Verschil V70 Motoren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Gents,

(tijdens de vacantie-heenreis in en naar duitsland zijn wij over een afgebroken wiel van een aanhanger voor ons heen gereden. De V70 is totalloss. Met ons alles ok, maar wat een ervaring!)

Ik ben op zoek naar een nieuwe V70 door bovengenoemd verhaal. Mijn vorige 2002 / 2.0T vond ik soms wat traag.

Wat zijn jullie meningen als het gaat om een 2.4T vs. een T5? (is er een verschil tussen de 2.5T en een T5?)

Heeft een T5 bijvoorbeeld zwakkere punten dan een 2.4T?

Ik zoek iets uit 2003/4 met ca. 160kkm en rond 200pk en het gaat waarschijnlijk uit duitsland komen.

groet en alvast bedankt,
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De T5 schijnt het meest robuuste blok te zijn. Ik rijd ik een 2.4T en dat loopt heerlijk. Turbo pakt mooi op en je bent vlot in het verkeer. Rijdt ongeveer 1:10. Is ook goed rustig te rijden en op koppel. Al is dat niet altijd goed, maar je schakelt minder dan bij een turboloze. Voor zover ik goed begrijp wat ik hier lees, is een T5 onrustiger, maar sneller (uiteraard met 50 pk meer).

Mijn motorblok en turbo zijn erg droog na 270.000 km. Dus dat zit wel goed.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Er zijn erg weinig T5's occasions te vinden uit periode 2004-2006 in NL. Mijn vrouw rijdt in een T5 rond.Auto is niet onrustig, maar zit bovenin de toeren wel fors vermogen (geartronic, dus onderin geknepen). 0.0 problemen, heerlijke wagen
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Hier ook een 2.4T. Loopt inderdaad heerlijk en op de snelweg heb je geen last van het gebrul.

Ook nog lekker veel kracht als je iemand wil inhalen of zo. Dat valt mij echt op met deze auto.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

kevinwalter, werkt jouw aux'ding' echt goed?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

De 2.4T is de zwakste van allemaal, ik zou in de toekomst voor een 2.5T (vanaf 2003) of een T5 gaan.

Gescheurde cilinder wanden komen regelmatig voor (en dan bedoel ik een stuk of 6-7 in 1 jaar op verschillende volvo forums) terwijl het niet de meest verkochte is (zeg maar veel ellende op een niet heel veel verkochte motor).

Zowieso vanaf 2003 is er heel veel ellende al opgelost (ETM enzo). Dus mijn advies zou een 2003 of jongere 2.5T/T5 zijn.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

2.0T schijnt ook soepel te rijden als z'n 2.4T en 2.5T broers. Maar dan iemand anders vast veel beamen/tegen in gaan.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

jpwg001 schreef:kevinwalter, werkt jouw aux'ding' echt goed?
Off Topic

Jahoor, je moet alleen het apparaat wat je er op aansluit niet op vol vermogen zetten. Dan gaat hij ruisen. (Het mooie ook is is dat de kabel van dat cassette bandje net tussen het spleetje van het dashboard kasje kan :) )
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29624
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een 2.5T motor is een goede sterke motor, niet superzuinig maar wel erg lekker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Ik rij een 2.5T. Ik moet zeggen een geweldige motor welke vooral onderin veel koppel levert. Een maat van mij heeft de T5 welke wel sneller is, maar de 2.5T is naar mijn idee een veel fijnere motor. Meer rust, ik rij nauwelijks boven de 2500 tpm

Na een paar maanden heb ik er als toetje nog een polestar behandeling overheen gegooid. Niet nodig, wel heel leuk......

Gemiddeld verbruik is 1 op 9,5 (veel stad)
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Als je vanaf MY2005 een T5 neemt (heb ik ook) dan is die onderin beter bij de les dan een oudere T5. Desalniettemin is een 2.5T onderin veel krachtiger, ik denk dat die motor het meest op een krachtige diesel lijkt. De T5 moet even op gang komen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Bedankt voor de reacties alvast.

Ik ben idd opzoek naar wat meer koppel onderin en net die iets meer power voor een snelle inhaal. De surplus om 250 te halen is niet nodig, waar,ee een t5 misschien net onnodig zou zijn.

Begrijp ik goed dat er:
- idd verschil tussen een 2.4 en 2.5 motor? Vanaf welk jaar is de 2.5 geleverd? Vanaf de face lift?
- een 2.5T geen T5 is?

Groet
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

2.5T is iig MY2005 (die al vanaf halverwege 2004 beschikbaar is, net als de mijne) en een 2.4T/2.5T impliceert een 5 cylinder met low pressure turbo (dus onderaan goed bij de les). Ik zou proberen een MY2005 te vinden, dan heb je een 2.5T/T5 en die heeft wat minder kinderziektes als <=MY2004.
Ik heb overigens ook voor T5 gekozen omdat die een 6 bak heeft.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

2.4T en het 2.4 blok zijn toch het zelfde maar dan zonder turbo?
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

2.5t is geleverd vanaf my03, dus midden 2002. 2.5t is inderdaad anders dan de 2.4t. T5 is in 2 varianten geleverd, 1 met 250 en 1 met 260 pk. 260 pk is geleverd vanaf my05, dus midden 2004. De 260 pk variant heeft een grotere(2401 vs 2319 cm3) cilinderinhoud dan de 250 pk variant. T5 is een ander blok dan de 2.5t.
Gebruikersavatar
Waltersan
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
Locatie: Betuwe

Er wordt beweerd dat de 2.4T de minste is, qua kwaliteit. Er gaan allerlei geruchten rond. Maar, na uitgebreid rondvragen heb ik nog niemand gehoord die ZELF de genoemde problemen heeft gehad.
Ik rij zelf met een 2.4T, fijne motor, lekker stil, veel koppel onderin, en verbruik tussen 1 op 8 en 1 op 13.
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Ik heb ook nooit eerder gehoord dat die 2.4 T minder is (heb me er overigens ook nooit in verdiept) Mijn vader had de eerste XC70 Ocean Race die er was en die liep super. Later nog een keer iets getuned en toen was het een heus kannon (liep denk ik ongeveer net zo snel als mijn huidige standaard R) Heerlijke motor. Hij zat toen wel in de lease dus meer dan 120 D.K. hebben we nooit gezien... Wellicht dat de problemen later komen?
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Dat klinkt heavy! Totall loss is niet niks! Heeft de auto jullie gered??
Blij dat jullie i.i.g. goed er vanaf gekomen zijn!

Ik beb een van de eerst geleverde V70n T5's en bevalt prima.
Van dat turbogat onderin merk ik niets. Ik kan in de bebouwde kom bijvoorbeeld vlot optrekken naar 60km/u zonder boven de 2.000 toeren uit te komen. Het is wel een automaat (geen geartronic).
Nu met het derde(!) gasklephuis erin rijdt ie heel erg "op koppel"/souplesse, wat m.i. aangeeft dat daaraan geen gebrek is.
Bij 120 op snelweg draait ie iets van 2.300 toeren, heel stil en rustig dus.
Dit "oude" T5 blok, de B5234T3, werd ook al in de 850R gebruikt dus de zwakheden waren er het moment van inlepelen bij de V70n al wel uitontwikkeld.
Mijn broer heeft het nieuwe model V70 2.5T met een van de laatste 5 cilinders en naar ik meen 220 pk en ik moet zeggen dat die niet veel soepeler oppakt, maar is ook een beetje lastig vergelijken omdat hij een 6-bak geartronic heeft die dus eerder opschakeld dan mijn 5-bak AT.

Verder rijdt ook zo'n 2.5T heerlijk en is snel genoeg en ben je 90% van het wagenpark te snel af al merk je wel goed dat de T5 nog een ferme duw geeft vanaf 3.500 toeren terwijl de 2.5T dan gewoon door blijft trekken. Iets minder snel dus, maar ach zeg nou zelf en wees verstandig, wanneer heb je dát nou allemaal nodig en gebruik je dat nou écht..... :evil:

Tip: ga rijden, rijden en rijden en koop waar jij je goed bij en in voelt!
Viel spass de komende tijd!

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Edwin schreef:
Tip: ga rijden, rijden en rijden en koop waar jij je goed bij en in voelt!
Viel spass de komende tijd!

Gr. Edwin
+1!
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Waltersan schreef:Er wordt beweerd dat de 2.4T de minste is, qua kwaliteit. Er gaan allerlei geruchten rond. Maar, na uitgebreid rondvragen heb ik nog niemand gehoord die ZELF de genoemde problemen heeft gehad.
Ik rij zelf met een 2.4T, fijne motor, lekker stil, veel koppel onderin, en verbruik tussen 1 op 8 en 1 op 13.
Niet om vervelend doen, maar er staan zowieso op dit forum 2 topics over gescheurde cilinder wanden (die van mij en 1 in de projecten) bij de 2.4t. Daarnaast zou ik eens op het 850 forum lezen....

Elke verklaring die gegeven wordt, is dat de 2.4t gewoon te zwakke cilinder wanden heeft. Des al niet te min, gaan er wienig onder de 200.000 km (alle die ik heb gelezen waren 200.000 +).

Dit alleen om de topic starter te overtuigen een 2.5t te nemen, wat de betere motor is (of een 2.0t). En nee, niet alle 2.4t's gaan, maar wel schrikbarend veel.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”