Bij de dealer ben je veelal duurder uit dan bij een volvo-specialist of universele garage. Belangrijk is wel dat je zo'n 'specialist' of universele garage kunt vertrouwen. Plus, maak duidelijke afspraken over wat ze wel- en niet doen en laat een prijsopgaaf maken, waarbij ze in het geval van extra werk eerst contact met je opnemen om dit te bespreken.
Over de kosten van een reparatie; ga je naar 5 verschillende garages, krijg je 5 verschillende prijzen. Moielijk vergelijken dus. Een garage moet natuurlijk wel wat overhouden aan het werk, dus ze zullen niet voor kostprijs werken. Een gebruikte compressor kost misschien 100 euro, maar zij zullen hem jou duurder factureren, omdat zij er ook wat aan over willen houden. Wat de arbeidsuren betreft, ze gaan er misschien vanuit dat ze wel meer werk tegen zullen komen, dat houden ze in de prijsopgaaf misschien wel in het achterhoofd. Anders denk je straks voordelig uit te zijn, en komen er ineens veel meer kosten bij bij, omdat iets vast zat, af brak, meer werk dan gedacht etc etc...
En dan nog iets, de compressor is stuk, maar wie zegt dat er niet meer mis is met het airco systeem? Misschien is de condersor ook wel lek of de verdamper, je weet het niet. Op het moment dat je compressor vervangen is maar dan ook blijkt dat de condensor lek is, kun je al geen nee meer zeggen. Weet je zeker dat de compressor het enige probleem is?
En over de prijzen die hier genoemd worden... dat is een leidraad, geen vast gegeven. De 1 rekent meer voor dezelfde onderdelen dan een ander. Plus, hier wordt nergens gesproken over de kosten van het afvullen, ook vaak rond de 100 euro. En de garage rekent ongetwijfeld ook nog 25 euro ofzo voor kleinmateriaal...
Wat je het beste kunt doen, ook al gezegd, is meerdere prijsopgaves laten maken.
V-snaar vervangen zonder aircopomp, mogelijk?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 29.09.2013 - 19:46
Dat is het dus een beetje. Kijk ik wil best die 500 of 600 euro uitgeven om de airco te repareren. Maar ik weet niet wat er precies mis mee is, ook omdat ik de auto nog maar zo kort heb. Het enige wat ik weet is dat er ergens iets lekt waardoor de aircovloeistof wegloopt, daardoor is de pomp vastgeslagen, en dat heeft ertoe geleid dat de v-snaar is geknapt. Als ze mij kunnen zeggen dat ze voor 600 euro de hele boel kunnen maken dan zeg ik meteen ja. Maar dat is natuurlijk onmogelijk. Niemand weet wat ze er nog meer vinden. En dan is -in mijn boerendenken- het poulie-verhaal misschien wel een veiliger optie. Dan kan ik er toch met redelijke zekerheid vanuit gaan dat er geen extra kosten meer bijkomen, en ik kan weer even met de auto vooruit. Mocht ik alsnog de airco willen laten repareren dan is dat neem ik aan gewoon mogelijk. (En ja, dan ben ik wel meer geld kwijt uiteindelijk, maar dat risico zou ik dan bewust nemen)
Maargoed, zoals gezegd, ik woon niet in Amersfoort plus ik ben echt een nieuwe autobezitter dus ik heb helemaal geen idee van goede garages in de omgeving. Dus hulp en advies blijft gewoon welkom!
Maargoed, zoals gezegd, ik woon niet in Amersfoort plus ik ben echt een nieuwe autobezitter dus ik heb helemaal geen idee van goede garages in de omgeving. Dus hulp en advies blijft gewoon welkom!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waarschijnlijk is de condensor lek, deze zit vooraan in de bumper. Als daarnaast de pomp stuk is wordt het een dure reparatie, en ben je voor 600 euro niet klaar.
MAar is het niet het simpelste om even te controleren of de poelie nog vrij loopt. Als de compressor zelf vast zit kan het zijn dat de poelie nog prima werkt. Je zou de stekker van de pressostaat los moeten nemen om te voorkomen dat de pomp nog kan inschakelen en de volgende riem opvreet. Maar als het systeem leeg is kan dat eigenlijk al niet meer. De pressostaat voorkomt dat de poelie in kan schakelen omdat er geen druk meer in het systeem zit. In dat geval hoef je alleen een nieuwe riem te monteren en een stekker lost te nemen. Kan de garage niet aangeven of de poelie nog vrij draait?
MAar is het niet het simpelste om even te controleren of de poelie nog vrij loopt. Als de compressor zelf vast zit kan het zijn dat de poelie nog prima werkt. Je zou de stekker van de pressostaat los moeten nemen om te voorkomen dat de pomp nog kan inschakelen en de volgende riem opvreet. Maar als het systeem leeg is kan dat eigenlijk al niet meer. De pressostaat voorkomt dat de poelie in kan schakelen omdat er geen druk meer in het systeem zit. In dat geval hoef je alleen een nieuwe riem te monteren en een stekker lost te nemen. Kan de garage niet aangeven of de poelie nog vrij draait?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Emjay schreef:Hmmm. Ik vind het echt gek dat er zoveel verschil zit tussen wat jullie aan kosten aangeven en wat de garage zegt.
Die €125 klinkt best goed, plus €50 voor de v-snaar. En een compressor is dus €175? Dan kom ik op €250. En de manuren zullen niet goedkoop zijn, maar zouden ze er 7,5 uur mee bezig zijn? Lijkt me eerder een uur of 4, 5 misschien?
@Jeroen, de cruise control doet helemaal niks meer. Ik weet dat hij een tijdje soms wel soms niet heeft gewerkt, maar nu helemaal niet meer. Zal eens kijken naar de koppelingsensor, bedankt voor de tip!
7.5 uur om een pomp te wisselen,ik zou is op zoek gaan naar een echte garage..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Volgens mij lees je de helft hier niet,sorry dat ik het zeg...Emjay schreef:Dat is het dus een beetje. Kijk ik wil best die 500 of 600 euro uitgeven om de airco te repareren. Maar ik weet niet wat er precies mis mee is, ook omdat ik de auto nog maar zo kort heb. Het enige wat ik weet is dat er ergens iets lekt waardoor de aircovloeistof wegloopt, daardoor is de pomp vastgeslagen, en dat heeft ertoe geleid dat de v-snaar is geknapt. Als ze mij kunnen zeggen dat ze voor 600 euro de hele boel kunnen maken dan zeg ik meteen ja. Maar dat is natuurlijk onmogelijk. Niemand weet wat ze er nog meer vinden. En dan is -in mijn boerendenken- het poulie-verhaal misschien wel een veiliger optie. Dan kan ik er toch met redelijke zekerheid vanuit gaan dat er geen extra kosten meer bijkomen, en ik kan weer even met de auto vooruit. Mocht ik alsnog de airco willen laten repareren dan is dat neem ik aan gewoon mogelijk. (En ja, dan ben ik wel meer geld kwijt uiteindelijk, maar dat risico zou ik dan bewust nemen)
Maargoed, zoals gezegd, ik woon niet in Amersfoort plus ik ben echt een nieuwe autobezitter dus ik heb helemaal geen idee van goede garages in de omgeving. Dus hulp en advies blijft gewoon welkom!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29895
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is verstandig je airco te laten repareren, voor je eigen comfort en voor het behoud van de restwaarde van de auto is dat het beste.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dan is het nog geen 1000 euro...
En een Volvo zonder airco is niet te verkopen.
Rond de 550 kom je uit ongeveer met een nieuwe pomp(compressor)
_________________
En een Volvo zonder airco is niet te verkopen.
Rond de 550 kom je uit ongeveer met een nieuwe pomp(compressor)
_________________
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Als de pomp is vastgelopen, kun je dan nog een druk/lektest uitvoeren? Dan is het wellicht een optie om eerst het systeem onder druk te zetten. Als de condensor of verdamper lek is, moet dat zo wel naar voren komen. Dan weet je -vooraf- beter waar je aan toe bent. Misschien kun je ook eens informeren bij een aircospecialist. Dus waar ze alleen maar in airco's doen. Gewoon eerlijk aangeven dat de compressor is vastgelopen, maar je twijfels kenbaar maken, over dat je bang bent dat er wellicht meer stuk is dan alleen de compressor. En of zij een diagnose kunnen stellen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Gefeliciteerd met je Volvo. Niet iedereen krijgt zomaar een S60 kado met relatief weinig kilometers. Als je er plezier van wilt hebben moet je zorgen dat alles weer werkt. En dat kost wat. Vooral geen concessies doen of zoeken naar mogelijkheden om "de airco niet mee te laten draaien". Mario heeft je een goed advies gegeven. En Volvo rijden kost geld, zelfs al heb je 'm kado gekregen. Jammer maar waar. En je kunt er nu niet mee rijden, dus zit je min of meer "vast" aan de garage waar hij nu staat. En ik denk dat een S60 met 220K nog zeer de moeite waard is. En volgens de berichten op dit forum is Serva Amersfoort een betrouwbare dealer. Rijdend laten maken en dan kun je op zoek naar goedkopere adressen. Vooral ook laten kijken naar de kosten die eraan zitten te komen (wie weet wat je nog boven het hoofd hangt). Dan kun je alsnog besluiten om je kado te houden, terug te geven of te verkopen.
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
En als je goed leest ben je voor rond de 500 euro klaar..mad schreef:Gefeliciteerd met je Volvo. Niet iedereen krijgt zomaar een S60 kado met relatief weinig kilometers. Als je er plezier van wilt hebben moet je zorgen dat alles weer werkt. En dat kost wat. Vooral geen concessies doen of zoeken naar mogelijkheden om "de airco niet mee te laten draaien". Mario heeft je een goed advies gegeven. En Volvo rijden kost geld, zelfs al heb je 'm kado gekregen. Jammer maar waar. En je kunt er nu niet mee rijden, dus zit je min of meer "vast" aan de garage waar hij nu staat. En ik denk dat een S60 met 220K nog zeer de moeite waard is. En volgens de berichten op dit forum is Serva Amersfoort een betrouwbare dealer. Rijdend laten maken en dan kun je op zoek naar goedkopere adressen. Vooral ook laten kijken naar de kosten die eraan zitten te komen (wie weet wat je nog boven het hoofd hangt). Dan kun je alsnog besluiten om je kado te houden, terug te geven of te verkopen.

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
500 euro? Hoe lang duurt het dan om zo'n pomp te vervangen?
Als je zelf zo'n pomp koopt bij de demontagebedrijven en de dealer zet hem er in voor je, gaat dat toch zeker niet richting de 500 euro...
Emjay, ik bracht de S60 'vroeger' naar Potgieter in Stadskanaal. Nu doe ik het meeste onderhoud zelf want dat scheelt een beetje
Laatste keer dat ik er kwam was vorige maand voor de apk, E19,50 dus niet duur voor een diesel. Airco vullen kostte me daar 59 euro.
Als je zelf zo'n pomp koopt bij de demontagebedrijven en de dealer zet hem er in voor je, gaat dat toch zeker niet richting de 500 euro...
Emjay, ik bracht de S60 'vroeger' naar Potgieter in Stadskanaal. Nu doe ik het meeste onderhoud zelf want dat scheelt een beetje

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- albertje
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
- Locatie: Zwartebroek
Ik kan me alleen maar bij Kevinwalter aansluiten. Visser en Visser in Leusden is een uitstekende garage die zeker niet mensen oplichteof aan het lijntje houdt.Emjay schreef:Haha, oeps! Dat geeft dus aan hoeveel ik ervan weet!
Weet iemand nog een goede garage in Amersfoort? Ik kom zelf uit Groningen, maar de auto staat in Amersfoort bij Serva.
Ga er gewoon eens langs en vraag eens...
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. 
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE

Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik heb het over een fabrieks nieuwe pomp,dus niet over een gebruikte..JeroenSpock schreef:500 euro? Hoe lang duurt het dan om zo'n pomp te vervangen?
Als je zelf zo'n pomp koopt bij de demontagebedrijven en de dealer zet hem er in voor je, gaat dat toch zeker niet richting de 500 euro...
Emjay, ik bracht de S60 'vroeger' naar Potgieter in Stadskanaal. Nu doe ik het meeste onderhoud zelf want dat scheelt een beetjeLaatste keer dat ik er kwam was vorige maand voor de apk, E19,50 dus niet duur voor een diesel. Airco vullen kostte me daar 59 euro.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Iedereen kan altijd goedkoper, nog goedkoper is het om het zelf te doen. Fietsen is de beste oplossing. Niet zeuren als het je niet lukt, of als je later problemen krijgt. Vooral door blijven zoeken naar het goedkoopste adres en niet nadenken over de kwaliteit. Volgens mij ligt hier een goed aanbod voor TS, die helaas niet verder komt in dit topic dan "hoe bedoel je?". Ik besteed er geen tijd meer aan.
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 29.09.2013 - 19:46
Wow, even niet online geweest en er worden ineens allerlei dingen voor me ingevuld. Ik ben niet per se op zoek naar het goedkoopste adres ten koste van alles. Ik stel een vraag, of iets mogelijk is. Ik ben blij met de antwoorden en het het advies, en neem het zeer zeker ter harte. Reden dat ik er niet om sta te springen om de reparatie te laten uitvoeren zoals door deze specifieke garage is voorgerekend is gewoon dat ik het een moeilijke afweging vindt of deze auto dat geld nog waard is, mede omdat dit niet het enige probleem is met de auto.
Ik heb mijn zwager uitgebreid gevraagd naar de conditie van de auto, alsmede de te verwachten reparaties. We hebben stuk voor stuk de door jullie aangedragen opties besproken. Op basis van dit gesprek heb ik besloten om de auto te laten repareren, zonder airco pomp maar met een poulie en een plaatje. Zo is de auto voor ons weer te gebruiken. Mijn zwager adviseerde met klem om het op deze manier te doen. Omdat hij de auto beter kent dan ik en bekend is met de onderhoudsgeschiedenis en reparaties die eraan staan te komen heb ik zijn advies opgevolgd.
Ik laat de auto bij Serva repareren, voornamelijk omdat hij nu daar staat en ik zelf niet de mogelijkheid heb om bij de andere garage te kijken die Door jullie geadviseerd werd. Zodra de auto weer rijdt en we weer in Groningen zijn zal ik zeker het adres in Stadskanaal onthouden voor onderhoud!
Nogmaals bedankt voor het meedenken en alle gegeven adviezen.
Ik heb mijn zwager uitgebreid gevraagd naar de conditie van de auto, alsmede de te verwachten reparaties. We hebben stuk voor stuk de door jullie aangedragen opties besproken. Op basis van dit gesprek heb ik besloten om de auto te laten repareren, zonder airco pomp maar met een poulie en een plaatje. Zo is de auto voor ons weer te gebruiken. Mijn zwager adviseerde met klem om het op deze manier te doen. Omdat hij de auto beter kent dan ik en bekend is met de onderhoudsgeschiedenis en reparaties die eraan staan te komen heb ik zijn advies opgevolgd.
Ik laat de auto bij Serva repareren, voornamelijk omdat hij nu daar staat en ik zelf niet de mogelijkheid heb om bij de andere garage te kijken die Door jullie geadviseerd werd. Zodra de auto weer rijdt en we weer in Groningen zijn zal ik zeker het adres in Stadskanaal onthouden voor onderhoud!
Nogmaals bedankt voor het meedenken en alle gegeven adviezen.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Wat er ook over gezegd wordt, je hebt in ieder geval een weloverwogen beslissing gemaakt, en dat is hartstikke goed. Succes met de reparatie, hopen dat de rekening meevalt.
Als je het leuk vindt kun je je nog even voorstellen in het voorstel-topic, met foto's, daar zijn ze hier gek op. Maar, gezien bovenstaande reacties kan ik me ook goed voorstellen dat je daar niet zoveel trek in hebt...
Als je het leuk vindt kun je je nog even voorstellen in het voorstel-topic, met foto's, daar zijn ze hier gek op. Maar, gezien bovenstaande reacties kan ik me ook goed voorstellen dat je daar niet zoveel trek in hebt...

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 29.09.2013 - 19:46
Dankjewel. Ik zal sowieso wel even laten weten hoe het afloopt. Moet nog even nadenken of ik hier wil blijven.Wat er ook over gezegd wordt, je hebt in ieder geval een weloverwogen beslissing gemaakt, en dat is hartstikke goed. Succes met de reparatie, hopen dat de rekening meevalt.
