Approachverlichting samen met auto openmaken

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

OGA244 schreef:wat heeft het voor zin?
Dan is het niet nodig elke keer op het knopje te drukken. Nu blijft mijn verlichting na het uitzetten van het contact (als het licht was ingeschakeld, handmatig dan wel automatisch) altijd nog 30 seconden aan. Ook bij VAG auto's is dit standaard.

Is er een mogelijkheid dit bij een v40 ook in te (laten) stellen?
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
Praveen
2nd Gear member

dbt schreef:
Dan is het niet nodig elke keer op het knopje te drukken. Nu blijft mijn verlichting na het uitzetten van het contact (als het licht was ingeschakeld, handmatig dan wel automatisch) altijd nog 30 seconden aan. Ook bij VAG auto's is dit standaard.

Is er een mogelijkheid dit bij een v40 ook in te (laten) stellen?
dan hebben we het over follow me home verlichting en niet approach verlichting.

‘Follow Me Home’-verlichting
Het is mogelijk om een deel van de buitenverlichting enige tijd ingeschakeld te houden en als ‘Follow Me Home’-verlichting dienst te
laten doen na vergrendeling van de auto.

1. Neem de transpondersleutel uit het contactslot.
2. Haal de linker stuurhendel tot in de eindstand naar het stuurwiel toe en laat de hendel los. De functie is op dezelfde manier te activeren als de grootlichtsignalen, zie pagina 91.
3. Stap uit de auto en vergrendel het portier. Wanneer de functie is geactiveerd, branden de dimlichten, de parkeerlichten, de verlichting
van de buitenspiegels, de kentekenplaatverlichting, de plafondverlichting in het interieur en de vloerverlichting.

De duur van de ‘Follow Me Home’-verlichting kan worden ingesteld in het menusysteem MY CAR onder Instellingen Autoinstellingen Lichtinstellingen
Tijdsduur 'follow me home'-verl..
Voor een beschrijving van het menusysteem, zie
pagina 216.
Besteld 12-7-2013 Geleverd 30-10-2013Ingelevered op 29-11-2016: Volvo V40 D2 R-Design: Black Sapphire - R-Design Plus Line - Business Pack Pro - Interieur verlichtingspack 2 - Verwarmbare stoelen - Elektrisch bedienbare kindersloten - Volvo Alarm kl.3 - Keyless Drive - Verwarmbare voorruit - Extra getint glas achterportieren en achterklep - Uitschakelbare pasagiersairbag - Zonder model -en motortype aanduiding
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
OGA244
8th Gear member

dbt schreef:
Dan is het niet nodig elke keer op het knopje te drukken. Nu blijft mijn verlichting na het uitzetten van het contact (als het licht was ingeschakeld, handmatig dan wel automatisch) altijd nog 30 seconden aan. Ook bij VAG auto's is dit standaard
je dimlicht ook?
zakraket
4th Gear member

Ja, bij mijn Seat bleef het dimlicht branden als de lichten aan stonden (automatisch of handmatig)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

OGA244 schreef:je dimlicht ook?
Ja, de dimlichten ook.

Dat is bij de follow-me-home bij de Volvo ook mits je de richtingaanwijzer hendel naar je toe haalt nadat je de motor hebt uitgezet. Het mooie nu is juist dat ik bij mijn huidige auto die handeling niet hoeft uit te voeren en vroeg me af of dit bij de V40 ook mogelijk is.

En on-topic, bij het ontgrendelen de approach verlichting automatisch aan zou ook erg fijn zijn. Dit was bij mijn Ford's ook.
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
zakraket
4th Gear member

dbt schreef:
OGA244 schreef:je dimlicht ook?
En on-topic, bij het ontgrendelen de approach verlichting automatisch aan zou ook erg fijn zijn. Dit was bij mijn Ford's ook.
Ook dat was bij mijn Seat ook zo. Lijkt mij handig en vandaar de vraag. Bij Volvo is het dus niet zo, en hier wordt als argument gegeven dat dat niet veilig is ivm carjacking. Waarom dan niet een optie om dit stukje automatisering aan/uit te zetten. Ik heb geen last van carjacking ;)

[X] Approachverlichting automatisch bij ontgrendelen
[X] Followmehome verlichting automatisch bij vergrendelen

:) Zou bij mij allebei aan staan.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
OGA244
8th Gear member

zakraket schreef:Ja, bij mijn Seat bleef het dimlicht branden als de lichten aan stonden (automatisch of handmatig)
ik heb ook een seat en daar blijft niets branden
zakraket
4th Gear member

Dan zul je die optie niet hebben? Ik had een Leon sportup , daar zaten alle opties op. Een Style is niet de meest uitgebreide variant, wellicht ook niet bij een Ibiza?
OGA244
8th Gear member

Ik heb geen xenon en geen schuifdak, voor de rest alles wat er op kon..
Maar std is het geenszins op een Seat en leverbaar was het ook niet op de ibiza (op een nw Leon kan ik ook niets vinden)
zakraket
4th Gear member

Ja....wat maakt het uit. het zat op mijn Leon: lichtsensor tbv automatische dimlichten (werkte perfect, in 7 jaar tijd nooit de lichtknop van "auto" gehad) en de verlichting bleef ongeveer 1 minuut branden als je de auto in het donker afzette.
Hoe vaak ik niet door voorbijgangers gewezen werd op het feit dat mijn lichten nog brandden...yes I know, automatisch.

Dat was het vorig model Leon. Mogelijk is het - de "followmehome" - helemaal geen optie en gewoon onderdeel van het lichtsensor-gebeuren, dát was nl. zeker een optie op de vorige Leon, samen met een - perfect werkende - regensensor.

-edit: weggehaald ivm spiegelverstelling omdat het niet klopte
OGA244
8th Gear member

Nee hoor, Volvo heeft het standaard wel maar je moet alleen wel een handeling verrichten
zakraket
4th Gear member

Ah oke, ik heb de prijslijst er niet bij. FMH en Approach is standaard? netjes dan!
twcoolen
3rd Gear member

zakraket schreef: edit: om nog eens aan te geven wat ik logischer zou vinden: op de Volvo zit een optie om bij het inschakelen van de achteruit de spiegels naar beneden te draaien. Heel handig bij het inparkeren! :)
Helaas is het zeer ONhandig dat bij het uitparkeren vervolgens de spiegels naar beneden draaien als je eerst een stukje achteruit rijdt en je vervolgens niet meer kunt zien of er verkeer aankomt.
Dan duurt het een tijdje voor de spiegels weer terugdraaien.

Deze automatische optie kun je aan of uitzetten. Het is echter niet mogelijk om naar wens de linker- of rechtspiegel naar beneden te draaien Het gaat automatisch of het gaat niet. Wel kun je voor één zijde kiezen.

Juist HIER had ik liever een handmatige optie gezien. Immers, soms parkeer ik met de linkerzijde van de auto langs de stoep en heb ik de rechterspiegel nodig om te zien of er verkeer aan komt bij het wegrijden.
Soms parkeer ik met de rechterzijde langs de stoep en heb ik de linkerspiegel nodig bij het wegrijden.
Beide spiegels zijn dan niet beschikbaar want naar beneden gedraaid.

Een simpel knopje om te kunnen kiezen OF je de spiegel naar beneden draait, en welke spiegel, was hier veel beter geweest.
Nu kun je wel kiezen om of de linker of de rechtspiegel - altijd - naar beneden te draaien, maar ja...mijn auto staat de ene dag links de andere dag rechts geparkeerd.

Conclusie: de functie is aardig bedacht maar in de praktijk onhandig cq onbruikbaar. Ik heb de rechterspiegel ingeschakeld voor deze functie maar in de helft van de tijd erger ik me eraan dat ik moet wachten tot de spiegel weer teruggedraaid is. Over mijn schouder zie ik niks door de bouw van de auto.
Ik snap het probleem niet volledig. Wanneer je met je rechterzijde langs de stoep bent geparkeerd en je wilt wegrijden, waarom heb je dan je rechterspiegel nodig om te kijken of er verkeer aankomt? Je hebt toch juist je linkerspiegel nodig om te zien of er geen verkeer in de straat rijdt?

Ik heb mijzelf nog niet 1 keer gestoord aan het feit dat de spiegel wat trager reageert. Al helemaal niet bij het wegrijden.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

goed is het toch nooit, wat een gezeur toch allemaal weer
Volvo for life
zakraket
4th Gear member

twcoolen schreef:
Ik snap het probleem niet volledig. Wanneer je met je rechterzijde langs de stoep bent geparkeerd en je wilt wegrijden, waarom heb je dan je rechterspiegel nodig om te kijken of er verkeer aankomt? Je hebt toch juist je linkerspiegel nodig om te zien of er geen verkeer in de straat rijdt?

Ik heb mijzelf nog niet 1 keer gestoord aan het feit dat de spiegel wat trager reageert. Al helemaal niet bij het wegrijden.
Rechterzijde langs de stoep en rechterzijde spiegel naar beneden is geen probleem. Maar als ik met de linkerzijde langs de stoep sta heb ik de rechterspiegel nodig om verkeer te zien, en andersom.
Als ik de optie had om de spiegel naar behoefte naar beneden te draaien dan kon je die functie alleen gebruiken bij het inparkeren en niet inschakelen op het moment dat je wegrijdt.

edit: dan kan dus door tijdens achteruitversnelling op een spiegelknopje te drukken! :)
guidov
2nd Gear member

zakraket schreef:Ja....wat maakt het uit. het zat op mijn Leon: lichtsensor tbv automatische dimlichten (werkte perfect, in 7 jaar tijd nooit de lichtknop van "auto" gehad) en de verlichting bleef ongeveer 1 minuut branden als je de auto in het donker afzette.
Hoe vaak ik niet door voorbijgangers gewezen werd op het feit dat mijn lichten nog brandden...yes I know, automatisch.

Dat was het vorig model Leon. Mogelijk is het - de "followmehome" - helemaal geen optie en gewoon onderdeel van het lichtsensor-gebeuren, dát was nl. zeker een optie op de vorige Leon, samen met een - perfect werkende - regensensor.

Alleen merken als Mercedes, BWM en blijkbaar Volvo vragen extra geld voor zoiets eenvoudigs ;) Bij Seat krijg je het er gewoon bij.

edit: om nog eens aan te geven wat ik logischer zou vinden: op de Volvo zit een optie om bij het inschakelen van de achteruit de spiegels naar beneden te draaien. Heel handig bij het inparkeren! :)
Helaas is het zeer ONhandig dat bij het uitparkeren vervolgens de spiegels naar beneden draaien als je eerst een stukje achteruit rijdt en je vervolgens niet meer kunt zien of er verkeer aankomt.
Dan duurt het een tijdje voor de spiegels weer terugdraaien.

Deze automatische optie kun je aan of uitzetten. Het is echter niet mogelijk om naar wens de linker- of rechtspiegel naar beneden te draaien Het gaat automatisch of het gaat niet. Wel kun je voor één zijde kiezen.

Juist HIER had ik liever een handmatige optie gezien. Immers, soms parkeer ik met de linkerzijde van de auto langs de stoep en heb ik de rechterspiegel nodig om te zien of er verkeer aan komt bij het wegrijden.
Soms parkeer ik met de rechterzijde langs de stoep en heb ik de linkerspiegel nodig bij het wegrijden.
Beide spiegels zijn dan niet beschikbaar want naar beneden gedraaid.

Een simpel knopje om te kunnen kiezen OF je de spiegel naar beneden draait, en welke spiegel, was hier veel beter geweest.
Nu kun je wel kiezen om of de linker of de rechtspiegel - altijd - naar beneden te draaien, maar ja...mijn auto staat de ene dag links de andere dag rechts geparkeerd.

Conclusie: de functie is aardig bedacht maar in de praktijk onhandig cq onbruikbaar. Ik heb de rechterspiegel ingeschakeld voor deze functie maar in de helft van de tijd erger ik me eraan dat ik moet wachten tot de spiegel weer teruggedraaid is. Over mijn schouder zie ik niks door de bouw van de auto.

Of de Approach of followmehome-lampen aan of uit gaan automatisch maakt verder niets uit. Altijd automatisch aan is prima. VInd je het niks schakel je de functie uit, maar als dat niet kan hoef je je er ook niet aan te storen.
Maar juist hier moet je een extra handeling verrichten (en zelfs een nogal onlogische met die stuurhandel)

Maar goed, misschien komt er nog een keer de mogelijkheid om via de computer je eigen settings te kiezen.
Bij de Seat Leon model 2 was het weldegelijk mogelijk. Eerst stond de functie bij mij ook niet aan, maar heb toen door een fanaat met vagcom tool een aantal functies aan laten passen. De boordcomputer is bij elke Seat het zelfde en de instellingen zijn mogelijk, mits je de juiste tools gebruikt.
Ik verwacht dat dat bij
Volvo ook zo zal zijn, alleen moet er een fanaat zijn die een vida dice tool heeft en bereid is de aanpassingen door te voeren (eventueel tegen een kleine vergoeding)
D2 R-Design Titanium Grey, BPP, Winterline, donkere ramen vanaf b stijl + Sunblinds, geen type en model aanduiding, afneembare trekhaak, silver visions 4*

Afbeelding
zakraket
4th Gear member

Ik heb op dezelfde manier de ruiten aan de afstandbediening laten koppelen op mijn Seat (zodat je met de afstandbed. de ruiten kunt openmaken/sluiten)
HakanC
3rd Gear member

zakraket schreef:
twcoolen schreef:

Rechterzijde langs de stoep en rechterzijde spiegel naar beneden is geen probleem. Maar als ik met de linkerzijde langs de stoep sta heb ik de rechterspiegel nodig om verkeer te zien, en andersom.
Als ik de optie had om de spiegel naar behoefte naar beneden te draaien dan kon je die functie alleen gebruiken bij het inparkeren en niet inschakelen op het moment dat je wegrijdt.
Bij mij laat ik het niet automatisch kantellen maar alleen indien nodig:

Indien versnelling op achteruit op spiegelknopje L of R drukken (afhankelijk van welke moet kantellen)... Staat ook in instr. boekje.

Zodra je weer wegrijdt boven 5 km/h of zo in 1e versn. herstelt deze weer
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
zakraket
4th Gear member

HakanC schreef:
zakraket schreef:
twcoolen schreef:

Bij mij laat ik het niet automatisch kantellen maar alleen indien nodig:

Indien versnelling op achteruit op spiegelknopje L of R drukken (afhankelijk van welke moet kantellen)... Staat ook in instr. boekje.

Zodra je weer wegrijdt boven 5 km/h of zo in 1e versn. herstelt deze weer
Pff...tnx! Ik heb het hele instructieboekje doorgenomen (echt waar) maar het is ook niet een dik boek! Ik zag in een ander topic zojuist ook dat iemand "naar wens" de spiegels kon laten draaien dus ik was al benieuwd of ik dat gemist had in 'de bijbel'

Ik zal even rectificeren :)
HakanC
3rd Gear member

;) Ook als je weer op de L of R knop drukt komt deze uiteraard weer terug op zijn normale positie
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Plaats reactie

Terug naar “V40”