Na een tijdje zelf proberen uit te zoeken wat mis is met de auto ben ik ten einde raad.
zit met een probleem wat ik niet opgelost krijgt, vorig jaar juli begon de ellende dat me ECU kapot ging, waardoor de auto niet meer deed starten of paar seconde draaide voor dat hij uitviel (al zijn de vlammen die onregelmatig uit de uitlaat komen wel leuk om te zien) ging deze toen vervangen (2de hands) en hij werkte weer tot december vorig jaar waar hij toen de auto net warm was hij weer kapot . Auto weer laten afsleepen en dit keer een nieuwe unit bestelt in zweden, dit heeft wel geteld 7 á 8 weken geduurd voor die binnen bleek deze ook niet te werken omdat het om een andere ging (ondanks de belofte dat deze wel zou werken). Toen gekozen voor een revisie te laten doen van de oude, dit gebeurt werkt de gereviseerde ook niet.
Nu begin ik te twijfelen of het niet ook wat anders zou kunnen zijn, maar kan helaas niets bedenken wat het zou kunnen zijn (laat niet weg dat de ECU gewoon kapot is maar hij hoort niet zo snel weer kapot te gaan). Bij de eerste keer was de observatie dat de auto onregelmatig vonkte ondanks dat de accu nog goed was. Verder betreft het een Volvo 264 GLE B27E '78 (injectie is blijkbaar relevant aangezien de ecu ook hier meespeelt volgens de leverancier).
Alvast bedankt voor enige hulp die iemand kan bieden
Volvo 264 motor problemen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bobine,Halgever,voorschakelweerstand,dat is allemaal ok?
Volgorde bougiekabels goed?
Volgorde bougiekabels goed?
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
Bobine is in orde, de vonk bij de bobine is al slecht niet in de zin van spanning maar is niet constant dit is waarom ik dacht dat deze gewoon in orde was en dus vrij snel bij de ECU uit kwam zijnde het probleem. Misschien verkeerd geredeneerd?Ramon&Ramon schreef:Bobine,Halgever,voorschakelweerstand,dat is allemaal ok?
Volgorde bougiekabels goed?
boegie kabels is niks aan veranderd sinds november 2010 toen er nieuwe op zijn gekomen bij aankoop.
Halgever en voorschakelweerstand weet ik helaas niks van, ben niet zo heel ervaren met elektronica.
Heb recent ook nog wat aan de ontsteking zelf gedaan, namelijk een spoeltje uitgewisseld samen met een monteur (die iets meer verstand van oude volvos heeft

Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
We hebben het toch niet toevallig over backfire tgv gedoe met de klepspeling?al zijn de vlammen die onregelmatig uit de uitlaat komen wel leuk om te zien)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Sorry dat ik het zeg,maar als je er zelf weinig verstand van hebt wordt het moeilijk zoeken,iemand zoeken die er goed in thuis is in die motoren,al zijn die er niet veel meer vrees ik.
Dus een oude Volvo-Peugeot-Renault monteur zoeken.
Dus een oude Volvo-Peugeot-Renault monteur zoeken.

- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
de kans bestaat dat er een backfire heeft plaats gevonden maar betwijfel het, aangezien er geen schade is en dit alleen heeft plaats gevonden bij een kapotte ECU. Klepspeling is hier niet van toepassing, gaat zich namelijk om het hele verhaal niet een enkele zin, de "vlammen" en explosies van rook die uit de uitlaat kwamen waren een gevolg van dat de ECU niet meer naar behoorde werkte en de onsteking niet meer goed functioneerde. Dit gebeurde trouwens niet alleen bij het starten op gas maar ook op benzine.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de kleppen te strak staan,met name de inlaatkleppen,dan heb je dat probleem ook..
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
wat ik bedoelde met niet van toepassing is dat de klepspeling nog gecontroleerd is voor de apk heb ik namelijk toen speciaal naar gevraagd. Nogmaals staat dit los van het probleem, namelijk toen we de nieuwe en daarna de revisie hadden geplaats de auto in eerste instantie normaal start en toen hij warm werd uitviel en die meer deed starten.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
massa zou eventuel mogelijk zijn, zal ik eens naar kijken
losse kabbeltjes is niet meer mogelijk op dit moment heb de hele motor ruimte onderhande gehad ondertussen :? inclusief de bekabeling en ze zitten allemaal vast.
losse kabbeltjes is niet meer mogelijk op dit moment heb de hele motor ruimte onderhande gehad ondertussen :? inclusief de bekabeling en ze zitten allemaal vast.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
mogelijk en zeer zeker de moeite waard eens na te gaan, nu alleen de wd 40 gaan zoeken om al het kabelwerk uberhaupt te kunnen zien.zwientie schreef:corosie mieschien ?? (kabels die slecht contact maken ??)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je kunt nog wel een flink aantal dingen opnoemen,zoek iemand die verstand heeft van die motoren,dat lijkt me verstandiger.
Anders kom je er nooit uit.
Anders kom je er nooit uit.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30330
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het enige juiste advies!
Anders wordt het een soort `raad de storing spelletje`, ook leuk maar dan graag in een nieuw onderwerp/topic.
Anders wordt het een soort `raad de storing spelletje`, ook leuk maar dan graag in een nieuw onderwerp/topic.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
helaas kon de garage waar ik de auto normaal in onderhoud heb staan ook niet veel verder helpen, wat ze daar nu gaan proberen om de hele ontsteking eruit te trekken en te vervangen met een ontsteking die wel werkt (dit is alles erop en eraan), vanuit daar gaan hij kijken wat nou precies kapot is. Krijg een werkende ECU vanuit revisie bedrijf en dan is het uitschakelen wat het uiteindelijk is.Ramon&Ramon schreef:Je kunt nog wel een flink aantal dingen opnoemen,zoek iemand die verstand heeft van die motoren,dat lijkt me verstandiger.
Anders kom je er nooit uit.
tot nu toe hebben we alleen bij de ECU gezocht omdat dat origineel het probleem was en de rest van de apparatuur het gewoon deed. het duurd alleen zo lang
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
De ecu zou niet zo snel kapot gaan van een verkeerde klepspeling.Als de kleppen te strak staan,met name de inlaatkleppen,dan heb je dat probleem ook..
Denk eerder dat je het moet zoeken in het elektrische gedeelte.
Kan wel veel zaken op ratelen, maar heb een vermoeden dat de ecu om zeep wordt geholpen door een kapotte spanningsregelaar.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
- Locatie: Hillegom
Hallo
Al een tijdje niet zo actief geweest op dit forum. Dit omdat ik een V70 classic rijdt en dus al snel naar het Volvo850forum.nl ga. Daarbij rijd ik een 264 GL als klassieker. en dan ga je al snel naar het volvolvo.nl forum.
Na tijden weer eens op dit forum en zowaar een 264 topic. Uiteraard geheel mijn interesse!
Nu ik dit zo door lees vraag ik mij af of de diagnose dat de ECU stuk is wel juist is. Als er iets met de ontsteking is begin je natuurlijk met het kijken of de bougie wel vonkt. Vervolgens of de onsteking wel op tijd staat. Daarna de bobine doormeten, en vervolgens pas de ECU.
Mijn vraag dus, vonkt de bougie?
Als de auto met warme motor namelijk slecht start denk ik namelijk eerder aan een probleem met de Thermo-schakelaar icm koude start-injector, of bijvoorbeeld een probleem met het Geleidedrukventiel.
De koude start-injector voor extra brandstof aan bij koude motor.
Het Geleidedrukventiel maakt het mengsel rijker bij bijv. warmdraaien.
De hulp-Luchtregelaar kan ook nog iets zijn om naar te kijken. Deze regelt ook de hoeveelheid van lucht en brandstof naar de motor bij koude start en warm draaien.
Het lijkt mij handig om eerst te kijken of u een vonk heeft van de bougie.
Vervolgens te kijken of die wel op tijd staat. Let op want de poelie heeft 2 merktekens. 1 voor cil 1 BDP en eentje voor cil 6 BDP.
Op tijd zetten gaat dmv merkteken van cil 1 BDP te gebruiken.
Vervolgens kijken of u wel benzine krijgt. Brandstofpomp even kijken of u hem hoort bij starten, of voelen aan de pomp bij starten(2man). Controleer de injectoren (gewoon per cilinder tijdens starten 1 voor 1 een injector eruit halen en kijken naar het sproei beeld! let op spuit best ver. Het moet een mooi sproei beeld zijn)
Hopelijk kunt u hier wat mee. Anders hoor ik het wel!
Mvg Ronald
Al een tijdje niet zo actief geweest op dit forum. Dit omdat ik een V70 classic rijdt en dus al snel naar het Volvo850forum.nl ga. Daarbij rijd ik een 264 GL als klassieker. en dan ga je al snel naar het volvolvo.nl forum.
Na tijden weer eens op dit forum en zowaar een 264 topic. Uiteraard geheel mijn interesse!
Nu ik dit zo door lees vraag ik mij af of de diagnose dat de ECU stuk is wel juist is. Als er iets met de ontsteking is begin je natuurlijk met het kijken of de bougie wel vonkt. Vervolgens of de onsteking wel op tijd staat. Daarna de bobine doormeten, en vervolgens pas de ECU.
Mijn vraag dus, vonkt de bougie?
Als de auto met warme motor namelijk slecht start denk ik namelijk eerder aan een probleem met de Thermo-schakelaar icm koude start-injector, of bijvoorbeeld een probleem met het Geleidedrukventiel.
De koude start-injector voor extra brandstof aan bij koude motor.
Het Geleidedrukventiel maakt het mengsel rijker bij bijv. warmdraaien.
De hulp-Luchtregelaar kan ook nog iets zijn om naar te kijken. Deze regelt ook de hoeveelheid van lucht en brandstof naar de motor bij koude start en warm draaien.
Het lijkt mij handig om eerst te kijken of u een vonk heeft van de bougie.
Vervolgens te kijken of die wel op tijd staat. Let op want de poelie heeft 2 merktekens. 1 voor cil 1 BDP en eentje voor cil 6 BDP.
Op tijd zetten gaat dmv merkteken van cil 1 BDP te gebruiken.
Vervolgens kijken of u wel benzine krijgt. Brandstofpomp even kijken of u hem hoort bij starten, of voelen aan de pomp bij starten(2man). Controleer de injectoren (gewoon per cilinder tijdens starten 1 voor 1 een injector eruit halen en kijken naar het sproei beeld! let op spuit best ver. Het moet een mooi sproei beeld zijn)
Hopelijk kunt u hier wat mee. Anders hoor ik het wel!
Mvg Ronald
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
- Locatie: Hillegom
Sorry, die heeft een B27E niet.tip schreef:Krukas sensor? Afslaan bij warme motor is een indicatie..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07.09.2005 - 10:23
- Locatie: Hillegom
Nog even verder gelezen voor wat betreft de ontsteking.
De voorschakelweerstand voor de B27 moet een waarde hebben van rond de 1 ohm (0,9 t/m 1,1 ohm)
De Bobine moet een weerstand hebben van :
-tussen - en + waarde van 0,5 ohm (0,4 t/m 0,5 ohm)
-tussen - en hoogspanningsaansluiting van 9,5 K.ohm (8,0 t/m 11,0 k.ohm)
Kunt u het een en ander doormeten.
Voor wat betreft de stroomverdeler, die is contactpuntloos, geen halgever, wel een impulsgever vanaf de Regeleenheid (denkt dat u dat ECU noemt).
Mvg Ronald
De voorschakelweerstand voor de B27 moet een waarde hebben van rond de 1 ohm (0,9 t/m 1,1 ohm)
De Bobine moet een weerstand hebben van :
-tussen - en + waarde van 0,5 ohm (0,4 t/m 0,5 ohm)
-tussen - en hoogspanningsaansluiting van 9,5 K.ohm (8,0 t/m 11,0 k.ohm)
Kunt u het een en ander doormeten.
Voor wat betreft de stroomverdeler, die is contactpuntloos, geen halgever, wel een impulsgever vanaf de Regeleenheid (denkt dat u dat ECU noemt).
Mvg Ronald