Gas inbouwen of niet? volvo c70 t5

Voor kenners: de "Roffel"
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

oke ik begrijp het, bedankt voor de info :)

Ben blij dat ik dan iniedergeval geen problemen met de kleppen zou krijgen.
Ja klopt ben voor zo een LPI stysteem aan het kijken en inderdaad of het een goede investering gaat zijn gezien de leeftijd weet ik ook niet.

De planning is om hem wel te houden minimaal nog 4jaar..
Probleem is echter wat de regering inderdaad gaat doen met de prijzen, ik woon zelf vlakbij de grens met belgie daar kost een liter gas momenteel 59euro cent.
Even nog eens goed over nadenken dan
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

c70_ibo schreef:oke ik begrijp het, bedankt voor de info :)

Ben blij dat ik dan iniedergeval geen problemen met de kleppen zou krijgen.
Ja klopt ben voor zo een LPI stysteem aan het kijken en inderdaad of het een goede investering gaat zijn gezien de leeftijd weet ik ook niet.

De planning is om hem wel te houden minimaal nog 4jaar..
Probleem is echter wat de regering inderdaad gaat doen met de prijzen, ik woon zelf vlakbij de grens met belgie daar kost een liter gas momenteel 59euro cent.
Even nog eens goed over nadenken dan
Dat je geen problemen met de kleppen kunt krijgen heb ik niet gezegd,het kleppen stellen is niet aan de orde,maar inzakken van de kleppen kan dus wel.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

misschien toch maar beter op benzine blijven rijden, ik zou het zonde vinden om toch een risico te nemen voor de motor.

Volgens Gas inbouw bedrijven kan je wel een aparte smeersysteem laten inbouwen voor contunu smering van de kleppen. Zal dat een goeie optie zijn?
Want volgens de inbouwers kan het allemaal geen kwaad, en sommige beweren dat het juist beter is omdat gas een hoger octaangehalte heeft.
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Dat laatste is logisch want wij van WC eend adviseren WC eend..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hij is in elk geval wel sneller op gas, je krijgt er bij een T5 zo'n 15 pk bij en een stuk meer koppel. Het is zeker een merkbaar verschil of je op gas op lpg rijdt. Ik ga er dan wel vanuit dat het een Vialle LPi installatie is zonder verdamper.
Ik heb ooit een V70R op lpg gehad en deze op de testbank gehad. Scheelde serieus in trekkracht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Zo dat had ik helemaal niet verwacht dat hij op gas sneller zou zijn.

Dus mocht ik toch kiezen voor een gastank beste is om een LPI vialle systeem te nemen?

Ik ga gelijk informeren naar de mogelijkheden bedankt voor de info
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
850sittard
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26

c70_ibo schreef:Mario,

Nu begin ik wel te twijfelen of ik gas in moet laten bouwen.

Ik zou het zonde vinden natuurlijk voor mn t5 als deze ineens minder betrouwbaar wordt, want ik ben wel iemand die echt elke stoplicht met vol vermogen wegrij enz. Wel rij ik hem altijd 6-8 km even warm.

Maar ik kan hem beter op benzine houden dan?

Mvg
Zit het verkeerd in mijn hoofd of is het niet verstandig om gas te rijden als je bij elk stoplicht met vol vermogen weg rij. Ik meen toen gelezen te hebben dat het prima is zolang je niet constant veel vermogen van het blok gaat vragen.
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je moet zelf doen wat je denkt wat goed is,die antwoorden hier zijn allemaal verschillend,dus dat is moeilijk kiezen..
Als je er nog is zoveel geld in wilt stoppen,dan is dat je eigen keus toch?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

ja ik denk dat het niet goed is om op gas te gaan rijden.
Ik heb een uur geleden met mesman bedrijf gesproken, en zij vertelden mij dat ze een halve dag extra werk hebben omdat de vermogen te hoog is door de chip.

Dat ze ook samenwerken met Rica en dat ze eerder ook wel eens hebben gevraagd om de vermogen naar 280pk te verlagen.
De kosten voor LPI vialle systeem was 2395 euro,-

En er zou dan nog kosten bijkomen voor een halve dag arbeid voor het aanpassen op de tuning.

Het is allemaal teveel gedoe, dan moet de auto terug naar rica en vervolgens pas naar de gasinbouw bedrijf.

Ik kan het beter niet riskeren, liever iets meer aan benzine betalen dan dat ik straks met problemen door de tuning of gas komt te zitten.
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
JachtgroeneVolvo
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 31.08.2013 - 22:08
Locatie: Regio Zwolle

c70_ibo schreef:ja ik denk dat het niet goed is om op gas te gaan rijden.
Ik heb een uur geleden met mesman bedrijf gesproken, en zij vertelden mij dat ze een halve dag extra werk hebben omdat de vermogen te hoog is door de chip.

Dat ze ook samenwerken met Rica en dat ze eerder ook wel eens hebben gevraagd om de vermogen naar 280pk te verlagen.
De kosten voor LPI vialle systeem was 2395 euro,-

En er zou dan nog kosten bijkomen voor een halve dag arbeid voor het aanpassen op de tuning.

Het is allemaal teveel gedoe, dan moet de auto terug naar rica en vervolgens pas naar de gasinbouw bedrijf.

Ik kan het beter niet riskeren, liever iets meer aan benzine betalen dan dat ik straks met problemen door de tuning of gas komt te zitten.
Klinkt verstandig, mooi om te zien hoe zo'n afwegingsproces gaat. Heb zelf ook een paar weken nagedacht over deze situatie, en laat hem ook op benzine. Ik moet eerst ruim 2000 investeren, en jaarlijks 400 euro extra belasting betalen, en dat in zeg 5 jaar (= 900 euro per jaar) zien terug te verdienen. En dan speel ik alleen nog maar quitte.
En dan maar hopen dat de boel heel blijft.
V70 2.4 2005 Cedar Green 83.000 km
V70 2.5 D 2001 Ash Gold 380.000 km
V40 2.0 D 1999 Dark Olive 225.000 km
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Gert Nijsink schreef:
c70_ibo schreef:ja ik denk dat het niet goed is om op gas te gaan rijden.
Ik heb een uur geleden met mesman bedrijf gesproken, en zij vertelden mij dat ze een halve dag extra werk hebben omdat de vermogen te hoog is door de chip.

Dat ze ook samenwerken met Rica en dat ze eerder ook wel eens hebben gevraagd om de vermogen naar 280pk te verlagen.
De kosten voor LPI vialle systeem was 2395 euro,-

En er zou dan nog kosten bijkomen voor een halve dag arbeid voor het aanpassen op de tuning.

Het is allemaal teveel gedoe, dan moet de auto terug naar rica en vervolgens pas naar de gasinbouw bedrijf.

Ik kan het beter niet riskeren, liever iets meer aan benzine betalen dan dat ik straks met problemen door de tuning of gas komt te zitten.
Klinkt verstandig, mooi om te zien hoe zo'n afwegingsproces gaat. Heb zelf ook een paar weken nagedacht over deze situatie, en laat hem ook op benzine. Ik moet eerst ruim 2000 investeren, en jaarlijks 400 euro extra belasting betalen, en dat in zeg 5 jaar (= 900 euro per jaar) zien terug te verdienen. En dan speel ik alleen nog maar quitte.
En dan maar hopen dat de boel heel blijft.

ja zo is het, ik heb er een tijdje over moeten nadenken, maar is niet verstandig om het te doen. Vooral omdat ik bang ben inderdaad dat er ergens schade gaat ontstaan door gebruik van gas. Je motor wordt warmer sowieso door gas. En wanneer je gas laat inbouwen wordt ook je auto ineens minder waard. Beter niet doen:)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

je motor wordt niet warmer door LPG,heeft er niets mee te maken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
EricC70
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10

Krijg binnenkort een C70 T5 uit Japan. Wil ook LPG inbouwen en heb tot nu toe BRC en Vialle geadviseerd gekregen. Vialle met directe inspuitng van het gas en BRC met een systeem dat juist goed geschikt zou zijn met de turbo.

Maar: is het mogelijk om met een lpg-inbouw ook de boordcomputer nog te laten werken en het actuele verbruik aan te laten geven?

(heb dezelfde vraag ook op Swedespeed gesteld, btw)

Bedankt,

Eric
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

EricC70 schreef:Krijg binnenkort een C70 T5 uit Japan. Wil ook LPG inbouwen en heb tot nu toe BRC en Vialle geadviseerd gekregen. Vialle met directe inspuitng van het gas en BRC met een systeem dat juist goed geschikt zou zijn met de turbo.

Maar: is het mogelijk om met een lpg-inbouw ook de boordcomputer nog te laten werken en het actuele verbruik aan te laten geven?

(heb dezelfde vraag ook op Swedespeed gesteld, btw)

Bedankt,

Eric
Ik heb zelf LPi van Vialle, en de boordcomputer geeft ook op gas het actuele verbruik aan.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Omdat lpg een lagere calorische waarde heeft en de lmm alleen maar de hoeveelheid lucht meet zal zeker niet het actuele verbruik worden aangegeven, maar ongeveer 20% te laag. Er wordt simpelweg meer gas ingespoten dan met benzine het geval was. Daarom is het verbruik op lpg altijd hoger dan op benzine.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
EricC70
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10

OK, bedankt alvast. Het is dus mogelijk en misschien niet alleen maar met Vialle. Dat de waarde niet juist is, is niet zo erg. Dat weet je na een paar keer tanken wel, wat het werkelijk verbruik is, maar dat de boordcomputer het wel aangeeft vind ik wel mooi.

Groet,

Eric
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Bij mij wijkt de waarde net zoveel af voor benzine als die voor lpg (beide circa 10%).
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
EricC70
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10

Marc Apeldoorn schreef:Bij mij wijkt de waarde net zoveel af voor benzine als die voor lpg (beide circa 10%).
Welk merk installatie Marc, als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Een T5 op LPG is een super combi. (Althans origineel T5)
Rij al jaren in C70 T5 en het blijft lachen aan de tank! :-)

Vooral het type wat jij hebt, uit 1998! Geen kleppen stellen door hydraulische kleppenstoters wat Mario ook al aangaf.

Rij er nu 2,5 jaar mee, +/- 30.000 op jaarbasis, het rijden op LPG heeft tot nu toe geen grote extra onderhoudswerkzaamheden opgeleverd.

Moet er wel bij zeggen dat ik een Prins LPG systeem heb en deze staat zéér hoog aangeschreven!

Een vriend van mij heeft een V70 classic 2.5 op LPG met 530.000 km op de teller en dat blokje loopt nog als een zonnetje.

Dus oordeel zelf.
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Deze oude blokken met hydraulische kleppen staan bekend omdat ze vaak op LPG nog langer lopen dan op benzine. Ik zou er helemaal niet aan twijfelen om hier LPG in te laten bouwen. Zelf ben ik niet zo van Prins, mijn vorige auto had een Prins VSI installatie, daar heb ik enorm veel problemen mee gehad, overigens geen Volvo. Verdampers die kapot gaan, backfires doordat de bougies niet goed waren of verkeerd waren afgesteld, vermogen verlies, inhouden, hikken, schudden. Bij de Vialle installaties heb je daar allemaal geen problemen mee omdat het gas direct wordt ingespoten, daarnaast geeft het vloeilbaar ingespoten gas een koelende werking aan de kleppen (in ieder geval de inlaatkleppen).
het einge nadeel is dat de LPG pomp van Vialle wel eens kapot zou kunnen gaan, mij en mensen in mijn omgweving is dit nog nooit gebeurd. Gelukkig kost een pomp laten reviseren bij Mesman ook geen apenoot. (€375,- incl montage)

Mijn huidige S60 heeft de nieuwere motor met vaste stoters en nu 300.000KM gereden met een Vialle LPi installatie. De kleppen zijn nog nooit gesteld. Ook deze motoren doen het goed op LPi, er zijn natuurlijk uitzonderingen maar mensen zonder problemen hoor je niet. Volgens mij heb ik al standen van over de 500.000km gezien met deze motoren.

Voor mij geen dampgassysteem meer, vind ik niet meer van deze tijd. Natuurlijk zijn er ook mensen die heel erg tevreden zijn met een dampgassysteem.

Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken of je überhaubt gas kunt laten inbouwen. Het antwoord is ja kan gemakkelijk!
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”