Ik heb gisteren een steen(tje) tegen de voorruit gekregen van mijn PIH. Met als gevolg een redelijke barst. Volgens de site van carglass lees ik dat de ruit vervangen moet worden. Ook geeft de site aan dat ze OEM ruiten gebruiken. Nu heb ik security pack met "gelaagde ruiten rondom". Als ik echter de tekens op de verschillende ruiten bekijk dan zie ik wat verschillen. OP de zij- en achterruit staat iets wat lijkt op de terugverend hamertje. Op de voorruit staat dit niet. Betekent dit nu dat de voorruit wel simpel te "slopen" is? Dit ook naar aanleiding van de discussie over uit de auto komen in het geval je te water komt.
Bijkomende vraag:
- ga ik nu naar carglass of naar de volvo dealer en wat zijn de consequenties voor wat betreft de verzekering?
MODS EDIT: even verplaatst naar juiste board.
security glass - voorruit
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
In andere topics staan niet altijd even goede verhalen over carglass en co. Maar je verzekeraar heeft misschien contracten met bepaalde herstellers.
Ik zou als het kan gewoon bij de dealer laten vervangen. Krijg je tenminste originele spullen en (hopelijk) vakkundige installatie. Ik heb nu verzekering lopen via volvo insurance, vraag me af wat hun policy is.
Wel balen, overigens heb ik heel veel steentjes tegen mijn skoda voorruit gehad, meer dan een paar putjes veroorzaakte dat niet. Heb je fotos gemaakt ?
Ik zou als het kan gewoon bij de dealer laten vervangen. Krijg je tenminste originele spullen en (hopelijk) vakkundige installatie. Ik heb nu verzekering lopen via volvo insurance, vraag me af wat hun policy is.
Wel balen, overigens heb ik heel veel steentjes tegen mijn skoda voorruit gehad, meer dan een paar putjes veroorzaakte dat niet. Heb je fotos gemaakt ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57
Waar wil je foto's van? De codes? Of het barstje? Ik moet zeggen dat ik in mijn audi A6 ook al heel wat stenen tegen de ruiten heb gehad, maar nooit zoveel "schade" als nu. Dus:of het is nu een extreme steen geweest of de audi ruiten zijn sterker.Autozoeker schreef:hun policy is.
Wel balen, overigens heb ik heel veel steentjes tegen mijn skoda voorruit gehad, meer dan een paar putjes veroorzaakte dat niet. Heb je fotos gemaakt ?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
de barstjes
ben gewoon benieuwd

- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30286
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is verstandig om de voorruit bij de Volvodealer te laten vervangen, weet je zeker dat je de goede voorruit hebt en er is geen gedoe met garantie in de toekomst.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Trucker
- 6th Gear member
- Berichten: 4583
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
- Contacteer:
Klopt..lint schreef:Het is verstandig om de voorruit bij de Volvodealer te laten vervangen, weet je zeker dat je de goede voorruit hebt en er is geen gedoe met garantie in de toekomst.
Maar soms mag dat niet van de verzekerings maatschappij.
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Die schijn je niet stuk te kunnen krijgen met zo'n tikkertje. Dat wordt dus een moker in het dashboardkastje!weste048 schreef:Hoe werkt het eigenlijk met die zijramen als je te water komt. Kun je er dan uitkomen met een veiligheidsghamer?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06
@pih60: Hoeft niet eens een grote steen geweest te zijn, maar net verkeerd op de ruit komen of al wat spanning in de ruit (wat heel normaal is) kan er al voor zorgen dat er een grotere barst ontstaat. Als je een klein sterretje in je ruit hebt kan die eenvoudiger doorscheuren (de beginnende scheurtjes zetten zich eenvoudiger door) dat kan door bijvoorbeeld opgebouwde spanningen door temperatuur(verschillen) net zoals in de reclame maar ook door bijvoorbeeld schuin over een rand rijden of met 1 wiel een stoep op, waardoor de auto iets wil torderen. Dit gebeurt lang niet altijd, maar het gebeurt kan wel.
Een gelaagde (zij)ruit kun je er alleen uitkrijgen als je het verband in het glas aan BEIDE zijden van het laminaat (de folie die tussen de glaslagen aanwezig is) kunt verbreken. Dit zou mogelijk kunnen zijn als je de punt van een noodhamer ook door het laminaat de 2e laag kan laten 'springen'. Zolang er 1 laag glas niet kapot is maak je geen kans.
In een van de andere forums is hierover ook al uitvoerig gesproken. Volgens mij is het zo dat van een aantal auto's (maar ik weet niet eens of het eigenlijk verplicht is) de ruiten automatisch open gaan als de auto te water raakt. verder is het zo dat het electrisch systeem van de meeste auto's nog tot 20 minuten blijft functioneren onder water. Af dat zo is hangt onder andere af of de ruiten bediend worden via de computer en of dat die nat geworden is (zo ja, dan is het meestal uit met de pret). Mocht je te water raken is het altijd zaak zo snel mogelijk je ramen (en of je deuren!) te openen en je gordel los te krijgen.
Zolang de auto niet te ver vervormd blijven de meeste moderne auto's best een tijdje drijven doordat de snelheid van het binnentredende water slechts laag is.
Een handzaam iets zoals een noodhamer is er bij mijn weten nog steeds niet voor gelaagde ruiten, dus voorlopig werkt alleen bruut geweld...
Een gelaagde (zij)ruit kun je er alleen uitkrijgen als je het verband in het glas aan BEIDE zijden van het laminaat (de folie die tussen de glaslagen aanwezig is) kunt verbreken. Dit zou mogelijk kunnen zijn als je de punt van een noodhamer ook door het laminaat de 2e laag kan laten 'springen'. Zolang er 1 laag glas niet kapot is maak je geen kans.
In een van de andere forums is hierover ook al uitvoerig gesproken. Volgens mij is het zo dat van een aantal auto's (maar ik weet niet eens of het eigenlijk verplicht is) de ruiten automatisch open gaan als de auto te water raakt. verder is het zo dat het electrisch systeem van de meeste auto's nog tot 20 minuten blijft functioneren onder water. Af dat zo is hangt onder andere af of de ruiten bediend worden via de computer en of dat die nat geworden is (zo ja, dan is het meestal uit met de pret). Mocht je te water raken is het altijd zaak zo snel mogelijk je ramen (en of je deuren!) te openen en je gordel los te krijgen.
Zolang de auto niet te ver vervormd blijven de meeste moderne auto's best een tijdje drijven doordat de snelheid van het binnentredende water slechts laag is.
Een handzaam iets zoals een noodhamer is er bij mijn weten nog steeds niet voor gelaagde ruiten, dus voorlopig werkt alleen bruut geweld...
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Voor de zijruiten heb je bruut geweld nodig en de voorruit barst al tengevolge van een lullig steentje. Sommige dingen begrijp ik echt niet. Zet er een gelaagde niet kapot te krijgen voorruit in... ik moet nu ongeveer elke 3 jaar aan een nieuwe voorruit. Wie weet hoe dat zit... is dat verkoop-politiek?
XC70 D5 2009 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de voorruit zit vast verlijmd, zijruiten zitten enigszins beweeglijk in een sponning waarin ze kunnen glijden, door dat iets mee kunnen begwegen breekt hij niet zo makkelijk.
Alleen de bewegende ruiten zijn overigens maar van gelaagd glas, bij een V is het laatste zijraam gewoon gehard en vast verlijmd (en dus simpel in te slaan)
Alleen de bewegende ruiten zijn overigens maar van gelaagd glas, bij een V is het laatste zijraam gewoon gehard en vast verlijmd (en dus simpel in te slaan)
Volvo for life
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Clear. Thanx.bart simpson schreef:de voorruit zit vast verlijmd, zijruiten zitten enigszins beweeglijk in een sponning waarin ze kunnen glijden, door dat iets mee kunnen begwegen breekt hij niet zo makkelijk.
Alleen de bewegende ruiten zijn overigens maar van gelaagd glas, bij een V is het laatste zijraam gewoon gehard en vast verlijmd (en dus simpel in te slaan)
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Nou, da's mooi. Dan kunnen de kinderen daarlangs naar buiten, papa verzuipt gewoon want de gemiddelde papa past niet door dat ruitje!bart simpson schreef: bij een V is het laatste zijraam gewoon gehard en vast verlijmd (en dus simpel in te slaan)

- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
De ruit bij je dealer laten vervangen, hangen nogal wat camera's achter als die niet werken kan je dat bij carglass claimen?
Ff checken bij je verzekering bij wie je moet zijn of het bij de dealer mag deze is meestal wat duurder. Voor de vervolgschade moet je je verzekering gelijk aansprakelijk stellen als je de ruit niet door dealer mag laten vervangen.
Ff checken bij je verzekering bij wie je moet zijn of het bij de dealer mag deze is meestal wat duurder. Voor de vervolgschade moet je je verzekering gelijk aansprakelijk stellen als je de ruit niet door dealer mag laten vervangen.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13877
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
wie de jeugd heeft, die heeft de toekomstSuperfunky schreef:Nou, da's mooi. Dan kunnen de kinderen daarlangs naar buiten, papa verzuipt gewoon want de gemiddelde papa past niet door dat ruitje!bart simpson schreef: bij een V is het laatste zijraam gewoon gehard en vast verlijmd (en dus simpel in te slaan)

- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ik zou altijd eerst naar je dealer gaan, vaak kost het volgens je verzekering alleen wat extra eigen risico en dat is met de dealer best te bespreken. Alleen al voor die electronica achter je ruit...En als ze zeggen dat je naar Carglass ed 'moet', zegt dat niet dat ze het niet vergoeden. En Carglass besteld echt geen ruiten bij Volvo, dat doen ze bij de leverancier van Volvo maar die heeft ruiten in de juiste maat in verschillende diktes. Carglass levert vaak niet het high impact glas dat Volvo af fabriek levert.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ik zeg het hier niet graag, maar ik hou van de waarheid en ben tegen legendes, dus zeg ik het toch:
2 Jaar terug heb ik mijn voorruit laten vervangen door Carglass in Apeldoorn.
Dat gebeurde met de grootst mogelijke zorgvuldigheid ondanks de electronica achter de voorruit.
Daarna was er geen spoortje overbodige kit te bespeuren.
En het merk op de vooruit is Pilkington. En dat is een merk dat ook gewoon aan Volvo levert en dus een kwaliteitsmerk.
Overigens zijn er dealers genoeg die het vervangen van een voorruit uitbesteden aan de specialisten (zoals Carglass), want die doen dat dagelijks en dus (bijna) foutloos.
2 Jaar terug heb ik mijn voorruit laten vervangen door Carglass in Apeldoorn.
Dat gebeurde met de grootst mogelijke zorgvuldigheid ondanks de electronica achter de voorruit.
Daarna was er geen spoortje overbodige kit te bespeuren.
En het merk op de vooruit is Pilkington. En dat is een merk dat ook gewoon aan Volvo levert en dus een kwaliteitsmerk.
Overigens zijn er dealers genoeg die het vervangen van een voorruit uitbesteden aan de specialisten (zoals Carglass), want die doen dat dagelijks en dus (bijna) foutloos.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ik laat mij niet voorschrijven waar ik mijn ruiten laat vervangen door een verzekering - die houding van de verzekering zou voor mij een reden zijn om hun een geweldige schop onder hun hol te geven en de hele boel op te zeggen (ook eventueel andere verzekeringen).Trucker schreef:Klopt..lint schreef:Het is verstandig om de voorruit bij de Volvodealer te laten vervangen, weet je zeker dat je de goede voorruit hebt en er is geen gedoe met garantie in de toekomst.
Maar soms mag dat niet van de verzekerings maatschappij.
- Trucker
- 6th Gear member
- Berichten: 4583
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met jou eensdbosker schreef:Ik laat mij niet voorschrijven waar ik mijn ruiten laat vervangen door een verzekering - die houding van de verzekering zou voor mij een reden zijn om hun een geweldige schop onder hun hol te geven en de hele boel op te zeggen (ook eventueel andere verzekeringen).Trucker schreef:Klopt..lint schreef:Het is verstandig om de voorruit bij de Volvodealer te laten vervangen, weet je zeker dat je de goede voorruit hebt en er is geen gedoe met garantie in de toekomst.
Maar soms mag dat niet van de verzekerings maatschappij.
zo`n "nep" ruit moet ik ook niet.
Dan nog liever wat bijbetalen.
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300