Pagina 2 van 2

Geplaatst: 04.09.2013 - 19:25
door lint
Dat lijk mij inderdaad een goed plan: probeer je plannen te verkopen aan Volvo om zo een beter order proces te krijgen.

Geplaatst: 04.09.2013 - 19:51
door bart simpson
grappig dat een ITer aan de zijlijn meent het stukken beter te kunnen dan de doorgewinterde ITers aan het front

Geplaatst: 04.09.2013 - 19:54
door Ben
Er hoeft maar 1 genie op te staan Bart.
Misschien hebben de programmeurs in Zweden nog nooit aan een dergelijke optie gedacht.
Dat heet out of the box denken :D

Geplaatst: 04.09.2013 - 20:01
door bart simpson
waar herken je een genie vandaag de dag aan?

Geplaatst: 04.09.2013 - 20:21
door RoaldH
bart simpson schreef:grappig dat een ITer aan de zijlijn meent het stukken beter te kunnen dan de doorgewinterde ITers aan het front
De bekende stuurlui aan wal. Hahah

Geplaatst: 04.09.2013 - 22:22
door Marc Apeldoorn
friend schreef:
lint schreef:
Ben schreef:Mag ik vaststellen dat de vragensteller geen idee heeft van de complexiteit van de productie van een auto?
Dat lijkt mij een juiste conclusie!
Mag ik dan stellen dat de antwoorder geen inzicht heeft wat er met IT implementaties in JIT omgevingen mogelijk is?
@friend
Automotive werken allemaal met een MPS/hoofdproduktie plan gebaseerd op een forecast (op product familie niveau). Binnen een rolling plan (aantal weken) wordt de forecast geconsumeerd door de echte vraag en hard ingepland. Na de slot date is er echt geen mogelijkheid om productie orders die gereleased zijn te wijzigen, dat is veel te duur. Het idee om dan maar fake productie orders te releasen en te cancellen betekent dat simpelweg capaciteit consumptie en jaagt de kosten enorm op. En ja, ik weet genoeg van JIT/Canban af....
Bij o.a. DAF, Ferrari en Ford ERP geïmplementeerd en het kan simpelweg niet..

Geplaatst: 05.09.2013 - 07:06
door V480-S60
En zelfs een leek op IT gebied (zoals ik) kan weten dat als alle plants met een dergelijk systeem werken dit echt wel goed uitgedokterd is.

En TS zal hetzelfde dus meemaken bij welk ander merk dan ook.

Geplaatst: 05.09.2013 - 09:44
door Walter
friend schreef:
Walter schreef:maar hoe lang moet je dan twee data open houden?
Nee, helemaal geen twee data openhouden. Bij het invoeren van de orderwijziging opgeven dat je 'm bv. uiterlijk 1-11-2013 opgeleverd wilt krijgen.
Dan wordt (een dag later) de wijziging in het systeem opgepakt en bekeken of die datum haalbaar is. Zo ja: wijzing definitief doorzetten, zo nee: wijziging annuleren.
jij denkt dat Volvo alleen aan jouw auto werkt? Want als je de wijziging wilt kunnen cancelen, zal je toch de twee data open moeten houden tot het besluit genomen is. Daar gaat verwerkingstijd overheen en als je die tijd voor 10% van de productiecapaciteit wilt reserveren maak je het niet echt werkbaar. Dat is geen ICT maar gewoon boerenverstand.

Maar goed, mooie uitdaging voor je; schrijf het protocol waarmee Volvo jouw verzoek kan realiseren zonder dat het vertraging van levering en verhoging van kosten met zich mee brengt. Dat zou pas service van jou richting Volvo AB zijn.

Geplaatst: 05.09.2013 - 10:38
door Poolrev
friend schreef:Bingo! Dat is dus het hele probleem.
Dus als je aan kan geven met welke datum je uiterlijk akkoord mee kan gaan, dat dan de wijziging al of niet automatisch wordt doorgezet, dan is dat probleem opgelost.
Dat heet het offerte-traject. In dat traject heb je als het goed is al voldoende tijd gehad om na te denken over je bestelling. Het is geen massaproductie.

En noem eens een ander merk waarbij dit wel mogelijk zou zijn?

Geplaatst: 05.09.2013 - 14:03
door Thom
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat ook een premiumbrand met hogere volumes dan Volvo (BMW) hiermee te maken heeft. Een bepaalde inleg of velg kan zomaar weken (of langer!) vertraging opleveren. Ik vind dit helemaal niet vreemd, een auto bestaat uit ongelooflijk veel losse componenten, van over de hele wereld. Externe factoren spelen een grote rol, denk aan destijds de ramp in Japan en daardoor de problemen met een bepaald type lak.

Het is aan de verkoper om dit op een correcte wijze uit te leggen aan de klant, dat neemt bij 99% van de klanten al ergernis weg.

Sommigen zijn echter nooit tevreden te krijgen, die blijven onredelijk.

Geplaatst: 05.09.2013 - 20:22
door Msuidgeest
[quote="friend"]Dat heet service.
... ... ...
quote]

Nee dat heet geen service maar is zeurgedrag van de klant. Als een order eenmaal is doorgezet is die nauwelijks tot niet meer te stoppen.

De meesten hier weten wat ik doe en als ik moet werken volgens een offerte die al is uitgewerkt, verwerkt en mannen zijn al aan het werk, dan kun je niet meer terug zonder kosten te maken. En kosten maken wil de klant niet, ook niet diegene die service verwachten, domweg omdat ze het systeem niet begrijpen.

Ik spreek uit ervaring.