Uitslagbegrenzers nodig bij 18 inch?

Geleverd vanaf 2003
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Karizma schreef:'T begint lachwekkend te worden........... Ben wel blij dat elke post van mij zo mooi ontleed wordt.
Het eerste ontgaat me volledig en het tweede ....... graag gedaan hoor.
Karizma schreef: Waneer ik op GPS 120 rij staat mijn km pijltje mooi op 120 bij 18" bij 15" niet.
Er van uitgaande dat een een gps meting op basis van satellieten juister is dan een fysieke km teller.
Dat is een duidelijk antwoord op mijn vraag, niet eens lachwekkend of zo.

Mijn reactie: Meten is weten, maar daar kun je natuurlijk meerdere kanten mee op .......

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
MarcoHollaar
3rd Gear member

Ook mijn ervaring is dat de GPS nauwkeuriger is dan de km-teller.

In mijn vorige auto had ik een maat grotere zomerbanden dan standaard. Daarmee had ik, naast meer comfort, ook geen tellerafwijking meer. 's winters weer wel.

In mijn huidige auto helaas wel weer een tellerafwijking, zowel zomer als winter.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Fredhead
Geartronic member

Karizma schreef:Mijn Km teller is (volgens de gps) juister met 18" 225/40 dan met de standaard 15" velgen.
Software lijkt mij dus zeker overbodig.

Let wel: niet gebaseerd op onderzoekservaring
Zelfde ervaring had ik ook, op de winterbanden die wel de officiële maat in 16 inch hadden was de tellerafwijking groter dan met de zomerbanden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

MarcoHollaar schreef:Ook mijn ervaring is dat de GPS nauwkeuriger is dan de km-teller.
fredhead schreef: Zelfde ervaring had ik ook, op de winterbanden die wel de officiële maat in 16 inch hadden was de tellerafwijking groter dan met de zomerbanden
Ik ben zo vrij om te veronderstellen dat de vragen van TS afdoende beantwoord zijn en ga daarom verder met de snelheidsmeter vs gps.

Als je vast wilt stellen dat het ene meetapparaat nauwkeuriger is dan het andere zul je over een referentie moeten beschikken. Een ijkpunt zeg maar.

Omdat ik oprecht nieuwsgierig ben naar de redenering erachter het volgende:

Uit bovenstaande reacties lees ik dat, als de snelheidsmeter bijv. 120 km/u aanwijst dit kennelijk onjuist is maar als de gps dat ook aangeeft zou dat wel juist zijn ! (opm: dat een snelheidsmeter altijd een geringe afwijking heeft laat ik buiten beschouwing omdat dit aan de strekking van het verhaal niets afdoet)

Mijn vraag is daarom nog steeds: Waarop is die veronderstelling gebaseerd ?

Ik merk nog op dat de vergelijking winterbanden - zomerbanden nagenoeg altijd verschillen zal laten zien doordat de maten maar zelden volkomen identiek zijn. De evt. afwijking van de snelheidsmeter en/of gps op die manier bepalen zal daarom in de meeste gevallen nooit betrouwbare waarden opleveren.
Hetzelfde geldt voor verschillende band-velgcombinaties. (bijv. 15" vs 17")

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Karizma
3rd Gear member

Daarvoor moet je je is verdiepen in de werking van een gps. Een gps gebruikt satellieten voor je plaatsbepaling,e n bepaald de snelheid aan de hand van de afgelegde afstand in een bepaalde tijd. Aangezien je gps je positie vrij nauwkeurig kan bepalen is deze methode redelijk waterdicht. (Wiskunde)

In de auto is het gebaseerd op je bandomtrek & omwentelingen, wat minder nauwkeurig is. De afwijking neemt meestal ook toe met de snelheid.
Hoe hoger je snelheid hoe groter de afwijking meestal is.

De meeste snelheidsmeters in wagens geven een hogere snelheid aan dan dat je werkelijkheid rijdt
V50-Mart
4th Gear member

"De GPS is veel preciezer dan de snelheidsmeter (officieel de tachometer) in je auto. GPS is voor militaire doeleinden ontwikkeld en is daarom erg nauwkeurig. Door de afstand tussen je GPS-ontvanger en de satellieten te meten, is tot op 1 kilometer per uur nauwkeurig vast te stellen hoe hard je gaat"

ik snap niet dat sommigen nog de discussie willen aangaan omtrent de nauwkeurigheid van GPS.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
toppertje
6th Gear member

Giuseppe schreef:Als ik originele volvo atreus velgen monteer met 225/40/r18 banden, heb ik dan uitslagbegrenzers nodig?
geen idee,maar een niergordel lijkt mij wel wenselijk :lol:
geen glans zonder wrijving
sequence
5th Gear member

V50-Mart schreef:"De GPS is veel preciezer dan de snelheidsmeter (officieel de tachometer) in je auto. GPS is voor militaire doeleinden ontwikkeld en is daarom erg nauwkeurig. Door de afstand tussen je GPS-ontvanger en de satellieten te meten, is tot op 1 kilometer per uur nauwkeurig vast te stellen hoe hard je gaat"

ik snap niet dat sommigen nog de discussie willen aangaan omtrent de nauwkeurigheid van GPS.
+1

Anders moet men maar wat google skills leren, over GPS is veel te lezen.
V40 T2 Nordic+
Blackraven
2nd Gear member

V50-Mart schreef:"De GPS is veel preciezer dan de snelheidsmeter (officieel de tachometer) in je auto. GPS is voor militaire doeleinden ontwikkeld en is daarom erg nauwkeurig. Door de afstand tussen je GPS-ontvanger en de satellieten te meten, is tot op 1 kilometer per uur nauwkeurig vast te stellen hoe hard je gaat"

Omdat de militaire ontvangers nauwkeuriger zijn dan de civiele ontvangers, daarom ;)
V50 2.4 Momentum Black Sapphire 2004, 16"; Cygnus (W) & 17"; Zaurak Silver (Z)
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996
Dave07
2nd Gear member

vroeger ja! toen werd voor burgers het signaal gestoort/anders gecodeerd.

Is nu al een tijd niet meer zo.

Maar om terug te komen op de uitslagslagbegrenzer. Ik zie dat die maar 5 mm groter is dan het orgineel.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Karizma schreef:Daarvoor moet je je is verdiepen in de werking van een gps.
sequence schreef:Anders moet men maar wat google skills leren, over GPS is veel te lezen.
Klinkt nogal erg aanmatigend heren ! Het feit dat ik een vraag stel betekent kennelijk voor jullie dat ik niet op de hoogte zou zijn met de werking van navigatiesystemen en/of hoe de snelheid van een auto wordt bepaald.

En ter geruststelling: mijn google skills zijn als bovengemiddeld tot zeer goed te kwalificeren !

Maar om terug te komen op mijn vraag en de reacties daarop.

Dat een snelheidsmeter van een auto afwijkt is mij bekend, nog sterker dat is zelfs verplicht en gereglementeerd in Regulation No 39 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE)

V.w.b. een navigatiesysteem: Dat deze in het algemeen nauwkeuriger kunnen zijn is mij ook bekend echter zijn ze dat niet per definitie. Ze zijn n.l. niet primair ontworpen als meetmiddel om snelheden mee vast te stellen maar om een zeer nauwkeurige plaatsbepaling te geven !
Een navigatiesysteem zal altijd achter lopen met de werkelijkheid hetgeen vooral bij remmen en accelereren zichtbaar wordt, één van de redenen dat het nog steeds niet als bewijsmiddel wordt geaccepteerd om snelheidsovertredingen aan te vechten !

De nauwkeurigheid van navigatiesysteem m.b.t. de snelheidsweergave wordt ten onrechte vaak als absoluut bestempeld. Het feit dat het van oorsprong een militair systeem is zou dit rechtvaardigen. Onjuist, militaire navigatisystemen zijn vele malen complexer dan de 'tomtom' in de auto maar beschikken bovendien over veel meer ingebouwde sub-systemen om de noodzakelijke nauwkeurigheid ook te kunnen handhaven bij de ontvangst van minder dan het optimale aantal satellieten.

Kortom, de (absolute) juistheid van de snelheidsmeting door een civiel navigatiesysteem wordt zwaar overschat en daarom is het niet juist om stellingen te hanteren als: "mijn Km teller is (volgens de gps) juister met 18" 225/40 dan met de standaard 15" velgen."

Daar ging mijn vraag dan ook over. Jammer dat de discussie werd doodgeslagen met ad hominem argumenten........
V50-Mart schreef:ik snap niet dat sommigen nog de discussie willen aangaan omtrent de nauwkeurigheid van GPS.
De wetenschap dat niet elke discussie door iedereen als zinvol wordt ervaren zou dat dan een reden moeten zijn om hem dan maar niet te voeren ?

Rob
Ramon&Ramon
7th Gear member

Leerzaam forum dit. :)
Karizma
3rd Gear member

Ad homenim, daar ben ik te dom voor. Toch ff moeten opzoeken.
Maar mijn reactie was absoluut niet "op de man". Je zoekt zelf de discussie op. Lang niet iedereen is op de hoogte van hoe een gps juist werkt, niks mis mee. Ik ken ook ondanks 1 jaar latijn niks van latijn.

Ik ging er dus gewoon vanuit dat de werking van een gps voor jou niet echt duidelijk was.
Tussen beide systemen is voor mij ( en samen met vele anderen) een gps systeem veel waterdichter (ook al is het maar een tomtom) dan een mechanische snelheidsmeting die door allerlei zaken kan worden beïnvloed.
Zoals jezelf aangeeft is een gps systeem gevoelig aan versnellingen en vertragingen en zit er een vertraging op, echter bij constante snelheden zou de meting vrij nauwkeurig zijn. Laat dit nu net de situatie zijn waar het verschil tussen de 2 toestellen zeer duidelijk is. Op een snelweg durf ik rustig een flitstoestel aan 120 gps snelheid voorbijrijden, terwijl in de meeste wagens de snlehiedmeters 125/130 zal aangeven.

Maar ik denk dat we hierover een eindeloze discussie kunnen voeren waarin iedereen gelijk heeft.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”