Pagina 2 van 3
Geplaatst: 07.05.2013 - 22:27
door Suijkerland
MarioC70 schreef:Nieuw ringetje erom en klaar is het toch?
Ja dat klinkt makkelijk maar niet iedereen denkt er zo over.
Op de retour olieleiding staat weinig druk, aan de drukzijde 3 a 4 bar is gebruikelijk.
Omdat de ring,(zie foto) wat dieper ligt krijg ik het idee om te ontvetten met remmenreiniger en vervolgens hittebestendige vloeibare pakking erin smeren.
Laten drogen en wellicht probleem opgelost.
(bij defensie noemen ze dat BDR, Battle damage repair)
Krijg het gevoel dat weinige dit nog hebben gedaan, zelfs de 'Die hards' reageren niet.
Geplaatst: 07.05.2013 - 22:36
door dennis850estate
Klein beetje off topic
Komt omdat er een discussie ontstond wie het het beste weet...
Het is en blijft gewoon een lastig klusje waar je niet in een half uurtje mee klaar bent. Het lijkt me dat je er gewoon aan moet beginnen en de tijd voor moet nemen. BDR lijkt me maar een tijdelijk oplapmiddel.
Maar kom gerust langs bij mijn werkplaats, dan doen we het samen
Geplaatst: 11.05.2013 - 21:56
door Suijkerland
[quote="dennis850estate"]Klein beetje off topic
Komt omdat er een discussie ontstond wie het het beste weet...
Ik denk niet dat het daarom ging.
Zo te lezen doet ieder het op zijn eigen manier. De een haalt zijn hele differentieel weg en ander doet dat niet.
Ook lost iemand de turbo om ruimte te krijgen.
Het zal ook bij de 2 wiel aangedreven Volvo's gebeuren, maar ook dan moet zal de retourleiding verwijderd moeten worden om de 0-ring te vervangen.
In ieder geval bedankt voor je aanbod om het samen te doen. IK heb op het werk ook de beschikking over diverse bruggen. Binnenkort o-ring en pakking bestellen en kijken hoever ik kom maar zal wel lukken,

Geplaatst: 11.05.2013 - 22:20
door dennis850estate
Zal ook best lukken nu. Laat even weten hoe het gegaan is!!
Geplaatst: 15.05.2013 - 22:02
door abbabak1
Ik ben net mijn turbo aan het bekijken, xc70 d5 en zal het ringetje ook wel vervangen. Maar ja, ik heb bovenlangs dan ook de turbo eruit en de pijp dus vrij.

Geplaatst: 15.05.2013 - 22:14
door dennis850estate
Ja dan kun je er makkelijk bij. Jij hebt overigens toch al meer ruimte dan bij een benzineversie.
Geplaatst: 18.05.2013 - 08:14
door abbabak1
Nou, bittere ellende

wegens de rust besloten om het thuis en dus zonder brug te doen. Iets vloeibare pakking, een dunne rubber ring op de buis en zo de zoveelste poging om de 2e torx-30 bout in de turbo te schroeven.
Ach, hoe groter de uitdaging hoe zoeter het succes

, ik zie het maar als een kans

Geplaatst: 18.05.2013 - 08:17
door dennis850estate
Je zou ook de Torx kunnen vervangen voor een zeskant. Die zijn makkelijker vast te pakken en wellicht kun je die makkelijker aandraaien...
Geplaatst: 18.05.2013 - 10:26
door DannyB
Volvo heeft de torx inmiddels vervangen voor inbus.
Geplaatst: 18.05.2013 - 10:33
door dennis850estate
DannyB schreef:Volvo heeft de torx inmiddels vervangen voor inbus.
en das niet zomaar omdat je er zo gemakkelijk bij kunt.... Maar blijft een glad boutje dat je vast moet pakken, daarom stelde ik eigenlijk een zeskantje voor waar je met een minisetje op kunt
Geplaatst: 18.05.2013 - 19:28
door DannyB
Als ik het me goed herinner kom je met een zeskant niet weg, omdat de sleutel erom heen valt en je daarvoor niet voldoende ruimte hebt, vandaar de inbus! Maar het is alweer even geleden.
Geplaatst: 18.05.2013 - 19:29
door dennis850estate
DannyB schreef:Als ik het me goed herinner kom je met een zeskant niet weg, omdat de sleutel erom heen valt en je daarvoor niet voldoende ruimte hebt, vandaar de inbus!
ook niet met zo'n klein dopje met miniratel?
Geplaatst: 18.05.2013 - 19:34
door DannyB
Ik dacht het niet, omdat de leiding schuin weg draait. Maar inbus lukt 100% en je kunt meer kracht zetten in vergelijking met de torx. Je moet namelijk zonder het verwijderen van de tussenbak de boutjes een beetje in een schuine hoek aandraaien.
Geplaatst: 18.05.2013 - 19:37
door dennis850estate
DannyB schreef:Ik dacht het niet, omdat de leiding schuin weg draait. Maar inbus lukt 100% en je kunt meer kracht zetten in vergelijking met de torx. Je moet namelijk zonder het verwijderen van de tussenbak de boutjes een beetje in een schuine hoek aandraaien.
ok. er is duidelijk wel over nagedacht door de heren volvo.
Geplaatst: 18.05.2013 - 20:48
door Suijkerland
Je zou zeggen dat je met Torx beter kracht kunt zetten. Bij een Inbus ben ik altijd bang dat deze rond draait. Nu zitten deze boutjes natuurlijk niet erg vast. Denk dat het bij 20 Nm wel ophoudt.
Met een kleine ratel moet je er wel bij kunnen en heb je wel ruimte boven het differentieel.
Geplaatst: 18.05.2013 - 23:36
door DannyB
Bij mij was het juist het tegenovergestelde. De torx draaide rond en met de inbus geen centje pijn. Maar kan ook aan mijn (on)handigheid liggen :oops:
Geplaatst: 18.05.2013 - 23:39
door DannyB
Er is ruimte, maar ik heb regelmatig F@#%k geroepen!
Geplaatst: 19.05.2013 - 00:51
door Suijkerland
DannyB schreef:Er is ruimte, maar ik heb regelmatig F@#%k geroepen!
Was de retourleiding makkelijk te verdraaien om hem onder de turbo vandaan te krijgen? De o-ring verwijderen zal even peuteren zijn. Nieuwe aanbrengen om de leiding heen is makkelijk, ga ik vanuit.
Geplaatst: 19.05.2013 - 02:03
door DannyB
Lees een van mijn vorige posts:
Demonteren van tussenbak hoeft niet, maar maakt het leven een stuk gemakkelijker. Mij is het uiteindelijk gelukt om de O-ring bij een XC70 zo te vervangen, met heel veel geduld en heb de turbo wel iets moeten lossen, om het pijpje te kunnen verwijderen.
(Bleek na de eerste keer de O-ring beschadigd te zijn , moest alles weer los!) De 2de keer een spiegeltje gebruikt om alles goed te kunnen zien, zodat de O-ring niet weer beschadigd.
Aan de bovenste pakking zit tegenwoordig een oortje wat het positioneren vereenvoudigd.
Geplaatst: 19.05.2013 - 07:48
door abbabak1
Nou, de boel loopt weer maar natuurlijk toch een druppel olie uit de pijp ::)
Ik heb de torx gelaten want de maat is t30 en voor het aanzetten en indraaien bestaat ook t27.
Uiteindelijk heb ik de turbo wat gelost zodat ie net geen 1 cm naar achteren kon. Op lengte, ik heb op mijn 1/4 set een flexstang maar een aantal bitinzetten gaat ook.
Het vastzetten heb ik met ratel en bit t30 gedaan. Dus niet van onderaf met lengte maar hand over de aandrijfas.
Ik denk dat ik toch maar een keerring in het blok aanschaf en de boel op de brug ga doen...