Stangetje wervelkleppen los en een vieze bende

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Erik-S60
1st Gear member

Hallo allemaal. Na jaren lang voornamelijk lurken op dit mooie forum heb ik weer een vraag voor jullie.

Ik zag vanochtend dat het stangetje van de wervelklep (weer) was losgeschoten, op zich geen probleem maar waar ik van schrok was de vieze zwarte bende die er omheen zat. Er lekt dus olie. En wat mij nog meer opviel is dat het hendeltje dat aan de wervelkleppen zit horizontaal speling heeft. Hmm, dat ziet stuk uit en dat lijkt op flinke kosten :(. Zoals ik in verschillende topics lees moet waarschijnlijk de kop eraf en moeten er nieuwe wervelkleppen in. Dus ik wil me een beetje voorbereiden wat er op mij af gaat komen.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden heb ik twee foto's bijgevoegd.

Ik heb een paar vragen:
  • - Waar komt de lekkage vandaan? Lekt het langs de wervelklep of zo?
  • - Mag het hendeltje horizontaal bewegen of betekent het dat de boel echt stuk is?
  • - Heeft iemand een idee wat er aan materiaal nodig is en wat dat kost?
  • - En dan de hamvraag: kan ik er nog wel mee doorrijden? Of wordt het direct naar de dealer. De motor klinkt niet anders als voorheen en reageert goed op mijn wensen via het gaspedaal.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Ik wil ondanks de respectabele 340dkm mijn S60 nog niet kwijt, daar rijdt hij nog veeeel te lekker voor. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
kuupertie
4th Gear member

Heb je geen storing bij hoge toeren ?
Ik kan je over het smeer helaas niets zeggen.

Als het stangetje uit het blok nog enigszins ok is, kan je een nieuw stangetje voor aan het motortje halen voor een euro of 6. Gaatje in beide stangetjes en een spijkertje doorheen buiten.

Zo rijdt kuupertie al 3 jaar rond.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Erik-S60
1st Gear member

Ik zal vanmiddag even flink doortrekken als de motor warm is, ik heb nog geen storingen gezien.

Het stangetje was er al eerder een keer af en via het forum inderdaad de reparatie die jij noemt laten uitvoeren. Heeft prima gewerkt maar die bevestiging is nu los, misschien omdat de linkerkant van de hendel nu tegen het blok aan kan komen. En ik denk dat het heen en weer kunnen schuiven betekent dat de hendel van de kleppen is losgeraakt. :(
edraket
7th Gear member

Waarschijnlijk krijg je geen storing in de bc, alleen met uitlees apparatuur.
Het is zeker niet ongebruikelijk dat er wat oliesporen uit de bediening komen. Gewoon even schoonmaken, het zijn maar hele kleine beetjes, alleen als dat er al een ton aan het verzamelen is lijkt het natuurlijk een rommeltje.

Ik zou er even een nieuw stangetje voor kopen en de klep opnieuw laten initialiseren. Dan worden de uiteersten opgezocht en vastgelegd in de computer van de auto. Hiermee wordt vorokomen dat het stangetje teveel wordt belast omdat het motortje nog even flink doorduwt terwijl het stanegtje al op zijn eind is.

Wat bedoel je met horizontale speling? Axiaal of radiaal?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

Overigens hoeft de kop er niet af, alleen het kleppendeksel.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
kuupertie
4th Gear member

Hoi,

Ik kreeg wel een storing als ie bij mij los schoot...maar alleen v.a. 3000 rpm of zoiets.

Is het niet zo dat je met de hand de klep bedient als je 'm kunt bewegen ? Ik geloof niet dat ie afbreekt onder het deksel.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
edraket
7th Gear member

Ik had het stangetje ook stuk (al bij 120.000 km), en geen enkele melding. Hoelang hij al los lag weet ik niet. Misschien heeft het er mee te maken of de klep open of dicht staat als het stangetje los schiet?
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Erik-S60
1st Gear member

Hmm, ik bedenk net dat nog even zou doortrekken.... Niet gedaan dus. Dat houden jullie dus nog tegoed. Ik kan het hendeltje erg makkelijk van voor naar achter bewegen. Dus in de richting die het stangetje ook wi dat hij beweegt.

Maar ik kan het dus ook naar links en rechts bewegen. Dus in lengterichting van de as waar de kleppen ook aan zitten. Axiaal dus. En dat lijkt mij niet horen. Dus misschien toch stuk?

Is er nog iemand die iets kan zeggen waar de zwarte prut vandaan kan komen? Komt dat via de as van de wervelklep?

Edit: Vanochtend even een paar keer flink doorgetrokken tot 4500 toeren maar geen foutmelding gekregen...
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Contacteer:

Hoe is het nu verder met je wervelklep? Op zich is het niet zo'n probleem om te vervangen. Als je het zelf doet blijven de kosten beperkt tot iets over de 200 euro. Da garage is wel wat duurder.

Je kunt ook een 'modificatie doen door een stalen pinnetje door het 'kopje' heen te boren.

Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
HyperScarified
1st Gear member

Hi Erik-S60,

Ik heb twee weken geleden hetzelfde probleem gehad met het stangetje van de wervelklep op mijn S60 D5. De dealer gaf aan dat een nieuwe wervelklep de enige oplossing is die zij (helaas) konden bieden en dat dit rap richting 1000 euro zou gaan.

Mijn dealer (Hooftman) gaf ook al aan dat dat een enorm bedrag is voor zoiets stoms en hintte al naar 'andere oplossingen', die zij niet zelf mogen/kunnen toepassen. De dealer gaf verder aan dat het doorrijden geen problemen zou veroorzaken, maar dat je wel vermogenverlies kan merken (vooral hoger in de toeren).

Een paar dagen na mijn provisorische oplossing was bij mij het stangetje weer los en stond de klep in de 'dicht' positie (het hendeltje zo dicht mogelijk tegen het blok aan). Toen heb ik serieus vermogenverlies gemerkt (vanaf 2500 toeren deed hij helemaal niets meer, wat resulteerde in een topsnelheid van 125 km/h.

Ik heb daarna het stangetje weer vastgezet en sindsdien zijn er bij mij geen problemen meer.

Het is overigens bij mij ook een zooitje rondom de regeling van de wervelklep (zoals op jouw foto). Het handmatig bedienen van de klep als het stangetje niet vastzit gaat ook bij mij heel soepel.

Volgende maand ga ik (samen met nog wat andere werkzaamheden) een borgpinnetje plaatsen door het nokje en het stangetje, zodat hij niet meer kan losschieten. Lijkt mij een mooie (en goedkope) oplossing.

Succes ermee!
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Contacteer:

Was nog vergeten een linkje erbij te plaatsen. Eigenlijk is dit de beste oplossing.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... wervelklep

Ewøut

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
edraket
7th Gear member

HyperScarified schreef:Hi Erik-S60,

Mijn dealer (Hooftman) gaf ook al aan dat dat een enorm bedrag is voor zoiets stoms en hintte al naar 'andere oplossingen', die zij niet zelf mogen/kunnen toepassen. De dealer gaf verder aan dat het doorrijden geen problemen zou veroorzaken, maar dat je wel vermogenverlies kan merken (vooral hoger in de toeren).
Heeft de dealer dan helemaal niet aangegeven wat de "andere oplossing" in houdt? Ben daar wel erg benieuwd naar.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
HyperScarified
1st Gear member

edraket schreef:

Heeft de dealer dan helemaal niet aangegeven wat de "andere oplossing" in houdt? Ben daar wel erg benieuwd naar.
De dealer heeft aangegeven dat ze voor andere D5 blokken een easy-fix hebben waarbij niet de hele wervelklep vervangen hoeft te worden. Echter was dit niet mogelijk bij mijn motorblok (2.4 D5 185pk uit MY2006).
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Contacteer:

Dat laatste klopt. De wervelklep kop is anders. Er hoort ook een ander trekstangetje bij.

Evengoed is het mogelijk om het zelf te doen. Kijk maar in m'n blog. Dit gaat ook om een MY'06

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1317813

lint
Geartronic member

HyperScarified schreef:
edraket schreef:

De dealer heeft aangegeven dat ze voor andere D5 blokken een easy-fix hebben waarbij niet de hele wervelklep vervangen hoeft te worden. Echter was dit niet mogelijk bij mijn motorblok (2.4 D5 185pk uit MY2006).
De dealer heeft geen easy-fix voor de D5 185 pk MY2006? Lijkt mij vreemd, of is die wervelklepbediening zo verschillend per motortype?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Contacteer:

Hm, blijkbaar zijn mijn posts onzichtbaar voor anderen... Althans ze worden volledig genegeerd. Zoek dan maar zelf een oplossing....

HyperScarified
1st Gear member

@EwoutSchalkwijk:

Ik heb je post wel gezien (al eerder toen ik op zoek was naar een oplossing voor het probleem in mijn auto) en ben van plan het op dezelfde manier definitief op te lossen. Nu heb ik het anders opgelost (ik heb het 'oogje' in het stangetje iets krapper geprobeerd te maken door er een boutje doorheen te boren, maar dit werkt niet goed genoeg).

Als ik de foto's van anderen hier op het forum zie, kan ik inderdaad concluderen dat de wervelklep bediening van de MY2006 er anders uitziet dan de jaren erna. Het is dus best mogelijk dat de dealer hier inderdaad geen oplossing voor heeft.

Ik moet zeggen dat ik geneigd ben mijn dealer te geloven met dit soort dingen: ik heb prima ervaringen met Hooftman Woerden en ze hebben op andere momenten al laten zien dat ze echt niet te beroerd zijn om mee te denken aan een oplossing (was destijds bij mijn S40).
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
Erik-S60
1st Gear member

Eerlijk gezegd heb ik er nog niets aan laten doen. Wel bij een kennis langs geweest en hij zou nog even bekijken wat hier aan de hand zou kunnen zijn. Moet hem nog maar even bellen want ik heb nog niets gehoord.

Ik merk trouwens niets van vermogensverlies of inhouden tijdens het rijden. De modificatie met een gaatje boren en een splitpennetje er doorheen had ik al gedaan. Heeft tijden lang goed gefunctioneerd maar uiteindelijk lag het stangetje er toch weer af. Maar ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat het bedieningshendeltje dat aan de wervelkleppen zit nu naar links kan schuiven tot tegen het motorblok aan, dan krijgt de bevestiging natuurlijk ook een tik als de stang naar achteren wordt gedrukt door het motortje.

Die zwarte bende lijkt trouwens niet erg meer te worden. En ik heb nog geen idee waar het nou vandaan komt. Ik verdenk de afdichting naar de wervelkleppen. Omdat de hendel nu kan bewegen zou deze natuurlijk best minder goed kunnen afdichten. En ik weet ook niet of de hendel nog wel fysiek aan de wervelkleppen vast zit.

Ik vermoed dat het wel eens een nieuwe set wervelkleppen zou kunnen betekenen. Ik houd jullie wel op de hoogte en ga proberen om foto's te maken terwijl het werk door iemand anders wordt uitgevoerd. Meewerken vertrouw ik mijzelf wel toe maar helemaal zelf doen.... :-)
kuupertie
4th Gear member

Ik rij al drie jaar met een kromme spijker door het mechanisme
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Erik-S60
1st Gear member

kuupertie schreef:Ik rij al drie jaar met een kromme spijker door het mechanisme
Tja, dat deed ik ook al een hele tijd maar er is iets gebeurd waarna het stangetje weer los is gegaan, het hendeltje aan de wervelkleppen bewegelijk is in een andere richting dan normaal en er een zwarte bende is ontstaan....
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”