Pagina 2 van 3
Geplaatst: 29.10.2013 - 00:15
door Mike Philippens
Ik heb iemand horen zeggen dat het handy is dat je met opschakelen niet meer de gewenste snelheid hoeft in te stellen. Persoonlijk vind ik dat geen argument, want je stelt 'm één keer in als je op snelheid bent.
Mijn grootste bezwaar is dat het voor zover ik weet gewoon altijd zo gewerkt heeft op alle auto's die ik gereden heb met cc. De logica van het plotseling veranderen van deze 'universele werking' ontgaat mij. Voorals als je zogenaamd een merk met speciaal oog voor veiligheid bent.
Gevaarlijk is het dan ook weer niet, maar de eerste keer is het even schrikken/verwondering dat de cc ingeschakeld blijft ondanks het terugschakelen. (jaja...ik had het boekje moet lezen zeker...

)
Geplaatst: 29.10.2013 - 07:55
door twcoolen
Spazz67 schreef:Is dit een onderwerp voor een poll? Tot nu toe heb ik niemand gehoord die het handig vind. Ik ga het iig wel bij mijn dealer aankaarten dat ik de optie niet prettig en soms zelfs gevaarlijk vind.
Ik heb er geen enkele problemen mee. Sterker nog, ik vind het handig.
Wanneer ik echt aan het 'cruisen' ben schakel ik op naar de 6e versnelling. Wanneer ik weer ga inhalen na vaartvermindering (met de CC bediening) schakel ik weer terug naar de 5e om de vaart erin te krijgen.
Ik heb meerdere merken gereden, maar slechts enkele met een handbak. Bij de wagens met een handbak was het vaak zo dat uitsluitend de rem ervoor zorgde dat de CC afsloeg.
Gewenning is absoluut geen reden om een systeem als 'foutief' bestempelen. Dan kom je nog voor wat verrassingen te staan bij het rijden van verschillende merken...
Geplaatst: 29.10.2013 - 08:27
door Tankiej
Mike Philippens schreef:Ik heb iemand horen zeggen dat het handy is dat je met opschakelen niet meer de gewenste snelheid hoeft in te stellen. Persoonlijk vind ik dat geen argument, want je stelt 'm één keer in als je op snelheid bent.
Mijn grootste bezwaar is dat het voor zover ik weet gewoon altijd zo gewerkt heeft op alle auto's die ik gereden heb met cc. De logica van het plotseling veranderen van deze 'universele werking' ontgaat mij. Voorals als je zogenaamd een merk met speciaal oog voor veiligheid bent.
Gevaarlijk is het dan ook weer niet, maar de eerste keer is het even schrikken/verwondering dat de cc ingeschakeld blijft ondanks het terugschakelen. (jaja...ik had het boekje moet lezen zeker...

)
Ik gebruik het wel eens na rotondes of als mijn voorligger een afslag neemt en de snelheid voor korte tijd redelijk ver naar beneden gaat. Voorbeeld: je rijdt op een rotonde af en hebt daarvoor de CC op 85 km/h staan. Je remt af, neemt de rotonde met +/- 20 km/h, verlaat de rotonde en drukt op de knop om de CC te hervatten. Je kan vervolgens het gaspedaal loslaten en hoeft alleen nog maar te schakelen.
Zelfde wanneer je op een 80km-weg rijdt en je voorligger slaat af waardoor jij moet afremmen. Zodra je weer kan optrekken laat je de CC weer hervatten en hoef je weer alleen te schakelen.
Het is dus vooral voor de luie mens in mijn ogen

Geplaatst: 29.10.2013 - 11:29
door Mir
Het enige wat mij nog steeds stoort; dat de knoppen soms niet reageren. Dan druk ik blind op 'resume', maar dan valt m'n snelheid omlaag als je m'n gas los laat..
Dit gebeurt ook wel eens als ik wil annuleren en dat kan gevaarlijker zijn als bijvoorbeeld ineens een auto voor jou komt te rijden nadat 'ie je heeft ingehaald.
Geplaatst: 29.10.2013 - 11:33
door zakraket
Ja dat heb ik ook. Ik moet eigenlijk altijd twee keer drukken voor de CC wordt geactiveerd en inderdaad ook tijdens het "werken" met de CC reageert ie ook regelmatig niet.
Geplaatst: 29.10.2013 - 12:31
door Spazz67
Ik lees dat de meesten het met opschakelen wel handig vinden, en dat ben ik wel met ze eens. Het voorbeeld van snelheid verminderen met de CC vind ik niet valide. Ik persoonlijk wil met snelheid verminderen met de rem of door te remmen op de motor. In beide gevallen wil ik dan dat de CC uitvalt, zodat ik daarna met de resume knop weer kan inschakelen (en dan is alleen maar schakelen handig en lekker lui).
Ik ga toch eens vragen of dat gedrag instelbaar kan worden.
Geplaatst: 29.10.2013 - 12:39
door zakraket
Met rem gaat de CC uit. Met remmen op de motor kan de CC niet uitvallen, want dat zou betekenen dat je elke keer dat je het gas loslaat de CC eraf gaat?
Geplaatst: 29.10.2013 - 13:13
door Spazz67
zakraket schreef:Met rem gaat de CC uit. Met remmen op de motor kan de CC niet uitvallen, want dat zou betekenen dat je elke keer dat je het gas loslaat de CC eraf gaat?
Dit bericht begrijp ik niet. Het idee van CC is toch juist je gas loslaten.
Stel ik rij 80 in z'n vijf op de CC, wanneer ik dan doorschakel naar zes mogen van mij de instellingen behouden blijven.
Wat ik echter niet wil is wanneer ik terugschakel van zes naar vijf dat dan de CC aan blijft. Dat zou een keuze voor de berijder moeten zijn.
Geplaatst: 29.10.2013 - 14:26
door zakraket
Ik persoonlijk wil met snelheid verminderen met de rem of door te remmen op de motor.
Dat kan toch niet icm een CC?
Ik vind ook dat de CC uit moet als je terugschakelt (opschakelen kan dan nog wel)
Geplaatst: 29.10.2013 - 15:12
door GS_Kes
Zoveel smaken, zoveel meningen, maar ik vind de huidige werking heel goed en wil helemaal geen verandering aan de CC! Zodra je de rem aanraakt is de CC al uitgeschakeld.
Berg op 6de versnelling trekt het niet, ff terugschakelen en cc blijft werken. Heerlijk wat een uitvinding!
Maar aan die slapende knoppen moet wel wat gedaan worden! Als je toch wil gaan zeiken bij je dealer....
Geplaatst: 29.10.2013 - 15:14
door Timmy
GS_Kes schreef:Zoveel smaken, zoveel meningen, maar ik vind de huidige werking heel goed en wil helemaal geen verandering aan de CC! Zodra je de rem aanraakt is de CC al uitgeschakeld.
Helemaal mee eens. Van slapende knoppen heb ik overigens geen last, ze reageren prima.
Geplaatst: 29.10.2013 - 15:18
door Spazz67
Dat de CC uit gaat als je op de rem trapt zou ik ook zeker niet veranderen, maar daar gaat het ook niet om. En juist omdat er zoveel verschillen zijn zou het handig zijn als Volvo je de keuze liet om dit naar eigen inzicht in te stellen. Ik kom in Nederland waar ik 95% van mijn kilometers maak niet zo heel veel bergen tegen.
Geplaatst: 29.10.2013 - 15:41
door reingraat
Ook ik vind het heerlijk dat de instelling behouden blijft.
Viel me direct op tijdens eerste rit.
Was even schrikken, maar gebruik het nu bewust.
Zat inderdaad nog even te bedenken dat uitschakelen tijdens verlagen van de versnelling wenselijk was, maar de opmerking dat dit wel wenselijk was bij terugschakelen tijdens bergop deed me weer van gedachte veranderen.
Niet aanpassen zou ik zeggen, maar eventueel instelbaar maken.
Geplaatst: 30.10.2013 - 12:17
door Smitse82
De eerste keer dat ik bij een rotonde kwam schrok ik er ook van dat de auto na even afgeremd te hebben vervolgens weer ging versnellen. Ik ben er nu wel aangewend, maar fijn vind ik het nog steeds niet.
Ik ben zelf totaal niet van het onnodig remmen en rem veel af op de motor. Dit kan uiteraard nog steeds maar heeft nu wel een extra actie nodig, en laten we eerlijk zijn. Deze situatie komt velen malen meer voor dan het moeten terug schakelen voor berg op, al helemaal in Nederland.
Geplaatst: 30.10.2013 - 19:59
door Jeroen C
Was voor mij id ook even wennen.
Maar ik zie het probleem niet helemaal.
Als ik wil afremmen op de motor, druk ik op de '0' of op de '-'.
Om te versnellen op 'resume' of op '+'.
En dan moet je wel eens terugschakelen.
In mijn vorige auto's moest je na het schakelen altijd de CC opnieuw activeren, dat vind ik veel onhandiger.
Geplaatst: 30.10.2013 - 20:08
door wolff24v
Ik heb met diverse Mercedes-Benzen gereden waar de koppeling de cruise niet uitschakelt. Heerlijke functie, bij het wegrijden bij een stoplicht resume aantikken, en je hoeft geen gas meer te geven, dat doet de auto, en je trekt lekker door naar de ingestelde snelheid.
Mijn Volvo is een automaat, en daarbij laat ik ook de cruise control de acceleratie doen.
Ik ben voor!
Geplaatst: 30.10.2013 - 21:29
door JosP
Smitse82 schreef:De eerste keer dat ik bij een rotonde kwam schrok ik er ook van dat de auto na even afgeremd te hebben vervolgens weer ging versnellen. Ik ben er nu wel aangewend, maar fijn vind ik het nog steeds niet.
Ik ben zelf totaal niet van het onnodig remmen en rem veel af op de motor. Dit kan uiteraard nog steeds maar heeft nu wel een extra actie nodig, en laten we eerlijk zijn. Deze situatie komt velen malen meer voor dan het moeten terug schakelen voor berg op, al helemaal in Nederland.
Bij het remmen gaat de CC er toch altijd vanaf?
Geplaatst: 30.10.2013 - 21:45
door bart simpson
ja, maar bij ontkoppelen niet meer
Geplaatst: 30.10.2013 - 22:12
door JosP
@ Bart, ja dat begrijp ik en daar ben ik ook blij mee (na een korte gewenningsperiode). Maar ik lees/begrijp het afremmen als het daadwerkelijk gebruik maken van de rem.
Geplaatst: 30.10.2013 - 23:09
door Spazz67
Afremmen met de rem laat de CC vervallen, maar als je terugschakelt om te remmen op de motor moet je eerst de CC handmatig uitschakelen. Ik vind dat een onlogische functie. Afremmen met de + en - toetsen van je CC is ook vreemd, want dan ben je je ingestelde snelheid kwijt en kun je geen resume meer doen.
En versnellen na een stoplicht is ook een prima voorbeeld, bij opschakelen vind iedereen het een prima feature.
Ik lees heel veel dat het een kwestie van wennen is, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik wil niet wennen aan techniek, ik wil dat techniek mij ondersteund in hoe ik dingen geregeld wil hebben.
Maar zoals geschreven, er zijn voor- en tegenstanders, daarom is het zo jammer dat het niet in te stellen is naar eigen voorkeur.