Pagina 2 van 2

Geplaatst: 10.08.2013 - 22:27
door Gast
ik heb niet gelijk de jaartallen op een rijtje, maar ik denk wel dat e.e.a. redelijk samenviel

Geplaatst: 10.08.2013 - 22:29
door lint
De afgekeurde cabrio kwam door het aanscherpen van de toelatingseisen voor de USA markt.

Geplaatst: 10.08.2013 - 22:33
door Polar334
Okay, het punt is duidelijk. Als deze bankjes niet veilig zouden zijn, vind ik het vreemd dat Volvo, koploper op het gebied van veiligheid, deze bankjes verkocht. Voor zover ik weet waren ze, en zijn ze nog steeds, erg populair.
Ik zal het bankje i.i.g. niet veel gebruiken, hooguit lokaal om een ijsje te halen met de kinderen o.i.d. Ik vind het ook gewoon een leuke accesoire om mijn 240 zo compleet mogelijk te maken.
Montage is in ieder geval nu gelukt. Ben erg blij met dit forum; paar tips gehad en hopelijk hebben anderen er ook baat bij.
Bedankt!

Geplaatst: 11.08.2013 - 11:47
door Maurice Pierik
Dat het derde bankje levensgevaarlijk zou zijn omdat deze zich in de kreukelzone bevindt, vind ik wat zwaar aangezet.
Ja, de 240 (en iedere moderne auto) is zo opgezet dat deze achter de achterwielen zal inkreukelen bij een botsing. De zitkooi blijft daarmee gemakkelijker intact. Dus hieruit zou je kunnen veronderstellen dat het derde bankje van de 240 op de verkeerde plek zit.
Toch is enige nuancering op zijn plek. Allereerst zijn er in Europa NAUWELIJKS eisen op de botsstevigheid van auto's. Ja, bij aanrijding van achteren mag de tank niet gaan lekken. Maar dat is het zo ongeveer. De EuroNCAP test ook NIET op crashveiligheid aan de achterzijde. Hiermee wil ik niet beweren dat een kreukelzone aan de achterzijde niet van belang is.
Belangrijk is wel om te beseffen dat auto's als Toyota Aygo, Suzuki Alto, Volkswagen Up, en alles met een minimale achteroverhang nauwelijks enige kreukelzone hebben van achterbumper tot achterbank. Simpel gezegd: bij ALLE auto's waar de afstand tussen achterbankleuning en achterbumper minder dan een halve meter is, kun je ernstige vraagtekens zetten bij de crashveiligheid voor de achterinzittenden. Niet voor niets worden deze auto's in de Verenigde Staten niet verkocht. Daar heeft men WEL eisen op achterop-aanrijdingen.
Ditzelfde probleem geldt voor alle zevenzitters die gebaseerd zijn op kleinere auto's. Denk aan de Fiat 500L, Renault Grand Scenic, Dacia Logan MCV, enz. Op de derde bank van dergelijke auto's is het waarschijnlijk nog slechter gesteld als bij de voorgaande groep. Ook deze auto's worden niet in USA verkocht.
De Volvo 240 heeft vergeleken de meeste auto's een reusachtig grote achteroverhang. Daarnaast zit men op de derde rij tegen de rijrichting in. Dat betekent (hoe gruwelijk deze logica mag overkomen), dat de meest waardevolle lichaamsdelen (romp, hoofd) zich ver van de kreukelzone bevinden. Een tamelijk veilige plek.
Uiteraard moeten we niet uit het oog vergeten dat de Volvo 240 (en 140) uit een heel ander tijdperk komt. Uit dit tijdperk stamt ook het derde zitje. Volvo heeft zich indertijd al bovengemiddeld ingespannen op het gebied van veiligheid. De Volvo 240 blijkt zelfs naar HUIDIGE maatstaven 'gemiddeld' veilig te zijn. En dat is een knappe prestatie.
Een ander punt wat men maar al te graag vergeet, is dat een auto door de loop der jaren door roest aangetast kan zijn, of dat auto's onkundig zijn gerepareerd. Het effect van een doorgeroeste constructie op crashveiligheid is enorm. Ik heb ooit eens een vergelijkende crashtest gezien tussen twee Audi's 80 (een perfecte oldie, en een die er net zo uit zag, maar dan geroest). De 'goede' Audi 80 kreukelde zo als verwacht en de doorgeroeste Audi veranderde in een stofwolk bij dezelfde aanrijding!
Dus wees een verstandige en verantwoordelijke chauffeur. Controleer je auto en het derde bankje op deugdelijkheid van montagepunten, gordels en roest.
Het valt me op dat er soms Volvo's op evenementen voorbij komen die gerafelde gordels hebben. Dit is vragen om ernstige problemen. Zo'n gordel knapt onmiddellijk. Wat voor spanbanden geldt, geldt ook voor gordels. Na hardhandig gebruik, ongeval of beschadiging altijd vervangen door nieuwe exemplaren.

Geplaatst: 11.08.2013 - 12:10
door MarioC70
Ik heb foto,s hier van een 740 waar een dikke bestelauto achterin is gereden,met twee kids achterin,zal je de verdere details besparen..Misschien begrijp je dan wat ik ermee bedoel...

Geplaatst: 11.08.2013 - 12:34
door Maurice Pierik
Beste Mario,
Hierin heb je helemaal gelijk. Maar heb je enig idee hoe een moderne (vijfsterren) EuroNCAP compacte auto er uit ziet na zo'n ongeval?

Geplaatst: 11.08.2013 - 12:39
door MarioC70
Kids zitten bijna met de neus tegen de achterruit,zien een aanrijding aankomen enz,dat wil je je kids toch niet aandoen?
Het risico dat er eentje achterop klapt is groot,vooral tegenwoordig om dat veel mensen met een mobieltje in de hand rijden om te vragen of de aardappels al op staan.

Geplaatst: 11.08.2013 - 13:21
door Maurice Pierik
Als kinderen op het derde bankje in een 240 met een neus tegen de achterruit zitten, dan zitten ze duidelijk niet in hun gordels.
Afbeelding
(Links zien we een Renault Nevada, en rechts een Volvo 240)
Tegenwoordig worden er 'veilige' auto's verkocht:
Afbeelding
De achterbank van de Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 zit net niet tegen de achterruit.
Afbeelding
In een Toyota iQ zit het opgepropte kind sowieso tegen de achterruit.
Afbeelding
En je mag bedenken hoe veilig het zal zijn op de derde bank van een Fiat 500 L Living. En de lijst met moderne auto's waarbij de achterbank vlak achter de bumper zit is veel groter.
Denk vooral niet dat een moderne auto zo 'oerend sterk' is, dat een kreukelzone van een paar decimeter wel een auto of busje zal tegenhouden. Auto's rijden daar met gemak dwars doorheen.

Geplaatst: 11.08.2013 - 13:32
door Maurice Pierik
Ter illustratie de veiligheid van moderne auto's:
http://www.autobild.de/artikel/crashtes ... 65607.html
En dit geldt uiteraard ook voor andere automerken die compacte auto's bouwen en tussen achterbank en achterbumper onvoldoende ruimte reserveren.

Geplaatst: 18.08.2013 - 15:38
door Polar334
Koper is wederom niet op komen dagen vandaag; bankje staat daarom weer te koop op Marktplaats.

Geplaatst: 18.08.2013 - 15:44
door lint
Dat is lekker, zo'n koper die weer niet komt opdagen.
Kan je nu zoiets melden op marktplaats of is dat niet mogelijk?

Geplaatst: 18.08.2013 - 16:10
door admiral
lint schreef:Dat is lekker, zo'n koper die weer niet komt opdagen.
Kan nu zoiets melden op marktplaats of is dat niet mogelijk?
Niet via marktplaats maar wel via de tel of mail en dan te kennen geven dat ie lekker de boom in kan (ik druk me nog zachtjes uit).

Heb regelmatig dingen op MP staan en als ik van elke pukkel een euro zou krijgen die niet op komt dagen of niet op mijn mail of tel reageert had ik nu lekker veel centjes.

Dat is het risico niet iedereen is netjes opgevoed.

Geplaatst: 18.08.2013 - 16:12
door Polar334
Tsja... Heeft weinig zin denk ik. Het bankje is in super mooie conditie en ik heb geen haast. Komt vast wel een liefhebber voor :-)