sneeuwkettingen

De eerste generatie XC60
Jers3n
5th Gear member

Markh schreef:Volgens mij zijn kettingen niet verplicht als je een awd auto hebt. Natuurlijk wel met geschikt rubber eronder. Maar daar waar de toeristen komen zijn de straten toch schoon! En dat kleine beetje sneeuw: gang is alles
Ik zal je tekst maar met een korrel zout nemen....

De verplichting om sneeuwkettingen te gebruiken bestaat wel zeker, uiteraard vooral op bergpassen en -wegen, en AWD verandert daar niets aan.
Het in de auto hebben is over het algemeen niet verplicht (al zijn er wel plaatsen waar ook dat verplicht is). Maar het gebruik kan dus wel verplicht zijn en dan is het natuurlijk wel handig als je ze in de auto hebt. Meestal wordt het verplichte gebruik, als de weg besneeuwd is, aan gegeven door een bord (in D blauw) met de afbeelding van een wiel met ketting erom.
Met AWD en goede winterbanden (genoeg profiel) kom je een heel eind, maar ook daar zitten beperkingen aan.
Daarnaast kan ik de wintersportvakanties dat we, als toeristen, tijdens, op de heen- en/of op de terugweg over besneeuwde bergwegen hebben gereden niet op twee handen tellen. En in een aantal gevallen ook met sneeuwkettingen, al was dat nog niet met een AWD, omdat er bijvoorbeeld gewoon zoveel sneeuw viel dat er niet tegen op te vegen/schuiven is of omdat er hele ijsplaten (vooral bij bochten) van opgevroren smeltwater liggen.
Maar de wegen zijn inderdaad over het algemeen snel weer schoon gemaakt, maar zeker niet alle wegen naar alle accommodaties worden schoongemaakt, zeker de kleinere weggetjes niet. (En AWD shuttle-busjes met 4(!) sneeuwkettingen die daar rijden hebben die niet voor niks....).

En snelheid op besneeuwde, smalle, haarspeld bergweggetjes is, buiten dat het soms niet eens mogelijk is, ook niet meteen aan te raden. Vergeet niet dat je ook nog naar beneden moet rijden, AWD 'helpt' daar veel minder bij.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Markh
2nd Gear member

He Jers3n, leuke woordspeling, dat zout, maar je kunt het beter voor je wielen gooien. En zoals bij velen mag je het ook bij mijn woorden gebruiken.
Maar het neemt niet weg dat in bv. Oostenrijk een ketting plicht geldt, of te wel je moet ze gewoon aan boord hebben. Of je ze gebruikt is geheel aan jezelf. Voor vrachtauto's bestaat de plicht ze te gebruiken dit wordt idd door een blauw verkeersbord weergegeven, maar dat zijn vaak ervaren chauffeurs die zulke geboden niet eens nodig hebben en eigen inzicht hebben. Ik ben geen vrachtwagen chauffeur, maar heb voor mij werk genoeg km gereden in dat soort contreien met zoals wij het zo treffend "extreem weer" noemen. Wist je trouwens dat Oostenrijk ook een stalen reserve wiel verplicht?
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
mjeuring
3rd Gear member

Volgens de ÖAMTC geldt het volgende:
-Tussen 1-11 en 15-4 moeten auto's en kleine vrachtauto's, tot 3500 kg, bij winterse omstandigheden voorzien zijn van winterbanden met minimaal 4 mm profiel. Als alternatief mogen sneeuwkettingen gebruikt worden als de hele weg met sneeuw of ijs bedekt is.
-Sneeuwkettingen zijn verplicht als dit aangegeven is met het bekende ronde blauwe bord met een afbeelding van een sneeuwketting. Ook 4x4's met winterbanden moeten vanaf dit bord verplicht sneeuwkettingen voeren, tenzij dit met een onderbord in tekst is aangegeven.
-Vrachtwagens en bussen hebben een plicht sneeuwkettingen aan boord te hebben gedurende de wintermaanden, dit geldt (nog) niet voor personen wagens.

Ik lees niets over een verplichting tot het meenemen van een stalen reservewiel, eerder het tegenovergestelde.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Markh
2nd Gear member

Hoi Mjeuring, p. auto's hebben een ketting plicht hoor. Maar waarom zou je ze niet meenemen? Je bent niet alleen een gevaar voor jezelf maar ook voor anderen. Wat weten wij van berg AF met sneeuw? Op lukt nog wel (gang is alles) Die kettingen nemen niet veel ruimte in beslag. Van dat wiel is dan wellicht versoepeld.
Terug te komen op de topic starter, koop de goedkoopste. Met een awd volvo kom je echt wel boven hoor. En kettingen omleggen blijft gehannes, die lekkere warme auto uit, natte poten en koude handen, nooit een rustig plekje en altijd te laat en dan nog elk uur die rotzooi natrekken en het schiet niet op.
diesel01
Geartronic member

Markh schreef:Hoi Mjeuring, p. auto's hebben een ketting plicht hoor. Maar waarom zou je ze niet meenemen? Je bent niet alleen een gevaar voor jezelf maar ook voor anderen. Wat weten wij van berg AF met sneeuw? Op lukt nog wel (gang is alles) Die kettingen nemen niet veel ruimte in beslag. Van dat wiel is dan wellicht versoepeld.
Terug te komen op de topic starter, koop de goedkoopste. Met een awd volvo kom je echt wel boven hoor. En kettingen omleggen blijft gehannes, die lekkere warme auto uit, natte poten en koude handen, nooit een rustig plekje en altijd te laat en dan nog elk uur die rotzooi natrekken en het schiet niet op.
Dat is het nou net hij heeft geen awd. :wink:
Markh
2nd Gear member

ahh ja, hahaha ik zie het.
Jers3n
5th Gear member

Na trekken zou bij de nieuwere kettingen meestal niet meer nodig moeten zijn, die zijn "zelfspannend".
En sneeuwkettingen om doen is helemaal niet zo moeilijk, gewoon thuis voor vertrek met 1 ketting niet 1, maar 2 of 3 keer oefenen. Dat scheelt enorm.
Of neem centrax(-achtige) die zij met opleggen in de sneeuw ideaal, maar ook daar moet je voorbereidend werk doen, van "op maat maken" tot de bevestiging op een wielbout monteren. En ook hierbij kan thuis 'droog oefenen' geen kwaad natuurlijk.
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
diesel01
Geartronic member

Ik heb Snox gehad van Pewag voor de V70.
Die schoof je middels een stevig elastiek over de band waardoor je niet meer op de knieén moet om de haak achter de band vast te klikken.
Om de buitenkant zat een meganisme die zichzelf strak trok waardoor natrekken overbodig was.
Voor een XC60 235/65/17 te krijgen bij Coronel voor €169.
http://www.sneeuwkettingen.com/pewag/pewag-cat-260.htm#
Markh
2nd Gear member

vaak weegt de aanschaf waarde niet op tegen het gebruik. Kan mij helaas bijna wel een "ervarings deskundige" noemen. Daarom mijn advies: koop de goedkoopste (de laagste in prijs)
diesel01
Geartronic member

Markh schreef:vaak weegt de aanschaf waarde niet op tegen het gebruik. Kan mij helaas bijna wel een "ervarings deskundige" noemen. Daarom mijn advies: koop de goedkoopste (de laagste in prijs)
Ik heb eens in een zware sneeuwbui met -10 en harde wind naast de auto gelegen in het donker.
Het zou mij die 169 meer dan waard zijn geweest als ik toen gebruik had kunnen maken van een dergelijk systeem. :-x
Jers3n
5th Gear member

Daarnaast zijn er legio mogelijkheden van huur of koop met inruilgarantie indien niet gebruikt (met aftrek van huurprijs).
Markh
2nd Gear member

diesel01 hahaha ja dan wel, maar ach.
mjeuring
3rd Gear member

Markh schreef:Hoi Mjeuring, p. auto's hebben een ketting plicht hoor.
Klopt, daar waar aangegeven op de borden MOET je ze monteren, maar er is géén verplichting om kettingen bij je te hebben, dit in tegenstelling tot wat jij beweert.
De Polizei mag je dus niet beboeten als je geen kettingen bij je hebt, wel als je ze niet onder hebt en het wel moet.

Ik zelf heb een paar Centrax, waarom? Omdat ik niet het risico wil lopen dat Volvo wèl gelijk heeft en je goedkope kettingen niet in de wielkast passen. €150,- schade heb je zo.
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Markh
2nd Gear member

Ok dan heb ik het verkeerd begrepen, maar ik rij standaard in de winter met kettingen in de auto. Dit is mijn eerste volvo en heb nog geen kettingen hoeven omleggen. Heb ook geen idee of dat lukt, sterker nog ik weet geen eens of ze passen. Heb ze ook nog niet nodig gehad, ik kwam nog boven en veilig beneden.
harry bRauns
2nd Gear member

Ik heb de centrax kettingen. mijn vraag is nu: als ik de bussen monteer op een van de wielmoeren (als voorbereiding) krijg ik dan geen last van onbelans in de voorwielen. Immers er is extra gewicht gekomen aan de wielen? wie heeft hier ervaring mee.
Volvo for live !!
mjeuring
3rd Gear member

Waarom 2x dezelfde vraag stellen? 1x is wel genoeg hoor ::?
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
harry bRauns
2nd Gear member

sorry je hebt helemaal gelijk. ik dacht dat het een ander forum was
Volvo for live !!
Jers3n
5th Gear member

Wij hadden (hebben) centrax kentingen voor de V40 (classic). Bij trips naar de wintersport hadden wij geen merkbare trillingen met gemonteerde bussen ook niet bij hogere snelheden.
Maar ook hier geldt dat proberen uitkomst biedt, maar het monteren onderweg (indien de kettingen nodig zijn) is natuurlijk optie, maar kost natuurlijk weer extra tijd.
De momentsleutel ging bij ons toch ook mee, immers bij een mogelijke lekke voorband moet de bus er ook af.

De Centrax voor 205/55r16, van vorig model, zijn "ongebruikt" (enkel op zandpad uitgeprobeerd in NL) en liggen nu werkloos opgeborgen, passen niet op de XC70.
Iemand met interesse? -> PM
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”