Geplaatst: 08.04.2013 - 11:07
In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. 

Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in.
Dat is fout, ten eerste bijtelling is anders dan inkomstenbelasting, bijtelling is het bedrag die aangemerkt worden als inkomen waardoor inkomstenbelasting over dit bedrag moet betelen.Marc Apeldoorn schreef:Ik zou als ik jou was maar eens heel goed kijken...Autozoeker schreef:NeeMarc Apeldoorn schreef:@Autozoeker, vanuit jezelf als prive persoon geredeneerd mag je toch echt 25% bijtelling rekenen over minimaal 60.000 Euro.Voor zelfstandigen is de regeling iets anders. De bijtelling wordt verrekend met de autokosten. Zie de link die ik boven gepost heb met rekenvoorbeelden.
Je moet als zelfstandige sowieso over 25%*60K=15K inkomstenbelasting afdragen.
Ten eerste is het 0% bijtelling met de huidige regeling. Hoe dat over 5 jaar is weet ik niet.Marc Apeldoorn schreef:Ik zou als ik jou was maar eens heel goed kijken...Autozoeker schreef:NeeMarc Apeldoorn schreef:@Autozoeker, vanuit jezelf als prive persoon geredeneerd mag je toch echt 25% bijtelling rekenen over minimaal 60.000 Euro.Voor zelfstandigen is de regeling iets anders. De bijtelling wordt verrekend met de autokosten. Zie de link die ik boven gepost heb met rekenvoorbeelden.
Je moet als zelfstandige sowieso over 25%*60K=15K inkomstenbelasting afdragen.
Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.Autozoeker schreef: @Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?
Eh.....
Waar staat nu dat je geen bijtelling hoeft te doen als de werknemer/ZZPer privé alle kosten voor de auto draagt?U rekent ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto tot het loon van uw werknemer (de zogenoemde regeling privégebruik auto). Een eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik van de auto mag u hierop in mindering brengen. Is deze vergoeding hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling nul.
Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten.
Uit mij hoofd dat geldt als de auto meer dan 15 jaar oud ( dat geldt voor eenmanszaak ook).Ben schreef:En in de BV is het weer anders.
Dan heb ik het maar makkelijk met m'n oude 245.
Wel 35% bijtelling over de actuele waarde !
Misschien heb ik het niet helemaal netjes/duidelijk verwoord, maar dat zeg ik toch ook de hele tijd, dat de bijtelling wordt verrekend met de auto kosten in de V&W. Je heb daarna geen andere auto bijtelling meer. Je prive gebruik van het zakelijk goed is hiermee al verrekend.Samura schreef:Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.Autozoeker schreef: @Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?
Eh.....
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).
Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)
Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).
Is het nu een beetje duidelijk?
Mijn vorige uitleg is voor de eigenaren van een bedrijf ( die hebben geen loon maar winst uit onderneming, dus die betalen geen loonheffing)RichieB schreef:Je betaalt dus feitelijk de kosten van de auto vanuit privé, waardoor je geen bijtelling meer hoef te doen. Klinkt logisch. Alleen hier staatWaar staat nu dat je geen bijtelling hoeft te doen als de werknemer/ZZPer privé alle kosten voor de auto draagt?U rekent ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto tot het loon van uw werknemer (de zogenoemde regeling privégebruik auto). Een eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik van de auto mag u hierop in mindering brengen. Is deze vergoeding hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling nul.
Dat klopt helemaalAutozoeker schreef:Misschien heb ik het niet helemaal netjes/duidelijk verwoord, maar dat zeg ik toch ook de hele tijd, dat de bijtelling wordt verrekend met de auto kosten in de V&W. Je heb daarna geen andere auto bijtelling meer. Je prive gebruik van het zakelijk goed is hiermee al verrekend.Samura schreef:Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.Autozoeker schreef: @Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?
Eh.....
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).
Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)
Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).
Is het nu een beetje duidelijk?
Wat ik verder wilde zeggen is dat wanneer de auto is afgeschreven, je de afschrijving niet meer heb als autokosten. En dan zijn de werkelijke auto kosten meestal stukken lager dan de privegebruik bijtelling. En zodoende, na afschrijving, de bijtelling voor het prive gebruik er minder toe doet.
Zo dan goed verwoord?
Link met rekenvoorbeelden van de belastingdienst
Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in.
Als je een auto van de zaak naar prive breng dan geldt de economische waarde en niet de boekwaarde.Superfunky schreef:Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in.
Staat dan nog voor 7,5k in de boeken (10% restwaarde na afschrijving), dus als de handel dat er nou voor geeft, dan hoef ik tenminste geen boekwinst te nemen wanneer hij naar privé gaat (en anders nog maar een jaartje met registratie rijden).