Cruise Control instellingen vasthouden

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Spazz67
2nd Gear member

Ik heb met de zoekfunctie nog niet snel iets kunnen vinden over deze feature van de Cruise Control: In mijn huidige auto (Audi A3) houdt de CC zijn instelling vast wanneer je doorschakelt naar een hogere versnelling. Dit vind ik een handige en prima optie. Hij doet dit echter ook wanneer je terugschakelt naar een lagere versnelling.

Volgens mij werkt het systeem op de V40 hetzelfde. Mij ontgaat hier de logica van. Ik wordt er af en toe nog wel eens door verrast wanneer ik de snelweg verlaat bijvoorbeeld, en van zijn 6 terugschakel naar zijn 5 om te remmen op de motor. Dan brengt de CC je auto vlot weer terug naar de ingestelde snelheid terwijl je eigenlijk wilt vertragen. :shock:

In mijn opinie zou het logischer zijn om de instelling los te laten wanneer je schakelt naar een lagere versnelling. Wat vind het forum? :?
lancer
6th Gear member

Dit heeft te maken met de ACC. De auto houdt zelf afstand. Bij te veel vertraging, kun je terug schakelen, zodat de auto weer vaart maakt als de rest ook weer sneller gaat. Ik schakel regelmatig op en neer in druk verkeer met de ACC.
Tankiej
3rd Gear member

lancer, maar het gebeurd ook bij de auto's zonder ACC, die 'gewone' CC hebben :)
zakraket
4th Gear member

Ja klopt, ik vind het ook niet handig bij terugschakelen (vaker niet dan wel). In mijn Seat (ook VAG) werd de CC zowieso onderbroken bij op- of terugschakelen.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Mork
2nd Gear member

Dus bij het gebruik van je koppeling blijft je CC gewoon actief ?
V40 R-Design T3|Caspian Blue|Business Pack Pro|Winter Line|Premium Sound
lint
Geartronic member

Dat is inderdaad vreemd, ik heb altijd gedacht dat bij bedienen van de koppeling de CC uitschakelt
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mike Philippens
3rd Gear member

Ik merkte het ook bij een leen-v40. Ik schrok, want ik naderde een rotonde en dan doe ik vaak heel lui alleen een versnelling terug. Ik verwacht dan dat de auto vaart mindert, maar ik voelde 'm toen weer accelereren. Ik ben niet anders gewend dan dat de cc wordt ondebroken door rem en koppeling. Nu moet ik dus remmen of het knopje indrukken om 'm uit te krijgen.

Zou dat met een softwarefix te verhelpen zijn? Misschien moet iedereen dan maar gaan klagen daarover, dan wordt het misschien aangepast.
Afbeelding
Spazz67
2nd Gear member

Om een fix te vragen moet er iets mis zijn, en dat is op zich niet zo, het is gewoon zoals het systeem werkt. Maar ik vind het niet handig (wel bij het opschakelen, maar niet bij het terugschakelen).

Is het te regelen in één van de menu's? Het zou wel fijn zijn als dat instelbaar is. Tenzij we maar met weinigen zijn die het niet prettig vinden, kunnen we het eens opperen ergens.

Is er geen ideeënbus op de Volvo site?
Tankiej
3rd Gear member

In het begin was het even wennen, maar nu ben ik er wel aan gewend dat ik bij het terugschakelen de CC op pauze/uit moet zetten. Bij het acceleren vind ik het erg handig, CC hervatten en alleen opschakelen :)
Voor zover ik weet is het niet instelbaar..
JosP
3rd Gear member

Het is even een kwestie van wennen. Ik vind het zeker bij het op schakelen wel handig dat de CC in blijft.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Spazz67
2nd Gear member

Als ik de laatste twee commentaren lees is het een kwestie van wennen. Ik vind dat een machine zich moet aanpassen aan de mens en niet andersom. Er is zeker wel mee te leven, maar ik snap ook de logica er niet van. Als ik rustig 120 rij op de CC en ik ga terugschakelen, waarom zou ik dan de instelling willen bewaren?
Ruvo
2nd Gear member

Is inderdaad een kwestie van wennen.
Heb het ook op mijn (volvo) vrachtwagen zitten en
na verloop van tijd ben je er aan gewend en mis je het zelfs
als je een dag met een auto rijd die het niet heeft.
Volvo V40 T5 2014, R-Design, Rebel Blue, Dynamic line, Business Pack Pro, Winter Line, 18" Ixion II, Exterior styling kit R-design, PZ00 Leder / Charcoal / Charcoal, Diverse andere opties.
Volvo C70 T5 Momentum, Audio line, Black Sapphire metallic, Mirzam 18" 2007
Volvo S40 2.0T Sport Edition 2003
Volvo 480 2.0 1995
Volvo 480 1.7 1987
lancer
6th Gear member

Hebben de auto's met een normale CC wel de optie voor een speed limiter? Anders kun je die gebruiken. Even wennen, maar ik zie hem als een normale cruise control waarbij het gaspedaal als voetsteun dient.
RikR
1st Gear member

Ik vind het tot nu toe ook niet prettig. Was in de Skoda toch fijner. Zowel het terugschakelen als het feit dat ik niet iedere rit de cc aan hoefde te zetten. Hopelijk gaat het nog wennen.
Besteld 10-7, opgehaald 09-10!
V40 D2 R-Design, Caspian Blue met Business Pack Pro, R-Design Plus Line, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorruit, Afneembare trekhaak, Elektronisch kinderslot achterportieren, Extra getinte ramen achterportieren en achterklep, 12V in kofferbak, Uitschakelbare passagiersairbag, zonder model- en motoraanduiding en een Space Design 520 Bagagebox met Vleugeldragers
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57491
Mike Philippens
3rd Gear member

Spazz67 schreef:Om een fix te vragen moet er iets mis zijn, en dat is op zich niet zo, het is gewoon zoals het systeem werkt.
Ik ga er natuurlijk niet over, maar als veel klanten aangeven dat iets erg onhandig is, kan dat ook een fix rechtvaardigen. Dan is er misschien sprake van een ontwerpfout. Ik vind het persoonlijk nogal vreemd om een systeem dat al jaren op een bepaalde manier werkt ineens te gaan veranderen zodat het anders werkt. Voor zover ik weet, ook bij andere merken waarin ik gereden heb, werkt cc altijd zo dat de koppeling en rem de boel deactiveren.

Blijkbaar is er een vernieuwd inzicht ontstaan, waardoor men het nu ineens anders meent te moeten maken. Is dit bij andere merken tegenwoordig ook zo?
Afbeelding
Tankiej
3rd Gear member

lancer schreef:Hebben de auto's met een normale CC wel de optie voor een speed limiter? Anders kun je die gebruiken. Even wennen, maar ik zie hem als een normale cruise control waarbij het gaspedaal als voetsteun dient.
Ja, die zit er ook op :)
basboers
1st Gear member

Koppeling langer inhouden dan gaat de CC er als het goed is ook af.
Ik vind het wel fijne met opschakelen maar het is wennen.
Spazz67
2nd Gear member

Is dit een onderwerp voor een poll? Tot nu toe heb ik niemand gehoord die het handig vind. Ik ga het iig wel bij mijn dealer aankaarten dat ik de optie niet prettig en soms zelfs gevaarlijk vind.
HakanC
3rd Gear member

Ik vind het wel fijn zo.. Kwestie van weten en wennen is mijn mening..
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Spazz67
2nd Gear member

Wat vind je er prettig aan? Waarom is het fijn? Wat is de logica achter het vasthouden van de instellingen bij het terugschakelen? Onder welke omstandigheden is dat handig? Ik kan me er bij rijden in de bergen nog iets bij voorstellen, maar verder niet. Ik wil er niet aan wennen, een auto moet doen wat ik wil. Of ben ik dan te eigenwijs? ;)
Plaats reactie

Terug naar “V40”