wij rijden binnenkort met onze XC60 FWD 2.4D naar de wintersport.
Welke sneeuwkettingen passen op deze auto (met segin velgen, 235/65-17)?
Heeft iemand ervringen met gewone kettingen?
de volvo dealer adviseert de dure centrax kettingen te kopen
sneeuwkettingen
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
goed advies, bij mijn weten de enige die passen
Volvo for life
- diesel01
- Geartronic member
Ehmm mijn vader heeft voor zijn auto kettingen waar mijn bandenmaat ook bij staat en heb die dus meegenomen, niet dat ik ze nodig heb gehad..bart simpson schreef:goed advies, bij mijn weten de enige die passen
Het is dezelfde maat van TS als ik het goed begrijp heb ik mazzel gehad dat ik geen kettingen nodig had.
- renezzzz
- 2nd Gear member
Er bestaat op dit forum nog een ander topic over dit onderwerp.
Ja de kettingen zijn belachelijk duur, maar er zijn niet veel alternatieven.
Heeft te maken met de ruimte in de wielkasten.
Er zijn naar mijn weten een drietal kettingen die passen:
Volvo Centrax (duur maar eenvoudig te monteren, koste vorige jaar 290Euro bij een Nederlandse Volvodealer).
RUD Centrax (zelfde ketting als die van Volvo, maar dan een paar tientjes goedkoper)
En een Volvo dealer in Assen die nog een alternatieve traditionele set aanbood met een fijnere ketting die dus wel in de wielkast past. Die kettingen waren nog steeds duur en slechts een paar tientjes goedkoper dan de Volvo kettingen.
De kettingen van RUD zijn dus dezelfde kettingen als de Volvo kettingen. zelfs de tas is hetzelfde, wel met een andere opdruk. Zelf heb ik de Volvo ketting, maar had beter de RUD kettingen kunnen kopen aangezien er een betere gebruiksaanwijzing bijzit. Die van Volvo is niet bepaald duidelijk en had die van RUD nodig (download op internet).
Ik zag op een forum in Duitsland dat er mensen met spoorverbreders bezig waren om een goedkopere set kettingen te laten passen: niet echt handig mijns inziens...
Ja de kettingen zijn belachelijk duur, maar er zijn niet veel alternatieven.
Heeft te maken met de ruimte in de wielkasten.
Er zijn naar mijn weten een drietal kettingen die passen:
Volvo Centrax (duur maar eenvoudig te monteren, koste vorige jaar 290Euro bij een Nederlandse Volvodealer).
RUD Centrax (zelfde ketting als die van Volvo, maar dan een paar tientjes goedkoper)
En een Volvo dealer in Assen die nog een alternatieve traditionele set aanbood met een fijnere ketting die dus wel in de wielkast past. Die kettingen waren nog steeds duur en slechts een paar tientjes goedkoper dan de Volvo kettingen.
De kettingen van RUD zijn dus dezelfde kettingen als de Volvo kettingen. zelfs de tas is hetzelfde, wel met een andere opdruk. Zelf heb ik de Volvo ketting, maar had beter de RUD kettingen kunnen kopen aangezien er een betere gebruiksaanwijzing bijzit. Die van Volvo is niet bepaald duidelijk en had die van RUD nodig (download op internet).
Ik zag op een forum in Duitsland dat er mensen met spoorverbreders bezig waren om een goedkopere set kettingen te laten passen: niet echt handig mijns inziens...
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
-
- Starter
dank voor jullie reacties;
ik zal eens in de wielkast kijken of er idd zo weining ruimte is tussen wiel en veerpoten; misschien gaat het ook met een sterke ketting met dunne/platte schakels;
van anderen hoor ik weer wisseldende ervaringen met de centrax kettingen, zo zouden deze soms te makkelijk van de banden schieten; ook de ADAC schijnt niet zo te spreken te zijn.. (zie testen)
ik zal eens in de wielkast kijken of er idd zo weining ruimte is tussen wiel en veerpoten; misschien gaat het ook met een sterke ketting met dunne/platte schakels;
van anderen hoor ik weer wisseldende ervaringen met de centrax kettingen, zo zouden deze soms te makkelijk van de banden schieten; ook de ADAC schijnt niet zo te spreken te zijn.. (zie testen)
- Paul
- Geartronic member
Heb hier nog een Centrax Setje liggen...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- diesel01
- Geartronic member
Ik lees dat je FWD hebt, das jammer want het kan dan zijn dat je ze nodig hebt.
Ik heb met onze AWD en nieuwe winterbanden op een pad gezeten die volledig onder een dikke laag sneeuw zat, bult opwaarst had ik een beetje voorwiel spin waarna de achteras werd bijgeschakelda.
Ik zou met een AWD de gok durven nemen zonder kettingen te gaan.
Ik heb met onze AWD en nieuwe winterbanden op een pad gezeten die volledig onder een dikke laag sneeuw zat, bult opwaarst had ik een beetje voorwiel spin waarna de achteras werd bijgeschakelda.
- Jers3n
- 5th Gear member
De gok dat je niet vast komt te staan en/of niet aangehouden wordt daar waar je verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben?diesel01 schreef:Ik lees dat je FWD hebt, das jammer want het kan dan zijn dat je ze nodig hebt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- renezzzz
- 2nd Gear member
Plus het feit dat je diezelfde bult naar beneden zo verrekte weinig aan AWD hebt.....Jers3n schreef:De gok dat je niet vast komt te staan en/of niet aangehouden wordt daar waar je verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben?diesel01 schreef:Ik lees dat je FWD hebt, das jammer want het kan dan zijn dat je ze nodig hebt.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
- diesel01
- Geartronic member
Dezelfde bult naar beneden gaf ook geen problemen, ik moest draaien omdat alle parkings vol waren.renezzzz schreef:Plus het feit dat je diezelfde bult naar beneden zo verrekte weinig aan AWD hebt.....Jers3n schreef:De gok dat je niet vast komt te staan en/of niet aangehouden wordt daar waar je verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben?diesel01 schreef:Ik lees dat je FWD hebt, das jammer want het kan dan zijn dat je ze nodig hebt.
- renezzzz
- 2nd Gear member
Je begrijpt natuurlijk wel waar ik op doel (hoop ik).... Als je die gok neemt in een afdaling en het gaat mis, heb je een probleem. Vooral als je niet als enige op de straat rijdt. En dan is een SUV zelfs een groot nadeel aangezien het grote gewicht je dan parten speelt.diesel01 schreef:Dezelfde bult naar beneden gaf ook geen problemen, ik moest draaien omdat alle parkings vol waren.renezzzz schreef:Plus het feit dat je diezelfde bult naar beneden zo verrekte weinig aan AWD hebt.....Jers3n schreef: De gok dat je niet vast komt te staan en/of niet aangehouden wordt daar waar je verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben?
Als je nu zou zeggen: "ik neem de gok om geen sneeuwkettingen te kopen want de kans dat er heftige condities zijn is klein", zou ik kunnen begrijpen. Over het algemeen zijn worden de straten in de populaire wintersport gebieden goed schoon gehouden. En als het dan een keer flink sneeuwt/gesneeuwd heeft kun je ook zeggen dat je voor die 300Euro een dagje langer in een hotel blijft.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
-
- 2nd Gear member
Maar stel je eens voor dat dezelfde pad één en al ijs was geweest ...Jers3n schreef:De gok dat je niet vast komt te staan en/of niet aangehouden wordt daar waar je verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben?diesel01 schreef:Ik lees dat je FWD hebt, das jammer want het kan dan zijn dat je ze nodig hebt.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
- diesel01
- Geartronic member
Tuurlijk snap ik jullie en ik doelde ook meer op het voorzetje dat door renezzzz is gegeven.
Uiteraard op ijs is het feest gewoon over zelfs op sneeuwkettingen is het dan niet veilig en zou ik een dag langer blijven.
Uiteraard op ijs is het feest gewoon over zelfs op sneeuwkettingen is het dan niet veilig en zou ik een dag langer blijven.
-
- Starter
Paul, zijn die geschikt voor een xc 60, en wil je er vanaf?Paul schreef:Heb hier nog een Centrax Setje liggen...
ik heb dan wel interesse, ook al omdat kettingen in sommige landen verplicht zijn bij je te hebben
(ook al gebruik je ze waarschijnlijk niet met een AWD..)
- Paul
- Geartronic member
Yep, PM me maar
Nieuw in doos behalve die schroeven die hebben wel even mee gedraaid, maar zijn verder niet gebruikt.

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
-
- 2nd Gear member
Volgens mij zijn kettingen niet verplicht als je een awd auto hebt. Natuurlijk wel met geschikt rubber eronder. Maar daar waar de toeristen komen zijn de straten toch schoon! En dat kleine beetje sneeuw: gang is alles
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.