Volvo ordersysteem just-in-time

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat lijk mij inderdaad een goed plan: probeer je plannen te verkopen aan Volvo om zo een beter order proces te krijgen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

grappig dat een ITer aan de zijlijn meent het stukken beter te kunnen dan de doorgewinterde ITers aan het front
Volvo for life
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Er hoeft maar 1 genie op te staan Bart.
Misschien hebben de programmeurs in Zweden nog nooit aan een dergelijke optie gedacht.
Dat heet out of the box denken :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

waar herken je een genie vandaag de dag aan?
Volvo for life
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

bart simpson schreef:grappig dat een ITer aan de zijlijn meent het stukken beter te kunnen dan de doorgewinterde ITers aan het front
De bekende stuurlui aan wal. Hahah
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

friend schreef:
lint schreef:
Ben schreef:Mag ik vaststellen dat de vragensteller geen idee heeft van de complexiteit van de productie van een auto?
Dat lijkt mij een juiste conclusie!
Mag ik dan stellen dat de antwoorder geen inzicht heeft wat er met IT implementaties in JIT omgevingen mogelijk is?
@friend
Automotive werken allemaal met een MPS/hoofdproduktie plan gebaseerd op een forecast (op product familie niveau). Binnen een rolling plan (aantal weken) wordt de forecast geconsumeerd door de echte vraag en hard ingepland. Na de slot date is er echt geen mogelijkheid om productie orders die gereleased zijn te wijzigen, dat is veel te duur. Het idee om dan maar fake productie orders te releasen en te cancellen betekent dat simpelweg capaciteit consumptie en jaagt de kosten enorm op. En ja, ik weet genoeg van JIT/Canban af....
Bij o.a. DAF, Ferrari en Ford ERP geïmplementeerd en het kan simpelweg niet..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En zelfs een leek op IT gebied (zoals ik) kan weten dat als alle plants met een dergelijk systeem werken dit echt wel goed uitgedokterd is.

En TS zal hetzelfde dus meemaken bij welk ander merk dan ook.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24662
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

friend schreef:
Walter schreef:maar hoe lang moet je dan twee data open houden?
Nee, helemaal geen twee data openhouden. Bij het invoeren van de orderwijziging opgeven dat je 'm bv. uiterlijk 1-11-2013 opgeleverd wilt krijgen.
Dan wordt (een dag later) de wijziging in het systeem opgepakt en bekeken of die datum haalbaar is. Zo ja: wijzing definitief doorzetten, zo nee: wijziging annuleren.
jij denkt dat Volvo alleen aan jouw auto werkt? Want als je de wijziging wilt kunnen cancelen, zal je toch de twee data open moeten houden tot het besluit genomen is. Daar gaat verwerkingstijd overheen en als je die tijd voor 10% van de productiecapaciteit wilt reserveren maak je het niet echt werkbaar. Dat is geen ICT maar gewoon boerenverstand.

Maar goed, mooie uitdaging voor je; schrijf het protocol waarmee Volvo jouw verzoek kan realiseren zonder dat het vertraging van levering en verhoging van kosten met zich mee brengt. Dat zou pas service van jou richting Volvo AB zijn.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2215
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

friend schreef:Bingo! Dat is dus het hele probleem.
Dus als je aan kan geven met welke datum je uiterlijk akkoord mee kan gaan, dat dan de wijziging al of niet automatisch wordt doorgezet, dan is dat probleem opgelost.
Dat heet het offerte-traject. In dat traject heb je als het goed is al voldoende tijd gehad om na te denken over je bestelling. Het is geen massaproductie.

En noem eens een ander merk waarbij dit wel mogelijk zou zijn?
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat ook een premiumbrand met hogere volumes dan Volvo (BMW) hiermee te maken heeft. Een bepaalde inleg of velg kan zomaar weken (of langer!) vertraging opleveren. Ik vind dit helemaal niet vreemd, een auto bestaat uit ongelooflijk veel losse componenten, van over de hele wereld. Externe factoren spelen een grote rol, denk aan destijds de ramp in Japan en daardoor de problemen met een bepaald type lak.

Het is aan de verkoper om dit op een correcte wijze uit te leggen aan de klant, dat neemt bij 99% van de klanten al ergernis weg.

Sommigen zijn echter nooit tevreden te krijgen, die blijven onredelijk.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

[quote="friend"]Dat heet service.
... ... ...
quote]

Nee dat heet geen service maar is zeurgedrag van de klant. Als een order eenmaal is doorgezet is die nauwelijks tot niet meer te stoppen.

De meesten hier weten wat ik doe en als ik moet werken volgens een offerte die al is uitgewerkt, verwerkt en mannen zijn al aan het werk, dan kun je niet meer terug zonder kosten te maken. En kosten maken wil de klant niet, ook niet diegene die service verwachten, domweg omdat ze het systeem niet begrijpen.

Ik spreek uit ervaring.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”