Pagina 2 van 19

Geplaatst: 06.03.2013 - 09:13
door BanRay
Dat wisselen kan al rijdend. Gelukkig maar...:-)

Geplaatst: 06.03.2013 - 09:19
door Walter
v60pih schreef:Stukje naar de A2 is dan ook maar 650 meter. Stationsweg uit, rechtsaf over het spoor en na het viaduct linksaf de A2 op.
Klopt. Maar onder de 120 rijdt je zo goed als volledig electrisch tenzij je plankgas geeft. En als de accucapaciteit daalt, komt het moment dat de auto overschakelt naar diesel ook sneller
Superfunky schreef:Walter, je schrijft dat je bij stops overschakelt naar een andere modus. Kun je niet rijdend wisselen? Dus als ik de snelweg verlaat in Hybrid, moet ik dan eerst stoppen om naar Pure te gaan of kan dat terwijl de auto in beweging is?
Dat kan gewoon, dat was omdat het toevallig zo uitkwam en we na die stop de snelweg weer op gingen

Geplaatst: 06.03.2013 - 23:17
door Exit
Okay Walter, dat geeft wel een goede indruk.
Thanks.


Walter schreef:nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:14
door TMacD
heeft iemand al berekend wat het kost om een accu (helemaal) op te laden, wat ik lees is niet helemaal doorzichtig...:

Volgende van de newmotion site geplukt :
  • Type : Publiek en gedeeld
  • Abbonement : geen abbonement
  • Kosten : EUR 1,02 per uur (EUR 0,28 per kWh)
  • Type : Snellader (landelijk)
  • Abbonement : EUR 8,47 per maand
  • Kosten : EUR 5,08 voor 10 minuten, EUR 8,13 voor 30 minuten
Sugggesties / schoten voor de boeg zijn welkom

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:25
door RichieB
Een snellader heeft geen zin, dat kan niet met de V60. Accu is 11,2 kWh dus daar reken ik mee totdat ik eigen ervaring opdoe met het laden.

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:26
door badi
Ik heb hem sinds 25 januari, inmiddels 7000 km gereden. Bij ca 120 km per dag en thuis en op het werk laden kom je uit op ca 1:30. Opvallend is dat de buitentemperatuur een enorme invloed heeft, vorige week bij 14 graden was het bereik met een volle accu meer dan 10% meer. In de mix, dus met langere afstanden tussendoor kom je denk ik niet verder dan 1:22.

Gr Bart

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:33
door Paul
Wat leuk te horen!
Hoe bevalt hij verder?

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:34
door Exit
Jeuhhhhh! Eindelijk iemand hier die z'n eerste echte gebruikerservaringen deelt ;-)

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:38
door badi
Ik ben er blij mee, auto is zeer compleet, comfortabel, zeer snel als het moet / kan, en ook fiscaal aantrekkelijk. Met de koude van de laatste weken valt het bereik op alleen de accu wat tegen, buitentemperatuur maakt overigens een enorm verschil. 15 gr warmer (vorige week) is 15% meer bereik!

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:43
door BanRay
Scheelt het niet als je de motor voorverwarmt?

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:46
door The Volvoboy
Dat vind ik erg nette verbruikscijfers

Geplaatst: 12.03.2013 - 20:47
door regel42
@badi: neem je in het verbruik nu ook het verbuik van de elektra mee of tel je alleen de diesel die je erin gooit ?
Verder mooie auto !

Geplaatst: 07.04.2013 - 09:13
door NielsPHEV
@ zoefje uit locked topic; het gemiddeld verbruik op de bc hoeft niet overeen te komen met het gem verbruik van de laatste 1000 km zoals je schrijft. Je kunt in on call je rittenstaan eenvoudig exporteren in excel (een druk op de knop) en vervolgens de totale hoeveelheid diesel delen door de totale km's. je kunt dan eveneens de totale hoeveelheid kw's erbij vermelden waarbij je van kw vebruikt volgens mij kw geregeneerd af mag trekken.

Mij ervaring tot nu toe is dat de auto op korte ritten erg zuinig is (ook als je het e vebruik en het redement van een centrale meeneemt) ga je lange ritten maken of met lege accu starten dan stijgt het naar vebruik vooral op de snelweg waar je weinig regenereerd in de richting van "normale" D5 waarden, opzich ook logisch natuurlijk.

Geplaatst: 07.04.2013 - 11:12
door BanRay
NielsPHEV schreef:Mij ervaring tot nu toe is dat de auto op korte ritten erg zuinig is (ook als je het e vebruik en het redement van een centrale meeneemt) ga je lange ritten maken of met lege accu starten dan stijgt het naar vebruik vooral op de snelweg waar je weinig regenereerd in de richting van "normale" D5 waarden, opzich ook logisch natuurlijk.
Stel je rit bestaat uit stadsverkeer-snelweg-stadsverkeer. Heb je dan het beeld dat je zo'n rit best geheel Hybrid kunt afleggen? Of beginnen met Pure, op de snelweg Hybrid en daarna weer Pure?

Of is de accu leeg na een (redelijk) stuk snelweg? En zo ja, heeft het dan zin om op de snelweg de Save-stand te gebruiken? Want met de Save-stand kun je het laatste deel weer Pure rijden, maar is waarschijnlijk het snelweggedeelte minder zuinig omdat je dan meer diesel verbruikt.

Geplaatst: 07.04.2013 - 11:21
door rsnhakan
Wat ik mij afvraag. Is het niet slecht voor de diesel motor om steeds aan en uit te gaan? Dat zal die niet zo lekker vinden denk ik. En al helemaal niet na een stevige acceleratie.

Geplaatst: 07.04.2013 - 11:57
door IV39
rsnhakan schreef:Wat ik mij afvraag. Is het niet slecht voor de diesel motor om steeds aan en uit te gaan? Dat zal die niet zo lekker vinden denk ik. En al helemaal niet na een stevige acceleratie.
Deze vraag heb ik ook gesteld. Ik kreeg als antwoord dat de motor wel iets is aangepast op dit gebruik. Maar ik vraag het me ook nog steeds af. De motor start meestal als je ook aardig wat vermogen nodig hebt en dus zal de motor gelijk redelijk wat toeren moeten draaien.

Is er iemand van het forum dit weet hoe dit zit? (bart?)

Geplaatst: 07.04.2013 - 12:04
door Bluemagics
Misschien wordt de dieselmotor wel constant warm gehouden?

Geplaatst: 07.04.2013 - 13:34
door IV39
Bluemagics schreef:Misschien wordt de dieselmotor wel constant warm gehouden?
Volgens mij is dat wel 1 van de aanpassingen, maar de olie kan toch nog niet op de temperatuur zijn? Of misschien laten ze het blok af en toe een slag maken.
Ook iets zwaardere materialen. Maar dit zou betekenen dat het een ander blok is dan de normale D5 en dat lijkt mij ook weer sterk.

Geplaatst: 07.04.2013 - 18:08
door V70D5AWD
In de D5 voor de PIH zit een aangepaste zwaardere krukas.

Geplaatst: 07.04.2013 - 18:10
door V70D5AWD
Ben trouwens wel benieuwd naar het totale technische design in detail. Waar zit de generator/dynamo en wat voor vermogen levert dat op als je rijdt bijvoorbeeld ?