Verschil V70 Motoren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... start=1200

Tja, als ik ga kijken welk benzine model de meeste kilometers heeft is dat toch echt een 2.4T

379.121 km, V70 2001 2.4T, Nautic

Edit: De laatste is zelfs:
379.873 km, V70 2001 2.4T Geartronic + RICA Chiptuning, V70GT


Volgens mij als je gewoon netjes met de auto omgaat is er niks aan de hand. Zijn alle modellen gewoon goed.

Op LPG staat hij onder de T5.

427.000 km, V70 2000 2.4T lpi, v70.2,4t
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29628
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maar je weet nooit zeker of de vorige eigenaar netjes met de auto is omgegaan, blijft altijd een gok!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

lint schreef:Maar je weet nooit zeker of de vorige eigenaar netjes met de auto is omgegaan, blijft altijd een gok!
Klopt, maar als je zo gaat beginnen kan je beter een nieuwe V70 kopen :).

2de hands is altijd een gok. (En dat merk ik ook, vliegwiel, koppeling, ug ug ug)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

De 2.4T bied anders dan minder vermogen en dunnere cilinder wanden niets verschillends dan een 2.5T.

Op een financiele reden na, is er geen rationele reden om nu een 2.4T te kopen.

ETM en dunne wandjes, waarom zou je nu nog :P?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Stampertjes
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.09.2008 - 22:50

Ik zeg: koop een 2.5 T My2005 en je wilt niets anders meer. Sinds kort trekken we een paardentrailer moeiteloos met deze auto, wat een genot (automaat). Heb de auto nu vijf jaar, ok hij lust wel wat benzine maar geeft je er een hoop relaxte kilometers voor terug...
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

MY05 of later is ook een mooier, ziet er een stuk jonger uit.
Gebruikersavatar
Waltersan
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
Locatie: Betuwe

Ik zou gewoon een hele nieuwe kopen!









Wel wat makkelijk om zo maar wat te roepen, de financiële situatie van TS moet wel toereikend zijn. Ik had ook liever een nieuwe XC70 ocean race gereden, maar dat zit er niet in. En ik ben heel blij met mijn (blijkbaar zeer slechte) 2.4T met ruim 350000 km waarvan het blok nog nooit los is geweest.
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Waltersan schreef:Ik zou gewoon een hele nieuwe kopen!









Wel wat makkelijk om zo maar wat te roepen, de financiële situatie van TS moet wel toereikend zijn. Ik had ook liever een nieuwe XC70 ocean race gereden, maar dat zit er niet in. En ik ben heel blij met mijn (blijkbaar zeer slechte) 2.4T met ruim 350000 km waarvan het blok nog nooit los is geweest.
Tja, het is het benzine blok wat de meeste kilometers heeft gereden volgens het forum. Zo slecht is dit blok dus niet. Eerder gezegd gewoon goed.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik zou me ook niet teveel zorgen maken om zo'n 2.4T hoor.
Je hoort vaak alleen de negatieve recensies (net als op kieskeurig, zoover, etc. etc.).
Zet het aantal probleemgevallen eens af tegen alle verkochte exemplaren! Ik denk dat het dan wel meevalt eerlijk gezegd. En vaak is het ook geluk (of eigenlijk geen geluk maar "gewoon" Volvo kwaliteit die het lang uithoudt) of pech hebben met een aankoop.

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Onze T5 is ook heerlijk soepel , tuurlijk een 2,5T is onderin iets eerder wakker , maar ach als je daarmee kunt omgaan is de T5 je vriend.
En soepel is relatief in de 4de versnelling van 100 naar 210 kunnen accelereren is ook soepel toch?
En het blok is oerdegelijk.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29628
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De T5 is een sportieve motor, de 2.5T meer een comfortmotor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Discovery schreef:De 260 pk variant heeft een kleinere cilinderinhoud dan de 250 pk variant.
Andersom..

250 PK is 2300 cc (B81xS90), 260 PK is 2400 cc (B81xS93.2).
Gebruikersavatar
Waltersan
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
Locatie: Betuwe

Alles valt en staat met het juiste onderhoud. Ook De beste motor overleeft het niet zonder onderhoud en bv de juiste olie.
En zo heeft een vriend van mij afscheid moeten nemen van zijn V40, ondanks dat hier het onverwoestbare 8 kleps blok in zit, met regulier onderhoud en normaal gebruik, na 400000 km was het over (cylinderwand gescheurd).

En wat men ook niet moet vergeten: de forumleden hier vertegenwoordigen slechts een klein deel van het totale aandeel volvo rijders. En ik vraag me af of het een representatieve doorsnede is van het totaal. En zijn vele rijders die hun auto puur als vervoersmiddel zien, en als er onderhoud moet gebeuren of er iets mee is gewoon naar de dealer/garage gaan en het laten repareren.
Veel mensen komen op een forum als ze een probleem aan hun auto/motor hebben en hier meer over willen weten.
Stel dat er 10 personen op een forum zijn zijn die alle hetzelfde euvel hebben, hoeveel is dat dan procentueel t.o.v. het totaal? En kun je dan al spreken over een zwak punt?
Kopen van gebruikte produkten blijft een gok, dat kun je afdekken met garantie, wat je er zelf bij koopt, dus je kunt ook minder uitgeven en voor jezelf een potje geld reserveren voor onverwachte zaken.
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

T5 heerlijke rustig onderin, heerlijk wild bovenin en goed meer uit te krijgen

zeker icm handbak maak dat de v70 heerlijk om mee te rijden
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Alle Volvo's (V70/S60) zijn gewoon behoorlijk goed. Er rijden er echt heel veel rond. Ik heb een R en die zou (Volgens een dealer die ik een zoekopdracht gaf) ook zwak zijn doordat er zogenaamd het maximale uit de 2,5 T werd gehaald. Ik heb nooit problemen! Rij er nu 9 maanden mee maar heb wel veel prefentief onderhoud gedaan. Overgens vind ik niet dat je met een 2de hands auto mazzel moet hebben. Ja, wel een beetje maar als je je goed verdiept in het model dat je wilt hebben en er met een paar gaat rijden evt. een keuring laat doen kan je best zeker zijn van een goede koop of niet...
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Ga eens proefrijden in de verschillende motoren en je weet welke je bevalt.
Wat de een langzaam vindt dat vindt de ander snel.
En meer kans op betekent in de meeste gevallen minder dan 10% kans op een mankement. Als het al niet minder dan 1% is.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Bedankt voor alle berichten.

Ik heb zelf nog het onderstaande bestand op (helaas) Wikipedia gevonden.

In mijn Haynes manual vond ik ook nog een motorenoverzicht, met daarbij de boringen en slagen

- Van de 2.4 turbo motor vind ik 4 varianten:
1/ B5244-T4 (2401cc)
2/ B5244-T5 (2401cc)
3/ B5244-T (2435cc)
4/ B5244-T4 (2435cc)

- Van de 2.5 turbo motor vind ik twee varianten:
1/ B5254-T
2/ B5254-T2 (zijn dat de 2.5T en de T5?)

- De slag van het 2.5 blok is langer dan zowel het 2.4 turbo als het 2.4 non-turbo blok. Daarmee zou het toch onderin iets meer koppel moet hebben dan de 2.4?

- Ik ga er dan van uit dat met het plaatsen van grotere turbo's vooral bovenin het toerengebied meer vermogen ontstaat vs. koppel onderin? Weet iemand toevallig of de gebruikte turbo's een naam hebben? Ik meen in de T-benaming wel iets van een structuur te zien.

- Als men op een T5 een grotere turbo plaatst dan een 2.5T, dan is deze natuurlijk wat trager onderin vs. de 'low-pressure' turbo van 2.5T wat het koppel verschil onderin het toerenbereik verklaart? Klopt dit?


Lijkt er dus op dat het een 2.5T motor wordt van of 2004/2005. Hoe later, hoe beter lees ik.

Nogmaals bedankt.
Steven

PS: @ Edwin: wij zijn heel blij dat we in een volvo zaten. Het wiel kwam gelukkig in het midden onder de wagen waardoor we alleen omhoog gingen (leek op een mislukte Knight Rider sprong). Als het wiel links of rechts onder de auto was gekomen, was de boel gaan kantelen vrees ik. Moet er niet aan denken...
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Volvo for life/to survive! :wink:

Probeer deze link eens. Weliswaar in het engels maar wel heel compleet!
Soms zelfs met het typenummer turbo erbij!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Waltersan
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
Locatie: Betuwe

Het zou leuk zijn als er van de 5 cylinders ook een lijstje is met boring en slag en cylinderblok breedte. Dan is het helemaal duidelijk of het verhaal van de dunnere cylinderwanden nu wel of niet waar is.
Voor mij zou het logisch zijn als de 140, 170 en 200 pk versie precies dezelfde krukas en cylinderblok zouden hebben. En als je dan een iets andere krukas neemt kun je van 2.4 naar 2.5 zonder al te veel andere wijzigingen.
De aanduidingen 2.3 2.4 en 2.5 zijn ook de commerciele aanduidingen, de exacte cylinderinhoud wijkt daar iets van af.

De 2.4 turbo 200 pk heeft de normale compressie verhouding als een niet-turbo, met een low pressure turbo erop, hierdoor heb je onderin ook relatief veel power.
De modellen met 230 of meer pk hebben een high pressure turbo, en lagere compressie verhouding, met als gevolg iets minder pit onderin.
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Naam------------Boring/Slag-Cilinderinhoud
B52244S2 - 2.4 140 pk 83/90 2435
B52244S - 2.4 170 pk 83/90 2435
B5244T3 - 2.4T 200 pk 83/90 2435
B5234T3 - T5 250 pk 81/90 2319
B5254T2 - 2.5T 210 pk 83/93.2 2521
B5244T5 - T5 260 pk 81/93.2 2401
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”