Betreft de v70 D5 uit 2002 met 396d op de teller. Dit is wat ik merk:
- begint bij licht gasgeven: grijze rook uit de uitlaat bij het rijden
- wordt zwarter naarmate ik meer gas geef
- in de achteruitkijkspiegel te zien
- geen direct merkbaar vermogensverlies
- overmatige hoeveelheid roet bij volgas
- geen overmatig olieverbruik
- gemiddeld verbruik 1 op 13,5
- bij een dotje gasgeven, een lichte fluittoon als het toerental weer daalt
Via het forum vind ik de injectoren als mogelijk euvel , en idem lekkende turboslangen of een lekke intercooler. De intercooler heeft een klein lekje dat eerder al is gerepareerd.
Ik verdenk zelf de intercooler, maar voordat ik de intercooler ga vervangen vraag ik me nog af:
1. heeft de D5 uit 2002 een carterventilatie (olieafschijder) die verstopt raakt?
2. is grijze rook duidelijk een gevolg van een klein lekje in de IC?
3. wat kan het fluittoontje betekenen? Het komt niet uit de IC.
4. als het de injectoren zijn, waar kan ik dat dan aan herkennen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Grijze rook uit de uitlaat
- malle pietje
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
- Locatie: Den Haag
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Heb je een hele tijd rustig gereden? Dan kan het best zo zijn dat je uitlaatlijn gewoon erg vies is. Zeker als je geen vermogens verlies hebt.
Fluittoon je gewoon je turbo die opspoelt.
Fluittoon je gewoon je turbo die opspoelt.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- malle pietje
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
- Locatie: Den Haag
Nee dat kan het niet zijn. De uitlaat wordt op iedere rit een aantal keren volledig doorgeblazen en er wordt zo'n 1500km per week mee gereden (ook hoge snelheden)...
Wat bedoel je met opspoelt? Opspeelt? Of iets anders?
Wat bedoel je met opspoelt? Opspeelt? Of iets anders?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Opspoelen van de turbo is dat de turbo sneller gaat draaien
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Komt omdat het kouder wordt buiten,is condens wat in de uitlaat zit.
Als de auto warm wordt neergezet,condenseert de warme lucht in de uitlaat,wat overblijft is vocht en dat blijft in de uitlaat staan en verdampt weer na het starten en opwarmen en dat is wat je ziet.
Als de auto warm wordt neergezet,condenseert de warme lucht in de uitlaat,wat overblijft is vocht en dat blijft in de uitlaat staan en verdampt weer na het starten en opwarmen en dat is wat je ziet.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Ligt er ook aan hoe erg de auto rookt, als het minimaal is dan is het inderdaad wat mario zegt.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- malle pietje
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
- Locatie: Den Haag
ook dat betwijfel ik, want het gebeurt ook onderweg na 100km rijden op de snelweg.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Mocht het de koppakking zijn dan is de vloeistof in de reservoir van je koelvloeistof vaak verkleurd
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ligt eraan waar hij lekt.
Ik rij zelf vaak met die Volvo,s en koud of warm dampen ze altijd bij kouder weer.
Het enige is een koppakkinglektest doen.
Ik rij zelf vaak met die Volvo,s en koud of warm dampen ze altijd bij kouder weer.
Het enige is een koppakkinglektest doen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Check ook ff of de olie gewoon bruin is of meer als koffie verkeerd is.dutchlimits schreef:Mocht het de koppakking zijn dan is de vloeistof in de reservoir van je koelvloeistof vaak verkleurd
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- malle pietje
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
- Locatie: Den Haag
geen koelvloeistofverlies, geen overmatige hoeveelheid olieverbruik, geen mayonaise in de olie of troebele koelvloeistof, dus ik verwacht niet dat de kop kapot is. Dan had ik ook wittere rook verwacht, dit is echt grijs.
Zelf denk ik toch nog steeds aan de intercooler.
Terugkomend op mn vraag:
1. heeft de D5 een carterventilatie?
2. En als het de injectoren zijn, waar kan ik dat nog meer aan zien?
Zelf denk ik toch nog steeds aan de intercooler.
Terugkomend op mn vraag:
1. heeft de D5 een carterventilatie?
2. En als het de injectoren zijn, waar kan ik dat nog meer aan zien?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Naar mijn idee is er weinig mis.
Met een slechte injector start hij meestal slecht.
Een defecte intercooler veroorzaakt een zwarte walm van rook.
Met een slechte injector start hij meestal slecht.
Een defecte intercooler veroorzaakt een zwarte walm van rook.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- malle pietje
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
- Locatie: Den Haag
Hmm, toch verbeeld ik het me niet en komt er echt teveel rook uit de uitlaat.
Maar:
heeft de d5 een carterventilatie?
Maar:
heeft de d5 een carterventilatie?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Natuurlijk heeft een d5 carterventilatie....
Waarom die vraag?
Als hier iets mis mee is gaat ook je oliepeil zakken...
Waarom die vraag?
Als hier iets mis mee is gaat ook je oliepeil zakken...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Gezien de leeftijd van je auto en de kilometers verdenk ik de intercooler, waarschijnlijk zijn de onderste 2 lamellen niet plat meer maar "opgepompt"
Door het vele uitzetten en krimpen in de loop der jaren blaas je als het ware de lamellen op, op den duur gaan ze zelfs scheuren vertonen.
Je kunt dit simpel controleren door aan de onderzijde van de auto de kunstofbak onder de intercooler/radiateur te verwijderen en naar de lamellen te kijken van de intercooler...
Door het vele uitzetten en krimpen in de loop der jaren blaas je als het ware de lamellen op, op den duur gaan ze zelfs scheuren vertonen.
Je kunt dit simpel controleren door aan de onderzijde van de auto de kunstofbak onder de intercooler/radiateur te verwijderen en naar de lamellen te kijken van de intercooler...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10.06.2011 - 12:36
Hallo ik ben Mario Wildeboer en rij in een Volvo xc 70 2.4 Turbo Diesel bj 2004 met 280.00 km op de teller
Wie kan mij vertellen wat het ongeveer kost om de koppakking te laten vervangen, want als ik dit allemaal lees.... ben ik bang dat mijn koppakking stuk is..
Wie kan mij vertellen wat het ongeveer kost om de koppakking te laten vervangen, want als ik dit allemaal lees.... ben ik bang dat mijn koppakking stuk is..
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Open een nieuw topic met je probleem, anders word deze ellenlang en gaat de oorspronkelijke vraagstelling van topicstarter verloren
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Eerst maar is laten controleren of hij wel stuk is,komt zo weinig voor namelijk..Marel schreef:Hallo ik ben Mario Wildeboer en rij in een Volvo xc 70 2.4 Turbo Diesel bj 2004 met 280.00 km op de teller
Wie kan mij vertellen wat het ongeveer kost om de koppakking te laten vervangen, want als ik dit allemaal lees.... ben ik bang dat mijn koppakking stuk is..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.