Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12.05.2013 - 12:46
door Gast
Vorig jaar had ik ook een barst in de voorraam van mijn V60.
Verzekering gebeld - geen probleem meneer. Mag ik dit ook bij de Volvo-dealer laten vervangen? - geen probleem meneer. Ook als dit een NL dealer is en jullie een Duitse verzekering zijn? - geen probleem meneer, maakt u even een foto van de beschadiging en stuurt u even een kostenraming van de dealer. Gedaan - verzekering akkoord.
Daarna telefoontje gehad van Carglass (NL) - hadden gehoord dat ik ruitschade had, konden de voorraam wel even vervangen. Ik gaf hun aan dat er alleen een originele voorruit in kwam en dat zij die niet konden leveren. "Nee meneer, maar wij leveren wel originele kwaliteit". Vervolgens vroeg ik of ze wel eens een voorruit van een V60 hadden gezien met allerlei radars en detectoren achter de voorraam, ik gaf aan dat hun dit niet probleemloos ging lukken. Nou dan hoefde het niet volgens Carglass.
Geplaatst: 12.05.2013 - 18:58
door Magliaveli
mad schreef:Voor de zijruiten heb je bruut geweld nodig en de voorruit barst al tengevolge van een lullig steentje. Sommige dingen begrijp ik echt niet. Zet er een gelaagde niet kapot te krijgen voorruit in... ik moet nu ongeveer elke 3 jaar aan een nieuwe voorruit. Wie weet hoe dat zit... is dat verkoop-politiek?
Juist de voorruit is gelaagd. Altijd, bij elke (moderne) auto. Alleen bij sommige oldtimers niet. Anders zou bij elk steentje niet je voorruit scheuren of een ster vertonen, maar op je schoot liggen.
Bij een gelaagde ruit gaat er door een steentje (of noodhamer) alleen slechts één van de glaslagen kapot. De lamineringlaag en de 2e glaslaag blijven heel. De reclame van Carglass? van dat het gevaarlijk is om met een sterretje in je ruit door te rijden is eigenlijk onzin. Wat wel zo is, is dat als de ruit helemaal gescheurd is, eventuele stenen / objecten (Qua kracht overdracht) alleen nog maar door het laminaat en de 2e glaslaag opgevangen worden. De veiligheid bij bijvoorbeeld een stenengooier is dan inderdaad lager.
Bij een gelaagde ruit versplintert de ruit niet zo omdat door de hechting tussen glas en laminaat de spanning in het glas resulteerd in een scheur en niet in een verbrijzelde ruit.
Toen in jong was (ja, lang geleden) verbrijzelde een voorruit ook als je er een steen op kreeg. Als dat gebeurde zag je niet meer waar je reed of je had je gezicht (en de rest van de auto) vol met glas.
Het is dus geen verkoop onzin. Mijn huidige voorruit heeft al zoveel steentjes opgevangen dat die er (bij zonneschijn) uitziet alsof hij gezandstraald is. Als je veel op de weg zit is om de 3 / 4 / 5 jaar een andere ruit niet eens zo'n luxe als je het mij vraagt. En als ook de verzekering het dan nog eens betaald ......
Geplaatst: 12.05.2013 - 18:59
door Gast
Geplaatst: 12.05.2013 - 20:40
door Battlecruiser
Ik lees daar vooral veel hear-say.
Zo ontstaan de broodje-aap verhalen.
Geplaatst: 12.05.2013 - 22:48
door Gast
Battlecruiser schreef:
Ik lees daar vooral veel hear-say.
Zo ontstaan de broodje-aap verhalen.
Het gaat mij voornamelijk om het gedeelte wat @JCF op 8 mei j.l. heeft gepost.
Zijn eigen ervaring en iets over kwaliteit van de lijm (kit) bij de dealer en de dikte van het glas.
Daarbij staat hier heel veel op het forum, van horen zeggen.
Broodje aap is in ieder geval niet de kwaliteit van de kit en glas bij de dealer.

Geplaatst: 13.05.2013 - 08:54
door Battlecruiser
Helaas is dat verhaal over de lijm ook hear- say.
Carglass gebruikt trouwens geen vaag Chinees merk maar Pilkington, dat al tientallen jaren lang levert aan Volvo.
Geplaatst: 13.05.2013 - 09:14
door Walter
Maar ook in Pilkington heb je verschil in kwaliteit. Volvo monteert High Impact glas, zie hieronder.
Bron
Geplaatst: 13.05.2013 - 11:11
door Battlecruiser
Volgens het Dot-nummer is mijn Carglass-voorruit hetzelfde als het OEM-nummer van Volvo (althans, zoals ze het in de USA leveren).
Geplaatst: 13.05.2013 - 11:53
door mad
Nu nog iemand die datzelfde nummer niét heeft....

Geplaatst: 13.05.2013 - 17:34
door Gast
Battlecruiser schreef:Helaas is dat verhaal over de lijm ook hear- say.
Carglass gebruikt trouwens geen vaag Chinees merk maar Pilkington, dat al tientallen jaren lang levert aan Volvo.
Ik heb Carglass nog geen 2 componentenlijm zien gebruiken, terwijl Volvo dat wel voorschrijft.
Geplaatst: 13.05.2013 - 19:48
door Battlecruiser
Polyurethaanlijm 2K is toch ook met 2 componenten?
Overigens heeft Volvo voor mijn auto ook PUR-lijm gebruikt, hetzelfde spul dus.
Wellicht zijn voor de allernieuwste modellen andere lijmsoorten gebruikt, maar wellicht volgen de carfitters die trend, omdat ze immers moeten voldoen aan allerlei E-normen.
Geplaatst: 13.05.2013 - 22:31
door Gast
Als ze die gebruiken komt het misschien goed.
Maar ik ga liever voor zeker, omdat er ook wel eens problemen zijn met de regensensor na vervanging met een niet Volvo ruit.
Geplaatst: 13.05.2013 - 22:39
door Gast
ik weiger mij principieel door een verzekering (die ik nota bene betaal) voor te laten schrijven waar ik mijn ruit laat vervangen. Wat dat betreft ben ik behoorlijk rechtlijnig. Eens een akkefietje gehad met HDI-Gerling. Na veel aandringen, talloze e-mails en telefoontjes geen groene kaart ontvangen (ondanks diverse beloftes). Na een brutale opmerking van hun zijde, alle verzekeringen opgezegd (woning, auto's etc.). Men verwaardigde zich zelfs niet om mij fatsoenlijk te antwoorden.
Voor de C70 werd door de tussenpersoon ook HDI-Gerling voorgesteld als optie voor de verzekering (hij kende niet de voorgeschiedenis). Was EUR 50,-- per jaar goedkoper. Ik heb dit geweigerd en hem de e-mail correspondentie ter hand gesteld. Daarop kon hij zich voorstellen dat ik liever EUR 50,-- meer wilde betalen dan dezelfde ellende nog een keer door te gaan.
Kortom, een verzekering mag je gerust onder druk zetten. Er zijn er genoeg !
Geplaatst: 14.05.2013 - 21:30
door Nomad
Ik wilde hier mijn relaas neerzetten over het vervangen van mijn voorruit bij Carglass, maar het liep toch even anders dan gedacht.
Vorige week: Flinke kei op de ruit en een dikke ster midden in gezichtsveld. Echt middenin. Advies Carglass: ruit vervangen. Zo gezegd zo gedaan. Ruit werd besteld. Op mijn verzoek werd er een ruit met zonneband besteld, terwijl die er niet in zat. Verzekering paste het verschil bij, iedereen blij zou je zeggen.
Vandaag vol goede moed naar Carglass, echter hoe goed ze ook zochten, de bestelde ruit was er niet. Wel stond er een originele Volvo ruit, dus geen "Carglass gelijkwaardige kwaliteitsruit". Helaas wel zonder zonneband, maar volgens de monteur gaf dat ook weer problemen met de lichtsensor omdat het dan donkerder in de auto was. Ik kreeg de keus tussen deze ruit of later in de week terugkomen voor de origineel bestelde ruit.
Toevallig liep ik moderator Paul deze week tegen het lijf en die vertelde me ook al dat Carglass geen Volvo kwaliteit levert. Met dit in het achterhoofd, uiteindelijk toch maar gekozen voor de originele Volvo ruit (made in China....) en niet voor de andere ruit waar ik anders weer een keer voor moest terugkomen. Ik was overigens wel van plan om beide ruiten qua dikte eens op te laten meten als ze er toch uit lagen, maar dat was dus niet nodig.
De montage gebeurde overigens met de grootse zorgvuldigheid, zoals ik daar gewend ben (met 70k per jaar gaat er wel eens wat mis...) en alles is naar volle tevredenheid geplaatst. Zeker nu ik een originele ruit heb, vraag ik me af of de Volvo dealer het net zo goed/makkelijk/snel doet als Carglass.
Saillant detail: Ruit vervangen bij Carglass, geen premiegevolgen en volgend jaar een trede hoger, Ruit vervangen bij Volvo dealer, ook geen premiegevolgen, maar ik blijf een extra jaar op dezelfde bonus/malus trede staan.
Geplaatst: 22.05.2013 - 18:01
door pih60
Even een update van mijn kant: vorige week een afspraak gemaakt bij carglass mede door de houding van de verzekeraar. Vrijdag geweest. Bleken ze niet de goede ruit besteld te hebben. Was ook best lastig om uit te duiden wat voor ruit erin zat....
Vandaag weer geweest. Nieuwe ruit ziet er goed uit en zit er goed in.
Monteur kwam op me aflopen: "Tje, wat een zware ruit is dat zeg". Dat herhaalde hij later nog een keer naar zijn collega.
Ik heb van beide ruiten de foto's erbij; zoek de verschillen (ff niet letten op de kwaliteit van de 1e foto...) en vervolgens: wat betekenen de verschillen.
Iemand gaf ook nog aan dat de achterste ruitjes anders waren i.g.v. security glass: dat lijkt me een BS verhaal...
oude ruit:
nieuwe ruit:

Geplaatst: 22.05.2013 - 19:13
door pih60
bart simpson schreef:de voorruit zit vast verlijmd, zijruiten zitten enigszins beweeglijk in een sponning waarin ze kunnen glijden, door dat iets mee kunnen begwegen breekt hij niet zo makkelijk.
Alleen de bewegende ruiten zijn overigens maar van gelaagd glas, bij een V is het laatste zijraam gewoon gehard en vast verlijmd (en dus simpel in te slaan)
en dat klopt dus niet...!
Geplaatst: 22.05.2013 - 19:24
door bart simpson
even uit de V50 prijslijst van 2010 gehaald, Optie 236 • Gelaagde zijruiten in de portieren € 680,-
uit de prijslijst van de S60 van 2008 optie 236/595 • Gelaagde zijruiten in voor- en achterportieren met waterafstotend glas op de voorste zijruiten € 810
het zijn altijd alleen maar de beweegbare ruiten geweest
Geplaatst: 22.05.2013 - 20:08
door pih60
ja, maar nu dus niet; kom op zeg, informatie uit folders van 2010 en 2008.....
altijd = dus tot een tijdje terug. Niet zo maar iets met stelligheid beweren dat niet zo is.
Als je de laatste folders gelezen zou hebben (maar misschien ben je nog niet zover) dan kan je lezen "gelamineerd glas rondom"
Geplaatst: 22.05.2013 - 20:11
door bart simpson
en dat het wel zo zou zijn baseer jij dan weer op precies wat?
Geplaatst: 22.05.2013 - 20:14
door pih60
en op de tekens op de ruiten.....allemaal hetzelfde...
kan je ook lezen op de informatie van saint-gobain:
http://www.saint-gobain-sekurit.com/en/ ... manual.pdf