Na vijf weken proberen en e.e.a. gelezen te hebben over de zitpositie van de V40, vind ik het tijd voor een topic. Ik zit nog steeds niet echt lekker in de V40.
Ik heb de lederen Summum-stoelen die ik handmatig op allerlei manieren kan verzetten. Ook in hoogte en de kantelhoek van de zitting en de lendensteun.
Ik ben 1,83 en heb een normaal postuur met normale verhoudingen.
De volgende instelling heb ik na vijf weken, waarvan ik dacht en hoopte dat 'ie goed zou zijn:
- stuur helemaal naar me toe en bijna op z'n laagst
- kantelhoek 'uit', dus gewoon zo vlak mogelijk
- stoel op de helft qua hoogte (kan nog zes 'pompjes' naar boven)
- rugleuning behoorlijk recht
- stoel niet te ver naar achteren, mijn polsen leunen op stuur bij gestrekte armen
- lendensteun 'uit', dus helemaal naar achteren gedraaid
Mijn vraag is: zitten jullie écht lekker in de V40 en hoe staat de stoel (en het stuur) ingesteld?
Een lekkere zitpositie?
-
- 3rd Gear member
Mijn V40: D2 Summum
-
- 2nd Gear member
Ik ben 1m76 groot, dus iets kleiner dan jij. Het zitcomfort in mijn Summum is, zoals het een Volvo betaamt, subliem.
Het stuur zit zo dicht mogelijk naar me toe, en net niet helemaal naar beneden.
De stoel staat helemaal omhoog omlaag, het zitvlak is matig naar achteren gekanteld en de lendensteun is matig aangedraaid. Rugleuning staat redelijk recht.
In het begin had ik soms last van rugpijn. Dat bleek te komen door het te ver naar achter kantelen van het zitvlak.
Nu is het echter absoluut perfect zitten. Dit weekend (donderdag heen, zondag terug) nog een heen-en-weer naar de Provence gedaan van 2000 km. De laatste 700 km in één ruk doorgereden om dan fris als een hoentje uit de auto te huppelen. Dat doen weinig auto's (behalve andere Volvo's) de V40 na!
De stoel staat helemaal omhoog omlaag, het zitvlak is matig naar achteren gekanteld en de lendensteun is matig aangedraaid. Rugleuning staat redelijk recht.
In het begin had ik soms last van rugpijn. Dat bleek te komen door het te ver naar achter kantelen van het zitvlak.
Nu is het echter absoluut perfect zitten. Dit weekend (donderdag heen, zondag terug) nog een heen-en-weer naar de Provence gedaan van 2000 km. De laatste 700 km in één ruk doorgereden om dan fris als een hoentje uit de auto te huppelen. Dat doen weinig auto's (behalve andere Volvo's) de V40 na!
- Meeratne
- 2nd Gear member
Ik (ook 1.83) vond de v40 in eerste instantie waardeloos zitten: vaak last van onderrug en schouder.
De setting die ik nu heb is:
- Stoel helemaal naar beneden
- Zitting voorkant een paar pompjes naar boven
- Rugleuning ietsjes naar achter gekanteld
- Lendesteun uit.
Ik leun met mijn linker elleboog op de deurportier (stuur halverwegen vast), rechts op de middenconsole.
Ben onderhand wel gewend aan deze positie.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de stoel van de v40 helemaal niet zo heel prettig vind (of subliem als hierboven of in andere topics). Ik kom uit een Focus en die stoelen zaten wel een stuk beter en gaven meer steun in mijn zij.
De setting die ik nu heb is:
- Stoel helemaal naar beneden
- Zitting voorkant een paar pompjes naar boven
- Rugleuning ietsjes naar achter gekanteld
- Lendesteun uit.
Ik leun met mijn linker elleboog op de deurportier (stuur halverwegen vast), rechts op de middenconsole.
Ben onderhand wel gewend aan deze positie.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de stoel van de v40 helemaal niet zo heel prettig vind (of subliem als hierboven of in andere topics). Ik kom uit een Focus en die stoelen zaten wel een stuk beter en gaven meer steun in mijn zij.
-
- 3rd Gear member
Bedankt, de instelling komt aardig overeen. Grootste verschil is de hoogte. De één op z'n hoogst, de ander op z'n laagst. Ik zit in het midden.
Nog meer tips of instellingen?
Nog meer tips of instellingen?
- Poolrev
- 5th Gear member
Ik ben ook ongeveer van dezelfde lengte, en ik heb de volgende instellingen, zoals ik de stoel overigens in alle Volvo's heb staan:
- stuur helemaal naar me toe, en net niet helemaal op z'n laagst
- hoogteregeling op z'n laagst (achterkant van de zitting)
- kantelregeling op z'n hoogst (voorkant van de zitting)
- rugleuning vrij rechtop
- lendensteun helemaal vol
- stoel zover naar voren dat ik de pedalen gewoon helemaal in kan trappen en m'n polsen bovenop het stuur kan leggen.
Als mensen in mijn stoel gaan zitten, roepen ze altijd dat het de schietstoel-stand is :razz: . Maar ik zit er overheerlijk in, en daar gaat het om
- stuur helemaal naar me toe, en net niet helemaal op z'n laagst
- hoogteregeling op z'n laagst (achterkant van de zitting)
- kantelregeling op z'n hoogst (voorkant van de zitting)
- rugleuning vrij rechtop
- lendensteun helemaal vol
- stoel zover naar voren dat ik de pedalen gewoon helemaal in kan trappen en m'n polsen bovenop het stuur kan leggen.
Als mensen in mijn stoel gaan zitten, roepen ze altijd dat het de schietstoel-stand is :razz: . Maar ik zit er overheerlijk in, en daar gaat het om

-
- 3rd Gear member
Dat lijkt me een heel bijzondere stand, Poolrev. Heb je dan niet dat je veel te laag zit?
-
- 2nd Gear member
Hier nog iemand die na 2 maanden stoeien met de stoelen en pijn in mijn onderrug eindelijk een goede positie gevonden heeft. Ik had al een afspraak staan bij recaro voor een andere stoel gelukkig niet nodig maar het kost erg veel tijd om de juiste zitpositie te vinden en voordat de stoelen ingezeten zijn.
Mijn instellingen:
Stoel helemaal in de laagste stand
Zitting helemaal naar beneden aan de voorkant en dan twee tot drie pompjes omhoog
Lende steun helemaal ingedraaid dus geen druk van de lendesteun.
Rugleuning iets naar achter leunend.
Stuur helemaal naar me toe en in het midden
Benen bijna gestrekt, door te veel met gebogen benen te zitten krijg je
onderrug klachten (in mijn geval) Ik heb wel mijn koppelinspendaal 2 cetimeter laten verhogen.
Als ik anders ga instellen zit ik met mijn hoofd tegen het dak.
Ik ben 1.80 met korte pootjes.
Mijn instellingen:
Stoel helemaal in de laagste stand
Zitting helemaal naar beneden aan de voorkant en dan twee tot drie pompjes omhoog
Lende steun helemaal ingedraaid dus geen druk van de lendesteun.
Rugleuning iets naar achter leunend.
Stuur helemaal naar me toe en in het midden
Benen bijna gestrekt, door te veel met gebogen benen te zitten krijg je
onderrug klachten (in mijn geval) Ik heb wel mijn koppelinspendaal 2 cetimeter laten verhogen.
Als ik anders ga instellen zit ik met mijn hoofd tegen het dak.
Ik ben 1.80 met korte pootjes.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
- lint
- Geartronic member
In een Volvo moet je bijna altijd een goede zitpositie kunnen vinden, door de vele instelmogelijkheden is het wel even zoeken naar de juiste afstellingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Poolrev
- 5th Gear member
Haha, dat vinden er dus meerspacewagon schreef:Dat lijkt me een heel bijzondere stand, Poolrev. Heb je dan niet dat je veel te laag zit?
Nee, ik zou 'm liever nog lager willen, maar dat kan helaas niet.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dan had je een VW Scirocco moeten nemen.Poolrev schreef:Haha, dat vinden er dus meerspacewagon schreef:Dat lijkt me een heel bijzondere stand, Poolrev. Heb je dan niet dat je veel te laag zit?.

Een dag meegehad toentertijd. man man man... wat een kart is dat zeg.
Jammer dat ze trouwens niet meer geïmporteerd worden door PON.
Volvo - For Life
-
- 3rd Gear member
Daarnet jouw stand geprobeerd. Je zit inderdaad niet te laag. Maar door de hoge kanteling van de stoel aan de voorkant, heb ik moeite met koppelen. Mijn been drukt behoorlijk in de zitting wanneer ik de koppeling in trap.Poolrev schreef:Haha, dat vinden er dus meerspacewagon schreef:Dat lijkt me een heel bijzondere stand, Poolrev. Heb je dan niet dat je veel te laag zit?.
-
- 2nd Gear member
Belangrijke correctie: ik zit ook helemaal naar beneden (zoals de meesten hier).Fietsventje schreef:De stoel staat helemaal omhoog omlaag, ...
- The Volvoboy
- 7th Gear member
Ik ben 1,84m en voel me in een V40 vrij beperkt qua ruimte. Heb m'n stoel het liefst vrij hoog staan, maar dan zit ik tegen het dak aan met m'n hoofd... Niet ideaal in ieder geval.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 6th Gear member
Zit bijna helemaal omhoog.. 1.67m
Ook bij mij even geduurd voordat ik ideale positie had..
Daarom ook dit keer gekozen voor elektrische stoel bediening met geheugen.
Want met voorgaande auto's kon je elke keer als je naar garage was geweest weer opnieuw beginnen met juiste positie vinden.
Nu geef ik auto af met 2e sleutel.. Haal ik auto weer op gebruik ik sleutel 1 en bij openen auto gaat gelijk alles weer in de juiste positie ideaal..
Daarom ook dit keer gekozen voor elektrische stoel bediening met geheugen.
Want met voorgaande auto's kon je elke keer als je naar garage was geweest weer opnieuw beginnen met juiste positie vinden.
Nu geef ik auto af met 2e sleutel.. Haal ik auto weer op gebruik ik sleutel 1 en bij openen auto gaat gelijk alles weer in de juiste positie ideaal..

Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 3rd Gear member
Hoe staat 'ie nu?MichelR schreef:Zit bijna helemaal omhoog.. 1.67m
-
- 3rd Gear member
Ben dit nu ook aan het proberen.Fietsventje schreef:Ik ben 1m76 groot, dus iets kleiner dan jij. Het zitcomfort in mijn Summum is, zoals het een Volvo betaamt, subliem.
De schietstoel van Poolrev voelde wel heel gek, toen ik vammorgen instapte. Daarom nu het volgende geprobeerd:
- Stoel één pompje naar boven
- Zitvlak aan de voorkant drie pompjes naar boven
- Rugleuning vrij recht
- Lendesteun een beetje uit
-
- 6th Gear member
@Spacewagon > Electrisch bediend dus moeilijk te zeggen welke stand. Kun je namelijk traploos verstellen..
Volgens mij zelfs in hoogste stand, voorkant stoel hoogste stand, rugleuning naar achter gekanteld, lende steun niet in gebruik.
Lig er een beetje in
Voor mij de beste positie qua rug. (zwakke rug).
Volgens mij zelfs in hoogste stand, voorkant stoel hoogste stand, rugleuning naar achter gekanteld, lende steun niet in gebruik.
Lig er een beetje in

Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- Poolrev
- 5th Gear member
Ik kom vanuit een MINI Cooper, voordat ik de C30 en nu dan de V40 rijd. Ik kan je verzekeren dat dit nog lager zit dan de Scirocco, waar ik overigens ook wel mee gereden heb (en niks vondMHL schreef:Dan had je een VW Scirocco moeten nemen.
Een dag meegehad toentertijd. man man man... wat een kart is dat zeg.
En ik heb nog een classic Mini, waar racestoelen in zitten. Misschien verklaart dat ook waarom ik de stoel in de V40 in 'schietstoel-houding' heb staan :razz: .
Haha, zo heft iedereen z'n voorkeurenspacewagon schreef:Ben dit nu ook aan het proberen.
De schietstoel van Poolrev voelde wel heel gek, toen ik vammorgen instapte. Daarom nu het volgende geprobeerd:
- Rugleuning vrij recht
-
- 3rd Gear member
Hmmz, dit is het ook niet echt. De "pijn" in de rug lijkt weg te gaan als ik de leuning meer achterover zet. Maar dat vind ik niet fijn rijden; in die ligstand. Nog ideeën met betrekking tot kanteling van de zitting zodat de rug recht(er) kan blijven?spacewagon schreef:De schietstoel van Poolrev voelde wel heel gek, toen ik vammorgen instapte. Daarom nu het volgende geprobeerd:
- Rugleuning vrij recht
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
De zithoek groter maken dus het zitvlak aan de voorkant niet te hoog zetten.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70