Geplaatst: 31.05.2006 - 19:50
theoretisch moet je in het gebied rijden waar de meeste koppel vrij komt.
voor trekkracht is koppel nodig, en de vorm van de nokkenas van een auto bepaalt dat bij één bepaald toerental de vullingsgraad (de mate waarin het meeste rendement van de verbranding plaats vind) en dat is dan het toerental waarbij het maximale koppel afgegeven wordt (en dus het meeste rendement uit een motor wordt gehaald)
het benzineverbruik is afhankelijk van de motorbelasting.
de motorbelasting is afhankelijk van de stand van de gasklep.
dus ook bij het remmend op de motor een berg afdalen met continu 4500 toeren is de motorbelasting nul (dat is ook de reden waarom dat niet bezwaarlijk is)
wanneer je 50 in 4 of zelfs in 5 rijdt, moet je, als je wilt acceleren, het gaspedaal verder intrappen dan wanneer je dat in drie zou doen.
dus grotere motorbelasting, gasklep verder open , meer brandstofverbruik. BOvendien zit je dan zo ver van het ideale toerental mbt het maximale koppel en dus maximale rendement, dat je het gaspedaal verder in moet trappen.
daarbij komt, dat bij het accelereren vanaf 50 in 4 of 5 er door het diep ingetrapte gaspedaal veel gas binnengelaten wordt, met als gevolg een grote tik op de zuiger. deze kan de kracht niet kwijt omdat de overbrengingsverhoudign te lang is (te hoge versnelling) gevolgen een zware belasting van krukaslagers en pistonpennen.
nu zal dit allemaal wel goed komen en alleen in extreme gevallen kapot lopen maar toch.
50 in 5 is echt slecht, 4 kan prima mits constante snelheid en zodra er geaccelereerd moet worden terug naar drie.
hoewel elke volvo 400 motor natuurlijk een andere koppelkarakteristiek heeft, zal deze niet veel van elkaar verschillen want het zijn allemaal achtkleppers.
bij een 440 carburateur komt het maximale koppel vrij bij ik dacht iets meer als 3500 toeren per minuut ik schakel zo'n beetje bij iets meer als 3000 toeren per minuut.
een auto rijdt het zuinigst waar het meeste koppel voorhanden is, bij de diesel waar ik dagelijks in rij is dat tussen de 1500 en 3000 toeren per minuut ik schakel dan altijd zodanig dat ik in de volgende versnelling terugval tot ca 1900 a 2000 toeren.
bij veel motoren is het rijden in het ideale koppel gebied natuurlijk niet haalbaar denk aan zestienkleppers die het maximale koppel afgeven bij een hoog toerental.
om dezelfde reden mbt het koppelverloop van een motor is het bij een diesel vaak zinloos om tot het rode toeren gebied door te trekken om het snelst te zijn.
voor elke motor valt mbt de overbrengingsverhoudingen en de koppelkromme uit te rekenen bij welke snelheid in welke versnelling er een zodanige hoeveelheid koppel beschikbaar is dat men het snelst is.
bij mijn dagelijkse auto (de diesel van hierboven) ben ik het snelst als ik in de eerste versnelling bij ca 3100 toeren overschakel (dus niet bij de max van 4750) en in de volgende versnelling daalt dit naar ca 2800 tot nog veel lager.
het verhaal zuinig rijden - veel trekkracht zit dus tamelijk gecompliceerd in elkaar en zoveel mogelijk rendement bij een bepaalde versnelling is dus nog niet zo makkelijk.
voor trekkracht is koppel nodig, en de vorm van de nokkenas van een auto bepaalt dat bij één bepaald toerental de vullingsgraad (de mate waarin het meeste rendement van de verbranding plaats vind) en dat is dan het toerental waarbij het maximale koppel afgegeven wordt (en dus het meeste rendement uit een motor wordt gehaald)
het benzineverbruik is afhankelijk van de motorbelasting.
de motorbelasting is afhankelijk van de stand van de gasklep.
dus ook bij het remmend op de motor een berg afdalen met continu 4500 toeren is de motorbelasting nul (dat is ook de reden waarom dat niet bezwaarlijk is)
wanneer je 50 in 4 of zelfs in 5 rijdt, moet je, als je wilt acceleren, het gaspedaal verder intrappen dan wanneer je dat in drie zou doen.
dus grotere motorbelasting, gasklep verder open , meer brandstofverbruik. BOvendien zit je dan zo ver van het ideale toerental mbt het maximale koppel en dus maximale rendement, dat je het gaspedaal verder in moet trappen.
daarbij komt, dat bij het accelereren vanaf 50 in 4 of 5 er door het diep ingetrapte gaspedaal veel gas binnengelaten wordt, met als gevolg een grote tik op de zuiger. deze kan de kracht niet kwijt omdat de overbrengingsverhoudign te lang is (te hoge versnelling) gevolgen een zware belasting van krukaslagers en pistonpennen.
nu zal dit allemaal wel goed komen en alleen in extreme gevallen kapot lopen maar toch.
50 in 5 is echt slecht, 4 kan prima mits constante snelheid en zodra er geaccelereerd moet worden terug naar drie.
hoewel elke volvo 400 motor natuurlijk een andere koppelkarakteristiek heeft, zal deze niet veel van elkaar verschillen want het zijn allemaal achtkleppers.
bij een 440 carburateur komt het maximale koppel vrij bij ik dacht iets meer als 3500 toeren per minuut ik schakel zo'n beetje bij iets meer als 3000 toeren per minuut.
een auto rijdt het zuinigst waar het meeste koppel voorhanden is, bij de diesel waar ik dagelijks in rij is dat tussen de 1500 en 3000 toeren per minuut ik schakel dan altijd zodanig dat ik in de volgende versnelling terugval tot ca 1900 a 2000 toeren.
bij veel motoren is het rijden in het ideale koppel gebied natuurlijk niet haalbaar denk aan zestienkleppers die het maximale koppel afgeven bij een hoog toerental.
om dezelfde reden mbt het koppelverloop van een motor is het bij een diesel vaak zinloos om tot het rode toeren gebied door te trekken om het snelst te zijn.
voor elke motor valt mbt de overbrengingsverhoudingen en de koppelkromme uit te rekenen bij welke snelheid in welke versnelling er een zodanige hoeveelheid koppel beschikbaar is dat men het snelst is.
bij mijn dagelijkse auto (de diesel van hierboven) ben ik het snelst als ik in de eerste versnelling bij ca 3100 toeren overschakel (dus niet bij de max van 4750) en in de volgende versnelling daalt dit naar ca 2800 tot nog veel lager.
het verhaal zuinig rijden - veel trekkracht zit dus tamelijk gecompliceerd in elkaar en zoveel mogelijk rendement bij een bepaalde versnelling is dus nog niet zo makkelijk.