehaaste bandenboer. Was dan ook gelijk de laatste keer dat ik daar geweest ben. Nu heb ik i.i.g. zelf zo'n momentsleutel, doe ik alle zomer-/winterwissels zelf en loop ik de boel zelf ook na indien de auto bij de garage is geweest + na 100 km. na iedere wissel....
Better safe than sorry!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Toonbinneveld
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.04.2012 - 08:54
Locatie: Enschede

Lijkt me simpel, dit is net niet strak genoeg (ik doe altijd 180nm) of de bouten zijn niet goed.

Wellicht zijn er LV ooit bouten met verkeerde spoed ingedraaid, nu 'slappe' schroefdraad, of misschien is de draad in de flens niet meer goed.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Voor geschreven word 140nm, daarmee zet ik ze vast en heb nog nooit problemen gehad.
@Toon er komt een moment dat je aan de kant van de weg staat en je bouten niet meer los krijgt, Volvo zegt 140nm ik zou mij er aan houden.
Vorige week vrijdag zijn mijn banden gewisseld en de man van Volvovelgen.com had een zwaardere tol nodig om de bouten los te krijgen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

mijn speeltje schreef:Opzet kan ik uitsluiten. Professionele garage en tevens goede vriend.
gr. Kurt-Karel
En daarbuiten is er niemand die mogelijk een hekel aan je heeft :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

V70/2.4D/2003 schreef:
mijn speeltje schreef:Opzet kan ik uitsluiten. Professionele garage en tevens goede vriend.
gr. Kurt-Karel
En daarbuiten is er niemand die mogelijk een hekel aan je heeft :wink:
Ondanks je knipoog toch geen onterechte opmerking.
Pas geleden, weliswaar met de fiets, meegemaakt dat 2x in weken
de moeren van het achterwiel volledig los gedraaid waren.
Lolbroek of gewoon straattuig?
Levensgevaarlijk is het wel. :evil:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Dentheman89
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22

Je moet ook altijd zo'n 100 Kilometer nadat je alles hebt vastgezet de boel even natrekken met de eerder genoemde 140 Nm. Ik weet niet of dat in dit geval ook gebeurd is?
Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nieuwe bouten monteren,die zijn teveel opgerekt,het komt vaker voor inderdaad..
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ramon&Ramon schreef:Nieuwe bouten monteren,die zijn teveel opgerekt,het komt vaker voor inderdaad..
Da's ook nog een goeie. Een bout is net een elastiek als je hem aantrekt. Als je hem overspant dan is de spanning eruit en doet hij het niet meer.....
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

ik heb het helaas ook al wel meegemaakt. bouten toen goed schoongemaakt en schroefdraad licht ingevet. Daarna op moment weer vastgezet. 100 km later weer gecheckt en was weer in orde. Ik heb de echte oorzaak niet kunnen ontdekken.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29718
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb het nog niet meegemaakt dat de wielen na onderhoud losraakten.
Wel heb ik bij de 940 de draadeinden vervangen omdat bij sommige de wielmoeren er moeiijker opgingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

dennis850estate schreef:ik heb het helaas ook al wel meegemaakt. bouten toen goed schoongemaakt en schroefdraad licht ingevet. Daarna op moment weer vastgezet. 100 km later weer gecheckt en was weer in orde. Ik heb de echte oorzaak niet kunnen ontdekken.

Het is mij verteld dat je de bouten niet moet in veten. Doe je dat wel, dan moeten ze nog strakker aangedraaid worden. Gewoon nieuwe bouten. Voor en zetje bij de dealer +/_ 55 euro.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Aanhaalmoment zal juist toenemen als je invet door de verminderde weerstand. Ik zei ook niet voor niets licht invetten van alleen de schroefdraad. Ga je overal inclusief het aanlegvlak met de velg invetten, weet je niet meer wat er gebeurt
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
fra-ha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 02.01.2007 - 17:49
Locatie: Bergschenhoek

Ik kwam er bij mijn V70 achter (dankzij de winterwielen wissel) dat men wielbouten gebruikte voor stalen velgen terwijl ik er alleen lichtmetaal op heb. Deze kwamen bij mij ook vanzelf los (overigens bij alle 4 de wielen en ik had het gelukkig op tijd door...).

Bij de dealer een nieuw setje wielbouten gehaald voor lichtmetaal en probleem is niet meer terug gekomen.

De vraag is dus even of jouw combinatie van wielen en bouten klopt.

Bouten voor staal zijn conisch, bouten voor lichtmetaal hebben een conische ring (vrijdraaiende) ring.

Voor staal:
Afbeelding

Voor Lichtmetaal:
Afbeelding
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ho zeg dan heb ik bouten voor staal op mijn li-me velgen
weer wat geleerd
keep calm!, your randomizer is running
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

Toonbinneveld schreef:Lijkt me simpel, dit is net niet strak genoeg (ik doe altijd 180nm) of de bouten zijn niet goed.
Te strak (zoals jij aangeeft) is net zo gevaarlijk als te los
Meerdere malen meegemaakt dat mensen zelf als een achterlijke de wielbouten/moeren vastgedraaid hadden en deze vrijwel door de LM-velg heengedraaid zaten. Zelfs al 1 keer iemand gehad waar de velg over de koppen van de wielmoeren heengelopen was door veel te strak aandraaien. En daar gaat je voorwiel met 80 km/u

Gewoon vastzetten met de voorgeschreven kracht geeft geen problemen
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Er zijn ook wielbouten voor LMV die net als de stalen uitvoering uit een stuk zijn dus geen losse conische ring, die zitten vaak op de oudere modellen.

Maar die hebben wel weer een mooie bolle kop, dus denk niet te snel dat je verkeerde hebt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”