Pagina 2 van 3

Geplaatst: 31.05.2006 - 19:50
door 440GL
theoretisch moet je in het gebied rijden waar de meeste koppel vrij komt.

voor trekkracht is koppel nodig, en de vorm van de nokkenas van een auto bepaalt dat bij één bepaald toerental de vullingsgraad (de mate waarin het meeste rendement van de verbranding plaats vind) en dat is dan het toerental waarbij het maximale koppel afgegeven wordt (en dus het meeste rendement uit een motor wordt gehaald)

het benzineverbruik is afhankelijk van de motorbelasting.
de motorbelasting is afhankelijk van de stand van de gasklep.
dus ook bij het remmend op de motor een berg afdalen met continu 4500 toeren is de motorbelasting nul (dat is ook de reden waarom dat niet bezwaarlijk is)
wanneer je 50 in 4 of zelfs in 5 rijdt, moet je, als je wilt acceleren, het gaspedaal verder intrappen dan wanneer je dat in drie zou doen.
dus grotere motorbelasting, gasklep verder open , meer brandstofverbruik. BOvendien zit je dan zo ver van het ideale toerental mbt het maximale koppel en dus maximale rendement, dat je het gaspedaal verder in moet trappen.

daarbij komt, dat bij het accelereren vanaf 50 in 4 of 5 er door het diep ingetrapte gaspedaal veel gas binnengelaten wordt, met als gevolg een grote tik op de zuiger. deze kan de kracht niet kwijt omdat de overbrengingsverhoudign te lang is (te hoge versnelling) gevolgen een zware belasting van krukaslagers en pistonpennen.
nu zal dit allemaal wel goed komen en alleen in extreme gevallen kapot lopen maar toch.

50 in 5 is echt slecht, 4 kan prima mits constante snelheid en zodra er geaccelereerd moet worden terug naar drie.

hoewel elke volvo 400 motor natuurlijk een andere koppelkarakteristiek heeft, zal deze niet veel van elkaar verschillen want het zijn allemaal achtkleppers.
bij een 440 carburateur komt het maximale koppel vrij bij ik dacht iets meer als 3500 toeren per minuut ik schakel zo'n beetje bij iets meer als 3000 toeren per minuut.

een auto rijdt het zuinigst waar het meeste koppel voorhanden is, bij de diesel waar ik dagelijks in rij is dat tussen de 1500 en 3000 toeren per minuut ik schakel dan altijd zodanig dat ik in de volgende versnelling terugval tot ca 1900 a 2000 toeren.
bij veel motoren is het rijden in het ideale koppel gebied natuurlijk niet haalbaar denk aan zestienkleppers die het maximale koppel afgeven bij een hoog toerental.

om dezelfde reden mbt het koppelverloop van een motor is het bij een diesel vaak zinloos om tot het rode toeren gebied door te trekken om het snelst te zijn.
voor elke motor valt mbt de overbrengingsverhoudingen en de koppelkromme uit te rekenen bij welke snelheid in welke versnelling er een zodanige hoeveelheid koppel beschikbaar is dat men het snelst is.

bij mijn dagelijkse auto (de diesel van hierboven) ben ik het snelst als ik in de eerste versnelling bij ca 3100 toeren overschakel (dus niet bij de max van 4750) en in de volgende versnelling daalt dit naar ca 2800 tot nog veel lager.

het verhaal zuinig rijden - veel trekkracht zit dus tamelijk gecompliceerd in elkaar en zoveel mogelijk rendement bij een bepaalde versnelling is dus nog niet zo makkelijk.

Geplaatst: 31.05.2006 - 19:54
door 440GL
in 720 graden verdraaiing van de krukas heeft er in alle cilinders een inspuiting plaatsgevonden.

sommige mensen, ook is dit de filosofie van het 'nieuwe rijden' , bij 50 km/h bij 1250 toeren bijv, in plaats van 2690 toeren, heb ik 2 x minder benzine in gespoten.

dit klopt dus niet want doordat je je gaspedaal verder intrapt wordt er meer ingespoten waardoor je per saldo overalll meer in spuit.

vmg

Geplaatst: 31.05.2006 - 22:34
door roever
Let er wel op dat er behoorlijke verschillen zijn tussen een motor met een injectie of niet. Zo moet de 1.8i b18u het maximale koppel al bij 2500 toeren bereiken. Dat is overigens bijzonder laag, bijna dieselwaarden.

Het is sowiso makkelijker om zuinig te rijden in een auto met injectie, wanneer je bijvoorbeeld het gas loslaat om uit te rollen is het verbruik bij een injectiemotor 0, een caburateur zal dan benzine blijven aantrekken en dus verbruiken. Bij een injectiemotor kun je dus beter uitrollen met de koppeling op en de motor in de versnelling, bij een caburateur zal met de koppeling in wellicht zuiniger zijn...

Geplaatst: 31.05.2006 - 22:56
door marsm104
Vanavond 60 in de 5. Dat komt neer op 1800 toeren. De motor bromt dan niet, loopt mooi rustig. Lijkt me dat dat prima kan.

Geplaatst: 01.06.2006 - 13:30
door 440GL
roever schreef:Let er wel op dat er behoorlijke verschillen zijn tussen een motor met een injectie of niet. Zo moet de 1.8i b18u het maximale koppel al bij 2500 toeren bereiken. Dat is overigens bijzonder laag, bijna dieselwaarden.

Het is sowiso makkelijker om zuinig te rijden in een auto met injectie, wanneer je bijvoorbeeld het gas loslaat om uit te rollen is het verbruik bij een injectiemotor 0, een caburateur zal dan benzine blijven aantrekken en dus verbruiken. Bij een injectiemotor kun je dus beter uitrollen met de koppeling op en de motor in de versnelling, bij een caburateur zal met de koppeling in wellicht zuiniger zijn...
daar heb je in principe gelijk in, maar volgens mij zit er op de carberateurs ook een elektrische afsluiter, zodat er net als bij de injectie niks meer wordt aangezogen.

mvg

Geplaatst: 01.06.2006 - 13:38
door V480-S60
@440GL

Hoe jij dat redt weet ik niet, maar ik ben niet de enige met die motor geweest met zo'n verbruik. (En dat was volgens het nieuwe rijden met behoorlijk wat snelweg en 80 km wegen.)

PS
auto gekocht 3 jaar oud met 56.000 km's, verkocht 7 jaar oud met 201.000 km's

Geplaatst: 01.06.2006 - 13:59
door roever
440GL schreef:daar heb je in principe gelijk in, maar volgens mij zit er op de carberateurs ook een elektrische afsluiter, zodat er net als bij de injectie niks meer wordt aangezogen.mvg
Dat zou idd een voordelig effect hebben op het verbruik. Maar over het algemeen zal injectie efficienter om kunnen gaan met brandstof.

Wat overigens niet wegneemt dat je met een caburateur zuinig kunt rijden, ik denk alleen dat je iets anders te werk moet gaan als bij een injectiemotor....

Geplaatst: 01.06.2006 - 17:42
door 440GL
V480-V40 schreef:@440GL

Hoe jij dat redt weet ik niet, maar ik ben niet de enige met die motor geweest met zo'n verbruik. (En dat was volgens het nieuwe rijden met behoorlijk wat snelweg en 80 km wegen.)

PS
auto gekocht 3 jaar oud met 56.000 km's, verkocht 7 jaar oud met 201.000 km's
ik heb dat behaald op een rit van ca 400 km op een zondag op de autobahn met constant 140/150 bij mooi weer ca 20 graden

kijk dat zijn natuurlijk ook gunstige omstandigheden.

87 pk carberatuer (die heeft ook wat meer vermogen dan de 78 pk versie)
verse motor ook nog (95000 km) met pasgestelde kleppen en net na een beurt dus met alles schoon aan filters, dus dat zijn dus ook hele gunstige omstandigheden.

(trouwens een b18kp111 motor, sept 88)

mvg

Geplaatst: 01.06.2006 - 23:45
door roever
Goed onderhoud doet wonderen!

Ik ging na een grote onderhoudsbeurt van 1/11 naar 1/13!

Geplaatst: 01.06.2006 - 23:52
door marsm104
Inderdaad schijnt goede olie wonderen te doen!

Geplaatst: 08.06.2006 - 08:20
door Remy_W
Als ik 50 in z'n 5 ga rijden.. brrr... moet er niet aan denken. Maximaal in z'n 4, maar liever in z'n 3.

Ben wel een doorrijder.. maar haal op LPG evengoed 1:10, en als ik netjes rij 1:12.. (Maar das LPG dus)

Geplaatst: 08.06.2006 - 08:42
door marsm104
Brrr stotter stotter. 50 in de 5 kan lang niet altijd. Sommige auto's kunnen het probleemloos. Kwestie van proberen. Mijn auto loopt mooi vanaf 60 ~ 70.

Geplaatst: 08.06.2006 - 09:46
door V480-S60
Even terug komen op het verbruik.

Idd maakt de omgevingstemperatuur en dientengevolge de motortemperatuur veel uit voor het gebruik. In de winter is het verbruik van brandstof altijd hoger. En met carburatie ben je fractioneel onzuiniger.

En dan kom je bij de 440 78 pk versie MY 1991 op een gemiddeld verbruik van 1 op 10.5 en alleen met warme motor op de snelweg kom je dan wel eens op 1 op 13.

Geplaatst: 08.06.2006 - 20:07
door nvdw
Ik ben met mijn 460 1.8i tot nu toe 600 kilometer ver gekomen op een tank, en er zit nog zeker 15 liter in het vat. Waarschijnlijk haal ik een verbruik van ongeveer 1 op 11 à 12, en dat vind ik netjes aangezien a) ik op de terugreis veel file heb, b) ik met enige regelmaat behoorlijk hard heb gereden en c) mijn motor niet goed op temperatuur lijkt te komen. Hij moet binnenkort toch voor een beurtje langs, gelijk even naar laten kijken.

Geplaatst: 09.06.2006 - 15:11
door TurboRobbie
Mijn 440 (1.7 Turbo uit 1994) haalt gemiddeld 9 liter op 100 km dus dat is ongeveer 1:11 en dit is met gecombineerd gebruik (snelweg en stad). Ik rij er verder rustig mee en onderhoud um goed. Een tijdje terug is er een flink gat in de uitlaat ontstaan en dan geeft de boadcomputer meteen een hoger verbruik aan. Goed onderhoud heeft dus veel invloed op je verbruik!

Groeten Rob

Geplaatst: 10.06.2006 - 13:19
door nvdw
Geloof het of niet, maar na mijn laatste tankbeurt blijkt dat ik gemiddeld 1 op 13,3 heb gereden! Ik zal mijn best doen om zelfs dát nog te verbeteren...

Geplaatst: 10.06.2006 - 17:50
door roever
Net uitgerekend, met een paar lange stukken erbij: 1 / 14.8...

Dus als je wat lange stukken erbij pakt en een beetje je best doet is er veel mogelijk!

Geplaatst: 10.06.2006 - 17:57
door geestschrijver
Ludo schreef:50 in 4é-5é?.
zijn jullie al met pensioen ofzo?
Ja, dat DAF-imago is maar moeilijk af te schudden...

Geplaatst: 05.09.2006 - 00:45
door arjen-440
nou...
ik rijdt nou ook niet super zuinig....
schakelen bij 3k soms 3,5....
en best veel stadsgebruik maar ook veel 80km...
rijdt ik toch ook met mijn 440 1800 monopoint..
rond de 1 op 13.

En er staat bijna 3 ton op de klok,
en stationair hoor ik een licht tikken van oner het nokkenas deksel...
dus de afstelling zal niet geheel perfect wezen...

(en ja ik ga binnenkort de klepjes stellen ;) )

grts arjen

Geplaatst: 05.09.2006 - 18:52
door The Real Master
Ik haal met mijn 94 er 2.0 liter met een volle tank makkelijk 800 km dit is voornamelijk stad en misschien 200 km ervan op de snelweg.
Hierbij rijd ik niet altijd rustig :wink:
Vergeleken met de 1.8 van mijn pa is mijn 2.0 zuiniger.
Ik schakel meestal iets boven de 2500 toeren in de stad eigenlijk zou dit tegen de 3000 toeren moeten zijn.

Groet
TRM

PS: weet iemand wat voor de 2.0 liter de beste koppel is in welke versnelling.