Collega volvo rijder
Graag leg ik je voor of onderstaande een incident is of dat het vaker voorkomt. Ik heb de garage voorgesteld de vraag voor te leggen aan het Volvo forum. Ook zij zijn erg geïnteresseerd in mogelijke reacties.
In juni 2012 na een beurt bij de garage is mijn L-voorwiel losgelopen en hetzelfde gebeurde gisteren weer met het L-voorwiel. Navraag leert dat de garage alle wielen altijd natrekt met een momentsleutel met de instelling 120kg/12nm.
Het betreft een D5-2003, aluminium velgen, 360k op de teller.
Ben reuze benieuwd naar reacties over het fenomeen loslopen van het L-wiel.
gr. Kurt-Karel
2de maal loslopen linker voorwiel na beurt
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Voor mij geheel onbekend. Ik ken dergelijke gevallen wel maar dan is er sprake van:
1: Nalatigheid (niet natrekken, onvoldoende Nm etc)
2: Opzet
In het geval dat punt 2 van toepassing zou kunnen zijn zou ik, persoonlijk, daar een paar maatregelen voor treffen, camera, aangifte bij de politie, dat soort zaken.
Maar, om eerst maar eens laag in te zetten: Hoe zit het met de draad van de bouten en de bevestiging? Daar mogelijk iets mis mee?
1: Nalatigheid (niet natrekken, onvoldoende Nm etc)
2: Opzet
In het geval dat punt 2 van toepassing zou kunnen zijn zou ik, persoonlijk, daar een paar maatregelen voor treffen, camera, aangifte bij de politie, dat soort zaken.
Maar, om eerst maar eens laag in te zetten: Hoe zit het met de draad van de bouten en de bevestiging? Daar mogelijk iets mis mee?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- mijn speeltje
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:39
Opzet kan ik uitsluiten. Professionele garage en tevens goede vriend.
gr. Kurt-Karel
gr. Kurt-Karel
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Volgens het V70 instructieboekje moet het op 140nm.
Het lijkt mij sterk dat die 20nm verschil dit zouden veroorzaken, want waarom dan alleen linksvoor.
Andere optie is dat het wél uitmaakt en dat alleen linksvoor het is omdat de linkerwielen linksom draaien (dus als het ware bij te weinig druk op de bout, opendraaien) en dat dat dan alleen linksvoor gebeurt omdat dat wiel ook stuurkrachten te verwerken krijgt en dat die stuurkrachten misschien net dát beetje extra frictie veroorzaken waardoor de bouten los gaan draaien?
Nog een optie is dat de momentsleutel brak is, maar dan zou je denken dat het bij alle wielen moet gebeuren, tenzij het nét weer genoeg frictie geeft dat alleen linksvoor etc. zie boven.
Laatste optie is en dat is ons overkomen bij onze V40, ook bij het linker voorwiel trouwens, dat de bouten überhaupt niet nagelopen zijn met de momentsleutel dankzij een gehaaste bandenboer. Was dan ook gelijk de laatste keer dat ik daar geweest ben. Nu heb ik i.i.g. zelf zo'n momentsleutel, doe ik alle zomer-/winterwissels zelf en loop ik de boel zelf ook na indien de auto bij de garage is geweest + na 100 km. na iedere wissel....
Better safe than sorry!
Gr. Edwin.
Het lijkt mij sterk dat die 20nm verschil dit zouden veroorzaken, want waarom dan alleen linksvoor.
Andere optie is dat het wél uitmaakt en dat alleen linksvoor het is omdat de linkerwielen linksom draaien (dus als het ware bij te weinig druk op de bout, opendraaien) en dat dat dan alleen linksvoor gebeurt omdat dat wiel ook stuurkrachten te verwerken krijgt en dat die stuurkrachten misschien net dát beetje extra frictie veroorzaken waardoor de bouten los gaan draaien?
Nog een optie is dat de momentsleutel brak is, maar dan zou je denken dat het bij alle wielen moet gebeuren, tenzij het nét weer genoeg frictie geeft dat alleen linksvoor etc. zie boven.
Laatste optie is en dat is ons overkomen bij onze V40, ook bij het linker voorwiel trouwens, dat de bouten überhaupt niet nagelopen zijn met de momentsleutel dankzij een gehaaste bandenboer. Was dan ook gelijk de laatste keer dat ik daar geweest ben. Nu heb ik i.i.g. zelf zo'n momentsleutel, doe ik alle zomer-/winterwissels zelf en loop ik de boel zelf ook na indien de auto bij de garage is geweest + na 100 km. na iedere wissel....
Better safe than sorry!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Toonbinneveld
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 05.04.2012 - 08:54
- Locatie: Enschede
Lijkt me simpel, dit is net niet strak genoeg (ik doe altijd 180nm) of de bouten zijn niet goed.
Wellicht zijn er LV ooit bouten met verkeerde spoed ingedraaid, nu 'slappe' schroefdraad, of misschien is de draad in de flens niet meer goed.
Wellicht zijn er LV ooit bouten met verkeerde spoed ingedraaid, nu 'slappe' schroefdraad, of misschien is de draad in de flens niet meer goed.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21203
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Voor geschreven word 140nm, daarmee zet ik ze vast en heb nog nooit problemen gehad.
@Toon er komt een moment dat je aan de kant van de weg staat en je bouten niet meer los krijgt, Volvo zegt 140nm ik zou mij er aan houden.
Vorige week vrijdag zijn mijn banden gewisseld en de man van Volvovelgen.com had een zwaardere tol nodig om de bouten los te krijgen.
@Toon er komt een moment dat je aan de kant van de weg staat en je bouten niet meer los krijgt, Volvo zegt 140nm ik zou mij er aan houden.
Vorige week vrijdag zijn mijn banden gewisseld en de man van Volvovelgen.com had een zwaardere tol nodig om de bouten los te krijgen.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En daarbuiten is er niemand die mogelijk een hekel aan je heeftmijn speeltje schreef:Opzet kan ik uitsluiten. Professionele garage en tevens goede vriend.
gr. Kurt-Karel
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ondanks je knipoog toch geen onterechte opmerking.V70/2.4D/2003 schreef:En daarbuiten is er niemand die mogelijk een hekel aan je heeftmijn speeltje schreef:Opzet kan ik uitsluiten. Professionele garage en tevens goede vriend.
gr. Kurt-Karel
Pas geleden, weliswaar met de fiets, meegemaakt dat 2x in weken
de moeren van het achterwiel volledig los gedraaid waren.
Lolbroek of gewoon straattuig?
Levensgevaarlijk is het wel. :evil:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22
Je moet ook altijd zo'n 100 Kilometer nadat je alles hebt vastgezet de boel even natrekken met de eerder genoemde 140 Nm. Ik weet niet of dat in dit geval ook gebeurd is?
Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nieuwe bouten monteren,die zijn teveel opgerekt,het komt vaker voor inderdaad..
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Da's ook nog een goeie. Een bout is net een elastiek als je hem aantrekt. Als je hem overspant dan is de spanning eruit en doet hij het niet meer.....Ramon&Ramon schreef:Nieuwe bouten monteren,die zijn teveel opgerekt,het komt vaker voor inderdaad..
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
ik heb het helaas ook al wel meegemaakt. bouten toen goed schoongemaakt en schroefdraad licht ingevet. Daarna op moment weer vastgezet. 100 km later weer gecheckt en was weer in orde. Ik heb de echte oorzaak niet kunnen ontdekken.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29718
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb het nog niet meegemaakt dat de wielen na onderhoud losraakten.
Wel heb ik bij de 940 de draadeinden vervangen omdat bij sommige de wielmoeren er moeiijker opgingen.
Wel heb ik bij de 940 de draadeinden vervangen omdat bij sommige de wielmoeren er moeiijker opgingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
dennis850estate schreef:ik heb het helaas ook al wel meegemaakt. bouten toen goed schoongemaakt en schroefdraad licht ingevet. Daarna op moment weer vastgezet. 100 km later weer gecheckt en was weer in orde. Ik heb de echte oorzaak niet kunnen ontdekken.
Het is mij verteld dat je de bouten niet moet in veten. Doe je dat wel, dan moeten ze nog strakker aangedraaid worden. Gewoon nieuwe bouten. Voor en zetje bij de dealer +/_ 55 euro.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Aanhaalmoment zal juist toenemen als je invet door de verminderde weerstand. Ik zei ook niet voor niets licht invetten van alleen de schroefdraad. Ga je overal inclusief het aanlegvlak met de velg invetten, weet je niet meer wat er gebeurt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 02.01.2007 - 17:49
- Locatie: Bergschenhoek
Ik kwam er bij mijn V70 achter (dankzij de winterwielen wissel) dat men wielbouten gebruikte voor stalen velgen terwijl ik er alleen lichtmetaal op heb. Deze kwamen bij mij ook vanzelf los (overigens bij alle 4 de wielen en ik had het gelukkig op tijd door...).
Bij de dealer een nieuw setje wielbouten gehaald voor lichtmetaal en probleem is niet meer terug gekomen.
De vraag is dus even of jouw combinatie van wielen en bouten klopt.
Bouten voor staal zijn conisch, bouten voor lichtmetaal hebben een conische ring (vrijdraaiende) ring.
Voor staal:

Voor Lichtmetaal:

Bij de dealer een nieuw setje wielbouten gehaald voor lichtmetaal en probleem is niet meer terug gekomen.
De vraag is dus even of jouw combinatie van wielen en bouten klopt.
Bouten voor staal zijn conisch, bouten voor lichtmetaal hebben een conische ring (vrijdraaiende) ring.
Voor staal:

Voor Lichtmetaal:

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Te strak (zoals jij aangeeft) is net zo gevaarlijk als te losToonbinneveld schreef:Lijkt me simpel, dit is net niet strak genoeg (ik doe altijd 180nm) of de bouten zijn niet goed.
Meerdere malen meegemaakt dat mensen zelf als een achterlijke de wielbouten/moeren vastgedraaid hadden en deze vrijwel door de LM-velg heengedraaid zaten. Zelfs al 1 keer iemand gehad waar de velg over de koppen van de wielmoeren heengelopen was door veel te strak aandraaien. En daar gaat je voorwiel met 80 km/u
Gewoon vastzetten met de voorgeschreven kracht geeft geen problemen
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Er zijn ook wielbouten voor LMV die net als de stalen uitvoering uit een stuk zijn dus geen losse conische ring, die zitten vaak op de oudere modellen.
Maar die hebben wel weer een mooie bolle kop, dus denk niet te snel dat je verkeerde hebt.
Maar die hebben wel weer een mooie bolle kop, dus denk niet te snel dat je verkeerde hebt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel