Pagina 2 van 2

Geplaatst: 27.05.2013 - 22:14
door Mathieu
Bij mijn s60 modeljaar 2008 schoot het stangetje ook steeds los als ik krachtig accelereerde. Ik heb het probleem opgelost door twee stukjes elektriciteits kabel te strippen, dubbel te vouwen en een voor een over het bolletje van de wervelklep te vouwen en elk tot één kabeltje te draaien. Er ontstaat dan dus een oogje achter het bolletje met daaraan een draadje. Een kabeltje naar boven en een naar beneden. Dan het stangetje over het bolletje schuiven en de kabeltjes over het stangetje bij elkaar draaien. Om te voorkomen dat de kabeltjes los gaan heb ik ze daar aan elkaar gesoldeerd.
Het stangetje zit nu gefixeerd over het bolletje zonder dat ik heb hoeven boren of slijpen waardoor het materiaal zou kunnen worden verzwakt. De kabeloogjes kunnen achter het bolletje draaien waardoor het stangetje vrij kan bewegen en geen spanning kan ontstaan wat wel het geval is als je een pinnetje door het stangetje en het bolletje zou steken.
Misschien kan iemand hiermee zijn voordeel doen.
Groet, Mathieu.

Geplaatst: 27.05.2013 - 22:53
door lint
Klinkt als een inventieve en goede oplossing, hoe lang gaat dit al goed bij jouw auto?

Geplaatst: 28.05.2013 - 09:06
door Diesel70
Matieu,

Foto ?

Geplaatst: 02.06.2013 - 12:11
door Mathieu
Hallo Diesel 70,
Omdat het niet lukte een foto te maken van het stangetje in de Volvo heb ik de oplossing gesimuleerd met een handdoekknopje en een omgebogen draad als stangetje. De foto's spreken voor zich. Bij de Volvo heb ik de draadeindjes aan elkaar gesoldeerd. Alles zit al geruime tijd en werkt perfect.
Succes en groetjes,
Mathieu.

Geplaatst: 02.06.2013 - 13:42
door EwoutSchalkwijk
Zeer creatief, maar toch blijft mij dan een gevoel bekruipen dat het niet is zoals het hoort. Dat zal zeer zeker een van mijn tics zijn, maar toch ;-)

Aan de andere kant: Als het werkt, dan werkt het.

Mijn beschreven oplossing werkte ook prima, maar geldt maar voor bepaalde modellen. Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.


Ewøut

Geplaatst: 02.06.2013 - 16:14
door Gast
Is leuk bedacht, zeker door het solderen een sterkere verbinding.

Geplaatst: 02.06.2013 - 21:27
door mjeuring
EwoutSchalkwijk schreef: Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.
Maar die originele Volvo methode (kunststof bolletje in kunststof armpje) slijt toch weer net zo hard als voorheen?
De mijne heeft 120k gelopen en een nieuw armpje houd het een half jaar vol, dan is de boel weer lam. Ik denk er nu dus ook aan om de klep te vervangen, op de verstuivers na zie het er niet echt ingewikkeld uit.

Marinus

Geplaatst: 02.06.2013 - 22:15
door EwoutSchalkwijk
mjeuring schreef:
EwoutSchalkwijk schreef: Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.
Maar die originele Volvo methode (kunststof bolletje in kunststof armpje) slijt toch weer net zo hard als voorheen?
De mijne heeft het zo'n 200.000km uitgehouden, maar voor dat ik er weer 200.000km heb bijgezet....

Ik heb de XC overgedragen aan m'n vrouw en die rijdt maar 65km per dag en ik ben weer in de V70 Classic TDI gaan rijden. Ik rijd zo'n 150 a 200 km per dag. Dat spaart zo veel geld dat ik best nog eens een wervelklepje kan vervangen. :D

Geplaatst: 06.06.2013 - 00:05
door mjeuring
Mathieu schreef:Hallo Diesel 70,
Omdat het niet lukte een foto te maken van het stangetje in de Volvo heb ik de oplossing gesimuleerd met een handdoekknopje en een omgebogen draad als stangetje. De foto's spreken voor zich. Bij de Volvo heb ik de draadeindjes aan elkaar gesoldeerd. Alles zit al geruime tijd en werkt perfect.
Succes en groetjes,
Mathieu.
Vandaag nieuw stangetje gekocht en wilde niet klikken. Met jouw oplossing zit hij voorlopig weer vast. Bedankt! Vind het van de zotte dat ik €300 aan materiaal moet uitgeven en 4 uur moet sleutelen omdat een bolletje wat versleten is.

Loop nu te denken aan een oplossing waarbij je een clip over het stangetje kunt schuiven en achter het bolletje klikt.

Geplaatst: 06.06.2013 - 00:12
door Diesel70
Mathieu,

Dank je wel voor de foto's.
Ik hoop de oplossing nooit nodig te hebben.
De mijne heeft nu bij 190.000 gelopen en nog geen problemen.
Even afkloppen....