O-ring vervangen met grote beurt?

Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

MarioC70 schreef:Nieuw ringetje erom en klaar is het toch?
Ja dat klinkt makkelijk maar niet iedereen denkt er zo over.
Op de retour olieleiding staat weinig druk, aan de drukzijde 3 a 4 bar is gebruikelijk.
Omdat de ring,(zie foto) wat dieper ligt krijg ik het idee om te ontvetten met remmenreiniger en vervolgens hittebestendige vloeibare pakking erin smeren.
Laten drogen en wellicht probleem opgelost.
(bij defensie noemen ze dat BDR, Battle damage repair)

Krijg het gevoel dat weinige dit nog hebben gedaan, zelfs de 'Die hards' reageren niet.
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Klein beetje off topic
Komt omdat er een discussie ontstond wie het het beste weet...

Het is en blijft gewoon een lastig klusje waar je niet in een half uurtje mee klaar bent. Het lijkt me dat je er gewoon aan moet beginnen en de tijd voor moet nemen. BDR lijkt me maar een tijdelijk oplapmiddel.

Maar kom gerust langs bij mijn werkplaats, dan doen we het samen
Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

[quote="dennis850estate"]Klein beetje off topic
Komt omdat er een discussie ontstond wie het het beste weet...

Ik denk niet dat het daarom ging.
Zo te lezen doet ieder het op zijn eigen manier. De een haalt zijn hele differentieel weg en ander doet dat niet.
Ook lost iemand de turbo om ruimte te krijgen.
Het zal ook bij de 2 wiel aangedreven Volvo's gebeuren, maar ook dan moet zal de retourleiding verwijderd moeten worden om de 0-ring te vervangen.

In ieder geval bedankt voor je aanbod om het samen te doen. IK heb op het werk ook de beschikking over diverse bruggen. Binnenkort o-ring en pakking bestellen en kijken hoever ik kom maar zal wel lukken,
:P
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Zal ook best lukken nu. Laat even weten hoe het gegaan is!!
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Ik ben net mijn turbo aan het bekijken, xc70 d5 en zal het ringetje ook wel vervangen. Maar ja, ik heb bovenlangs dan ook de turbo eruit en de pijp dus vrij. :P
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Ja dan kun je er makkelijk bij. Jij hebt overigens toch al meer ruimte dan bij een benzineversie.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Nou, bittere ellende :o wegens de rust besloten om het thuis en dus zonder brug te doen. Iets vloeibare pakking, een dunne rubber ring op de buis en zo de zoveelste poging om de 2e torx-30 bout in de turbo te schroeven.

Ach, hoe groter de uitdaging hoe zoeter het succes :D, ik zie het maar als een kans :P
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Je zou ook de Torx kunnen vervangen voor een zeskant. Die zijn makkelijker vast te pakken en wellicht kun je die makkelijker aandraaien...
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Volvo heeft de torx inmiddels vervangen voor inbus.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

DannyB schreef:Volvo heeft de torx inmiddels vervangen voor inbus.
en das niet zomaar omdat je er zo gemakkelijk bij kunt.... Maar blijft een glad boutje dat je vast moet pakken, daarom stelde ik eigenlijk een zeskantje voor waar je met een minisetje op kunt
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Als ik het me goed herinner kom je met een zeskant niet weg, omdat de sleutel erom heen valt en je daarvoor niet voldoende ruimte hebt, vandaar de inbus! Maar het is alweer even geleden.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

DannyB schreef:Als ik het me goed herinner kom je met een zeskant niet weg, omdat de sleutel erom heen valt en je daarvoor niet voldoende ruimte hebt, vandaar de inbus!
ook niet met zo'n klein dopje met miniratel?
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Ik dacht het niet, omdat de leiding schuin weg draait. Maar inbus lukt 100% en je kunt meer kracht zetten in vergelijking met de torx. Je moet namelijk zonder het verwijderen van de tussenbak de boutjes een beetje in een schuine hoek aandraaien.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

DannyB schreef:Ik dacht het niet, omdat de leiding schuin weg draait. Maar inbus lukt 100% en je kunt meer kracht zetten in vergelijking met de torx. Je moet namelijk zonder het verwijderen van de tussenbak de boutjes een beetje in een schuine hoek aandraaien.
ok. er is duidelijk wel over nagedacht door de heren volvo.
Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

Je zou zeggen dat je met Torx beter kracht kunt zetten. Bij een Inbus ben ik altijd bang dat deze rond draait. Nu zitten deze boutjes natuurlijk niet erg vast. Denk dat het bij 20 Nm wel ophoudt.

Met een kleine ratel moet je er wel bij kunnen en heb je wel ruimte boven het differentieel.
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Bij mij was het juist het tegenovergestelde. De torx draaide rond en met de inbus geen centje pijn. Maar kan ook aan mijn (on)handigheid liggen :oops:
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Er is ruimte, maar ik heb regelmatig F@#%k geroepen!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

DannyB schreef:Er is ruimte, maar ik heb regelmatig F@#%k geroepen!
Was de retourleiding makkelijk te verdraaien om hem onder de turbo vandaan te krijgen? De o-ring verwijderen zal even peuteren zijn. Nieuwe aanbrengen om de leiding heen is makkelijk, ga ik vanuit.
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Lees een van mijn vorige posts:

Demonteren van tussenbak hoeft niet, maar maakt het leven een stuk gemakkelijker. Mij is het uiteindelijk gelukt om de O-ring bij een XC70 zo te vervangen, met heel veel geduld en heb de turbo wel iets moeten lossen, om het pijpje te kunnen verwijderen.
(Bleek na de eerste keer de O-ring beschadigd te zijn , moest alles weer los!) De 2de keer een spiegeltje gebruikt om alles goed te kunnen zien, zodat de O-ring niet weer beschadigd.
Aan de bovenste pakking zit tegenwoordig een oortje wat het positioneren vereenvoudigd.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Nou, de boel loopt weer maar natuurlijk toch een druppel olie uit de pijp ::)

Ik heb de torx gelaten want de maat is t30 en voor het aanzetten en indraaien bestaat ook t27.

Uiteindelijk heb ik de turbo wat gelost zodat ie net geen 1 cm naar achteren kon. Op lengte, ik heb op mijn 1/4 set een flexstang maar een aantal bitinzetten gaat ook.

Het vastzetten heb ik met ratel en bit t30 gedaan. Dus niet van onderaf met lengte maar hand over de aandrijfas.

Ik denk dat ik toch maar een keerring in het blok aanschaf en de boel op de brug ga doen...
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”