Pagina 2 van 2
Geplaatst: 23.03.2013 - 11:22
door lint
Mooie auto die Discovery, is wel een heel andere auto dan een XC, veel meer een echte terreinauto met hoge/lage gearing en een Terrain Response systeem.
Veel plezier ermee.
Geplaatst: 23.03.2013 - 12:39
door diesel01
Cool, erg mooi.
Dit is de keus die je maakt als je het terrein ingaat, lage gearing is natuurlijk ideaal voor extra tractie en het is ook nog stijlvol.
Veilige kilometers gewenst.
Geplaatst: 23.03.2013 - 13:07
door gsx750r
V70/2.4D/2003 schreef:Rob, gefeliciteerd! ....... hebben jullie een weloverwogen keuze gemaakt ......jullie vakantiebeleving .....dat jullie nogal off-road gaan....... Mr. Clarkson van Top Gear zal jullie roemen en prijzen ...... "de beste of-roader in the world and it is British" is .....Als je niet oppast trek je zo maar het onderstel van de opbouw...... veel vakantieplezier
Bedankt. Van weloverwogen keuzes daar zijn wij nogal van en zeker nu het de keuze volwaardige terreinauto of personenauto met beperkte terreinvaardigheden betrof. Wat de beste Mr. Clarkson er van vindt mag hij zelf weten. Of het de beste off-roader is weet ik niet maar ik heb wat filmpjes bekeken en dat zag er beslist zeer goed uit. De huidige Range Rover ken ik wel zeer goed uit eigen ervaring en die wordt door vele deskundigen gebrandmerkt als de beste off-roader. De huidige Discovery's 3 en 4 schurken daar technische gezien zeer dicht tegenaan dus ..... De caravan aan barrels rijden zal wel niet gebeuren. We hebben al jarenlang ervaring met deze wijze van gebruik en weten daardoor gelukkig heel goed wat wel en niet kan.
Tja Ger, 'vakantieplezier' ? Sorry maar voor ons is dit dagelijkse kost ! Nog even doorbijten en dan geldt dat voor jou ook............
t5power schreef:...En goed dat je nog even ging testrijden met caravan, doen vast niet veel mensen.
Veel zullen het er inderdaad niet zijn maar voor ons was het eigenlijk noodzakelijk omdat het een keuze betrof zoals ik hierboven aangaf. Anders hadden wij ongetwijfeld ook voldoende gehad aan de 'papieren' mogelijkheden.
lint schreef:....is wel een heel andere auto dan een XC, veel meer een echte terreinauto met hoge/lage gearing en een Terrain Response systeem.
U is stiekem een kenner ......
Zo genoeg over Discovery's. Iedereen bedankt voor de reacties en gaan we weer over naar Volvo waarbij de soap over de V60 PIH dagelijkse kost is geworden. Top Gear is er niets bij !
Rob
Geplaatst: 23.03.2013 - 13:32
door lint
Helaas wordt het forum erg beinvloed door de V60 PIH soap, maar is ook wel weer grappig om te lezen al die ophef om eigenlijk niets.
Geplaatst: 01.04.2013 - 12:21
door JCF
Het zijn wel enorme caravan-gewichten die hier passeren. Dan zit je met een 'gewone' personenauto wel echt aan/over de grens.
Er zijn veel lichtere caravans te koop die niet minder praktisch zijn, eerder het tegendeel...
En 2000 toeren heuvel op is ook niet aan te raden.
Juist met de hedendaagse turbo-motoren en turbo diesels denkt menig bestuurder dat het allemaal niet meer uit maakt, maar de belasting van het mechaniek is niet anders (en dus veel te groot) dan in vroeger tijden; aanhanger rijden doe je het best met wat meer toeren, het verbruik is geen argument, vergeleken met de kosten van motorschade.
Caravan rijden is nu eenmaal geen zuinige vorm van vakantie vieren, al denkt menigeen dat wel.
Geplaatst: 01.04.2013 - 21:35
door The Soldier
Een V70 is dan ook geen doorsnee modale auto en mag een behoorlijk gewicht trekken. Volgens mij heeft een D5 zo rond de 2000 rpm zijn max. koppel? Een beetje caravan tussen 4,5 en 5 meter opbouw weegt incl. Laadvermogen al snel zo rond 1500 kg.
Geplaatst: 03.04.2013 - 11:06
door JCF
Een V70 is technisch gezien een 'gewone' personenauto, daar bedoel ik mee geen specifieke 'trekker' zoals een Landrover of Toyota Land Cruiser.
Of de auto al dan niet modaal is doet er minder toe.
Genoemde auto's zijn ontworpen om zware aanhangers te trekken.
Bij de Volvo's zit je met dergelijke forse caravans aan het max geremde trekgewicht, en de gewichtsverhouding tussen trekauto en aanhanger is dan niet ideaal te noemen.
En 2000 toeren kan het begin zijn van het max koppelkromme, er speelt meer mee dan dat, en je kunt echt beter iets hoger in toeren zitten voor het welzijn van het mechaniek.
2000 is erg laag met een caravan aan de haak.
Geplaatst: 03.04.2013 - 15:11
door mad
Hé Rob, mooie auto!!

Veel plezier ermee...!!!
Geplaatst: 03.04.2013 - 16:10
door Msuidgeest
Een kennis van mij heeft wel eens iets geroepen over koppel en toerentallen.
Als je een zware last trekt, of met een landbouwvoertuig iets moet doen, dan hoor je het toerental aan de bovenkant van het maximumkoppel te houden. Als door belasting het toerental zakt blijf je wel met het koppel op het maximale koppel hangen.
Stel: 400 Nm tussen 1500 en 2500 toeren. Motor laten draaien op 2500 omwentelingen en als het toerental dan minder wordt, gebruik je nog steeds die 400 Nm. Als de motor maar 1500 toeren maakt en dan wegvalt is er geen koppel meer om mee te "werken".
Zo iets.
Geplaatst: 04.04.2013 - 20:55
door Gideon_XC90
Hé Rob, wat een pracht wagen, gezien de zomerse temperaturen bij jullie een geweldige kleur keuze. Maar gezien de zanderige omgeving wordt het wel veel poetsen.
Moet de Defender plaatsmaken? Dat is zo'n brute bak en zal qua terrein rijden vele malen beter uit de bus komen als de Discovery. De Discovery is daarentegen echt een luxe paard.
Dat het geen XC90 zou worden was geen verrassing, gezien jou gevoel bij het uiterlijk van deze auto.
Ga je de Discovery nog verder optimaliseren, Bull-bar, stoneguards voor de lampen of een roofrack en Side steps?
Grtz Gideon
Geplaatst: 09.04.2013 - 11:15
door gsx750r
Gideon_XC90 schreef:Hé Rob, wat een pracht wagen.......
Vinden wij ook en we zijn er dan ook erg blij mee. Intussen al ruim kunnen testen in het terrein onder omstandigheden die hier maar zelden voorkomen. Door de overvloedige regenval is het terrein erg zacht geworden.
En zoals verwacht presteert de Discovery vele malen beter dan de Defender dankzij het Terrain Response Systeem ! Ooit was de Defender onverslaanbaar maar die tijd is gewoon voorbij. Waar je met de Discovery gewoon rustig door kunt rijden lukt dat met de Defender slechts met grof geweld en dan nog ....
Mijn vrouw en ik hebben echt een vergelijkingstest kunnen doen door achter elkaar aan te rijden en ook steeds te wisselen van auto. Met enige trots merk ik nog op dat mijn vrouw 'haar mannetje staat' als het op terrein rijden aankomt !
Poetsen doe ik hier nauwelijks i.v.m. zand en stof want dan kun je net zo goed meteen de auto met schuurpapier te lijf gaan. Uitsluitend goed wassen en dat dan stukje bij beetje en heel veel water gebruiken. Geldt dus ook voor de Volvo's.
De Defender gaat in de verkoop en de Discovery blijft zoals hij is d.w.z. alleen de dubbele accu's incl. het speciale laadsysteem uit de Defender wordt overgezet. Het wordt dus allemaal iets anders qua gebruik. Helaas is de lier niet over te zetten op de Discovery.
Kortom tot nu toe zijn we zeer tevreden met onze aankoop. De 'lange afstandstest' gaat eind april plaatsvinden want dan gaan we naar Nederland. Eens kijken of de Discovery v.w.b. zitcomfort net zo comfortabel is als de Defender met Volvo stoelen.
Maar je weet me te vinden dus kom maar kijken naar de auto in zijn natuurlijke habitat. Kan ik eindelijk ook eens een XC90 van dichtbij bekijken .........
O ja, nog vergeten te vermelden: na onze proefrit met een XC70 D5 is mij duidelijk geworden waarom deze motor zo geliefd is onder Volvorijders. Inderdaad een hele fijne motor qua karakteristiek !
Rob
Geplaatst: 10.04.2013 - 22:18
door sanco
Gefeliciteerd, ik denk voor jullie gebruik gewoon de betere keuze.
Heel veel plezier ermee en natuurlijk veel ontspannen vakantieritten gewenst.
(Ben gezond jaloers op jullie life Style hoor ...

)
Geplaatst: 24.04.2013 - 14:36
door Thijs
Prachtige auto Rob!
Geplaatst: 24.04.2013 - 14:41
door PeerTronic
Nog steeds DE wens van mijn vrouw, maar ik heb er tot nu toe nog kunnen overtuigen dat het.
a. niet zo comfortabel rijdt
b. niet zo veilig is
c. niet zo "zuinig"
d. niet zo betrouwbaar is
als een XC70
Maar wel een mooie bak is! Misschien ooit eens voor erbij

Geplaatst: 29.11.2013 - 19:35
door gsx750r
Dat bloed kruipt is bekend en ......... meestal ook nog waar het niet gaan kan is ook niets nieuws dus ..........
BMW 730d MY09 met slechts 73.835 km op de klok (uiteraard aantoonbaar !)
Rob
Geplaatst: 29.11.2013 - 20:46
door Msuidgeest
En daar kunnen dan 2 caravans achter? Gezien het vermogen en koppel van een 735D geen probleem ...
Toch wordt het hier steeds gekker op het forum met autowissels.
Geplaatst: 29.11.2013 - 21:15
door Thijs
Mooi hoor!,
Geplaatst: 30.11.2013 - 11:15
door MU
Gefeliciteerd, machtige en impostante wagen zo'n 7-serie!

ben altijd nog benieuwd hoe die nu rijden
Maar ehm, is deze 7 een james bond-versie die met 1 druk op knop geschikt raakt voor slechte wegen met een caravan erachter?

Geplaatst: 30.11.2013 - 11:48
door lint
Mooie auto zo'n BMW 7 serie maar de Landrover is ook een fraaie en vooral stoere auto. Zou voor mij geen makkelijke keuze zijn geweest.
Geplaatst: 30.11.2013 - 12:07
door 4wielen
Qua looks ben je er in mijn ogen op achteruit gegaan, maar zoals je zelf natuurlijk allang weet, is de 7 op alle fronten een veel betere auto. Ik heb er ooit eens kort in gereden en vond het haast een surrealistische ervaring: volledig stil, alles onder controle en wat een kracht en souplesse. Heerlijk om in te rijden.