Deze is het uiteindelijk toch geworden
Discovery 3 ; 2.7 TdV6 ;6 versn. handgeschakeld ; S uitvoering ; MY09 ; 95.000 km gereden ; nooit in het terrein geweest (!) ; dealer onderhouden ;
Luchtgeveerd ; hoogte automatisch of handmatig instelbaar ; Terrain Respons Systeem (5 programma's) ; hoge en lage gearing ; permanente vierwielaandrijving ; 190 pk ; koppel 445 Nm/1900 tpm. ; aut. airco ; afneembare trekhaak.
Volgende week halen we hem op.
Er is natuurlijk iets aan voorafgegaan voordat we onze definitieve keuze gemaakt hebben.
De aangekondigde proefrit met een XC70 2WD en puur bij toeval hebben we ook nog proefgereden met een XC70 D5 AWD. In beide gevallen incl. caravan beladen tot 1500 kg.
Onze bevindingen:
Op de vlakke weg, via lange hellingen heuvel op of steil berg op geen enkel probleem. Voldoende trekkracht en alles voelt heel stabiel aan. Maar bergaf was toch even iets anders. Daar hadden wij v.w.b. de stabiliteit het gevoel dat we aan de grens zaten en dat voelde niet zo goed. Belangrijk is om niet te vergeten dat we altijd met een Defender als trekauto hebben gereden en daar merk je niet aan dat er 1500 kg. achter hangt. Ja wel bij accelereren en heuvel of berg op natuurlijk want dan is hij werkelijk niet vooruit te branden en staat de tijdwaarnemer niet met een stopwatch maar met een kalender !
Verder hebben we met beide ook over de smalle bochtige Portugese binnenwegen gereden die vaak erg slecht zijn en dat was dus werkelijk helemaal niets qua stabiliteit. Het gevoel dat de caravan bepaalt waar je heengaat overheerst. Niet prettig dus.
"Ja maar waarom rijden jullie dan over zulke wegen ?" is de voor de hand liggende vraag. Antwoord: Tja, dat doen wij nu eenmaal ! Wij trekken veel rond met de caravan en zoeken dan altijd afgelegen plekken op en de wegen daar naar toe zijn gewoon slecht en veelal onverhard. Vaak rijden we dan ook kilometers lang in de lage gearing, zelfs in de eerste of tweede versnelling om echt te kunnen kruipen. De auto is dan niet de beperking maar de caravan die best een goede bodemvrijheid heeft maar hij moet wel heel blijven natuurlijk ! (denk ook aan het torderen) Ik veronderstel dus dat wij onze combinatie geheel anders gebruiken dan degenen die er 1 of 2 maal per jaar mee op vakantie gaan naar een camping waarbij het grootste deel van de reis over de snelweg gaat en de rest in ieder geval ook over beduidend betere wegen dan in ons geval.
Kortom, wij zijn er heilig van overtuigd dat een Volvo van het type V70/XC70 met de juiste motorisering en een juiste belading van de caravan een prima combinatie vormt ! Getuige ook de flinke combinaties die ik in de topic
Volvo's met caravans heb gezien én de vele combinaties die we in de vakantietijd tegenkomen !
Maar voor ons ? Nee, niet echt de geschikte trekauto.
Overigens is het wel leuk om te zien dat de specificaties van de
D5 en de
TdV6 motor niet echt spectaculair verschillen. Het is hoofdzakelijk de bodemvrijheid (óók voor gebruik zonder caravan !) en het verschil in gewicht (1706 kg vs 2394 kg) v.w.b. de stabiliteit, die maken dat de Discovery voor ons een betere keuze is dan de Volvo XC70.
O ja, nou maar hopen dat ik die 5 elektronische programma's van het TRS onder de knie krijg. :twisted: Van een Defender naar een Discovery 3 ....... de herinneringen aan de tijd dat ik de koelkast zag arriveren in mijn leven komen weer op in mijn gedachten ..............
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.