Heyhallo,
Ik heb sinds een weekje een Volvo 440 uit 1991 met 230.000 op de teller. Er zit een 1.8l motor in. Hij rijdt prima, maar stationair `trilt` `ie wat. Toerental zit dan zo rond de 850, en schommelt dan weleens naar de 1000 toe. Wie weet wat dit kan zijn, en of er wat aan te doen is?
Ik rij met de 440 1 op 11 (gemeten over 300 km afgelegde weg). Hier zit zo`n 100 km snelweg bij, de rest is voornamelijk stadsverkeer. Ik schakel snel door (rij 50 in z`n 5 en zit bijna nooit boven de 2500 toeren). Is 1 op 11 dan acceptabel?
Alvast bedankt voor de reacties!
Mvg, StefanCJ
Verbruik 440; 1 op 11 bij zuinig rijden, in orde?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
- Locatie: Almelo
Schakel eens tussen de 2500 en de 3000 toeren dan zit je in het meest gunstige toerengebied van een 1800, 50 in z'n 5 lijkt me ook een beetje overdreven, maximaal in 4 anders zwoegt je motor zich een slag in de ronte, verder vind ik 1:11 nog niet eens zo slecht.
Groeten Rene
Groeten Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Ik sluit me aan bij Buggyrene, te laag in de toeren rijden is ook niet goed! Heb je geen problemen als je zo laag toerig rijdt dat hij erg begint te brommen?
Ik vind je verbruik trouwens ook niet echt slecht, het ligt heel erg aan waar je rijdt, veel in de stad gaat het hard achteruit. Ik rij nu gemiddeld over een heel jaar en 20.000km (zomer en winter) 1/13.5. Mocht je het idee hebben dat je verbruik hoog blijft moet je maar eens kijken naar je luchtfilter en bougies. Goed onderhoud velaagt het verbruik ook aanzienlijk!
Ik vind je verbruik trouwens ook niet echt slecht, het ligt heel erg aan waar je rijdt, veel in de stad gaat het hard achteruit. Ik rij nu gemiddeld over een heel jaar en 20.000km (zomer en winter) 1/13.5. Mocht je het idee hebben dat je verbruik hoog blijft moet je maar eens kijken naar je luchtfilter en bougies. Goed onderhoud velaagt het verbruik ook aanzienlijk!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 16.05.2006 - 11:30
- Locatie: Utrecht
Hmm ... Ik dacht -mede door de reclame`s van "het nieuwe rijden"- dat, hoe lager het toerental, hoe zuiniger het rijden. Als ik het goed begrijp is dat niet per definitie het geval?
@ Roever, ik rij niet zo snel in z`n 5, dat de motor begint te brommen.
@ Roever, ik rij niet zo snel in z`n 5, dat de motor begint te brommen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Uiteraard is bij 2500 toeren schakelen zuiniger dan schakelen bij 4000 toeren, alleen als je te laagtoerig gaat rijden belast je de motor extra (das dus ook slecht voor de motor). Dan heeft de motor te weinig vermogen beschikbaar om de gevraagde acceleratie uit te voeren of de snelheid vast te houden.
Je moet het gewoon een beetje aanvoelen, als de motor gewoon goed oppakt en niet heel laag begint te brommen en trillen zit je goed. Ik hou bij mijn auto ongeveer 2600-2800 toeren aan om te schakelen als ik normaal rijdt (dus ook geen zware belading of heuvels of zo). Dan merk je ook dat de motor terug valt tot 1800-2000 toeren en weer meteen makkelijk oppakt.
Bij constante snelheden kun je wel lager rijden, 50 in de 4e versnelling is prima te doen, alleen dan even terug schakelen als je snel wilt accelereren, of voorzichtig en geleidelijk optrekken.
Je moet het gewoon een beetje aanvoelen, als de motor gewoon goed oppakt en niet heel laag begint te brommen en trillen zit je goed. Ik hou bij mijn auto ongeveer 2600-2800 toeren aan om te schakelen als ik normaal rijdt (dus ook geen zware belading of heuvels of zo). Dan merk je ook dat de motor terug valt tot 1800-2000 toeren en weer meteen makkelijk oppakt.
Bij constante snelheden kun je wel lager rijden, 50 in de 4e versnelling is prima te doen, alleen dan even terug schakelen als je snel wilt accelereren, of voorzichtig en geleidelijk optrekken.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Hard onderweg, maar zolang je 50 in zijn 4 blijft rijden doe je er wat langer over voor je daar bent....Ludo schreef:50 in 4é-5é?.
zijn jullie al met pensioen ofzo?.



Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
je mag idd wel iets hoger in toeren draaien want de motoren van toen waren niet zo door ontwikkeld als die van tegenwordig die daar wat beter mee weten om tegaan als het gaat om laagtoerig rijden.
1;11 voor gemiddeld gebruik is redelijk normaal
Ik rij stad 1:8 en snel weg bij 120 km/h 1:15
1;11 voor gemiddeld gebruik is redelijk normaal
Ik rij stad 1:8 en snel weg bij 120 km/h 1:15
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 08.05.2006 - 18:25
- Locatie: Maastricht
een vervuilde stationair klep kan dit probleem veroorzaken.
Symptomen: motor blijft bv bij tot stilstand komen in hoge toerental hangen.
Even goed schoonmaken van binnen met wasbenzine en klein beetje vet zodat ie weer goed kan wegen.
Heb momenteel 335000 op de teller, dus je kunt nog verder rijden..
Symptomen: motor blijft bv bij tot stilstand komen in hoge toerental hangen.
Even goed schoonmaken van binnen met wasbenzine en klein beetje vet zodat ie weer goed kan wegen.
Heb momenteel 335000 op de teller, dus je kunt nog verder rijden..
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Bij 2500 toeren geeft de 1.8I z'n maximale koppel... meestal schakel ik rond de 3000 toeren, als je dan overschakelt, kom je weer rond de 2000 toeren uit.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Hmmm.... ik vind 1 op 11 ronduit slecht. Bij stevig doorrijden (regelmatig ver boven de 160km/h) kom ik op bijna 8 liter per 100 km. Dit komt neer op 1 op 12,2 ongeveer. Dan vind ik dat ik echt onzuinig rij.
Nu, bij normaal gemengd gebruik rij ik gemiddeld 7,2 liter per 100km. dit is bijna 1 op 14. Bij wat langere ritten is 6,7 liter gemiddeld ook goed te doen.
Dit is met een 2 liter 480 uit 95. Mijn vorige 480 (1700i, B18FP blok) was nog zuiniger.
Nu, bij normaal gemengd gebruik rij ik gemiddeld 7,2 liter per 100km. dit is bijna 1 op 14. Bij wat langere ritten is 6,7 liter gemiddeld ook goed te doen.
Dit is met een 2 liter 480 uit 95. Mijn vorige 480 (1700i, B18FP blok) was nog zuiniger.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
@Caerbannog:
Vergeet niet dat een B18U een monopoint is en er dus altijd wat brandstof verloren gaat bij verdamping en niet de perfekte inspuiting is.
Vergeet niet dat een B18U een monopoint is en er dus altijd wat brandstof verloren gaat bij verdamping en niet de perfekte inspuiting is.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20771
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@Caerbannog.
Ik ben het met Michel440sports eens. Ook ik haalde met de 1.8 monopoint in een 440 geen 1 op 12, maar eerder 1 op 11.
Bij mijn eerste 440 met de oude 1.7 carburateur 78 pk (die ook in de 340 zat) was het zelfs nog dramatischer. 1 op 10,5 was het maximaal haalbare.
Mijn 2.0 liter 480 haalt makkelijk 1 op 12.5 tot 1 op 13 bij dat verkeer en de turbo had ook dat verbruik.
Helaas is het zo dat de 1.8i niet echt als zuinig bekend staat.
Ik ben het met Michel440sports eens. Ook ik haalde met de 1.8 monopoint in een 440 geen 1 op 12, maar eerder 1 op 11.
Bij mijn eerste 440 met de oude 1.7 carburateur 78 pk (die ook in de 340 zat) was het zelfs nog dramatischer. 1 op 10,5 was het maximaal haalbare.
Mijn 2.0 liter 480 haalt makkelijk 1 op 12.5 tot 1 op 13 bij dat verkeer en de turbo had ook dat verbruik.
Helaas is het zo dat de 1.8i niet echt als zuinig bekend staat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Ah dankje voor de informatie!
Nooit te jong om te leren
Nooit te jong om te leren

Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Met m'n vorige auto, een Renault 19 1.4 uit 1994, kon ik soms 1:17 halen.
Maar die nodigde niet uit om het gas eens diep in te trappen. M'n huidige 460 wel
Maar die nodigde niet uit om het gas eens diep in te trappen. M'n huidige 460 wel

Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
Ik rij zelf bijna nooit op benzine.
Heb wel een tijdje op benzine gereden vanwege problemen met m'n gasinstallatie/motor. Toen was het gemiddelde verbruik ongeveer 1:8,5
daar droeg het slecht lopen van de motor ook aan bij
Van het weekend 1:11,2 gehaald met mijn 440 op lpg.
Dit was van de 300km ongeveer 250km snelweg.
Normaal gesproken rijd ik 1:8 op gas.
Heb wel een tijdje op benzine gereden vanwege problemen met m'n gasinstallatie/motor. Toen was het gemiddelde verbruik ongeveer 1:8,5
daar droeg het slecht lopen van de motor ook aan bij
Van het weekend 1:11,2 gehaald met mijn 440 op lpg.
Dit was van de 300km ongeveer 250km snelweg.
Normaal gesproken rijd ik 1:8 op gas.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
1 op 10,5?V480-V40 schreef:@Caerbannog.
Ik ben het met Michel440sports eens. Ook ik haalde met de 1.8 monopoint in een 440 geen 1 op 12, maar eerder 1 op 11.
Bij mijn eerste 440 met de oude 1.7 carburateur 78 pk (die ook in de 340 zat) was het zelfs nog dramatischer. 1 op 10,5 was het maximaal haalbare.
Mijn 2.0 liter 480 haalt makkelijk 1 op 12.5 tot 1 op 13 bij dat verkeer en de turbo had ook dat verbruik.
Helaas is het zo dat de 1.8i niet echt als zuinig bekend staat.
hoe doe je dat?
440 1.7 carberatuer wel de uitvoering met 87 pk, 1/14,9 , bij constant 14/150 kmh!
mvg
- Pjotr_DJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
- Locatie: Nieuw-Vennep
Ik heb ook een B18U, en kom rond de 1/11 uit, zoals gezegd dus heel normaal.
Ook ik rij als het kan ook in een zo hoog mogelijke versnelling, en ben nog lang niet gepensioneerd :p Als volvo rijdend student moet je nu eenmaal op de centjes letten :twisted: .
Nu had ik al het vermoeden dat een te hoge vesnelling voor een lange niet zo goed is voor de motor.
Echter wil ik graag weten bij welk toerental de motor het zuinigst rijd.
Ook ik rij als het kan ook in een zo hoog mogelijke versnelling, en ben nog lang niet gepensioneerd :p Als volvo rijdend student moet je nu eenmaal op de centjes letten :twisted: .
Nu had ik al het vermoeden dat een te hoge vesnelling voor een lange niet zo goed is voor de motor.
Echter wil ik graag weten bij welk toerental de motor het zuinigst rijd.
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
toerental kan je naar mijn mening het beste op de 2000/2200 toeren houden.
en er voor zorgen als je 2000 toeren in bijv z'n 5 rijd en je moet flink gas geven dat je eerst terug schakeld naar z'n 4 zodat je niet volop hoeft te trekken in een hoge versnelling
en er voor zorgen als je 2000 toeren in bijv z'n 5 rijd en je moet flink gas geven dat je eerst terug schakeld naar z'n 4 zodat je niet volop hoeft te trekken in een hoge versnelling