Een lekkere zitpositie?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Pé Daelemmer
2nd Gear member

The Volvoboy schreef:Ik ben 1,84m en voel me in een V40 vrij beperkt qua ruimte. Heb m'n stoel het liefst vrij hoog staan, maar dan zit ik tegen het dak aan met m'n hoofd... Niet ideaal in ieder geval.
Met mijn 1m90 en ellenlange benen heb ik in een V40 net heel veel plaats. De eerste auto waar ik mijn benen niet onder het stuur door moet wringen om uit de auto te stappen.
Stoel staat wel helemaal naar achter, stuur hoogste stand.
V40-D2
2nd Gear member

Poolrev schreef:Ik ben ook ongeveer van dezelfde lengte, en ik heb de volgende instellingen, zoals ik de stoel overigens in alle Volvo's heb staan:

- stuur helemaal naar me toe, en net niet helemaal op z'n laagst
- hoogteregeling op z'n laagst (achterkant van de zitting)
- kantelregeling op z'n hoogst (voorkant van de zitting)
- rugleuning vrij rechtop
- lendensteun helemaal vol
- stoel zover naar voren dat ik de pedalen gewoon helemaal in kan trappen en m'n polsen bovenop het stuur kan leggen.

Als mensen in mijn stoel gaan zitten, roepen ze altijd dat het de schietstoel-stand is :razz: . Maar ik zit er overheerlijk in, en daar gaat het om ;-)
Zo zit ik ook ongveer, lekker laag in ingesloten. :P
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
DivX
1st Gear member

Meeratne schreef:]

De setting die ik nu heb is:
- Stoel helemaal naar beneden
- Zitting voorkant een paar pompjes naar boven
- Rugleuning ietsjes naar achter gekanteld
- Lendesteun uit.
Zelf heb ik de stoel ook zo ongeveer staan, (1,86 cm) stuur helemaal uit naar me toe.

Wat ik wel storend vind is dat het lijkt of je stoel niet in het midden zit. De middenarmsteun zit goed vlak naast me, maar de armsteun van de deur moet ik met mijn elleboog verder weg reiken wat dus resulteert dat ik scheef op mijn stoel ga zitten om een gelijke afstand te creëren voor mijn ellebogen te ondersteunen.

Verder zit ik goed. :D
Tower1981
1st Gear member

Wat ik wel storend vind is dat het lijkt of je stoel niet in het midden zit. De middenarmsteun zit goed vlak naast me, maar de armsteun van de deur moet ik met mijn elleboog verder weg reiken wat dus resulteert dat ik scheef op mijn stoel ga zitten om een gelijke afstand te creëren voor mijn ellebogen te ondersteunen.

Verder zit ik goed. :D
Dit is voor mij ook wennen, hang nu een beetje tegen het raam aan :shock:
Fietsventje
2nd Gear member

Dat de armleuning net te ver van de bestuurdersstoel zit, is de grootste ergonomie-misser in de V40. Washij zelfs maar één centimeter breder geweest, het had een wereld van verschil gemaakt!

Nu kan ik nét m'n elleboog op de rand leggen en met 2 vingers en duim het stuur vasthouden. Maar het voelt nét niet perfect ...

Of zou Volvo 't zo bedoeld hebben, om die relaxtere, maar minder veilige rijpose wat te ontmoedigen?
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
zakraket
4th Gear member

Ik heb een R-design Plus line, d.w.z. electrisch verstelbare R-design stoelen met lederen bekleding. Zit op zich goed, al moet ik nog wel de juiste houding zien te vinden.

Wel vind ik de stoelen eigenlijk vrij kort, en smal. Ik ben 1.78 met broekmaat 31, dus om te stellen dat ik te dik/groot ben voor de stoel lijkt me niet. Ik zit echter vooral op mijn billen en onder mijn benen voel ik weinig.

Oplossingen:
- stoel omhoog: voeten relatief lager dus benen meer op de stoel, maar dan zit ik te hoog
- stoel kantelen: vind ik niet prettig aangezien ik de leuning graag rechtop heb: actieve rij/"rally"positie
- stoel naar achteren (benen meer gestrekt): ook niet prettig want dan zit ik te ver van het stuur (staat al op zijn dichtst)

De juiste mix nog niet gevonden. Zowieso gaat de lendensteun vol, want bij Volvo heb ik altijd het gevoel in een kommetje te zitten, terwijl ik juist een rechte rug wil.

Maar....bijkomend probleem: de dikke naden in de zijkussentjes zijn NOGAL sterk aanwezig en die voel ik - met name rechts - continue in mijn bil prikken. Wie heeft daar ook last van?
Het voelt ook altijd alsof ik rechts een beetje OP de zijdelingse steun zit. Moet het leer nog wat soepeler worden of zo?
Ik vind het wel een kleine misser dat ze die naden precies op de plek hebben gezet waar je met je vlees op zit.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Frank Willem
1st Gear member

Met mijn 1.90 moest ik ook even zoeken naar de juiste stand. Gelukkig heb ik een elektrisch verstelbare stoel met geheugen en kon zodoende spelen en zoeken naar de juiste stand.
spacewagon
3rd Gear member

En gevonden?
Mijn V40: D2 Summum
Frank Willem
1st Gear member

spacewagon schreef:En gevonden?
Ja, zit helemaal perfect nu.
Elsje
1st Gear member

Ik stel de zitpositie zo in zodat ze overeenkomt met de ideale zithouding.
( Polsen op stuur, ondersteuning rugholte, gebogen knieen, niet te ver achteruit...)
En dan wacht ik een maand of drie tot wanneer mijn lichaam zich aangepast heeft ...
Te veel mensen hebben een slechte zithouding ( thuis, op het kantoor...) en uiteraard willen ze dan een instelling die hen geen klachten geeft .... fout! Je lichaam past zich heus wel aan na verloop van tijd. (Enkele uitzonderingen niet te na gesproken uiteraard... ik denk hier aan mensen die van nature uit een lichte beperking hebben)
zakraket
4th Gear member

Ja dat doe ik ook (voor zover ik weet wat ideaal is), maar dan nog vind ik de zitting aan de korte kant en aan de smalle kant (en zit ik op de naden van de zijwangen)...
Maar gisteren nog even wat gespeeld en het lijkt er al meer op.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
spacewagon
3rd Gear member

Frank Willem schreef:
Hoe staat 'ie? Met name de kanteling voor en de kanteling achter.
sappie
3rd Gear member

Dit topic met veel belangstelling gevolgd. Volgens is het ook zo dat de ene Volvo de andere niet is. In mijn vorige S70 (2000) zat ik zoooo ontzettend lekker, kon bij wijze van spreken uren rijden en er dan nog niet uit willen omdat ik zo lekker zat. Ik was in de veronderstelling dat alle modellen net zo lekker zouden zitten. In mijn huidige S80 (2002) daarentegen, kommer en kwel. Eerst de comfort stoelen voor sportstoelen omgewisseld maar nog steeds nu na 11 maanden niet die juiste stand kunnen vinden. Kijk zelfs een beetje tegen lange afstanden op. Overweeg zelfs om weer naar een classic op zoek te gaan.
In ieder geval kan het zoeken naar de juiste stand behoorlijk wat tijd kosten, zal in ieder geval even wat tips gaan uitproberen komende week ;-)
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
MHL
2nd Gear member
Contacteer:

Elsje schreef:Ik stel de zitpositie zo in zodat ze overeenkomt met de ideale zithouding.
( Polsen op stuur, ondersteuning rugholte, gebogen knieen, niet te ver achteruit...)
En dan wacht ik een maand of drie tot wanneer mijn lichaam zich aangepast heeft ...
Te veel mensen hebben een slechte zithouding ( thuis, op het kantoor...) en uiteraard willen ze dan een instelling die hen geen klachten geeft .... fout! Je lichaam past zich heus wel aan na verloop van tijd. (Enkele uitzonderingen niet te na gesproken uiteraard... ik denk hier aan mensen die van nature uit een lichte beperking hebben)
Ik probeer exact dezelfde manier uit zoals hierboven beschreven staat
Volvo - For Life
HakanC
3rd Gear member

Ik heb vandaag mijn stoel in het algemeen wat hoger gezet dan ik zou wensen.. Dit omdat mijn armen anders geen lekkere positie kunnen vinden in verhouding met de armsteunen aan de beide kanten.. Went snel moet ik zeggen dat hogere zit positie.. Mijn onderbenen lijken dat ook fijn te vinden.. (begin ik wat ouder te worden? :p)
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Frank Willem
1st Gear member

spacewagon schreef:
Frank Willem schreef:
Hoe staat 'ie? Met name de kanteling voor en de kanteling achter.
Een vrij rechte houding, zoals ik hier al eerder las overeenkomstig met de ideale zithouding...
spacewagon
3rd Gear member

Ik heb 'm gevonden... Eindelijk! :-)

Stuur: helemaal naar me toe en zo laag mogelijk; zodat de klokken nog wel zichtbaar zijn.

Zitting: achterkant vier pompjes omhoog, voorkant vier pompjes omhoog.

Rugleuning: iets meer naar achteren dan eerst; vergeleken met bepaalde besturders nog steeds 'rechtop'.

Lendensteun: niet gebruikt.
D2
3rd Gear member

Ik zat eerst ook niet lekker in de V40, maar als je de basisrichtlijnen voor een goede rijpositie een beetje volgt gaat het goed. Heb ooit een filmpje opgezocht (google is je vriend). Volgens mij kwam het ongeveer hier op neer (vanuit normale, volledig ontspannen zitpositie gezien):

- Je moet je polsen op de bovenrand van het stuur kunnen laten rusten.
- Met de koppeling volledig ingetrapt moet je been iets gekromd zijn zodat je goed kracht kunt zetten
- Terwijl je dat doet moet je het zitvlak tegen je onderbeen aan voelen zonder dat het druk uitoefent.

Ik heb die regels opgevolgd en nu zit ik goed. Stuur staat zo laag en zo dicht mogelijk naar me toe. Stoel staat in laagste stand met het zitvlak lichtjes gekanteld. Af en toe geef ik een slinger aan de knop van de lendesteun. Tijdens het rijden kan ik mijn elleboog laten steunen op de armsteun in het portier terwijl ik het stuur onderaan vasthou. Helemaal prima zitpositie voor mij, ik heb hiermee > 10 uur rijden probleemloos volgehouden.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Cascam
2nd Gear member

Dat is volgens mij ook het "nadeel" van de Volvo stoelen, als je het al een nadeel kunt noemen,
Je kunt de zitting in zoveel fijnafstellingen afstellen, dat je echt ff moet zoeken,
Maar als je de stand eindelijk hebt is het fantastisch, daarom heb ik de elektrische voorstoel met geheugen genomen, jammer alleen dat de lendesteun manueel is,... Dus mag mijn vrouw daar niet aankomen.

Ik was eerst een lendesteun hater, bij andere merken heb je vaak maar 3 standen niks,middel en "punt in je rug" , bij Volvo moet je van niks tot vol zo'n 30 slagen draaien, en dat is zo veel beter!
Ik ben met 1.86 niet vreselijk lang, maar ben nogal smal gebouwt dus moet echt een goede zijsteun hebben, en bij de meeste merken zij de stoelen te breed, in de Megane kan ik redelijk zitten, enkel mis ik de zitting kanteling, en Volvo is echt top.

Ps. Ik heb ongeveer dezelfde instelling als Poolrev
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Plaats reactie

Terug naar “V40”