Volvo ordersysteem just-in-time

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
friend
2nd Gear member

Ik was van de week langs de Volvo dealer gegaan om te kijken of er nog een mogelijkheid was iets in de order aan te passen.
Er is al een productiedatum gepland en bekend, over ruim een maand.
De dealer gaf aan dat elke wijziging een risico inhield dat de productiedatum (flink) verschoven zou (kunnen!) worden.

Ik begrijp niet dat het ordersysteem niet kan aangeven dat bepaalde wijzigingen al of niet een wijziging in de datum kan veroorzaken.
Een eenvoudige oplossing is dat de dealer een wijzing kan opvoeren, maar dan kan aangeven dat deze alleen doorgevoerd mag worden als de (nieuwe) productiedatum voor een door de dealer/klant aangegeven datum ligt. Dit heeft verder geen logistieke gevolgen en biedt meer zekerheid aan de klant en dealer. Op dit moment is het handen in de lucht en maar hopen wat er uit komt.

De huidige werkwijze met de onzekerheid van al of niet verschuiven van de datum is in de huidige (IT-)tijd behoorlijk achterhaald.
En als Volvo hier meer service (en mogelijk ook meer omzet) kan bieden, dan begrijp ik niet dat dit een stuk beter kan (bv. de voorgestelde wijziging stelt echt niets voor).
Ik neem aan dat hier veel meer mensen ervaring mee hebben.
Volvo V60 Plug-in Hybrid (Sensus Connected Touch*), S40, 850, 460, 242
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

Afbeelding
(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

die onzekerheid is uitsluitend bij de pih
Volvo for life
OGA244
8th Gear member

De PIH is inderdaad de uitzondering in het bestelverhaal, toch kan een verandering vandaag geaccepteerd worden op de dan bekende leverweek en over 2-3 weken ineens toch voor een vertraging zorgen
Marc Apeldoorn
5th Gear member

@Friend. Ik heb veel ervaring met logistieke systemen & automotive productie lijnen. Één auto wordt op verschillende productie lijnen in elkaar gezet (motor is bv een aparte productie lijn), en als die van de band afrolt is het bv plantechnisch de bedoeling dat de chassis batch daar zo kort mogelijk achterkomt. Nu is het zo dat een productie lijn zelf vaak ook constraints kent. Zo worden de delen van een auto gespoten in een batch (auto met dezelfde kleur) en een zwarte batch wordt niet na een witte batch verwerkt etc.
Een ogenschijnlijk kleine wijziging (m.n. toevoeging van opties lijken klein) kunnen door materiaalbeschikbaarheid (het zogenaamde just in time principe) of productie contraints grote(re) gevolgen hebben voor levertijd. De automotive heeft al behoorlijk geavanceerde IT systemen, ook Volvo. Daar heeft dit dus niets mee te maken..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
lint
Geartronic member

Bij het veranderen van een order moet je rekening houden met een vertraging in de levering.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
friend
2nd Gear member

Maakt niet uit wat er achter zit, als je kan aangeven als koper welke uiterste afleverdatum je acceptabel vindt, dat dan de orderwijziging doorgezet wordt als die datum haalbaar is en dat de wijziging geannuleerd wordt wanneer de datum niet haalbaar is (zodat de originele order en productiedatum gehandhaafd blijft). Zo moeilijk is dat toch niet?
Dat geldt niet alleen voor de V60 PIH, maar ook bij wijzigingen in de andere lijnen. De dealer kan nu totaal niet inschatten of en wat het effect van een wijziging is. Het wijzigen van een kleur die ruimschoots op voorraad is kan bv. 0 effect hebben op de productiedatum, terwijl dit bij premium sound wel een enorm effect kan hebben.
Dat er soms wel en soms geen wijziging is dat begrijp ik ook wel, maar het gaat om het niet vooraf kunnen inschatten van de verschuiving wat het probleem is. Als je die inschatting niet kunt verbeteren is het onder voorbehoud kunnen doen van wijzigingen een mogelijkheid die de klant en dealer wat meer houvast en zekerheid geeft (en dus klantvriendelijker is).

Afbeelding
(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
Walter
Geartronic member
Contacteer:

ik denk dat het een megacomplex systeem wordt als je realtime de verschillende leveranciers van de verschillende onderdelen (sommige opties kunnen bestellingen bij meerdere leveranciers betekenen) wilt kunnen inzien. Helaas is het niet mogelijk, kan wel eens voorkomen dat iets anders loopt dan je zou willen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
friend
2nd Gear member

Ik zeg toch niet dat het real-time moet zijn. Je voert de orderwijziging in en een paar dagen later kan je zien of de wijziging door is gezet (met een evt. wijziging van de productiedatum binnen de aangegeven grens) of dat de orderwijziging geannuleerd is i.v.m. het niet kunnen houden aan de aangegeven grens.

Afbeelding
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member

Dus omdat je van te voren niet goed genoeg hebt nagedacht over de samenstelling van je toekomstige auto, moet de fabrikant zijn IT aanpassen? Waarom van jouw probleem het probleem van een ander maken?
friend
2nd Gear member

Dat heet service. Waarom niet meer zekerheid kunnen bieden dan op dit moment mogelijk is (zonder natuurlijk het hele systeem overhoop te moeten halen)?
Of moeten we nu een bv. een hele discussie starten over Sensus Connected Touch? Je kan gedurende een bepaalde tijd er achter komen (door interne en externe factoren) dat je toch net iets anders wilt dan je gebaseerd op de toenmalig beschikbare informatie eerder hebt besloten.

Afbeelding
Walter
Geartronic member
Contacteer:

friend schreef:Ik zeg toch niet dat het real-time moet zijn. Je voert de orderwijziging in en een paar dagen later kan je zien of de wijziging door is gezet (met een evt. wijziging van de productiedatum binnen de aangegeven grens) of dat de orderwijziging geannuleerd is i.v.m. het niet kunnen houden aan de aangegeven grens.
Nu krijg je het ook na een paar dagen te horen. Nadeel is dat dan de oorspronkelijke productieplaats al weer is vergeven. Kan me voorstellen dat ze geen twee plaatsen open houden
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

friend
2nd Gear member

Walter schreef:Nu krijg je het ook na een paar dagen te horen. Nadeel is dat dan de oorspronkelijke productieplaats al weer is vergeven. Kan me voorstellen dat ze geen twee plaatsen open houden
Bingo! Dat is dus het hele probleem.
Dus als je aan kan geven met welke datum je uiterlijk akkoord mee kan gaan, dat dan de wijziging al of niet automatisch wordt doorgezet, dan is dat probleem opgelost.

Afbeelding
Walter
Geartronic member
Contacteer:

maar hoe lang moet je dan twee data open houden? Dat is toch niet te werken in een just in time methodiek? Dan ga je dus alle levertijden langer maken omdat een paar mensen het nog niet helemaal zeker weten. Volvo is over het algemeen heel snel met leveren van nieuwe op maat gebouwde auto's, die kracht ben je kwijt. Lijkt me niet helemaal de bedoeling
Afbeelding
Mijn blog

OGA244
8th Gear member

Vraag je a.s.a.p. (en vrijwel iedereen wil zijn nw auto snel) heb je weinig speelruimte, ik kom een aantal malen de term "betere service" tegen, als ik een bestelling "even" aanpas voor een klant is dat service, schuift hij daardoor ineens door is het geen service...
Pas dan niets aan
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mag ik vaststellen dat de vragensteller geen idee heeft van de complexiteit van de productie van een auto?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
lint
Geartronic member

Ben schreef:Mag ik vaststellen dat de vragensteller geen idee heeft van de complexiteit van de productie van een auto?
Dat lijkt mij een juiste conclusie!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
friend
2nd Gear member

Walter schreef:maar hoe lang moet je dan twee data open houden?
Nee, helemaal geen twee data openhouden. Bij het invoeren van de orderwijziging opgeven dat je 'm bv. uiterlijk 1-11-2013 opgeleverd wilt krijgen.
Dan wordt (een dag later) de wijziging in het systeem opgepakt en bekeken of die datum haalbaar is. Zo ja: wijzing definitief doorzetten, zo nee: wijziging annuleren.

Afbeelding
friend
2nd Gear member

lint schreef:
Ben schreef:Mag ik vaststellen dat de vragensteller geen idee heeft van de complexiteit van de productie van een auto?
Dat lijkt mij een juiste conclusie!
Mag ik dan stellen dat de antwoorder geen inzicht heeft wat er met IT implementaties in JIT omgevingen mogelijk is?
Mijn voorgestelde aanpassing is met een minimale impact te implementeren t.o.v. de systemen buiten na het ordersysteem, want daar heb ik zeker wel degelijk inzicht in.

Het gaat er mij uiteindelijk om om de service en kwaliteit van Volvo op dit punt richting klant te verhogen, niet meer en niet minder. En als jullie bij voorbaat al zeggen, waarom het allemaal (al of niet terecht) niet kan, dan ontbreekt het jullie aan visie.

Afbeelding
OGA244
8th Gear member

Ik sluit een overeenkomst met je, die wijzig je met een vernieuwde overeenkomst waarbij de oude intact blijft zolang de nieuwe niet aan bepaalde voorwaarden kan voldoen...
Maar soms is een auto een maand te vroeg (en eerder dan verwacht bevroren) en soms is hij een maand te laat (en inherent daaraan later bevroren)
Krijg jij niet direct je zin betekend dat nog niet direct een gebrek aan visie.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Buiten dat ik je antwoord niet snap
Mijn voorgestelde aanpassing is met een minimale impact te implementeren t.o.v. de systemen buiten na het ordersysteem, want daar heb ik zeker wel degelijk inzicht in.
denk ik dat je dan beter even met de IT-afdeling van Volvo in Zweden kunt gaan babbelen.
Die lezen niet wat er op volvo-forum.nl wordt geschreven.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”