Ik zal je tekst maar met een korrel zout nemen....Markh schreef:Volgens mij zijn kettingen niet verplicht als je een awd auto hebt. Natuurlijk wel met geschikt rubber eronder. Maar daar waar de toeristen komen zijn de straten toch schoon! En dat kleine beetje sneeuw: gang is alles
De verplichting om sneeuwkettingen te gebruiken bestaat wel zeker, uiteraard vooral op bergpassen en -wegen, en AWD verandert daar niets aan.
Het in de auto hebben is over het algemeen niet verplicht (al zijn er wel plaatsen waar ook dat verplicht is). Maar het gebruik kan dus wel verplicht zijn en dan is het natuurlijk wel handig als je ze in de auto hebt. Meestal wordt het verplichte gebruik, als de weg besneeuwd is, aan gegeven door een bord (in D blauw) met de afbeelding van een wiel met ketting erom.
Met AWD en goede winterbanden (genoeg profiel) kom je een heel eind, maar ook daar zitten beperkingen aan.
Daarnaast kan ik de wintersportvakanties dat we, als toeristen, tijdens, op de heen- en/of op de terugweg over besneeuwde bergwegen hebben gereden niet op twee handen tellen. En in een aantal gevallen ook met sneeuwkettingen, al was dat nog niet met een AWD, omdat er bijvoorbeeld gewoon zoveel sneeuw viel dat er niet tegen op te vegen/schuiven is of omdat er hele ijsplaten (vooral bij bochten) van opgevroren smeltwater liggen.
Maar de wegen zijn inderdaad over het algemeen snel weer schoon gemaakt, maar zeker niet alle wegen naar alle accommodaties worden schoongemaakt, zeker de kleinere weggetjes niet. (En AWD shuttle-busjes met 4(!) sneeuwkettingen die daar rijden hebben die niet voor niks....).
En snelheid op besneeuwde, smalle, haarspeld bergweggetjes is, buiten dat het soms niet eens mogelijk is, ook niet meteen aan te raden. Vergeet niet dat je ook nog naar beneden moet rijden, AWD 'helpt' daar veel minder bij.