'Diepvries' geluid uit de roosters in dashboard

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gouwe
7th Gear member

gsx750r schreef:
En ook nog maar even de puntjes op de i zetten.
Gouwe schreef:Het is overigens ook geen airco, maar de juiste benaming is climate control ......
Het is wel degelijk een airco = air conditioner = luchtbehandelaar !

Climate control geeft slechts aan dat er een systeem aanwezig is dat de gewenste werking van de airco volledig automatisch verzorgt.

Rob
Ga ik nog even een nieuw puntje op de "i" zetten 8) :
- Airco = is de gangbare benaming voor een handmatig bediende luchtbehandelingsinstallatie welke uitsluitend koelt (met als neveneffect ontvochtiging wegens de ijskoud wordende verdamper). De werking van een dergelijke installatie geschiedt uitsluitend a.d.h.v. systeemdrukken.
- ECC = de gangbare benaming voor een electronisch geregelde luchtbehandelaar welke, koelt, ontvochtigd (als neveneffect) én verwarmd, zodanig dat een voorafgestelde temperatuur constant wordt gehouden. De werking is gebaseerd op buitentemperatuur, hoeveelheid zonlicht, binnentemperatuur, luchtsnelheid, etc.

Kortgezegd, de boodschap die jij en ik aan Marcel wilden meegeven is dat een ECC meer is dan alleen maar een domme koelkast en dus ook zeer geschikt is voor gebruik in najaar/winter.
Oceanracer
Geartronic member

Toch klopt het verhaal Marcel. Je zet de airco uit met de AC-knop (drie maal raden waar die afkorting voor staat...) op je middenconsole en het vocht in de verdamper zorgt voor stank, niet het filter. Bovendien zorgt dit vocht er voor dat direct na het starten je voorruit binnen 8 seconden volledig is beslagen en loop je vervolgens het risico dat door de lage buitentemperatuur je aircopomp niet aanslaat en je koude koelvloeistof niet in staat is de kachel van voldoende warmte te voorzien, waardoor je met een doekje aan het werk kunt om weer zicht door je voorruit te krijgen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gouwe
7th Gear member

Oceanracer schreef:Toch klopt het verhaal Marcel. Je zet de airco uit met de AC-knop (drie maal raden waar die afkorting voor staat...) op je middenconsole en het vocht in de verdamper zorgt voor stank, niet het filter. Bovendien zorgt dit vocht er voor dat direct na het starten je voorruit binnen 8 seconden volledig is beslagen en loop je vervolgens het risico dat door de lage buitentemperatuur je aircopomp niet aanslaat en je koude koelvloeistof niet in staat is de kachel van voldoende warmte te voorzien, waardoor je met een doekje aan het werk kunt om weer zicht door je voorruit te krijgen.
Als je airco/ECC goed werkt en je hebt zoveel vocht in je auto dat je ramen beslaan dan kunnen daarvoor m.i. vijf oorzaken zijn:
1) Interieurfilter is verstopt waardoor er te weinig verse lucht binnenstroomt (zie 4 / heeft hetzelfde effect)
2) De waterafvoer van je condenswater t.h.v. de verdamper is (deels) verstopt
3) Je hebt ergens waterlekkage (en dat schijnt bij de P80 series wel eens voor te komen, bijvoorbeeld V70 via de achterlichten)
4) Je recirculatie staat aan / cq klep blijft hangen
5) Het verdamper oppervlak is door aangroei van bacteriën niet meer goed waterafstotend waardoor condens op het verdamperlichaam blijft staan i.p.v. wegvloeit door de afvoer naar buiten
Alleen bij temperaturen rond 0 (tussen +4 /-2) graden en hele hoge luchtvochtigheid / natte kleding kan het inderdaad zijn dat de koelfunctie niet werkt met als gevolg beslagen ramen.

Kortom zeggen dat het gebruik van de airco/ECC in deze periode voor vocht/nattesokkenlucht verantwoordelijk is, is iets te ongenuanceerd.

Overigens is het voor langere tijd uitschakelen van de compressor functie ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor. Door te weinig gebruiken drogen afdichtingen eerder uit met lekkage van koudemiddel tot gevolg. De grootste lekkage vindt plaats over de as van de compressor.

Ik heb de ECC altijd op AUTO aan staan en heb nergens last van.
Marcel
4th Gear member

Onder de 5gr werkt het systeem sowieso niet en mijn ervaring is dat als je hem consequent niet gebruikt tijdens de koudere maanden je ook geen last hebt van vocht of zweetsokkenlucht. En ja, als je hem eenmaal gebruikt om te ontvochtigen dan blijf je hem gebruiken omdat je auto anders snel beslaat.

Nu ben ik sowieso al geen fanatiek AC aanhanger, wellicht dat dat ermee te maken heeft. Voor mij had het er niet eens in hoeven zitten maar zonder bestellen kan niet. Tijdens een lange rit bij warm weer gebruik ik hem en ruim voor aankomst heb ik hem al weer uitstaan.

Of het slecht is voor de compressor? Geen idee, interesseert me ook niet. Ik heb nog nooit bij hoeven vullen of spullen kapot gehad. En als het kapot gaat mag het kapot blijven.

Dat anderen hier anders over denken en mij goede adviezen willen geven om toch meer gebruik te gaan maken van de AC waardeer ik. Mijn gebruik van de AC is zoals ik het prettig vindt en zoals ik het anderen ter overweging mee wilde geven. Bij regenachtig weer en natte kleren in de auto zet ik altijd een raam op een kier met het gevolg dat ik nooit in een volledig beslagen auto rij zoals ik er zoveel rond zie rijden. Uiteraard heb ik het wel eens met de AC geprobeerd om de auto te ontwasemen maar het duurde me veel te lang voordat ik naar buiten kon kijken. Onze tweede auto, een V40 heeft voorruitverwarming. Dat is echt een zinnige oplossing om met een schone voorruit te rijden. Nooit meer krabben, nooit meer een beslagen voorruit.
Gr. Marcel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”