Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19.10.2013 - 19:51
door malle pietje
1 wiel: dat is exact wat ik heb en daarom verdenk ik net als jij de intercooler. Een verstopte carterventilatie kan ook voor rook zorgen maar zou dan ook olieverbruik hebben, wat niet het geval is. Dank voor je foto, want het is exact hoe de mijne er uit ziet. Dat wodt vervangen dus.....

Thnx voor de tips!

Geplaatst: 27.10.2013 - 00:21
door malle pietje
Vanmorgen de intercooler vervangen. Had geluk dat ik via de sloper een gloednieuwe kon kopen voor slechts 100euro. In slechts 30 minuten was de oude er uit, maar de nieuwe er in krijgen kostte me toch ruim een uur. Alles bij elkaar was ik op de kop af 2 uur kwijt.

En, het resultaat mag er zijn! Geen rook meer, de hoeveelheid roet bij plankgas lijkt met de keer af te nemen (was niet het geval) en het vermogen is belachelijk! Dit had ik veel eerder moeten doen. Totale kosten 127,50 (27,50 werkplek huur).

Als ik binnenkort tijd/zin heb maak ik een how to...

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Geplaatst: 27.10.2013 - 00:25
door 1-wiel
€100 is geen geld voor een nieuwe intercooler....
Goed te lezen dat je probleem opgelost is tegen niet al teveel onkosten.
Roet zal alleen maar minder worden, de uitlaat wordt van binnen steeds schoner doordat je motor wer beter presteert....
Zie je How to graag verschijnen op het forum..
Grt

Geplaatst: 27.10.2013 - 10:49
door JeroenSpock
malle pietje schreef:Als ik binnenkort tijd/zin heb maak ik een how to...
Graag, ik wil daar wel foto's van zien want mijn IC is ook aan de beurt ben ik bang.

Afbeelding

Geplaatst: 27.10.2013 - 12:24
door 1-wiel
Jeroen, als ik dit zie, is je intercooler idd aan de beurt, kan ook zijn dat de slang-aansluiting op de intercooler wat lekt, aangezien een lekke intercooler meestal aan de gehele onderkant vettig is van de olie....
Kijk eerst eens naar de linker aansluiting op de intercooler, daar bedoel ik de kant van de distributie/multiriem mee.
Succes

Geplaatst: 27.10.2013 - 12:32
door JeroenSpock
Straks moet alles toch los om de standkachel in te bouwen en dan staat hij op een brug. Zal gelijk even die lang nakijken, want dit
malle pietje schreef:Geen rook meer, de hoeveelheid roet bij plankgas lijkt met de keer af te nemen (was niet het geval) en het vermogen is belachelijk! Dit had ik veel eerder moeten doen.
lijkt mij ook wel wat :) Anders maar een nieuw intercooler.

Geplaatst: 27.10.2013 - 21:27
door malle pietje
Helaas geen foto's gemaakt, mn handen waren vies ;)

Dit is hoe ik het heb aangepakt: laat je niet afschrikken door de hoeveelheid stappen, ik had ook kunnen volstaan met 'verwijder de bumper, koplampen en de brug'.

i. bij koplampwissers: draai de 8mm moertjes los, trek de wisser van de as en de sproeier slang los.
1. zet de auto op bokjes
2. draai de torx schroefjes (1 per kant) aan de achterkant van de bumper in de wielkast los, een draai of 8.
3. verwijder de stootstrips van de bumper en de twee bouten waar de bumper mee vast zit.
4. verwijder de 6 plugjes boven de bumper door het pinnetje in te drukken en dan de plug te verwijderen.
5. controleer onderop de bumper of hij daar nog vast zit, verwijder indien van toepassing de beschermplaat onderop de radiatoren eerst.
6. Trek nu de hoeken van de bumper naar buiten en naar voren en verwijder de bumper. Vergteet niet de stekkers van de mistlampen los te maken.

Nu de bumper verwijderd is:
7. Schroef aan beide zijkanten de ophangpunten van de bumper los door de twee torxjes te verwijderen aan de bovenkant. Trek het plastic naar buiten om er achter de 10mm boutjes van de koplamp te verwijderen.
8. Verwijder ook de andere drie boutjes van beide koplampen: twee bovenop en een aan de voorkant. Trek de stekkers van de lamp los en verwijder de lampen.

Om bij de bovenzijde van de radiatoren te komen moet de 'burg' over de kaplampen worden verwijderd.
9: verwijder de luchtinlaat koker vanaf de brug (weet niet hoe dit echt heet) naar de filter, door deze gewoon weg te trekken.
10. schroef nu de 10mm moertjes los waarmee de radiator vast zit. Het zijn er twee, bovenop de brug.
11. schroef de 10mm moertjes los aan beide zijkanten van de brug, de twee boven de plek waar de koplampen zaten, en de twee aan de voorzijde van de brug bij de claxon.
12. trek de brug nu eerst naar voren en dan naar boven toe vrij. De kabel van de motorkap zit er nog aan vast, evenals de eventuele sproeierslangtjes. Hang de brug zo goed mogelijk aan de kant zodat de radiatoren vrij komen. Het is een beetje onhandig, maar doe geen moeite de kabel los te maken.
13. het kan helpen om nu een krik onder de radiatoren te zetten of iets waar het op kan steunen.
14. tussen de verdamper van de airco (de voorste radiator) en de draagbalk zit een soort vleugel, waarmee de radiator op zn plek wordt gehouden. Verwijder deze door de beide plugjes te voelen waarmee hij aan de draagbalk zit, de pinnetjes in te duwen en de plugjes te verwijderen.
15. Schroef de vier lange 10mm bouten los, twee aan de bovenzijde en twee aan de onderkant, waarmee de drie radiatoren aan elkaar vast zitten.
16. trek tot slot de beide turbo slangen van de intercooler los door de slangeklemmen los te schroeven.

De radiator, intercooler en aircoverdamper hangen nu vrij los, maar hangen aan elkaar door allerlei uitstulpingen. Nu begint het gefriemel. Een grote aanrader is dit deel met zn tweeen te doen.
17. Trek de airco verdamper zo goed als mogelijk naar voren toe, terwijl je de aansluitingen in de gaten houdt. Het kan heel wat hebben.
18. Duw de koelvloeistof radiator zoveel mogelijk naar de motor toe, zodat de intercooler vrij komt. Terwijl de een de buitenste radiatoren uit elkaar houdt, trek de intercooler omhoog en help van onderop. Hij blijft hangen achter de aansluitingen en onderop door de vele haakjes en uitstulpingen. Probeer eerst één kant vrij te krijgen en de intercooler er schuin uit te halen.

Nu ben je halverwege. Terug zetten is dezelfde stappen in omgekeerde volgorde volgen.
19. Let bij het terughangen van de intercooler goed op dat de onderkant geen beschadigingen aanbrengt aan de twee andere radiatoren!
20. Verwijder zo nodig de sensor op de aansluiting van de intercooler en zet deze pas weer terug als de intercooler op zn plek hangt.

Zorg er voor dat de intercooler slangen goed vast zitten!

Zeker met hulp bij het er uit trekken en weer terug hangen van de intercooler, is dit een klus van 1.5 tot 2 uur, ook voor de niet-zo-ervaren doe het zelver. Alles zit herkenbaar vast, is goed bereikbaar en niet risicovol, let alleen goed op dat je de radiatoren niet beschadigd!

Succes!

Geplaatst: 27.10.2013 - 23:28
door MarioC70
Waarom de bumper enz eraf?dat is nergens voor nodig..

Geplaatst: 27.10.2013 - 23:43
door lint
Sommige mensen verwijderen graag heel veel onderdelen om zo goed zicht op de reparatie te hebben!

Geplaatst: 27.10.2013 - 23:46
door MarioC70
Ja,dat is waar..

Geplaatst: 28.10.2013 - 20:56
door malle pietje
Als het ook zonder kan, zeker doen!