Pagina 2 van 3

Geplaatst: 08.09.2013 - 17:27
door V70D5AWD
Tsja, dat krijg je dan met je goed gedrag. Hij is vandaag verkocht…:-(

Maar goed gevoel dat iemand er straks nog veel veilige comfortabele kilometers mee gaat maken. Er zijn dus ook nog mensen die niet voor de laagste prijs gaan maar ook een goed onderhouden eerlijke auto op waarde weten te schatten.

Geplaatst: 10.09.2013 - 21:07
door Brambo67
Waar ik nou wel benieuwd naar ben, want ik kan het niet zien op de foto's, hoe erg de slijtage nu uiteindelijk was.

Geplaatst: 10.09.2013 - 23:53
door MN-NL
Inmiddels liggen de onderdelen bij het oud ijzer maar je kon de speling plus een afgevlakte kant aan het kogelgewricht in de tuimelaar voelen. En ik was vroeg met vervangen ivm einde garantie....

Geplaatst: 11.09.2013 - 09:30
door Brambo67
Eerlijk gezegd geloof ik best in die slijtage. Echter..... hoeveel D5 Euro4 motoren zijn er inmiddels royaal over de 300 dkm zónder deze toch wel heel erg dure 'reparatie'? Op dit forum, en de meeste overigens, zie je vooral eigenaren die hun auto in nieuwstaat willen houden en meer dan gemiddeld aan onderhoud besteden, hetzij in geld, hetzij in tijd (als je het zelf doet) Dat geldt ook voor mijzelf. Ik heb net de rubbers van de draagarmen laten vervangen omdat ze kapot waren. Was nog lang geen APK-afkeur en auto reed ook goed. Nu ze vervangen zijn rijdt ie veel beter maar ik denk als ik de schokdempers, de stabilisatiestang, de reactiestangen, de stuurkogels, de subframerubbers, de motorsteunen..... Enfin, je snapt het wel. De heren dealers en specialisten op dit forum varen wel bij mensen zoals wij. Ik vraag me echter blijvend af of het écht zinvol is om bijna drieduizend euro uit te geven aan een auto die prima rijdt maar iets anders klinkt dan nieuw (...) en die maximaal nog 16000 euro opbrengt, of zelfs minder. Ik ga het risico wel lopen en besteedt mijn geld aan rubbers en stangetjes waardoor die beter gaat rijden.

Misschien moet een auto wel helemaal niet klinken als nieuw maar als na 100 dkm. Alles moet op het begin immers 'nog op elkaar inlopen'? Overigens zul je nu natuurlijk zien dat volgende week bij mij de tuimelaars door de kop heen vliegen :D :D

Het is in ieder geval goed nieuws voor de nieuwe eigenaar. Nu maar hopen dat de mof van de haakse overbrenging of de cardanas het niet begeeft... In de praktijk gaan die volgens mij véééééél vaker stuk dan een D5 motor....

Geplaatst: 11.09.2013 - 09:54
door MN-NL
Niet elke D5 krijgt er last van. Maar de vroege Euro4 met roetfilter is gevoelig op dit punt. Alleen de tuimelaar reparatie kost overigens geen 3 ruggen (maar is evenmin goedkoop). De vraag is of je, met de diagnose gesteld, door wilt rijden met ultiem een hele kop in de vernieling? Of dat je de zure appel neemt.

Place your bets :-)

Geplaatst: 04.10.2013 - 17:18
door Thijs
V70D5AWD, Ik wou de foto's nog eens bekijken maar ze zijn niet meer zichtbaar.. Kan jij ze weer zichtbaar maken?

Geplaatst: 04.10.2013 - 19:44
door MarioC70
Ik zal als ik zo,n klus heb keer proberen duidelijke foto,s te maken.
De verversings termijn inderdaad verkorten is het beste en de juiste oliesoort gebruiken.Maar dat had ik al een aantal keren vermeld op het forum.
Het komt door verdunning van de motorolie met dieselolie..

Geplaatst: 04.10.2013 - 20:09
door Thijs
Ik ververs om de 15 met de juiste olie, het peil stijgt niet. Ik begin een van de kleppen te horen tikken. Is dit het begin?

Geplaatst: 06.10.2013 - 01:40
door Thijs


Wat zeggen de kenners?

Geplaatst: 06.10.2013 - 09:29
door mjeuring
Ben geen kenner op dit vlak, maar er zit er minimaal één tussen die anders klinkt.

Geplaatst: 06.10.2013 - 10:53
door kuupertie
Tikt idd wel wat.
Versleten tuimelaars en klepstoters hebben bij mij niet tot tikken geleid, maar tot bonken. De video's staan online.

Geplaatst: 06.10.2013 - 23:58
door Thijs
kuupertie schreef:Tikt idd wel wat.
Versleten tuimelaars en klepstoters hebben bij mij niet tot tikken geleid, maar tot bonken. De video's staan online.
Ik heb alles gister aandachtig terug gelezen idd. Momenteel alles ok bij jouw auto?

Geplaatst: 07.10.2013 - 07:20
door kuupertie
Al 75 dkm probleemloos

Geplaatst: 07.10.2013 - 17:40
door Thijs
Mooi! Das goed om te horen! Wat is je totaalstand nu?

Geplaatst: 07.10.2013 - 20:24
door kuupertie
321 dkm

Na het vervangen van 1 injekor (veroorzaker van problemen in kou) en de stoters en tuimelaars, nooit meer een probleem gehad. Kosten bij Autoservice Hardenberg (Volvospecialist) waren ook niet extreem. Het is wel geld...maar het had duurder gekund.

Die laatste injektor zit er wel met een helicoil in. Dit was aardig kritisch en kan er dus niet meer uit zonder dat ik daarna aan een nieuwe kop zit.

In feb heb ik bij de APK mijn remmen en distributie laten doen. In maart nog nieuwe schokbrekers achter.
Zit per KM op 4.9 ct enkel onderhoud en slijtagedelen.
Vind ik acceptabel

Welke stand zit jij ? Tuimelaars is toch niet veelvoorkomend bij jouw blok ?!

Geplaatst: 07.10.2013 - 21:44
door Thijs
Ik heb hetzelfde blok als jij, Ik ga morgen even naar de dealer in Dronten laten luisteren. Ik hoor aan de linker kant een klep tikken en als ik aan de bestuurders kant naast de auto sta hoor ik een tikkend/bonkend geluid.

Misschien ben ik er nu erg spits op maar ik wil voorkomen dat ik nog meer schade ga krijgen als ik te laat laat vervangen.

321 is een respectabele stand hoor! Je problemen hebben lang door gezeurd, maar uiteindelijk was het met de injector en de tuimelaarwinkel wel gedaan.

Ik heb verder ook vrij weinig problemen, laatst een sensor van de pdc, verder kleine onderhoudsdingen. Schijven en blokken rondom komen er aan alsmede rubbers van de voorveren en motorsteunen.

Geplaatst: 07.10.2013 - 22:50
door jorrits60
Ik kan op het filmpje nog niet het typerende stampende olietankergebonk waarnemen, zoals ik dat van mijn inmiddels verkochte s60 2,4d ken.
En geloof me dat is van een andere orde. Dan krijg je opmerkingen van omstanders, of je niet eens een garage moet opzoeken :-(

Let wel verstuivers maken veelal ook een licht tikkend geluid. En ook de wervelklep schijnt bij stationair een duit in het zakje te doen.
Overigens - het is hier al meer geschreven- is dit type motor niet alleen gevoelig voor de juiste kwaliteit olie, maar ook voor de juiste kwaliteit brandstof!
Ik kan dit bevestigen. Mijn vader moest vanuit milieu-policy van het bedrijf altijd shell v-power tanken en die v70 met zelfde blok liep nog zijdezacht na 200dkm. Wel nagenoeg alleen snelweg km's gereden, dus dat zal ook wel schelen.Maar het verschil met mijn s60 was giga.

Ik zet mijn vraagtekens bij hoeveel blokken er nu daadwerkelijk op kapot lopen. Ik ben bij zowel dealers als bij gerenommeerde specialisten in utrecht e.o. geweest en kreeg telkens unaniem weer de boodschap: 'producteigenschap, doen ze allemaal'...

Geplaatst: 07.10.2013 - 22:56
door edraket
kuupertie schreef: In feb heb ik bij de APK mijn remmen en distributie laten doen. In maart nog nieuwe schokbrekers achter.
Zit per KM op 4.9 ct enkel onderhoud en slijtagedelen.
Vind ik acceptabel
Is dat incl banden enzo?

Geplaatst: 07.10.2013 - 22:58
door staaf
In het filmpje van thijs hoor je overduidelijk een scherper, vrij snel, gerikketik. Is dit normaal? De mijne (zelfde bouwjaar) heeft dit ook. Ik heb me al meerdere malen zitten afvragen welk onderdeel dit geluid veroorzaakt. Het geluid komt volgens mij ergens van in de buurt van de bovenste motorsteun

Geplaatst: 07.10.2013 - 23:17
door Thijs
staaf, Het tikken is bij mij wat luider geworden na overgang van castrol naar shell olie. Maar de laatste tijd wordt het steeds iets harder. Zover mijn kennis reikt is dit onmiskenbaar een tikkende klepaandrijving, dus klep, stoter of tuimelaar.