Volvo 264 motor problemen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ramon&Ramon schreef:Je kunt nog wel een flink aantal dingen opnoemen,zoek iemand die verstand heeft van die motoren,dat lijkt me verstandiger.
Anders kom je er nooit uit.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die zijn er niet zo veel meer,paar uitgezonderd..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
RonnieDuck
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
Locatie: Hillegom

Hallo

Richo ik lees net in een ander stukje over de 264 van rikus. Hierin vertel je dat je een ECU heeft die de inspuiting regelt. In dat geval kan je mijn bovenstaande posts wel vergeten.

Ik was er vanuit gegaan dat je een B27E motorblok in je 264 hebt liggen.

De B27E heeft namelijk geen ECU inspuit computer. Alleen een regeleenheid voor de ontsteking.

Ik begrijp nu dus dat je een modern blokje erin hebt gelepeld.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

RonnieDuck schreef:Hallo

Richo ik lees net in een ander stukje over de 264 van rikus. Hierin vertel je dat je een ECU heeft die de inspuiting regelt. In dat geval kan je mijn bovenstaande posts wel vergeten.

Ik was er vanuit gegaan dat je een B27E motorblok in je 264 hebt liggen.

De B27E heeft namelijk geen ECU inspuit computer. Alleen een regeleenheid voor de ontsteking.

Ik begrijp nu dus dat je een modern blokje erin hebt gelepeld.
zover ik weet zit er nog de orginele PRV V6 B27E motor in, maar het is blijkbaar zo dat in de ECU ook meteen de aansturing van de injectie zit. We zijn er ondertussen achter dat het niet aan de ECU zelf ligt maar aan iets anders binnen de ontsteking, wat weten we nog niet maar heb reeds contact gehad met een specialist op dit gebied (zowel nordicar en scandcar verwees on uiteindelijk hier na door), het positieve van het hele verhaal is dat er licht is aan het eind van de tunnel alleen heeft dit wel al zeker 4 maanden geduurd en we zijn hard op weg naar de 5de maand wat niet alleen extreem ergelijk is maar ook diep triest.
Krukas is HET zwakke punt van de PRV naast de nauwe olie kanalen maar dat is volgens mij niet het geval hier omdat alleen van toepassing is op de 2.8L blokken.
Zoals eerder vernoemd in het topic is de rest van de motorruimte gecontroleerd inclusief krukas juist omdat men stelt dat dit het zwakke punt is van de PRV.
Mijn vraag dus, vonkt de bougie?
Ja de bougies vonken, het probleem kwam vanuit de regeling van de ontsteking in eerste instantie dat hij onregelmatig vonkt.
Als de auto met warme motor namelijk slecht start denk ik namelijk eerder aan een probleem met de Thermo-schakelaar icm koude start-injector, of bijvoorbeeld een probleem met het Geleidedrukventiel.
hij valt uit zodra hij warm wordt en is dan niet meer te starten, thermoschakelaars zijn zover ik weet in orde drukventiel weet ik niet.
De hulp-Luchtregelaar kan ook nog iets zijn om naar te kijken. Deze regelt ook de hoeveelheid van lucht en brandstof naar de motor bij koude start en warm draaien.
kan hij hierdoor tijdens opwarmen door uitvallen? want de motor gaf niet het gevoel verzopen te zijn.
Het lijkt mij handig om eerst te kijken of u een vonk heeft van de bougie.
Vervolgens te kijken of die wel op tijd staat. Let op want de poelie heeft 2 merktekens. 1 voor cil 1 BDP en eentje voor cil 6 BDP.

Op tijd zetten gaat dmv merkteken van cil 1 BDP te gebruiken.

Vervolgens kijken of u wel benzine krijgt. Brandstofpomp even kijken of u hem hoort bij starten, of voelen aan de pomp bij starten(2man). Controleer de injectoren (gewoon per cilinder tijdens starten 1 voor 1 een injector eruit halen en kijken naar het sproei beeld! let op spuit best ver. Het moet een mooi sproei beeld zijn)
dit zou het enige zijn wat mogelijk is, maar verwijs dan weer naar boven toe of dit de oorzaak kan zijn van het probleem. Daarnaast weet ik niet of ik voldoende verstand heb van de auto om dit zelf te doen.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
RonnieDuck
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
Locatie: Hillegom

Hallo Richo

De B27E is niet in bezit van een ECU!

De B27E is wel in bezit van injectie. Daar is de E voor.
Dit betreft een CI systeem. Ook wel K-jetronic genoemd. K voor kontinue of CI voor Continue Injection.
Simpel gezegd een mechanische injectie met behulp van een luchtweger. Kontinue omdat elke injector constant spuit.

Wel heeft de B27 / 28 een regeleenheid voor de contactpuntloze stroomverdeler. Dat betreft een zwart plat kastje rechts in het motorruim.

krukkenas problemen klinkt mij niet bekend. Nokkenas problemen juist weer wel. Dit met name bij de B27E die de nauwere oliekanaaltjes heeft. Vandaar dat de verbeterde B28 verscheen.

Rijdt u gas of benzine?

Ik rijd nu 10 jaar met mijn 264. Ik kan mij aardig redden met de B27E. 2 jaar geleden heb ik zelf een zoek tocht gehad in verband met ontstekings problemen, achteraf ging het alleen maar om een kapotte stroomverdeler. Je wilt niet weten hoe het bokt en knalt als die niet goed op tijd staat.

mocht u wat willen weten, ik heb een aardige stapel originele NL service
handboeken in bezit en kan aardig wat opzoeken, dan hoor ik het wel.

met vriendelijke groet
Ronald
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

zover ik bekend ben en de garage ging het om een ECU en toch om orginele materialen maar kan uiteraard fout zitten. afbeelding is op volvolvo al gegeven namelijk deze unit:
Afbeelding

Ik rijd primair op gas maar 1x per maand reed ik toch een tank benzine leeg om beide brandstoffen te kunnen rijden (rekening houdend dat ik toendertijd toch een kleine 700 km per week reed), bij het starten kan ik kiezen om op gas of benzine te starten en dan deed deze op beide niet starten als de motor een keer warm gelopen was en de unit kapot was. Zal toegeven dat ik hoog waarschijnlijk niet over de expertise bezit als en een ervaren 264 bezitter maar probeer ten alle tijde pro actief mee te denken of het zelf proberen op te lossen :roll:
om af te sluiten wil ik eerst starten om de ontsteking uit te sluiten voordat ik uberhaupt met iets anders ga beginnen, mocht de ontsteking niet het geval zijn zal ik zeer zeker meer aanspraak doen op uw expertise :wink:
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
RonnieDuck
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
Locatie: Hillegom

Hallo Richo

Dat plaatje toont de regeleenheid. Deze is puur voor de contactpuntloze onsteking.

Er zitten 4 draden op aangesloten.
-BLauw vanaf zekering kast (contact)
-Wit vanaf - Bobine
-Bruin naar pulsgever stroomverdeler
-Groen naar pulsgever stroomverdeler.

Groet Ronald
volvo.144
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 23.07.2010 - 19:01

Richo, enkele jaren terug heb ik het zelfde probleem gehad als bij jou, na 8 maanden verder en 3 regeleenheden stuk hebben we het probleem kunnen vinden. De draden die in de kabelboom zitten, die van de alternator naar de starter lopen waren volledig verweerd door ouderdom en olie. Nieuwe draden getrokken door de oude kabelboom en alle problemen waren opgelost.

GR Johan,
RonnieDuck
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
Locatie: Hillegom

Richo

Hoe staat het er mee? Is het probleem nu al gevonden? Zit het in de injectie of in de ontsteking?

Groetjes Ronald
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

RonnieDuck schreef:Richo

Hoe staat het er mee? Is het probleem nu al gevonden? Zit het in de injectie of in de ontsteking?

Groetjes Ronald
Geen idee, de onderdelen zijn zaterdag of vandaag verstuurd (eindelijk), dat betreft een volledige ontsteking, morgen/woensdag hoop ik meer te kunnen vertellen

edit:

vandaag de rommel binnengekregen, bleek het de verkeerde onderdelen te zijn
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
RonnieDuck
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
Locatie: Hillegom

Welk onderdelen heb je besteld? de onstekingsmodule,...of ook bobine en stroomverdeler?

Ik heb eventueel de schema's om de onsteking door te meten en om diagnose te stellen!
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

RonnieDuck schreef:Welk onderdelen heb je besteld? de onstekingsmodule,...of ook bobine en stroomverdeler?

Ik heb eventueel de schema's om de ontsteking door te meten en om diagnose te stellen!
alles is besteld, alleen de stroomverdeler zelf was een verkeerd type :roll:
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Richo schreef:
RonnieDuck schreef:Welk onderdelen heb je besteld? de onstekingsmodule,...of ook bobine en stroomverdeler?

Ik heb eventueel de schema's om de ontsteking door te meten en om diagnose te stellen!
alles is besteld, alleen de stroomverdeler zelf was een verkeerd type :roll:
auto rijd weer op dit moment, maar daar heb je op dit moment ook alles mee gezegd, starten op benzine doet hij niet meer wel op LPG. Als ik rij kan ik gewoon op benzine rijden maar starten lukt niet, op LPG en Benzine loopt de auto gewoon slecht alsof hij 0 vermogen heeft onder de kap, trekt voor geen meter en max snelheid is ook lala.
Stroom verdeler, verdelerkap, kabelboom en ECU zijn verwisseld voor 2de hands onderdelen en de bobine hebben we nieuw erop gezet. We gaan in ieder geval proberen LPG opnieuw te laten instellen aangezien hij gisteren rond de 2000 rpm stationair liep op LPG daarna hoop ik dat ik in ieder geval weer normaal kan rijden zodat ik de kleinigheden op een later moment deze week kan oplossen.
Wat ik sowieso nog wou bekijken is de verdelerkap (deze wordt veel te warm), dus kijken of ik sowieso nieuwe kabels bestel vanaf de bobine en bougie kabels en de massa kabel bekijken vanaf de accu, dan de LPG beveiliging op aanraden van een kennis of dit relais goed functioneerd en als laatste de dynamo stroom regelaar kijken of deze geen piekspanningen afgeeft.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
RonnieDuck
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
Locatie: Hillegom

Hallo Richo

Vervelend te horen dat het nog niet helemaal werkt. Na vervanging wel alles op tijd gezet? En dan met de correcte inkeping op de poellie, zitten er twee op namelijk.
Het niet starten op benzine kan ook door verstopte injectors komen, vanwege niet, of weinig rijden op benzine. even kijken of het ventiel van de injector wel open gaat. Kan natuurlijk ook de luchtweger, hulpluchtregelaar, hulpstartinjector enz enz zijn.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

RonnieDuck schreef:Hallo Richo

Vervelend te horen dat het nog niet helemaal werkt. Na vervanging wel alles op tijd gezet? En dan met de correcte inkeping op de poellie, zitten er twee op namelijk.
Het niet starten op benzine kan ook door verstopte injectors komen, vanwege niet, of weinig rijden op benzine. even kijken of het ventiel van de injector wel open gaat. Kan natuurlijk ook de luchtweger, hulpluchtregelaar, hulpstartinjector enz enz zijn.
Durf ik niet te zeggen weet ook net in hoeverre dit nodig is bij vervangen 1 op 1. Het niet starten maak ik me geen zorgen heb ik al eens eerder gehad na lang niet op benzine te hebben gereden.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”