Beste Volvo vrinden,
Vandaag wordt mijn V70D5 AWD preventief voorzien van nieuwe klepstoters en tuimelaars en EGR klep. Ook maar meteen nieuwe distributieriem, spanrollen, multiriem, waterpomp etc. En nu we toch bezig zijn ook maar de condensor meegepakt.
Over een paar weken krijg ik mijn V60 PIH geleverd en ik vond dat ik mijn trouwe fijne V70 nog even moest verwennen. Hij staat te koop op marktplaats overigens. Als het niet lukt met de verkoop zet ik hem in de schuur voor later. Ik zal morgen enkele foto's posten van deze operatie bij de Volvo dealer.
Nieuwe klepstoters/tuimelaars en distributie
- Thijs
- 7th Gear member
Zo dan, daar wordt flink geinvesteerd~! En dan verkopen?
Mag ik vragen wat deze totale operatie gaat kosten? Ik schat bijna 1/3 van de totale opbrengst van de auto bij verkoop?
Wel erg benieuwd naar de foto's!
Mag ik vragen wat deze totale operatie gaat kosten? Ik schat bijna 1/3 van de totale opbrengst van de auto bij verkoop?
Wel erg benieuwd naar de foto's!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Netjes, als ik een auto verkoop moet ik er ook een goed gevoel bij hebben.
Je wil een ander toch niet met jouw ellende opzadelen, zeker als je hem prive verkoopt.
V70D5AWD +1
Je wil een ander toch niet met jouw ellende opzadelen, zeker als je hem prive verkoopt.
V70D5AWD +1
-
- 3rd Gear member
Inderdaad AlexV70, dat is idd de reden. Ik kon een mooie deal maken met de dealer en korting krijgen op de reparatie door de aanschaf van mijn V60 PIH. Nou is mijn auto klaar voor de volgende eigenaar. (en ik hoop stiekem een forum lid natuurlijk) 2700 € was de feitelijke reparatie inclusief condensor. ik ga zo de foto's uploaden. Heb hem vanmiddag opgehaald en ik moet zeggen dat ik wel verschil merk. Aanmerkelijk stiller en trekt ook beter. En het wordt natuurlijk veel kouder…
Het lijkt me vervelend als ik hier straks mijn auto tegenkom met allerlei ellende verhalen. Zo is het beter.

Het lijkt me vervelend als ik hier straks mijn auto tegenkom met allerlei ellende verhalen. Zo is het beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
-
- 3rd Gear member
De chef-monteur die de operatie uitvoerde zei ook dat het een top blok is wat gemakkelijk de 400.000 km aankan maar wel om de 15000km olie verversen en dus niet afgaan op de onderhoudseisen vanuit Volvo die dat om de 30.000km voorschrijven. Hij was er toch wel een paar tegengekomen die met een losrakende tuimelaar ineens een koprevisie nodig hadden. Niet fijn als je met 160km/uur op vakantie zoiets krijgt….Deze is weer goed voor vele kilometers !
V60PIH MY2014
-
- 2nd Gear member
Super ik doe het zelf ook altijd zo , de 940 had net ook groot en preventief onderhoud gehad.
Alleen jammer dat niet (malmo auto's) iedereen er zo over denkt en eerlijk is.
Alleen jammer dat niet (malmo auto's) iedereen er zo over denkt en eerlijk is.
- Koosvm
- 2nd Gear member
Inderdaad erg netjes om dit voor de volgende eigenaar te doen. Leuk ook om de foto's te zien!
Waarom eigenlijk de tuimelaars en klepstoters vervangen en niet bv. de verstuivers? En hoeveel km heeft de D5 gelopen?
Waarom eigenlijk de tuimelaars en klepstoters vervangen en niet bv. de verstuivers? En hoeveel km heeft de D5 gelopen?
XC90 D5 summum (MY 2010)
V70 D4 awd summum (MY 2015)
XC70 D5 summum (MY 2005)
V70 D4 awd summum (MY 2015)
XC70 D5 summum (MY 2005)
-
- 3rd Gear member
De klepstoters en tuimelaars waren al langer verdacht volgens de dealer en er werd aangeraden ze preventief te vervangen om erger te voorkomen. Bij een km stand rond de 170K krijgen ze er allemaal last van blijkbaar. De euro4 D5 185 pk met roetfilter dan. De verstuivers doen het volgens mij nog prima. Althans geen reden om ze te verdenken. De V70 heeft nu 173000 km gelopen. Vond het wel een goed idee en we moeten de D5 cultus zo lang mogelijk in ere houden gezien de 4 pitters die er aan zitten te komen !!!
V60PIH MY2014
- Jers3n
- 5th Gear member
Dat is wel erg netjes, zoveel 'preventief' onderhoud vlak voor verkoop.
Ik ben zaterdag vlak bij je in de buurt, maar t'is dat ik een erg vol schema heb, anders was ik graag even komen luisteren. Ben eigenlijk best benieuwd naar het verschil met onze D5....
Ik ben zaterdag vlak bij je in de buurt, maar t'is dat ik een erg vol schema heb, anders was ik graag even komen luisteren. Ben eigenlijk best benieuwd naar het verschil met onze D5....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
- Turbodesk
- 5th Gear member
Wat zijn dan de klachten, cq symptomen waardoor ze dachten dat het de klepstoters en tuimelaars zijn?
Ik heb namelijk precies dezelfde motor met 245.000km er op staan en deze heeft volgens mij nergens last van.
Ik heb namelijk precies dezelfde motor met 245.000km er op staan en deze heeft volgens mij nergens last van.
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Zo is het maar net!V70D5AWD schreef: Vond het wel een goed idee en we moeten de D5 cultus zo lang mogelijk in ere houden gezien de 4 pitters die er aan zitten te komen !!!

Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 5th Gear member
Thijs heeft toch een tijdje data verzameld in een draadje, ik weet alleen de titel niet meer. Wel dat ik destijds ook aan de beurt was :?
Niet elke auto krijgt er last van maar bottom line gaat het erom dat door verdunde olie door onvolledig regenereren van het roetfilter de tuimelaars slijten, speling gaan krijgen, de motor gaat tikken en als je dat negeert krijg je op gegeven moment een gebroken tuimelaar = nieuwe kop.
Dus tijdig de zure appel doorbijten is het devies....tijdige reparatie (€€€) voorkomt een hele dure (€€€€) reparatie en je kan weer 2 ton vooruit. De tuimelaars die nu gemonteerd worden schijnen gemodificeerd te zijn en de regeneratiecyclus is per SW update aangepast. Maar als het slijtageproces begonnen is, is het resultaat helaas ook voorspelbaar.
(Dit blijft de fijnste auto die ik gereden heb - dat dan weer wel
)
Gr. Marc
Niet elke auto krijgt er last van maar bottom line gaat het erom dat door verdunde olie door onvolledig regenereren van het roetfilter de tuimelaars slijten, speling gaan krijgen, de motor gaat tikken en als je dat negeert krijg je op gegeven moment een gebroken tuimelaar = nieuwe kop.
Dus tijdig de zure appel doorbijten is het devies....tijdige reparatie (€€€) voorkomt een hele dure (€€€€) reparatie en je kan weer 2 ton vooruit. De tuimelaars die nu gemonteerd worden schijnen gemodificeerd te zijn en de regeneratiecyclus is per SW update aangepast. Maar als het slijtageproces begonnen is, is het resultaat helaas ook voorspelbaar.
(Dit blijft de fijnste auto die ik gereden heb - dat dan weer wel

Gr. Marc
- Jers3n
- 5th Gear member
De (meest waarschijnlijke/voorkomende) oorzaak voor de stijtage is voor de meeste D5 rijders (MY05, -06, -07) denk ik wel bekend, toch?
Ik was/ben eigenlijk wel benieuwd naar her verschil in geluid tussen na (die van V70D5AWD dus) en voor (o.a. Onze XC met ruim 230.000 op de teller) vervanging.
En net als Turbodesk zou ook ik wel willen weten op welke gronden tot het vervangadvies gekomen is. Puur het geluid of zijner nog meer symptomen?
Ik was/ben eigenlijk wel benieuwd naar her verschil in geluid tussen na (die van V70D5AWD dus) en voor (o.a. Onze XC met ruim 230.000 op de teller) vervanging.
En net als Turbodesk zou ook ik wel willen weten op welke gronden tot het vervangadvies gekomen is. Puur het geluid of zijner nog meer symptomen?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
-
- 5th Gear member
In mijn geval heb ik tegen einde van de garantie de lokale dealer gevraagd of er nog zaken waren die aandacht behoefden. Toen kwam de diagnose en is eea gerepareerd. Was nog in het beginstadium en ik had er nog wel een tijd mee kunnen rijden waarschijnlijk.
De kenners horen het aan de motor waarbij opgemerkt dat elke D5 anders klinkt....
Het verschil tussen vóór en na herstel was wel te horen trouwens, toch een wat rustiger loop.
Gr. Marc
De kenners horen het aan de motor waarbij opgemerkt dat elke D5 anders klinkt....
Het verschil tussen vóór en na herstel was wel te horen trouwens, toch een wat rustiger loop.
Gr. Marc
-
- 3rd Gear member
Het vervangadvies was bij de laatste twee bezoeken aan de werkplaats puur gebaseerd op geluid. Een monteur die aandachtig in de buurt van het luchtfilter luisterde en er een andere monteur bijhaalde die het oordeel bevestigde. Verder had ik eigenlijk geen klachten. Het was het bekende "boot" geluid alhoewel ik dat bij mij nog wel vond meevallen. Het sluipt er langzaam in en je went aan het geluid. Ik denk dat de monteurs het in een vroeg stadium herkennen aan het geluid. Ik denk dat ook de weinig riante werkplaatsbezetting een rol speelt bij het "verdict" maar het is geen onzin verhaal lijkt me. Overigens heb ik iedere 20.000 km olie ververst dus dat alleen behoed je niet voor deze reparatie uiteindelijk. Je stelt het waarschijnlijk alleen uit. Dit is gewoon een slechte serie klepstoters geweest in combinatie met de regeneratie.
V60PIH MY2014
- Thijs
- 7th Gear member
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 00&start=0MN-NL schreef:Thijs heeft toch een tijdje data verzameld in een draadje, ik weet alleen de titel niet meer. Wel dat ik destijds ook aan de beurt was :?
Gr. Marc
en
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=250
Pagina 6 ongeveer
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015