Pagina 2 van 4

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:07
door Bluemagics
In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:09
door Arnold
Dat is ook mijn gedachte. :P
Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:13
door Samura
Marc Apeldoorn schreef:
Autozoeker schreef:
Marc Apeldoorn schreef:@Autozoeker, vanuit jezelf als prive persoon geredeneerd mag je toch echt 25% bijtelling rekenen over minimaal 60.000 Euro.
Nee :) Voor zelfstandigen is de regeling iets anders. De bijtelling wordt verrekend met de autokosten. Zie de link die ik boven gepost heb met rekenvoorbeelden.
Ik zou als ik jou was maar eens heel goed kijken...
Je moet als zelfstandige sowieso over 25%*60K=15K inkomstenbelasting afdragen.
Dat is fout, ten eerste bijtelling is anders dan inkomstenbelasting, bijtelling is het bedrag die aangemerkt worden als inkomen waardoor inkomstenbelasting over dit bedrag moet betelen.

Bij eenmanszaak de bijtelling is 25% van de cat. waarde of de wekelijke kosten ( welke is lager mag je toepassen als bijtelling) in het geval dat de afschrijving nihil is, vaak is het zo dat de werkelijke kosten stuk lager en dus de bijtelling wordt lager.

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:18
door Autozoeker
Marc Apeldoorn schreef:
Autozoeker schreef:
Marc Apeldoorn schreef:@Autozoeker, vanuit jezelf als prive persoon geredeneerd mag je toch echt 25% bijtelling rekenen over minimaal 60.000 Euro.
Nee :) Voor zelfstandigen is de regeling iets anders. De bijtelling wordt verrekend met de autokosten. Zie de link die ik boven gepost heb met rekenvoorbeelden.
Ik zou als ik jou was maar eens heel goed kijken...
Je moet als zelfstandige sowieso over 25%*60K=15K inkomstenbelasting afdragen.
Ten eerste is het 0% bijtelling met de huidige regeling. Hoe dat over 5 jaar is weet ik niet.

Ten tweede: Je moet het prive gebruik verrekenen, het privegebruik is de bijtellings percentage. Anders betaal je 2x de bijtelling eerst via je V&W (verekening autokosten met prive gebruik) en daarna nog keer een "de normale" bijtelling. We betalen veel belasting in NL, maar niet zoveel.

@Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in de V&W
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?

Eh.....

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:20
door Arnold
Gewoon prive van de leasemij overnemen. Geen gedoe met afrekening fiscus of bijtelling.

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:24
door Marc Apeldoorn
Inderdaad na 5 jaar prive rijden (of je dat nu overneemt van je zaak of dat je die overneemt van de lease maatschappij maakt niets uit).

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:35
door volvosan
- let op, MRB kan al na 2 tot 2,5 jaar ingaan....de vrijstelling geldt nml. 'slechts' t/m 2015 ; ik houd dus minimaal rekening met een MRB vanaf jan 2016 zoals bij een reguliere V560 D5 het geval is. Dan kan t (hopelijk) alleen maar meevallen.
- Na 5 jaar looptijd gaat de auto naar prive (is in geval van BV iets makkelijker dan bij eenmanszaak), fiscale bijtelling geen issue
- restwaarde hou ik op zo'n 15.000 - 20.000, maar boeit mij niet zo omdat ik m naar prive haal (en in dat geval mag ie best wat lager zijn :-) )

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:39
door Marc Apeldoorn
MRB is 1800 Euro per jaar (zakelijk) , beetje bijtelling is 7500 per jaar (prive geld.) dus dat is veel bepalender..

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:02
door Samura
Autozoeker schreef: @Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?

Eh.....
Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).

Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)

Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).

Is het nu een beetje duidelijk?

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:12
door Ben
En in de BV is het weer anders.
Dan heb ik het maar makkelijk met m'n oude 245.
Wel 35% bijtelling over de actuele waarde !

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:15
door RichieB
Je betaalt dus feitelijk de kosten van de auto vanuit privé, waardoor je geen bijtelling meer hoef te doen. Klinkt logisch. Alleen hier staat:
U rekent ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto tot het loon van uw werknemer (de zogenoemde regeling privégebruik auto). Een eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik van de auto mag u hierop in mindering brengen. Is deze vergoeding hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling nul.
Waar staat nu dat je geen bijtelling hoeft te doen als de werknemer/ZZPer privé alle kosten voor de auto draagt?

Edit: ik zie het al, dat staat hier, en geldt alleen voor ZZPer, niet voor werknemers:
Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten.

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:18
door Samura
Ben schreef:En in de BV is het weer anders.
Dan heb ik het maar makkelijk met m'n oude 245.
Wel 35% bijtelling over de actuele waarde !
Uit mij hoofd dat geldt als de auto meer dan 15 jaar oud ( dat geldt voor eenmanszaak ook).

De uitleg van mij geldt alleen voor zelfstandigen en niet voor BV, voor BV geldt de gewoon normaal bijtelling ( dat loopt via de loonbelasting).
Voor zelfstandig loopt dit niet via de loonbelasting maar via de inkomstenbelasting door middel van het verhogen van de belastbare winst uit onderneming.

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:29
door Autozoeker
Samura schreef:
Autozoeker schreef: @Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?

Eh.....
Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).

Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)

Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).

Is het nu een beetje duidelijk?
Misschien heb ik het niet helemaal netjes/duidelijk verwoord, maar dat zeg ik toch ook de hele tijd, dat de bijtelling wordt verrekend met de auto kosten in de V&W. Je heb daarna geen andere auto bijtelling meer. Je prive gebruik van het zakelijk goed is hiermee al verrekend.

Wat ik verder wilde zeggen is dat wanneer de auto is afgeschreven, je de afschrijving niet meer heb als autokosten. En dan zijn de werkelijke auto kosten meestal stukken lager dan de privegebruik bijtelling. En zodoende, na afschrijving, de bijtelling voor het prive gebruik er minder toe doet.

Zo dan goed verwoord? :)

Link met rekenvoorbeelden van de belastingdienst

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:33
door Samura
RichieB schreef:Je betaalt dus feitelijk de kosten van de auto vanuit privé, waardoor je geen bijtelling meer hoef te doen. Klinkt logisch. Alleen hier staat
U rekent ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto tot het loon van uw werknemer (de zogenoemde regeling privégebruik auto). Een eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik van de auto mag u hierop in mindering brengen. Is deze vergoeding hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling nul.
Waar staat nu dat je geen bijtelling hoeft te doen als de werknemer/ZZPer privé alle kosten voor de auto draagt?
Mijn vorige uitleg is voor de eigenaren van een bedrijf ( die hebben geen loon maar winst uit onderneming, dus die betalen geen loonheffing)
Voor de werknemers ongeacht eenmanszaak of BV of hoe dan ook geldt andere regels dis werknemers staan op de loonlijst waardoor betalen ook loonbelasting dan geld de gewoon normaal bijtelling 25% bijvoorbeeld maar kan ook 0% of 14% of 20%....
De eigen bijdrage van de werknemer wordt in mindering gebracht op de bijtelling.

Een voorbeeld:
- Auto 60K bijtelling 20% en eigen bijdrage van de werknemer van 150 euro netto per maand.
De bijtelling per maand is dus 20%*60K/12= 1000 euro

Op de loonstrook komt te staan de volgende aan bijtelling 1000-/- 150= 850 euro. ( over die 850 euro wordt loonbelasting betaald dus en niet over de 1000 euro).

Stel dat de werknemers betaald 1250 euro aan eigen bijdrage per maand dat de bijtelling van zijn auto is 1000 euro-/-1250 euro is negatief dus nihil en dat hoef hij geen loon belasting te betalen wat belasting over nihil is nihil.

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:35
door Samura
Autozoeker schreef:
Samura schreef:
Autozoeker schreef: @Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?

Eh.....
Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).

Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)

Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).

Is het nu een beetje duidelijk?
Misschien heb ik het niet helemaal netjes/duidelijk verwoord, maar dat zeg ik toch ook de hele tijd, dat de bijtelling wordt verrekend met de auto kosten in de V&W. Je heb daarna geen andere auto bijtelling meer. Je prive gebruik van het zakelijk goed is hiermee al verrekend.

Wat ik verder wilde zeggen is dat wanneer de auto is afgeschreven, je de afschrijving niet meer heb als autokosten. En dan zijn de werkelijke auto kosten meestal stukken lager dan de privegebruik bijtelling. En zodoende, na afschrijving, de bijtelling voor het prive gebruik er minder toe doet.

Zo dan goed verwoord? :)

Link met rekenvoorbeelden van de belastingdienst
Dat klopt helemaal :)

Geplaatst: 08.04.2013 - 14:13
door ferretje
@Autozoeker: Prima van uit de optimistische blik.....de bijtelling valt weg tegen de werkelijke kosten dus geen bijtelling.

Pessimistisch geredeneerd, geen kostenaftrek voor wat het de zakelijke kilometers betreft. Immers je kosten vallen helemaal weg tegen de bijtelling dus ook de kosten die worden opgeroepen door de zakelijke kilometers.

Dus toch naar prive die auto en dan kilometers schrijven.... heb je nog een beetje aftrek. (overigens is dat nog niet zo eenvoudig, vrees ik....)

En over de houderschapsbelasting, naar verluid broedt men op een nieuw systeem, en dat zou best eens kunnen samenhangen met de CO2 uitstoot. Met een lage formele uitstoot van 48 gram CO2 kan dan de belasting best nog wel eens meevallen.....

Geplaatst: 08.04.2013 - 14:24
door kissyfur
...

Geplaatst: 08.04.2013 - 14:56
door Samura
@kissyfur
Wat je schets is fout (zie even mijn eerder uitleg)
De bijtelling die geteld worden op je salaris betaal je loonbelasting (LB)daarover en niet inkomstenbelasting (IB).
Die vijf jaar geldt allen voor de % van de cataloguswaarde en er zijn geen garanties voor, het kan zo zijn dat de overheid op eens de regels gaan aanpassen.

Dat geldt voor iedereen die een loonstrook krijgt dus gewoon werknemer of DGA.
Voor ondernemers die niet in de loonheffing vallen ( ZZP/eenmanszaak/VOF..)
Geldt andere regels die heb ik in mijn eerder posten uitgelegd.

Geplaatst: 08.04.2013 - 15:03
door Superfunky
Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)
Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!
Staat dan nog voor 7,5k in de boeken (10% restwaarde na afschrijving), dus als de handel dat er nou voor geeft, dan hoef ik tenminste geen boekwinst te nemen wanneer hij naar privé gaat (en anders nog maar een jaartje met registratie rijden).

Geplaatst: 08.04.2013 - 15:09
door Samura
Superfunky schreef:
Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)
Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!
Staat dan nog voor 7,5k in de boeken (10% restwaarde na afschrijving), dus als de handel dat er nou voor geeft, dan hoef ik tenminste geen boekwinst te nemen wanneer hij naar privé gaat (en anders nog maar een jaartje met registratie rijden).
Als je een auto van de zaak naar prive breng dan geldt de economische waarde en niet de boekwaarde.