V-snaar vervangen zonder aircopomp, mogelijk?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Emjay
1st Gear member

Goedenavond dames en heren!

Ik ben sinds 3,5 week de trotse eigenaar van mijn eerste auto: een volvo s60 uit 2001 (220.000km). Deze auto heb ik gekregen van mijn zus en zwager, met daarbij de vermelding dat de airco en de cruise control niet meer werken. Helaas is vorige week mijn v-snaar geknapt, en staat de auto nu bij de garage.

Volgens de monteur is het probleem als volgt: er zit ergens een lekkage waardoor aircovloeistof wegloopt, daardoor is uiteindelijk de aircopomp vastgeslagen, en dat heeft ertoe geleid dat de v-snaar is geknapt. Om dit te repareren moet dus het lek opgespoord en gerepareerd worden, de aircopomp vervangen worden, en de v-snaar.

Nu kreeg ik de tip dat het misschien mogelijk is om de v-snaar te vervangen voor een korter model, en de aircopomp gewoon weg te laten. De Volvo garage zegt alleen dat dit niet kan. Wat zijn hier de meningen? Is het mogelijk?

En wat zouden jullie doen? De reparatie zoals de garage hem aangeeft komt rond de 1000 euro, is de auto dat nog waard? Ik vind het zo ontzettend lastig, het is verder een fijne auto, maar ik weet niet of hij de investering nog waard is!

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie advies, tips, commentaar en opmerkingen. Misschien ten overvloede, maar dit is mijn eerste auto, ik heb dus nog geen uitgebreide ervaring met alles wat onder de motorkap en onder de auto zit. Ik leer graag!

Groetjes,
Emjay
lint
Geartronic member

Heb je een aantal losse V snaren of is het een multiriem die alles aandrijft?
Bij een multiriem kan je misschien de aircopomp loos laten meedraaien.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Emjay
1st Gear member

Bedankt voor je reactie!

Het is een multiriem.

Maar hoe zou dat werken dan, met de aircopomp loos meedraaien? Als in: wat zou voor mij het voordeel zijn? Want dan zou ik alsnog een andere aircopomp moeten laten installeren, en om de pomp te laten draaien heeft 'ie toch nog vloeistof nodig als smeermiddel lijkt me? Of begrijp ik je nu verkeerd?
1-wiel
4th Gear member

Zolang de koppeling van de aircopomp niet bekrachtigd word, word de pomp niet aangedreven maar draait de poelie mee, een soort van vrijloop.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
MarioC70
6th Gear member

Kan niet.met een kortere riem gaat de dynamo de andere kant op draaien.ivm vrijloop poelie.laadt de auto niet meer bij.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member

De vrijloop van de aircopomp zit meestal ook vast als de pomp dusdanig warm is gelopen.
Het bedrag van 1000 euro is wat overdreven,een pomp kost 300,100 euro voor het vullen en testen,ongeveer drie uur arbeidsloon.
Emjay
1st Gear member

Hmm, ik kreeg net een telefoontje van de garage dat het toch wel mogelijk is om de pomp te verwijderen en met een poulie te werken. Dan zou er een plaatje geplaatst moeten worden, en een poulie, en dan hebben we geen airco meer. Dan zouden we op €350 uitkomen.

MarioC70 dat bedrag van 1000 euro komt voor vervanging van de multiriem/v-snaar, vervanging aircopomp en vervanging van de airco compressor (als ik het goed zeg). Laatste bleek lek, wat uiteindelijk leidde tot het vastlopen van de aircopomp. Met een aircopomp van een sloopauto zouden we iets goedkoper uit zijn, maar dat was dan wel een ding van 12 jaar oud. Dus of je daar nog heel lang plezier van zult hebben is dan nog maar de vraag.

Ik denk dat we gewoon proberen om de optie met de poulie te proberen, en dan moeten we het zonder airco doen. Ik vind het gewoon een hele lastige, ook omdat de meningen er dus duidelijk over verdeeld zijn of dit überhaupt kan. En ik wil niet halverwege de reparatie gebeld worden dat ze er achter zijn gekomen dat het toch niet kan. Vandaar dat ik ook hier even wil peilen, misschien zijn er mensen die dit al eens (al dan niet succesvol) geprobeerd hebben!
MarioC70
6th Gear member

Emjay schreef:Hmm, ik kreeg net een telefoontje van de garage dat het toch wel mogelijk is om de pomp te verwijderen en met een poulie te werken. Dan zou er een plaatje geplaatst moeten worden, en een poulie, en dan hebben we geen airco meer. Dan zouden we op €350 uitkomen.

MarioC70 dat bedrag van 1000 euro komt voor vervanging van de multiriem/v-snaar, vervanging aircopomp en vervanging van de airco compressor (als ik het goed zeg). Laatste bleek lek, wat uiteindelijk leidde tot het vastlopen van de aircopomp. Met een aircopomp van een sloopauto zouden we iets goedkoper uit zijn, maar dat was dan wel een ding van 12 jaar oud. Dus of je daar nog heel lang plezier van zult hebben is dan nog maar de vraag.

Ik denk dat we gewoon proberen om de optie met de poulie te proberen, en dan moeten we het zonder airco doen. Ik vind het gewoon een hele lastige, ook omdat de meningen er dus duidelijk over verdeeld zijn of dit überhaupt kan. En ik wil niet halverwege de reparatie gebeld worden dat ze er achter zijn gekomen dat het toch niet kan. Vandaar dat ik ook hier even wil peilen, misschien zijn er mensen die dit al eens (al dan niet succesvol) geprobeerd hebben!
Dan is het nog geen 1000 euro...
En een Volvo zonder airco is niet te verkopen.
Rond de 550 kom je uit ongeveer met een nieuwe pomp(compressor)
Emjay
1st Gear member

Waarom heeft de garage het dan over >900? Want ik snap dat het ding zonder airco weinig meer waard is. Heb er alleen niet het geld voor (over) om de hele boel te vervangen. Ook omdat de cruise control dus ook niet werkt, dus de volle mep zal 'ie toch niet waard zijn als de airco gefikst zou worden.
MN-NL
5th Gear member

Mij lijkt dat het fabrieken van een plaatje met daarop een poelie net zo duur of duurder is dan een tweedehands aircopomp erin zetten. Pomp heb je al voor minder dan 100, dat blijft dan wel een gok maar de goede demontagebedrijven geven aan hoeveel de auto gereden heeft en geven garantie.

Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk!

Marc
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Kijk even bij de grote slopers voor een gebruikte compressor, dan is het best te betalen en werkt je airco weer zoals het hoort.
AutoRima en Verwijst kunnen die dingen wel leveren, even bellen en vragen. Wat marc zegt, ze weten hoeveel km die compressors al gedraaid hebben en sturen vaak die met de minste km's.
Een S60 is niet goedkoop in onderhoud, er gaan gewoon dingen kapot bij bepaalde km standen. Als je het zelf kan scheelt het al weer.

Wat is er precies mis met de cruise control? Gaat hij helemaal niet aan?
Zoeken even op het forum naar een koppelingsensor. Die is makkelijk zelf schoon te maken en vaak een oorzaak.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
MarioC70
6th Gear member

Voor een gebruikte vragen ze 175 euro en een nieuwe kost 225 ex btw,tel uit je winst..
MN-NL
5th Gear member

Ik zeg een tientje of 8, 9 plus 15 euro opsturen....

http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40

(voor 50 verschil zet je er natuurlijk een nieuwe in)
MarioC70
6th Gear member

Met het risico van een niet afgedopte of defecte..maar ok,
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Aircopomp S60

Aircopomp V70

Zo'n 125 euro dus, met vrij weinig risico als je hem bij zo'n bedrijf koopt lijkt me.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Emjay
1st Gear member

Hmmm. Ik vind het echt gek dat er zoveel verschil zit tussen wat jullie aan kosten aangeven en wat de garage zegt.

Die €125 klinkt best goed, plus €50 voor de v-snaar. En een compressor is dus €175? Dan kom ik op €250. En de manuren zullen niet goedkoop zijn, maar zouden ze er 7,5 uur mee bezig zijn? Lijkt me eerder een uur of 4, 5 misschien?

@Jeroen, de cruise control doet helemaal niks meer. Ik weet dat hij een tijdje soms wel soms niet heeft gewerkt, maar nu helemaal niet meer. Zal eens kijken naar de koppelingsensor, bedankt voor de tip!
MN-NL
5th Gear member

Aircopomp = compressor ;-)

Mischien ook eens bij een andere garage informeren?

Gr. Marc
MN-NL
5th Gear member

Aircopomp = compressor ;-)

Mischien ook eens bij een andere garage informeren?

Gr. Marc
Emjay
1st Gear member

Haha, oeps! Dat geeft dus aan hoeveel ik ervan weet!

Weet iemand nog een goede garage in Amersfoort? Ik kom zelf uit Groningen, maar de auto staat in Amersfoort bij Serva.
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Emjay schreef:Haha, oeps! Dat geeft dus aan hoeveel ik ervan weet!

Weet iemand nog een goede garage in Amersfoort? Ik kom zelf uit Groningen, maar de auto staat in Amersfoort bij Serva.
Met Visser en Visser in Leusden (naast Amersfoort) heb ik goede ervaringen. Niet te duur en je wordt er niet opgelicht. Ik weet zelf dat Serva vaak erg hoge prijzen vraagt.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”