Pagina 2 van 3

Geplaatst: 06.08.2013 - 13:25
door dbt
OGA244 schreef:wat heeft het voor zin?
Dan is het niet nodig elke keer op het knopje te drukken. Nu blijft mijn verlichting na het uitzetten van het contact (als het licht was ingeschakeld, handmatig dan wel automatisch) altijd nog 30 seconden aan. Ook bij VAG auto's is dit standaard.

Is er een mogelijkheid dit bij een v40 ook in te (laten) stellen?

Geplaatst: 06.08.2013 - 13:55
door Praveen
dbt schreef:
OGA244 schreef:wat heeft het voor zin?
Dan is het niet nodig elke keer op het knopje te drukken. Nu blijft mijn verlichting na het uitzetten van het contact (als het licht was ingeschakeld, handmatig dan wel automatisch) altijd nog 30 seconden aan. Ook bij VAG auto's is dit standaard.

Is er een mogelijkheid dit bij een v40 ook in te (laten) stellen?
dan hebben we het over follow me home verlichting en niet approach verlichting.

‘Follow Me Home’-verlichting
Het is mogelijk om een deel van de buitenverlichting enige tijd ingeschakeld te houden en als ‘Follow Me Home’-verlichting dienst te
laten doen na vergrendeling van de auto.

1. Neem de transpondersleutel uit het contactslot.
2. Haal de linker stuurhendel tot in de eindstand naar het stuurwiel toe en laat de hendel los. De functie is op dezelfde manier te activeren als de grootlichtsignalen, zie pagina 91.
3. Stap uit de auto en vergrendel het portier. Wanneer de functie is geactiveerd, branden de dimlichten, de parkeerlichten, de verlichting
van de buitenspiegels, de kentekenplaatverlichting, de plafondverlichting in het interieur en de vloerverlichting.

De duur van de ‘Follow Me Home’-verlichting kan worden ingesteld in het menusysteem MY CAR onder Instellingen Autoinstellingen Lichtinstellingen
Tijdsduur 'follow me home'-verl..
Voor een beschrijving van het menusysteem, zie
pagina 216.

Geplaatst: 06.08.2013 - 15:55
door OGA244
dbt schreef:
OGA244 schreef:wat heeft het voor zin?
Dan is het niet nodig elke keer op het knopje te drukken. Nu blijft mijn verlichting na het uitzetten van het contact (als het licht was ingeschakeld, handmatig dan wel automatisch) altijd nog 30 seconden aan. Ook bij VAG auto's is dit standaard
je dimlicht ook?

Geplaatst: 06.08.2013 - 15:59
door zakraket
Ja, bij mijn Seat bleef het dimlicht branden als de lichten aan stonden (automatisch of handmatig)

Geplaatst: 06.08.2013 - 16:08
door dbt
OGA244 schreef:je dimlicht ook?
Ja, de dimlichten ook.

Dat is bij de follow-me-home bij de Volvo ook mits je de richtingaanwijzer hendel naar je toe haalt nadat je de motor hebt uitgezet. Het mooie nu is juist dat ik bij mijn huidige auto die handeling niet hoeft uit te voeren en vroeg me af of dit bij de V40 ook mogelijk is.

En on-topic, bij het ontgrendelen de approach verlichting automatisch aan zou ook erg fijn zijn. Dit was bij mijn Ford's ook.

Geplaatst: 06.08.2013 - 16:15
door zakraket
dbt schreef:
OGA244 schreef:je dimlicht ook?
En on-topic, bij het ontgrendelen de approach verlichting automatisch aan zou ook erg fijn zijn. Dit was bij mijn Ford's ook.
Ook dat was bij mijn Seat ook zo. Lijkt mij handig en vandaar de vraag. Bij Volvo is het dus niet zo, en hier wordt als argument gegeven dat dat niet veilig is ivm carjacking. Waarom dan niet een optie om dit stukje automatisering aan/uit te zetten. Ik heb geen last van carjacking ;)

[X] Approachverlichting automatisch bij ontgrendelen
[X] Followmehome verlichting automatisch bij vergrendelen

:) Zou bij mij allebei aan staan.

Geplaatst: 06.08.2013 - 17:26
door OGA244
zakraket schreef:Ja, bij mijn Seat bleef het dimlicht branden als de lichten aan stonden (automatisch of handmatig)
ik heb ook een seat en daar blijft niets branden

Geplaatst: 06.08.2013 - 19:51
door zakraket
Dan zul je die optie niet hebben? Ik had een Leon sportup , daar zaten alle opties op. Een Style is niet de meest uitgebreide variant, wellicht ook niet bij een Ibiza?

Geplaatst: 06.08.2013 - 20:04
door OGA244
Ik heb geen xenon en geen schuifdak, voor de rest alles wat er op kon..
Maar std is het geenszins op een Seat en leverbaar was het ook niet op de ibiza (op een nw Leon kan ik ook niets vinden)

Geplaatst: 06.08.2013 - 21:03
door zakraket
Ja....wat maakt het uit. het zat op mijn Leon: lichtsensor tbv automatische dimlichten (werkte perfect, in 7 jaar tijd nooit de lichtknop van "auto" gehad) en de verlichting bleef ongeveer 1 minuut branden als je de auto in het donker afzette.
Hoe vaak ik niet door voorbijgangers gewezen werd op het feit dat mijn lichten nog brandden...yes I know, automatisch.

Dat was het vorig model Leon. Mogelijk is het - de "followmehome" - helemaal geen optie en gewoon onderdeel van het lichtsensor-gebeuren, dát was nl. zeker een optie op de vorige Leon, samen met een - perfect werkende - regensensor.

-edit: weggehaald ivm spiegelverstelling omdat het niet klopte

Geplaatst: 06.08.2013 - 21:04
door OGA244
Nee hoor, Volvo heeft het standaard wel maar je moet alleen wel een handeling verrichten

Geplaatst: 06.08.2013 - 21:20
door zakraket
Ah oke, ik heb de prijslijst er niet bij. FMH en Approach is standaard? netjes dan!

Geplaatst: 07.08.2013 - 07:49
door twcoolen
zakraket schreef: edit: om nog eens aan te geven wat ik logischer zou vinden: op de Volvo zit een optie om bij het inschakelen van de achteruit de spiegels naar beneden te draaien. Heel handig bij het inparkeren! :)
Helaas is het zeer ONhandig dat bij het uitparkeren vervolgens de spiegels naar beneden draaien als je eerst een stukje achteruit rijdt en je vervolgens niet meer kunt zien of er verkeer aankomt.
Dan duurt het een tijdje voor de spiegels weer terugdraaien.

Deze automatische optie kun je aan of uitzetten. Het is echter niet mogelijk om naar wens de linker- of rechtspiegel naar beneden te draaien Het gaat automatisch of het gaat niet. Wel kun je voor één zijde kiezen.

Juist HIER had ik liever een handmatige optie gezien. Immers, soms parkeer ik met de linkerzijde van de auto langs de stoep en heb ik de rechterspiegel nodig om te zien of er verkeer aan komt bij het wegrijden.
Soms parkeer ik met de rechterzijde langs de stoep en heb ik de linkerspiegel nodig bij het wegrijden.
Beide spiegels zijn dan niet beschikbaar want naar beneden gedraaid.

Een simpel knopje om te kunnen kiezen OF je de spiegel naar beneden draait, en welke spiegel, was hier veel beter geweest.
Nu kun je wel kiezen om of de linker of de rechtspiegel - altijd - naar beneden te draaien, maar ja...mijn auto staat de ene dag links de andere dag rechts geparkeerd.

Conclusie: de functie is aardig bedacht maar in de praktijk onhandig cq onbruikbaar. Ik heb de rechterspiegel ingeschakeld voor deze functie maar in de helft van de tijd erger ik me eraan dat ik moet wachten tot de spiegel weer teruggedraaid is. Over mijn schouder zie ik niks door de bouw van de auto.
Ik snap het probleem niet volledig. Wanneer je met je rechterzijde langs de stoep bent geparkeerd en je wilt wegrijden, waarom heb je dan je rechterspiegel nodig om te kijken of er verkeer aankomt? Je hebt toch juist je linkerspiegel nodig om te zien of er geen verkeer in de straat rijdt?

Ik heb mijzelf nog niet 1 keer gestoord aan het feit dat de spiegel wat trager reageert. Al helemaal niet bij het wegrijden.

Geplaatst: 07.08.2013 - 07:56
door bart simpson
goed is het toch nooit, wat een gezeur toch allemaal weer

Geplaatst: 07.08.2013 - 08:50
door zakraket
twcoolen schreef:
Ik snap het probleem niet volledig. Wanneer je met je rechterzijde langs de stoep bent geparkeerd en je wilt wegrijden, waarom heb je dan je rechterspiegel nodig om te kijken of er verkeer aankomt? Je hebt toch juist je linkerspiegel nodig om te zien of er geen verkeer in de straat rijdt?

Ik heb mijzelf nog niet 1 keer gestoord aan het feit dat de spiegel wat trager reageert. Al helemaal niet bij het wegrijden.
Rechterzijde langs de stoep en rechterzijde spiegel naar beneden is geen probleem. Maar als ik met de linkerzijde langs de stoep sta heb ik de rechterspiegel nodig om verkeer te zien, en andersom.
Als ik de optie had om de spiegel naar behoefte naar beneden te draaien dan kon je die functie alleen gebruiken bij het inparkeren en niet inschakelen op het moment dat je wegrijdt.

edit: dan kan dus door tijdens achteruitversnelling op een spiegelknopje te drukken! :)

Geplaatst: 07.08.2013 - 09:06
door guidov
zakraket schreef:Ja....wat maakt het uit. het zat op mijn Leon: lichtsensor tbv automatische dimlichten (werkte perfect, in 7 jaar tijd nooit de lichtknop van "auto" gehad) en de verlichting bleef ongeveer 1 minuut branden als je de auto in het donker afzette.
Hoe vaak ik niet door voorbijgangers gewezen werd op het feit dat mijn lichten nog brandden...yes I know, automatisch.

Dat was het vorig model Leon. Mogelijk is het - de "followmehome" - helemaal geen optie en gewoon onderdeel van het lichtsensor-gebeuren, dát was nl. zeker een optie op de vorige Leon, samen met een - perfect werkende - regensensor.

Alleen merken als Mercedes, BWM en blijkbaar Volvo vragen extra geld voor zoiets eenvoudigs ;) Bij Seat krijg je het er gewoon bij.



edit: om nog eens aan te geven wat ik logischer zou vinden: op de Volvo zit een optie om bij het inschakelen van de achteruit de spiegels naar beneden te draaien. Heel handig bij het inparkeren! :)
Helaas is het zeer ONhandig dat bij het uitparkeren vervolgens de spiegels naar beneden draaien als je eerst een stukje achteruit rijdt en je vervolgens niet meer kunt zien of er verkeer aankomt.
Dan duurt het een tijdje voor de spiegels weer terugdraaien.

Deze automatische optie kun je aan of uitzetten. Het is echter niet mogelijk om naar wens de linker- of rechtspiegel naar beneden te draaien Het gaat automatisch of het gaat niet. Wel kun je voor één zijde kiezen.

Juist HIER had ik liever een handmatige optie gezien. Immers, soms parkeer ik met de linkerzijde van de auto langs de stoep en heb ik de rechterspiegel nodig om te zien of er verkeer aan komt bij het wegrijden.
Soms parkeer ik met de rechterzijde langs de stoep en heb ik de linkerspiegel nodig bij het wegrijden.
Beide spiegels zijn dan niet beschikbaar want naar beneden gedraaid.

Een simpel knopje om te kunnen kiezen OF je de spiegel naar beneden draait, en welke spiegel, was hier veel beter geweest.
Nu kun je wel kiezen om of de linker of de rechtspiegel - altijd - naar beneden te draaien, maar ja...mijn auto staat de ene dag links de andere dag rechts geparkeerd.

Conclusie: de functie is aardig bedacht maar in de praktijk onhandig cq onbruikbaar. Ik heb de rechterspiegel ingeschakeld voor deze functie maar in de helft van de tijd erger ik me eraan dat ik moet wachten tot de spiegel weer teruggedraaid is. Over mijn schouder zie ik niks door de bouw van de auto.


Of de Approach of followmehome-lampen aan of uit gaan automatisch maakt verder niets uit. Altijd automatisch aan is prima. VInd je het niks schakel je de functie uit, maar als dat niet kan hoef je je er ook niet aan te storen.
Maar juist hier moet je een extra handeling verrichten (en zelfs een nogal onlogische met die stuurhandel)

Maar goed, misschien komt er nog een keer de mogelijkheid om via de computer je eigen settings te kiezen.
Bij de Seat Leon model 2 was het weldegelijk mogelijk. Eerst stond de functie bij mij ook niet aan, maar heb toen door een fanaat met vagcom tool een aantal functies aan laten passen. De boordcomputer is bij elke Seat het zelfde en de instellingen zijn mogelijk, mits je de juiste tools gebruikt.
Ik verwacht dat dat bij
Volvo ook zo zal zijn, alleen moet er een fanaat zijn die een vida dice tool heeft en bereid is de aanpassingen door te voeren (eventueel tegen een kleine vergoeding)

Geplaatst: 07.08.2013 - 09:09
door zakraket
Ik heb op dezelfde manier de ruiten aan de afstandbediening laten koppelen op mijn Seat (zodat je met de afstandbed. de ruiten kunt openmaken/sluiten)

Geplaatst: 07.08.2013 - 12:48
door HakanC
zakraket schreef:
twcoolen schreef:
Ik snap het probleem niet volledig. Wanneer je met je rechterzijde langs de stoep bent geparkeerd en je wilt wegrijden, waarom heb je dan je rechterspiegel nodig om te kijken of er verkeer aankomt? Je hebt toch juist je linkerspiegel nodig om te zien of er geen verkeer in de straat rijdt?

Ik heb mijzelf nog niet 1 keer gestoord aan het feit dat de spiegel wat trager reageert. Al helemaal niet bij het wegrijden.
Rechterzijde langs de stoep en rechterzijde spiegel naar beneden is geen probleem. Maar als ik met de linkerzijde langs de stoep sta heb ik de rechterspiegel nodig om verkeer te zien, en andersom.
Als ik de optie had om de spiegel naar behoefte naar beneden te draaien dan kon je die functie alleen gebruiken bij het inparkeren en niet inschakelen op het moment dat je wegrijdt.
Bij mij laat ik het niet automatisch kantellen maar alleen indien nodig:

Indien versnelling op achteruit op spiegelknopje L of R drukken (afhankelijk van welke moet kantellen)... Staat ook in instr. boekje.

Zodra je weer wegrijdt boven 5 km/h of zo in 1e versn. herstelt deze weer

Geplaatst: 07.08.2013 - 12:53
door zakraket
HakanC schreef:
zakraket schreef:
twcoolen schreef:
Ik snap het probleem niet volledig. Wanneer je met je rechterzijde langs de stoep bent geparkeerd en je wilt wegrijden, waarom heb je dan je rechterspiegel nodig om te kijken of er verkeer aankomt? Je hebt toch juist je linkerspiegel nodig om te zien of er geen verkeer in de straat rijdt?

Ik heb mijzelf nog niet 1 keer gestoord aan het feit dat de spiegel wat trager reageert. Al helemaal niet bij het wegrijden.
Rechterzijde langs de stoep en rechterzijde spiegel naar beneden is geen probleem. Maar als ik met de linkerzijde langs de stoep sta heb ik de rechterspiegel nodig om verkeer te zien, en andersom.
Als ik de optie had om de spiegel naar behoefte naar beneden te draaien dan kon je die functie alleen gebruiken bij het inparkeren en niet inschakelen op het moment dat je wegrijdt.
Bij mij laat ik het niet automatisch kantellen maar alleen indien nodig:

Indien versnelling op achteruit op spiegelknopje L of R drukken (afhankelijk van welke moet kantellen)... Staat ook in instr. boekje.

Zodra je weer wegrijdt boven 5 km/h of zo in 1e versn. herstelt deze weer
Pff...tnx! Ik heb het hele instructieboekje doorgenomen (echt waar) maar het is ook niet een dik boek! Ik zag in een ander topic zojuist ook dat iemand "naar wens" de spiegels kon laten draaien dus ik was al benieuwd of ik dat gemist had in 'de bijbel'

Ik zal even rectificeren :)

Geplaatst: 07.08.2013 - 13:12
door HakanC
;) Ook als je weer op de L of R knop drukt komt deze uiteraard weer terug op zijn normale positie